Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Hva er egentlig greia med fleece?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-07, 06:35   #41
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er egentlig greia med fleece?

Jeg synes fleece ser stygt ut, både på voksne og barn. Men hovedgrunnen for hvorfor jeg ikke bruker det er at det er så innmari statisk. Det synes jeg er så negativ egenskap at det ikke veier opp at det er lett å vaske, f.eks.

Storesøster har en Reima-fleecedress til å ha under vinterdressen, og den var grei nok, ettersom den var i midten av flere lag med klær, og ikke tres på over hodet.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 13:00   #42
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tror det er veldig forskjell på kvaliteten, men min erfaring er at fleece er varmere enn ull, men at ull puster bedre og fungerer bedre når man svetter. Så for meg fungerer fleece bare hvis jeg sitter stille... Men for små barn derimot, som ikke svetter noe særlig og som kanskje til og med sitter endel stille ute - så tror jeg fleece er varmere.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 10:49   #43
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv har en windstopper-fleecejakke fra Hagløf, den bruker jeg når jeg sykler.

Lille har noen fleeceplagg, en bukse til å ha inni regndressen og en regnjakke med fleecefôr. Jeg liker egentlig ikke syntetfleece, og har valgt ullfleece fra troll og Nøstebarn. Lille har alltid ulltrøye (silkeull) innerst.

Bambus-fleecen høres spennende ut, den skal jeg kikke etter.

Gammel 09-04-07, 11:02   #44
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tiåringen min bruker mye syntetisk fleece, og superundertøy, ganske enkelt fordi jeg har gitt opp kampen om å få ull på ham. Det klør tydeligvis aldeles forferdelig.

Da er syntetisk fleece i det minste bedre enn bomull. Bomull er ubrukelig i kaldt vær.

Seksåringen bruker mest ull. Selv bruker jeg litt av hvert. Ull varmer når den er våt, og isolerer selv om den er skitten. Kunstfibre er såkalt hydrofobe, det vil si at de ikke holder på fuktigheten, men transporterer den vekk fra kroppen. Så under gore-tex skal man egentlig helst ha superundertøy og syntetisk fleece, for å utnytte puste-egenskapene. Kunstfibre egner seg til bruk ved høy aktivitet, når man svetter mye, men må vaskes ofte for å beholde de gode egenskapene, og skulle de ble våte, er de ikke varme.

Bomull holder på fuktigheten og isolerer ikke når den er våt, så det egner seg ikke i noen tilfeller som vinterplagg.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 11:02   #45
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi bruker nok mer ull, men har også noen fleecejakker. Det fine med de er prisen og at de er lette å vaske og at de tørker fort. Plagg jeg ikke er særlig redd for og som er ganske fine å se på. (Syntes jeg )

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 20:15   #46
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en sånn tynn tynn fleecegenser som er glimrende å bruke når jeg går på ski/jogger etc.
Har på superundertøy/ull under, og så den over.
Da blir jeg akkurat passe varm

Det er denne:

Men liker ikke sånn stoore fleecejakker med feks glatt fôr inni. De må være tynne, og helst litt figursydde .

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 20:17   #47
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg fikser ikke ull i noen former, selv ikke den mykeste babyull. Jeg er ekstrem overømfintlig pga min ADHD i forhold til hva jeg kan ha på huden. Jeg sverger til syntetisk fleece.

Gammel 09-04-07, 22:58   #48
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg har en sånn tynn tynn fleecegenser som er glimrende å bruke når jeg går på ski/jogger etc.
Har på superundertøy/ull under, og så den over.
Da blir jeg akkurat passe varm

Det er denne:

Men liker ikke sånn stoore fleecejakker med feks glatt fôr inni. De må være tynne, og helst litt figursydde .

Nordheim ikke sant?

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 23:15   #49
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Vi har både ull og fleece, men personlig er jeg mest glad i ull. Fleece av dårlig kvalitet blir veldig statisk, og blir fort stygg. De eldste er veldig glad i fleecejakkene med windstop, og storebror elsker sin Bula fleecebukse. Selv synes jeg det er greit med en ekstra fleecegenser i sekken når jeg går på tur fordi den veien mindre enn ull.

Har også flere tynne fleecegensere som den Guniss har, og de er deilige på kalde dager.:frosenpinn:

Gammel 10-04-07, 18:21   #50
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Nordheim ikke sant?

Gammel 10-04-07, 21:37   #51
Penelope
Superaktiv

Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Ull varmer når den er våt, og isolerer selv om den er skitten. .... Kunstfibre egner seg til bruk ved høy aktivitet, når man svetter mye, men må vaskes ofte for å beholde de gode egenskapene, og skulle de ble våte, er de ikke varme.

Bomull holder på fuktigheten og isolerer ikke når den er våt, så det egner seg ikke i noen tilfeller som vinterplagg.

Helt enig!
Fleece i god kvalitet er helt topp - unntatt når den blir våt!

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 21:41   #52
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg skulle gjerne brukt mer ull (både til meg og tuppa), men hvor pokker får man tak i det? Synes det er lite variasjon i gode (og fine!) ullplagg.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 21:57   #53
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Ull til Hannah har jeg masse av.
Men når det kommer til jakker/gensre er det litt sånn finere synes jeg, som er under ytterklær.

Men når det er vår, og hun sitter ute i regnbukse - så synes jeg det er lik så greit å hive på en fleece jeg kan vaske "hardt", enn ei regnjakke som blir svett og klam.

Gammel 10-04-07, 22:22   #54
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

Jeg skulle gjerne brukt mer ull (både til meg og tuppa), men hvor pokker får man tak i det? Synes det er lite variasjon i gode (og fine!) ullplagg.

Her har vi en svigermor som strikker. Vi har derfor langt flere ullplagg enn vi trenger. Ungene har tre-fire ullbukser hver og uhorvelig med gensre i alle varianter. Svigermor er også nøye på ullkvalitet. Luksusproblem, men vi rekker ikke å bruke alt.

Jeg liker ikke så godt fleece. Har begrenset erfaring med det, men det kan jo hende jeg ville likt ullfleece, for eksempel. Ungene mine skitner i grunnen ikke ullen så lett ut, den brukes kun til underlagsplagg. Noe annet ville være uaktuelt i den vindfulle byen vi bor i. Jeg har knapt opplevd at det har blitt vått heller. Men det er noe herk å vaske. Lyse ullplagg får jeg IKKE rene. Ungene mine har ullplagg som er grå rundt håndleddene og slik vil de nok forbli. Jeg merker jeg begynner å bli lei ull nå. Måtte sommeren komme..

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 22:31   #55
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

Vi har kjøpt noen fine ullplagg fra raknerikke, de strikker på bestilling. I tillegg tar ofte husmorlag/husflidlag og slikt på mindre steder bestilling på ullplagg.

Opprinnelig lagt inn av Kristin

men det kan jo hende jeg ville likt ullfleece, for eksempel.

Nøstebarn har fine ullfleeceplagg, de har vi hatt endel av. De kjennes ikke ut som syntestisk eller bomullsfleece i det hele tatt.

Opprinnelig lagt inn av Kristin

Lyse ullplagg får jeg IKKE rene.

Jeg har et grønt såpestykke kjøpt på Helios som fjerner flekker på ull. Man gnir det inn på flekken før vask og vasker det på vanlig vis. Flekkene er borte. Sonet flekkfjernersåpe heter den.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 22:49   #56
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Guttene har deilig ullfleece fra nøstebarn.

De tynne jakkene fra P.O.P.? Er det fleece eller er det softshell - og hva er forskjellen? Storebror har en sånn.

Selv har jeg lyst på en innsvinget softshelljakke til fritidsbruk.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 22:54   #57
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nova: i tillegg til nøstebarn har jeg kjøpt noe fra http://www.ull-rik.no/asp/default.asp

Gammel 10-04-07, 22:54   #58
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har noe som heter Sitronsåpe fra Troll, som også fjerner flekker på ull.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 22:56   #59
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Ja, også Janus da

Gammel 11-04-07, 10:09   #60
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Har prøvd de såpene jeg og, men jeg får IKKE bort alle flekkene. Min datter er en sånn ultimat "skittunge"

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:47.