Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Skolesekker - glidelås eller topplokk?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Se resultatene: Hva er best av topplokk og glidelås?
Topplokk + snøring 52 53,61%
Glidelås 38 39,18%
Jeg har et mye bedre alternativ, men det er hemmelig 5 5,15%
Whatever/har ikke barn i rett alder, men vil gjerne mene noe/annet 2 2,06%
Deltakere: 97. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-12, 22:34   #41
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skolesekker - glidelås eller topplokk?

Vi sverget til glidelås, men etterhvert synes jeg (iallefall Bergans 20 XO) den nesten kunne
ødelegge hjørner på store bøker, så vi byttet til Beckmann sin med lokk.
Eldste på 9 fikk Beckmann uten lokk og yngste på snart 8 har med, jeg synes den med lokk er lettere å pakke, bare å snurpe sammen sekken.
Men flaskeholderen på den uten lokk er uten på sekken, noe som er bedre, den med lokk har sidelommer hvor flasken ligger inni sekken.
Yngste her har smale skuldre og jeg ser han kanskje burde hatt en annen modell, men han SKULLE ha den, eldste sin sitter perfekt.
Før var Beckmann-sekkene ganske tunge, men nå kjenner jeg ikke forskjell på den og Bergans.

Vi har disse:

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 00:03   #42
Gabi
Plutselig tilbake

Gabi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Her!
Gabi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Glidelås. Har ikke sett en eneste førsteklassing med lokk på sokken som lukker den skikkelig!

Da har du ikke sett min førsteklassing. Han er nesten hysterisk nøye på at sekken skal snøres først, og så klipses sammen. Men å lukke borrelåsene på skoene, eller lukke glidelåsen på jakken, det har han slettes ikke tid til.

Gabi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 00:08   #43
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo enklere, jo bedre. :Rema1000:

Altså glidelås.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 00:15   #44
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Lokk. :candy says so:

Se der, ja!

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 00:18   #45
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OMG! Big thumb up!

Puddingen skiftet fra Beckmann med lokk til Beckmann uten lokk i andreklasse etter eget ønske. Hovedmotivasjonen var at "lokk er superkjempebarnslig, mamma! Duh!" - min var at det var kjappere å zippe igjen sekken enn å styre med snurp og en klips og en til klips. Hver gang noe var glemt (og det var det jo rimelig ofte).

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 00:19   #46
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altfor sen, Missa.

(godt du ikke quotet )

- No. 4 -
Gammel 11-05-12, 08:03   #47
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vil si at for de første trinnene er sekk med lokk best årsaker nevnt av andre høyere opp i tråden) , fra 4 - 5 trinn er glidelås ok.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 10:28   #48
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Lokk de første årene. Minsten skal opp i 5. og får nok sekk med glidelås til høsten, men sekk med lokk har vært supert de første årene. Glidelås-sekk er mer knotete å pakke i og jeg ser jo på treningssekken at glidelåsen sjelden glides helt igjen.

Det spiller ingen rolle om lokket klipses fast, det ligger over uansett. Og å snurpe opp og igjen går på null komma svisj. Uansett holder ting seg bedre på plass i topplokk-sekk som ikke er snurpet sammen enn glidelås-sekk som er åpen.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 21:02   #49
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Ja, jeg får liksom følelsen av at glidelåstilhengerne argumenterer med at en lukket glidelås er bedre enn et åpent topplokk. Jeg er ikke sikker på om det er den reelle problemstillingen for mitt avkom.

- No. 4 -
Gammel 11-05-12, 21:08   #50
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er egentlig mest interessert i hva de bedre alternativene er, jeg. Og mener for øvrig at lukket topplokk er mye bedre enn åpen glidlås.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 21:23   #51
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

De to siste sekkene har vært bergans med glidelås. Før det hadde han oransje sekk med snøring og lokk. Funket dårlig.
Glidelås er å foretrekke her.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-12, 21:27   #52
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt lukket sekk er nok alltid å foretrekke. Men jeg har sett at podens glidesekklås oftere er ordentlig lukket enn kameratenes med lokk og snor. Snoren er ikke strammet, og lokket slenger løst oppå. Og siden sekken er så vid da, og vinden ofte tar lokket, så er sekken helt åpen. Om glidelåsen på en glidelåssekk er åpen, så er åpningen langt fra like vid, hvertfall.

Gammel 11-05-12, 21:46   #53
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har lokk, fungerer supert. Liker det fordi det er lett å legge litt ekstra klær i sekken, mer mat osv. Trenger ikke å være redd for at glidelåser skal ryke.

Gammel 11-05-12, 21:49   #54
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vi trenger heldigvis ikke så mye i sekken, god plass til alt man trenger ser jeg på de som er 1-klassinger i år.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 01:14   #55
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Vi har/har hatt begge typer sekker, og jeg kan ikke si at det ene har vært så utrolig forskjellig i bruk fra det andre.
Jeg synes at de med glidelås ser nettere og finere ut enn de med lokk, men det er jo kun en subjektiv synsing om utseendet fra meg.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 10:31   #56
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Jeg foretrekker topplokk til de minste.

9 åringen har fått sekk med glidelås nå.

Gammel 13-05-12, 10:47   #57
Lyppa

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi foretrekker glidelås. Synes ofte at første og andreklassingene har sekkene med lokk åpen og alt henger på halv tolv.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 11:05   #58
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Glidelås fungerer ikke her i det hele tatt. Hun hadde aldri på regntrekket (mye lettere når det er i lokket) og det er ikke plass til noe ekstra. Hun bruker også det topplokket hele tiden da hun fester klær i det.

Vesla har en Berganssekk med glidelås til turer men bruker den nesten aldri. Den er bare kjip i forhold til Beckmann.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 11:22   #59
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Vi foretrekker glidelås. Synes ofte at første og andreklassingene har sekkene med lokk åpen og alt henger på halv tolv.

Det er det jeg ser på jobben min, sekkene med lokk er åpne å ting faller ut.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-12, 15:47   #60
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg liker å kunne legge i ekstra klær, om det er behov for det. Har noen ganger måttet sende med ekstra støvler osv. Hos oss får de ikke mat på sfo, så de må ha med to matpakker. Da er det greit med topplokk, for da er det lett å pakke sekken uten at glidelåsene blir ødelagt. Men, det kan godt hende at neste sekk til henne blir med glidelås for da har nok behovene endret seg litt og hun er eldre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:31.