|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
maler
|
Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?Kan noen fortelle meg hvorfor friske fireåringer ikke har noe i vogn å gjøre uten å argumentere med at egne barn ikke har trengt det? Jeg synes ikke denne generaliseringen er noe bedre enn alle andre tilsvarende generaliseringer. Hvis man faktisk mener at med små barn skal man ikke ha større aksjonsradius enn barnet kan få til uten hjelp og uten at det må ha et sted å sove, så greit. Men noen fireåringer sover på dagtid, veier 20 kg og skal transporteres 5 km til fots to ganger daglig.
|
|
|
#2 |
|
Fortynnet
|
Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?Jeg mener å huske fra en tidligere vogndiskusjon at endel som sluttet veldig tidlig med vogn også brukte bil i mange transportsituasjoner som man ellers fint kan gå med et barn i vogn. Det har jo også mye å si hvor man bor. Å få med seg en toåring i rushtrafikken er ikke helt det samme som å rusle på en fredelig skogssti og ha god tid. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?
|
|
|
#4 |
|
Fortynnet
|
Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?Jeg har ikke hatt barn i vogn på årevis, og skal aldri ha det mer. Så for meg har i og for seg denne diskusjonen ingen betydning. Men jeg syns det er utrolig merkelig å være så kategorisk og ha så liten forståelse for at andre kan ha grunner til å gjøre ting annerledes, selv om man personlig misliker å trille vogn og har en hverdag/ferier der den aldri trengs. Det er jo beskrevet en god del situasjoner og årsaker til at folk av og til bruker vogn etter babystadiet i denne tråden. Det er lite kos og utforsking å bli holdt hardt i hånden når man ferdes i stor trafikk, og en god del av barnehageveien vår var dessverre utrolig lite egnet for småbarns utforsking. Det var mer snakk om å komme seg fort forbi det trafikkerte området, på fortau uten gjerde. Og det høres ut som endel ser for seg at barna, hvis man i det hele tatt bruker vogn i enkelte situasjoner, sitter i den konstant og aldri går. Vi brukte aldri vogn på søndagstur for å kunne gå langt selv, og alle mine unger har vært vant til å gå mye. Når jeg gikk alene med dem var bæring aldri et alternativ, så da visste de at enten måtte vi stå og vente til de ville gå igjen, eller så ble vi stående der hvis de ble slitne/sure/klikka for et eller annet. Ryggen min tilsa ikke utstrakt bæring, så det vente de seg fort til. Det var også en grunn til at det var greit å ha vogn tilgjengelig litt lenger, også muligheten for å putte handleposer, barnehagesekk og annet under. Jeg skyver mye heller enn å bære. Sist redigert av Filifjonka : 14-05-12 kl 09:47. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
trøtt
|
|
|
|
#6 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?Treåringen gikk langt da vi var på bytur nå på fredag. Kunne ikke falle meg inn å ha vogn til han. Men svigersøster hadde trille til søskenbarnet som er like gammel. Hun orker ikke kampene på samme måte som meg. Hun om det.
|
|
|
#7 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?Vi tok med trille til da 3-åringen da vi var på Mallorca i høst. Bortsett fra at han sov i den på flyplassen siden vi reiste sent kveld/natt,så var det totalt bortkastet. Han har ikke sitti i vogn siden han var 1 -1/2 år,han løper hele tiden.
|
|
|
#8 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?Jeg synes alle unger har godt av å lære å bruke kroppen sin. Det er lov til å bli sliten og allikevel fortsette å gå.
|
|
|
|
#9 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Jøss. Det var veldig til generalisering...? Alle barn er forskjellig... Det kan da hende barna er fysisk aktive men likevel får lov å hvile seg i en trille en gang i blant. Eller at vognen brukes til transportmiddel på lik linje som bil og buss...? Kanskje man skal begynne å si at voksne mennesker som er friske får ikke lov å kjøre bil når lengden er mindre enn 2 km. Fordi man har godt av å bruke kroppen sin.?
|
|
|
#10 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg mener dette om voksne også, og er opprørt over voksne mennesker som må kjøre korte avstander. Jeg bor like over 2 km fra jobb og går hvis jeg ikke skal i kundemøte ol. utenfor sentrum.
|
|
|
|
#11 |
|
heimføing
|
Hvorfor ikke gå også de dagene? Du kan jo bare gå hjem og hente bilen, bare å beregne litt lengre tid på den turen? Det tar den tiden det tar, liksom. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg er i prinsippet enig med deg. Også det med at de nok mer går "lei" enn blir slitne. Men det er jo også noe med at man er på ferie, og derfor ikke ønsker å bruke tiden på å "piske" unger rundt, hvis du skjønner? Jeg må si jeg er litt bekymret for hvordan det skal gå med oss i ferien, på en tur som i stor grad er lagt opp etter voksnes behov og evner. Vi kunne sikkert sagt nei takk til å bli med på den ferien, men det blir jo også litt vel sært. (nei, takk, vi vil ikke bli med på sponset reise med dere, fordi barna ikke orker å holde følge..). Jeg tror ikke vi kommer til å ta med vogn, men jeg må innrømme at tanken har streifet meg.
|
|
|
#13 |
|
Fortynnet
|
Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?Jeg har også opplevd situasjoner der det har vært veldig nyttig med trille til friske 3-4-åringer. Det betyr ikke nødvendigvis at de er late eller ikke gidder å gå, eller at de går lite selv. Lange transportetapper som man går istedet for å bruke bil, men ikke har ubegrenset tid er ett eksempel. Jeg tror ikke barn blir så mye latere av å sitte i vogn enn å sitte i bil. Det kan også være greit i forhold til steder med mye trafikk, og bæring er ikke et alternativ for alle foreldre. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Tittel og tittel....
|
Jeg syns ikke det heller.
|
|
|
|
#17 |
|
Absolute Beginner
|
Spør du mammahjertenærhettypen tror jeg svaret er noe i nærheten av at bæretøy er nøkkelen til et godt forhold mellom mor og barn, mens barnevogn er en unødvendig oppfinnelse for folk som ikke har sett lyset. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?Jeg synes ikke bæretøy er mer stuerent enn vogn, det går på ett ut for min del. Jeg har bare tungt for å se for meg at veldig mange fireåringer faktisk har ett reelt behov for vogn sånn i det daglige. Jeg tenker kanskje at det i mange tilfeller er foreldrene som har behovet for å slippe sutrete barn og at det er "enklere" å holde kontroll på dem i vogn?
|
|
|
#20 |
|
heimføing
|
Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?Er enig med Katta. |
|
|
|
![]() |