|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Tåler regn
|
![]() Sv: Være med hjem etter skolen - hva forventes?Har svart tidligere i tråden, men vil gjerne komme med flere innspill. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Være med hjem etter skolen - hva forventes?
Jeg synes middagen er en veldig fin anledning til å bli bedre kjent med ungenes venner, og vi har gjerne middagsbesøk flere ganger i uka. Det er også helt uproblematisk for meg at Frøkna spiser borte flere ganger i uka, for jeg tenker at hun drar nytte av gode nettverk og et godt forhold til foreldrene til sine venner også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Drømmer
|
Helt enig, vi har i perioder flere middagsbesøk i uka , poden spiser også borte hos andre, det er ikke noe problem for oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Felles middag, bare oss i familien er veldig koselig. Men det er heller unntaket, og slik må det nesten være nå som venner blir mer og mer det som opptar barna våre (7 og 9 år). Jeg synes ikke vi kan holde de utenfor dette med å være borte til middag, ha middagsgjester, når jeg ser hvor viktig det er for vennskap og som nevnt her nettverk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
superbruker
|
![]() Sv: Være med hjem etter skolen - hva forventes?Vi har oftere felles middag med utvidet antall barn ved bordet enn bare mine egne tre. Syns ikke det gjør noe, det er bare hyggelig. De ungene som blir med hjem får mat her. Vi spiser forholdsvis sen middag, ofte ikke før 18-19 tiden. Blir barnet hentet før den tid blir det ikke middag. De får mat når de kommer hjem fra skolen. Nå bor vi litt avsidesliggende til, så de fleste som er på besøk må hentes/kjøres. Det er sjelden at det å være med noen hjem planlegges på forhånd. Jeg har alltid et eller annet i fryseren som gjør at dagens middag kan drøyes ut til å holde til de/den ekstra barna som er her. Det varierer mellom 1-3 ekstra barn per dag. Det begynner å gå opp for meg hvorfor jeg handler så mye mat.
![]() |
#46 |
Erfaren
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Være med hjem etter skolen - hva forventes?Vi har middagsbesøk flere dager i uka, og jeg syns det er veldig koselig. Da blir jeg kjent med vennene og får ett godt innblikk i deres verden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Personlig pessimist
|
Her er middagen veldig lite hellig, og absolutt et måltid vi gjerne spiser med andre. Her er det vanlig at barna spiser hos hverandre. Vi stortrives med å ha middagsgjester, og her er det tette bånd mellom både barna og oss voksne. Jeg ville ikke hatt det annerledes.
![]() |
![]() |
#48 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Være med hjem etter skolen - hva forventes?For meg er middagen et hyggelig og viktig samlingspunkt, og med unntak av en dag i uken så klarer vi å spise den sammen. Nettopp fordi den er så hyggelig så synes jeg at det er hyggelig å ha andre barn der også. Så jeg inviterer med glede barn som er hjemme hos oss til middag. Stort sett klarer jeg alltid å lage en ekstra grønnsaksrett eller ta flattbrød ved siden av, om jeg er redd for at det er for lite. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
i tåkeheimen
|
Veldig enig! Jeg syns det hadde vært trist om ungenes besøk dro når vi kom hjem fra jobb. Jeg vil jo veldig gjerne bli kjent med ungenes venner, og ønsker å være en trygg voksenperson de kan ha en åpen kanal til. Det får jeg ikke ved å jage dem når jeg kommer hjem. Av samme grunn sier jeg så godt som alltid ja til overnatting også.
![]() |
#51 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Være med hjem etter skolen - hva forventes?Venner som blir med hjem rett fra skolen, uplanlagt, blir sendt hjem når vi skal spise. Ellers er det vanlig i alle ungenes vennekretser at de går på besøk til hverandre etter kl 17. Avtalte gjester som skal være med hjem fra skole eller sfo spiser selvsakt middag, men da er avtalen mellom oss voksne.
![]() |
#52 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Være med hjem etter skolen - hva forventes?Poden på 9,5 sin venner drar som regel hjem når det er middagstid og så møtes de igjen etter middag lekser. De bor tett, så det er ikke snakk om kjøring. Dersom det er avtalt på forhånd så kan de gjerne bli til middag, men det er sjelden vi har nok til flere når det ikke er avtalt slik.
![]() |
#53 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Være med hjem etter skolen - hva forventes?Merker nå at det med å avtale oss foreldre i mellom har sklidd mer og mer ut. De har blitt 10 år og har begynt å avtale mer seg i mellom. Jeg synes det alltid har vært koselig med middagsgjester og en ypperlig anledning til å bli bedre kjent med vennene. Hos oss har det alltid vært åpent hus og middag til alle!
![]() |
#54 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Og her er det ikke vanlig at de spiser hos hverandre, har hendt, men sjeldent. Ville foretrukket å hatt det som hos dere.
![]() |
#55 |
Tåler regn
|
![]() Sv: Være med hjem etter skolen - hva forventes?Nå er det ikke slik at jeg ikke synes det er greit med andre barn til middag, men ikke daglig. Det var det jeg mente. En venninne av henne går rett hjem fra skole og er ikke på SFO som min datter, Og ja, jeg synes det er "plagsomt" når hun vil besøke min datter nesten daglig når vi skal spise middag. da sier jeg at hun kan komme når vi har spist ferdig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Hos oss er også middagen samlingspunktet i hverdagen, men det er trivelig med flere rundt bordet, og de som er på besøk forteller også hva de har gjort i løpet av dagen, på samme måte som våre unger gjør.
![]() |
#57 |
I mål
|
Jeg er enig med deg. Ikke sånn at jeg aldri vil ha middagsbesøk (vi har det jevnlig) eller at storebror aldri kan spise borte, men jeg ønsker at vi er bare familien noen ganger per uke ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jeg er nok veldig enig med Niobe. Jeg synes det er veldig hyggelig at barn spiser sammen med oss, og vi har ikke såå ofte gjester til middag at det oppleves som et problem. Man kommer nærmere inn på dem, de deltar i samtalen, og man lærer å kjenne dem litt mer enn den tilfeldige kontakten når barna bare leker sammen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Horten
![]() |
![]() Sv: Være med hjem etter skolen - hva forventes?Her i huset har vi alltid avtalt med venners foreldre på forhånd, evt på parkeringa på skolen etter skoletid. Da er det en selvfølge at de spiser ett til to måltider her, men vi spiser oftest ikke middag før halv åtte og heldigvis drar de fleste ungene hjem ved syvtiden slik at vi får litt tid alene før senga. Mine unger er 10-15 år, men dette gjelder like mye eldste som yngste føler jeg. De ungene som dukker opp på døra får vente på rommet mens vi spiser eller komme tilbake senere, men de som blir med hjem spiser sammen med oss. Innimellom samles en haug unger her til middag, men da blir det avtalt iløpet av formiddagen oss foreldre imellom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Være med hjem etter skolen - hva forventes?Wow, avtale med foreldre og hjem klokken syv når man er 15 år? Sånn kommer nok ikke vi til å ha det, tror jeg.
![]() |
|
|