Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-05-12, 14:26   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?

Kan noen fortelle meg hvorfor friske fireåringer ikke har noe i vogn å gjøre uten å argumentere med at egne barn ikke har trengt det? Jeg synes ikke denne generaliseringen er noe bedre enn alle andre tilsvarende generaliseringer. Hvis man faktisk mener at med små barn skal man ikke ha større aksjonsradius enn barnet kan få til uten hjelp og uten at det må ha et sted å sove, så greit. Men noen fireåringer sover på dagtid, veier 20 kg og skal transporteres 5 km til fots to ganger daglig.

Gammel 13-05-12, 14:43   #2
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener å huske fra en tidligere vogndiskusjon at endel som sluttet veldig tidlig med vogn også brukte bil i mange transportsituasjoner som man ellers fint kan gå med et barn i vogn. Det har jo også mye å si hvor man bor. Å få med seg en toåring i rushtrafikken er ikke helt det samme som å rusle på en fredelig skogssti og ha god tid.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 14:45   #3
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg mener å huske fra en tidligere vogndiskusjon at endel som sluttet veldig tidlig med vogn også brukte bil i mange transportsituasjoner som man ellers fint kan gå med et barn i vogn. Det har jo også mye å si hvor man bor. Å få med seg en toåring i rushtrafikken er ikke helt det samme som å rusle på en fredelig skogssti og ha god tid.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 09:35   #4
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke hatt barn i vogn på årevis, og skal aldri ha det mer. Så for meg har i og for seg denne diskusjonen ingen betydning. Men jeg syns det er utrolig merkelig å være så kategorisk og ha så liten forståelse for at andre kan ha grunner til å gjøre ting annerledes, selv om man personlig misliker å trille vogn og har en hverdag/ferier der den aldri trengs. Det er jo beskrevet en god del situasjoner og årsaker til at folk av og til bruker vogn etter babystadiet i denne tråden. Det er lite kos og utforsking å bli holdt hardt i hånden når man ferdes i stor trafikk, og en god del av barnehageveien vår var dessverre utrolig lite egnet for småbarns utforsking. Det var mer snakk om å komme seg fort forbi det trafikkerte området, på fortau uten gjerde. Og det høres ut som endel ser for seg at barna, hvis man i det hele tatt bruker vogn i enkelte situasjoner, sitter i den konstant og aldri går. Vi brukte aldri vogn på søndagstur for å kunne gå langt selv, og alle mine unger har vært vant til å gå mye. Når jeg gikk alene med dem var bæring aldri et alternativ, så da visste de at enten måtte vi stå og vente til de ville gå igjen, eller så ble vi stående der hvis de ble slitne/sure/klikka for et eller annet. Ryggen min tilsa ikke utstrakt bæring, så det vente de seg fort til. Det var også en grunn til at det var greit å ha vogn tilgjengelig litt lenger, også muligheten for å putte handleposer, barnehagesekk og annet under. Jeg skyver mye heller enn å bære.

For min del så var jeg mye mindre lysten på å ha tre-fireåring med smokk og bleie, så det hadde ikke jeg. Men de fins det massevis av, og jeg skjønner at ikke alle foreldre og barn er like når det gjelder det heller. Det hjelper liksom ikke å bare å rope ut at friske fireåringer trenger ikke bleie, eller at barn får dårlig språk og blir barnslige og sutrete av å bruke smokk.

Sist redigert av Filifjonka : 14-05-12 kl 09:47.
Gammel 14-05-12, 01:04   #5
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Kan noen fortelle meg hvorfor friske fireåringer ikke har noe i vogn å gjøre uten å argumentere med at egne barn ikke har trengt det? Jeg synes ikke denne generaliseringen er noe bedre enn alle andre tilsvarende generaliseringer. Hvis man faktisk mener at med små barn skal man ikke ha større aksjonsradius enn barnet kan få til uten hjelp og uten at det må ha et sted å sove, så greit. Men noen fireåringer sover på dagtid, veier 20 kg og skal transporteres 5 km til fots to ganger daglig.

Nemlig! Det som passer for en passer ikke nødvendigvis til en annen. Da skolegutten var fire og et halvt år var vi på ferie på Tenerife med to andre vennepar med barn. Poden var eldst av ungene. Jeg var ca. 4 mnd på vei og mannen min har en rygg som ikke er egnet til bæring av store unger. Selv om han da veide en del mindre enn 20 kg. Vi hadde med vogn, og ikke bare en liten paraplytrille, men en "vanlig" trille med full liggestilling og godt med oppbevaringsplass under. Det gjorde av vi kunne rusle til den stranden vi helst ville til og ikke bare stoppe på den nærmeste. Poden gikk for det meste til stranden og store deler av turen tilbake også, men om han var sliten fikk han lov til å sitte oppi og hvile seg. Dessuten var det supert å transportere alt rallemikket vi "trengte" å ha med på stranden i vognen.

Vi fikk mye større frihet som voksne på kveldstid; når han var ferdig med å spise lekte han litt hvis han orket eller hadde lyst, og når han ikke orket gikk han selv og la seg i vognen med et teppe for å hvile/sove. Da kunne vi sitte og prate litt lenger før vi tuslet tilbake til der vi bodde.

Vognen var rett og slett super å ha med til ham. ...og jeg synes det er bedre å ha med noe og ikke få særlig bruk for det, enn å la noe være og oppdage at det hadde vært betydelig lurere å ha det med.

Poden var ingen "bortskjemt trilleunge", han gikk mye og hadde ingen problemer med å bruke kroppen sin. Men jeg unnet ham (og oss) muligheten til å få hvile i en vogn ved behov.

Så hva du bør gjøre, Høns, vil jeg si at beror på hva du tror din fireåring kan ha behov for.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 14:26   #6
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Treåringen gikk langt da vi var på bytur nå på fredag. Kunne ikke falle meg inn å ha vogn til han. Men svigersøster hadde trille til søskenbarnet som er like gammel. Hun orker ikke kampene på samme måte som meg. Hun om det.

Gammel 13-05-12, 14:29   #7
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi tok med trille til da 3-åringen da vi var på Mallorca i høst. Bortsett fra at han sov i den på flyplassen siden vi reiste sent kveld/natt,så var det totalt bortkastet. Han har ikke sitti i vogn siden han var 1 -1/2 år,han løper hele tiden.

Gammel 13-05-12, 14:28   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes alle unger har godt av å lære å bruke kroppen sin. Det er lov til å bli sliten og allikevel fortsette å gå.

Gammel 13-05-12, 14:43   #9
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg synes alle unger har godt av å lære å bruke kroppen sin. Det er lov til å bli sliten og allikevel fortsette å gå.

Jøss. Det var veldig til generalisering...? Alle barn er forskjellig... Det kan da hende barna er fysisk aktive men likevel får lov å hvile seg i en trille en gang i blant. Eller at vognen brukes til transportmiddel på lik linje som bil og buss...? Kanskje man skal begynne å si at voksne mennesker som er friske får ikke lov å kjøre bil når lengden er mindre enn 2 km. Fordi man har godt av å bruke kroppen sin.?

Klart man har godt av å gå og at ganske mange barn burde gått mer enn de gjør. Fokuset burde heller vært på bilbruk! Altfor mange går de få meterne til bilen hver dag. Vi er de eneste i nabolaget her uten bil. Bakken opp hit er 500 meter og bratt som bare det. Ungene mine og jeg går/sykler hver dag.

Noen barn er såpass aktive, i sær på ferie, at de gjerne både innfører daglur og kveldsvognsoving selv om de har sluttet med både lur og vogn.

Ikke vær så bastant.... Alle er forskjellige.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 15:14   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Jøss. Det var veldig til generalisering...? Alle barn er forskjellig... Det kan da hende barna er fysisk aktive men likevel får lov å hvile seg i en trille en gang i blant. Eller at vognen brukes til transportmiddel på lik linje som bil og buss...? Kanskje man skal begynne å si at voksne mennesker som er friske får ikke lov å kjøre bil når lengden er mindre enn 2 km. Fordi man har godt av å bruke kroppen sin.?

Klart man har godt av å gå og at ganske mange barn burde gått mer enn de gjør. Fokuset burde heller vært på bilbruk! Altfor mange går de få meterne til bilen hver dag. Vi er de eneste i nabolaget her uten bil. Bakken opp hit er 500 meter og bratt som bare det. Ungene mine og jeg går/sykler hver dag.

Noen barn er såpass aktive, i sær på ferie, at de gjerne både innfører daglur og kveldsvognsoving selv om de har sluttet med både lur og vogn.

Ikke vær så bastant.... Alle er forskjellige.

Jeg mener dette om voksne også, og er opprørt over voksne mennesker som må kjøre korte avstander. Jeg bor like over 2 km fra jobb og går hvis jeg ikke skal i kundemøte ol. utenfor sentrum.

Gammel 13-05-12, 15:22   #11
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener dette om voksne også, og er opprørt over voksne mennesker som må kjøre korte avstander. Jeg bor like over 2 km fra jobb og går hvis jeg ikke skal i kundemøte ol. utenfor sentrum.

Hvorfor ikke gå også de dagene? Du kan jo bare gå hjem og hente bilen, bare å beregne litt lengre tid på den turen? Det tar den tiden det tar, liksom.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 14:49   #12
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er i prinsippet enig med deg. Også det med at de nok mer går "lei" enn blir slitne. Men det er jo også noe med at man er på ferie, og derfor ikke ønsker å bruke tiden på å "piske" unger rundt, hvis du skjønner? Jeg må si jeg er litt bekymret for hvordan det skal gå med oss i ferien, på en tur som i stor grad er lagt opp etter voksnes behov og evner. Vi kunne sikkert sagt nei takk til å bli med på den ferien, men det blir jo også litt vel sært. (nei, takk, vi vil ikke bli med på sponset reise med dere, fordi barna ikke orker å holde følge..). Jeg tror ikke vi kommer til å ta med vogn, men jeg må innrømme at tanken har streifet meg.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 14:31   #13
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg har også opplevd situasjoner der det har vært veldig nyttig med trille til friske 3-4-åringer. Det betyr ikke nødvendigvis at de er late eller ikke gidder å gå, eller at de går lite selv. Lange transportetapper som man går istedet for å bruke bil, men ikke har ubegrenset tid er ett eksempel. Jeg tror ikke barn blir så mye latere av å sitte i vogn enn å sitte i bil. Det kan også være greit i forhold til steder med mye trafikk, og bæring er ikke et alternativ for alle foreldre.

Vi gikk endel til og fra barnehagen, med 3-4-åring til fots tok det en time hver vei. Det var ikke alltid aktuelt å bruke så mye tid, så alternativet hadde vært å bli plassert i bilen.

Gammel 13-05-12, 14:35   #14
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor er bæretøy mer stuerent enn vogn?

Gammel 13-05-12, 14:36   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Akkurat det har aldri jeg skjønt heller.

Gammel 13-05-12, 14:38   #16
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns ikke det heller.

Dette er jo min mening, det betyr jo heldigvis ikke at alle andre behøver å mene det samme

Gammel 13-05-12, 14:51   #17
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Spør du mammahjertenærhettypen tror jeg svaret er noe i nærheten av at bæretøy er nøkkelen til et godt forhold mellom mor og barn, mens barnevogn er en unødvendig oppfinnelse for folk som ikke har sett lyset.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 14:54   #18
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke bæretøy er mer stuerent enn vogn, det går på ett ut for min del. Jeg har bare tungt for å se for meg at veldig mange fireåringer faktisk har ett reelt behov for vogn sånn i det daglige. Jeg tenker kanskje at det i mange tilfeller er foreldrene som har behovet for å slippe sutrete barn og at det er "enklere" å holde kontroll på dem i vogn?
Jeg jobber for tiden i barnehage og for de fireåringene der (inkludert mitt eget barn), som er normalt friske, tror jeg det ville blitt oppfattet som veldig rart å skulle sitte i vogn nå siden de fleste sluttet med det for ett til to år siden. Det er iallefall fjernt fra det mitt barn identifiserer seg med nå som han er "fire år og stor".

Og jeg kan virkelig ikke se for meg min fireåring sovne i vogn på restaurant kveldstid. Det gjorde han forsåvidt ikke da han var 1,5 heller, men han er B-menneske som holder det gående til han blir tvingt i seng

Dog ser jeg at det er annerledes i sydenvarme for norske barn på "lengre" utflukter i f.eks. fornøyelsesparker etc. og at barna da faktisk kan ha ett behov for en trille fordi varmen er så uvant.

Gammel 13-05-12, 15:11   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Jeg synes ikke det.

Gammel 13-05-12, 14:36   #20
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er enig med Katta.
Og jeg har sett at unger er forskjellige. Den eldste min hadde det aldri vært snakk om å sette i vogn i en alder av nesten fire. Men den yngste, derimot... Uten at hun er noe svakere, latere, eller hva man nå kan bli av å sitte for mye i vogn.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:07.