Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Være med hjem etter skolen - hva forventes?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-12, 10:37   #41
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Være med hjem etter skolen - hva forventes?

Har svart tidligere i tråden, men vil gjerne komme med flere innspill.

Hvis snuppa her i huset(når hun blir eldre) tilstadighet hadde spist middag hos andre, så kjenner jeg at det ikke er ok. Heller ikke at andre skulle spist middag her hos oss flere dager i uken. Jeg synes at barna skal spise middag hos seg selv. I en ofte hektisk hverdag, så synes jeg at middagen er en fin anledning til å prate sammen som familie, og holder den "litt hellig". Hva synes dere andre?

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 12:02   #42
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelikan, her.

Hvis snuppa her i huset(når hun blir eldre) tilstadighet hadde spist middag hos andre, så kjenner jeg at det ikke er ok. Heller ikke at andre skulle spist middag her hos oss flere dager i uken. Jeg synes at barna skal spise middag hos seg selv. I en ofte hektisk hverdag, så synes jeg at middagen er en fin anledning til å prate sammen som familie, og holder den "litt hellig". Hva synes dere andre?

Jeg synes middagen er en veldig fin anledning til å bli bedre kjent med ungenes venner, og vi har gjerne middagsbesøk flere ganger i uka. Det er også helt uproblematisk for meg at Frøkna spiser borte flere ganger i uka, for jeg tenker at hun drar nytte av gode nettverk og et godt forhold til foreldrene til sine venner også.

I tillegg har jo ungene stor glede av det, som selvsagt har en egenverdi helt i seg selv.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 12:10   #43
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg synes middagen er en veldig fin anledning til å bli bedre kjent med ungenes venner, og vi har gjerne middagsbesøk flere ganger i uka. Det er også helt uproblematisk for meg at Frøkna spiser borte flere ganger i uka, for jeg tenker at hun drar nytte av gode nettverk og et godt forhold til foreldrene til sine venner også.

I tillegg har jo ungene stor glede av det, som selvsagt har en egenverdi helt i seg selv.

Helt enig, vi har i perioder flere middagsbesøk i uka , poden spiser også borte hos andre, det er ikke noe problem for oss.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 17:31   #44
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Felles middag, bare oss i familien er veldig koselig. Men det er heller unntaket, og slik må det nesten være nå som venner blir mer og mer det som opptar barna våre (7 og 9 år). Jeg synes ikke vi kan holde de utenfor dette med å være borte til middag, ha middagsgjester, når jeg ser hvor viktig det er for vennskap og som nevnt her nettverk.

Barna er jo på mange måter på vei, så denne perioden i livet synes jeg et slikt samlingspunkt ikke kan være bare oss som en fast regel. Det er begynnelser på alt det nye som venter, og da er det mye læring i dette å leve litt tett på andre enn de i familien. Dessuten synes jeg det er viktig å ha litt åpent hus, slik at små og store gjester føler seg velkommen.

Den daglige oppsummeringen og praten om dagen som har vært tar vi som regel på sengekanten.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 18:12   #45
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Vi har oftere felles middag med utvidet antall barn ved bordet enn bare mine egne tre. Syns ikke det gjør noe, det er bare hyggelig. De ungene som blir med hjem får mat her. Vi spiser forholdsvis sen middag, ofte ikke før 18-19 tiden. Blir barnet hentet før den tid blir det ikke middag. De får mat når de kommer hjem fra skolen. Nå bor vi litt avsidesliggende til, så de fleste som er på besøk må hentes/kjøres. Det er sjelden at det å være med noen hjem planlegges på forhånd. Jeg har alltid et eller annet i fryseren som gjør at dagens middag kan drøyes ut til å holde til de/den ekstra barna som er her. Det varierer mellom 1-3 ekstra barn per dag. Det begynner å gå opp for meg hvorfor jeg handler så mye mat.

Gammel 28-03-12, 18:31   #46
Tranquil
Erfaren

Tranquil sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Tranquil er populærTranquil er populærTranquil er populærTranquil er populær
Standard

Vi har middagsbesøk flere dager i uka, og jeg syns det er veldig koselig. Da blir jeg kjent med vennene og får ett godt innblikk i deres verden.

Tranquil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 21:25   #47
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er middagen veldig lite hellig, og absolutt et måltid vi gjerne spiser med andre. Her er det vanlig at barna spiser hos hverandre. Vi stortrives med å ha middagsgjester, og her er det tette bånd mellom både barna og oss voksne. Jeg ville ikke hatt det annerledes.

Gammel 28-03-12, 22:13   #48
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Men har jentene avtalt på forhånd? I mitt hode er det også sånn at hvis man blir med hjem, får man middag og blir til kvelden. Jeg vil jo anta jenta har spurt sine foreldre om lov, siden hun vet når hun blir hentet? Så da tipper jeg de tror at du også er spurt.

Jeg ville tatt dette med egen jente jeg, at hun ikke får ha med hjem uten og spørre deg først.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 22:15   #49
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er middagen et hyggelig og viktig samlingspunkt, og med unntak av en dag i uken så klarer vi å spise den sammen. Nettopp fordi den er så hyggelig så synes jeg at det er hyggelig å ha andre barn der også. Så jeg inviterer med glede barn som er hjemme hos oss til middag. Stort sett klarer jeg alltid å lage en ekstra grønnsaksrett eller ta flattbrød ved siden av, om jeg er redd for at det er for lite.

Og, som noen sa her, om det ikke blir helt nok mat, så kan vi ta en tidlig kveldsmat.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-12, 23:12   #50
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Veldig enig! Jeg syns det hadde vært trist om ungenes besøk dro når vi kom hjem fra jobb. Jeg vil jo veldig gjerne bli kjent med ungenes venner, og ønsker å være en trygg voksenperson de kan ha en åpen kanal til. Det får jeg ikke ved å jage dem når jeg kommer hjem. Av samme grunn sier jeg så godt som alltid ja til overnatting også.

Hørt forleden, Storesøsters venninne til storesøster: "Mamman din lager like god mat som bestemor, så dette er den beste plassen å spise middag."

Gammel 28-03-12, 23:26   #51
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Venner som blir med hjem rett fra skolen, uplanlagt, blir sendt hjem når vi skal spise. Ellers er det vanlig i alle ungenes vennekretser at de går på besøk til hverandre etter kl 17. Avtalte gjester som skal være med hjem fra skole eller sfo spiser selvsakt middag, men da er avtalen mellom oss voksne.
Her bor så og si alle i gang/sykkelavstand og kan gå selv til og fra. 1.klassingene skal hjem kl 19, de større blir hevet ut 19.30 så vi får litt kveldsro.

Gammel 28-03-12, 23:35   #52
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden på 9,5 sin venner drar som regel hjem når det er middagstid og så møtes de igjen etter middag lekser. De bor tett, så det er ikke snakk om kjøring. Dersom det er avtalt på forhånd så kan de gjerne bli til middag, men det er sjelden vi har nok til flere når det ikke er avtalt slik.

Når lillebror på 6,5 år side venner blir med rett hjem etter SFO er det avtalt og da får de selvsagt middag.

Så det handler om alder og mobilitet her. De eldste går jo ikke på SFO og er dermed alene her i flere timer før vi kommer hjem. Jeg har instruert poden i at de må spise, så har går det MYE kornblandinger med melk for tiden.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 00:26   #53
Nynne
Erfaren

Nynne sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Nynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smartNynne imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Merker nå at det med å avtale oss foreldre i mellom har sklidd mer og mer ut. De har blitt 10 år og har begynt å avtale mer seg i mellom. Jeg synes det alltid har vært koselig med middagsgjester og en ypperlig anledning til å bli bedre kjent med vennene. Hos oss har det alltid vært åpent hus og middag til alle! Ikke akkurat alltid den dyreste og beste maten men mat får de!

Gammel 30-03-12, 22:57   #54
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Her er middagen veldig lite hellig, og absolutt et måltid vi gjerne spiser med andre. Her er det vanlig at barna spiser hos hverandre. Vi stortrives med å ha middagsgjester, og her er det tette bånd mellom både barna og oss voksne. Jeg ville ikke hatt det annerledes.

Og her er det ikke vanlig at de spiser hos hverandre, har hendt, men sjeldent. Ville foretrukket å hatt det som hos dere.

Gammel 01-04-12, 23:45   #55
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Nå er det ikke slik at jeg ikke synes det er greit med andre barn til middag, men ikke daglig. Det var det jeg mente. En venninne av henne går rett hjem fra skole og er ikke på SFO som min datter, Og ja, jeg synes det er "plagsomt" når hun vil besøke min datter nesten daglig når vi skal spise middag. da sier jeg at hun kan komme når vi har spist ferdig.
Andre venner som er invitert med hjem, spiser selvfølgelig middag med oss og det er hyggelig. Men jeg kunne ikke tenkt meg det hver dag. Ett par ganger i uken er nok. Resten vil jeg ha "familiemiddag". Jeg får ellers god tid til å bli kjent med hennes venner etter middag. Og jeg synes middagsmåltidet er en fin tid å prate sammen "bare oss", for det har vi bruk for i en travel hverdag.
(min datter er 7 år)

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 12:00   #56
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

For meg er middagen et hyggelig og viktig samlingspunkt, og med unntak av en dag i uken så klarer vi å spise den sammen. Nettopp fordi den er så hyggelig så synes jeg at det er hyggelig å ha andre barn der også. Så jeg inviterer med glede barn som er hjemme hos oss til middag. Stort sett klarer jeg alltid å lage en ekstra grønnsaksrett eller ta flattbrød ved siden av, om jeg er redd for at det er for lite.

Og, som noen sa her, om det ikke blir helt nok mat, så kan vi ta en tidlig kveldsmat.

Hos oss er også middagen samlingspunktet i hverdagen, men det er trivelig med flere rundt bordet, og de som er på besøk forteller også hva de har gjort i løpet av dagen, på samme måte som våre unger gjør.
Ellers er de så opptatt med lek og spill og hverandre at vi ikke rekker å snakke med de.

Gammel 04-04-12, 12:10   #57
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med deg. Ikke sånn at jeg aldri vil ha middagsbesøk (vi har det jevnlig) eller at storebror aldri kan spise borte, men jeg ønsker at vi er bare familien noen ganger per uke ja.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 12:25   #58
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg er nok veldig enig med Niobe. Jeg synes det er veldig hyggelig at barn spiser sammen med oss, og vi har ikke såå ofte gjester til middag at det oppleves som et problem. Man kommer nærmere inn på dem, de deltar i samtalen, og man lærer å kjenne dem litt mer enn den tilfeldige kontakten når barna bare leker sammen.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-12, 05:04   #59
husmora
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Horten
husmora er litt kul
Standard

Her i huset har vi alltid avtalt med venners foreldre på forhånd, evt på parkeringa på skolen etter skoletid. Da er det en selvfølge at de spiser ett til to måltider her, men vi spiser oftest ikke middag før halv åtte og heldigvis drar de fleste ungene hjem ved syvtiden slik at vi får litt tid alene før senga. Mine unger er 10-15 år, men dette gjelder like mye eldste som yngste føler jeg. De ungene som dukker opp på døra får vente på rommet mens vi spiser eller komme tilbake senere, men de som blir med hjem spiser sammen med oss. Innimellom samles en haug unger her til middag, men da blir det avtalt iløpet av formiddagen oss foreldre imellom.
Kjenner jeg er mer på at jeg ikke vil mine skal være til bryderi for andre enn det er motsatt. Bare koselig med ekstra barn i huset.
Lekser er en selvfølge at gjøres etter skoletid og mat her hos oss, men enkelte andre har helt annen rutine på dette. Greit begge deler igrunn, så lenge ungene føler de har hatt en fin dag.
Derimot er søndagene hellige her i huset, da har vi som oftest bedre middag og filmkveld, eventuelt spillekveld. Denne dagen er familiedag for vår del, enten vi drar på besøk til annen familie på dagtid og koser oss på kvelden, eller om vi tilbringer hele dagen hjemme.
(joda, de får lov å leke med andre denne dagen også, så lenge vi får siste halvdel av dagen sammen)

husmora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-12, 10:32   #60
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Wow, avtale med foreldre og hjem klokken syv når man er 15 år? Sånn kommer nok ikke vi til å ha det, tror jeg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:51.