Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det greit?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-12, 14:35   #1
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det greit?

Det jeg synes er snålt er at man faktisk går rundt å lurer på om naboen er reelt sykemeldt eller ikke.
Det er kjerringfakter i min bok.
Jeg har såpass tillit til legestanden som sykemelder at jeg tror at de gjør faglige vurderinger som er riktige når de sykemelder en pasient.

Jeg har selv blitt utsatt for slik mistenkeliggjøring av kjerringkollegaer og snusenaboer. Frisk som en fisk var jeg, men å utføre jobben min kunne kostet meg livet. Det var faktisk en så stor krise for meg å få denne beskjeden at jeg var mentalt lammet i ukesvis, og da få den påkjenningen det var å bli mistenkeliggjort av disse kjerringene gjorde belastningen mye større.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:50   #2
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Helt enig. Synd man ikke kan ringe inn bekymringsmeldinger til drittkjerringsentralen, for da hadde jeg hatt ett og annet å melde.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:54   #3
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg er sykemeldt (eller AAP faktisk) og både trener, går turer, treffer venner, sitter på cafe og hviler. Om noen melder dette til NAV, gjør det meg ingenting. Både NAV og fastlege er fullt ut inneforstått med at dette er en del av jobben jeg må gjøre for å komme ut i jobb igjen. Nå har jeg overhodet ikke opplevd mistenkeliggjøring, men det er kanskje fordi jeg har vært særdeles åpen med hva som har skjedd og hvordan jeg har det. Men om jeg ikke hadde vært en så åpen person, kan jeg godt tenke meg at mange hadde "tenkt sitt". Da ville jeg satt pris på at de ringte til NAV istedenfor å gå å slarve om meg blant naboene.

Gammel 07-03-12, 15:08   #4
Krinoline
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2012
Krinoline er litt kul
Standard

Det jeg synes er snålt er at man faktisk går rundt å lurer på om naboen er reelt sykemeldt eller ikke.
Jeg har såpass tillit til legestanden som sykemelder at jeg tror at de gjør faglige vurderinger som er riktige når de sykemelder en pasient.

Jeg har selv blitt utsatt for slik mistenkeliggjøring av kjerringkollegaer og snusenaboer. Frisk som en fisk var jeg, men å utføre jobben min kunne kostet meg livet. Det var faktisk en så stor krise for meg å få denne beskjeden at jeg var mentalt lammet i ukesvis, og da få den påkjenningen det var å bli mistenkeliggjort av disse kjerringene gjorde belastningen mye større.

Okay, men nå tror jeg kanskje vi snakker om to forskjellige ting.
La oss si at en person er sykemeldt fra jobben sin som baker da. Han kan ikke bake brød og boller mellom kl 08 og 16 på arbeidsplassen sin, men kl 07 hver morgen og til langt utover ettermiddagen og kvelden står han på sitt eget kjøkken og produserer bakverk som han selger til egen fortjeneste.
Det blir noe annet å lure på for oss kjerringer enn hvis du som f.eks er sykepleier/lærer (?) blir sykemeldt og går deg en lang tur i raskt tempo hver dag. Det første er litt snedig og gir bensin på grublebålet for oss smålige kjerringer, det andre kunne det ikke falt meg inn og spekulert over.

Krinoline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 15:10   #5
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Krinoline, her.

Okay, men nå tror jeg kanskje vi snakker om to forskjellige ting.
La oss si at en person er sykemeldt fra jobben sin som baker da. Han kan ikke bake brød og boller mellom kl 08 og 16 på arbeidsplassen sin, men kl 07 hver morgen og til langt utover ettermiddagen og kvelden står han på sitt eget kjøkken og produserer bakverk som han selger til egen fortjeneste.
Det blir noe annet å lure på for oss kjerringer enn hvis du som f.eks er sykepleier/lærer (?) blir sykemeldt og går deg en lang tur i raskt tempo hver dag. Det første er litt snedig og gir bensin på grublebålet for oss smålige kjerringer, det andre kunne det ikke falt meg inn og spekulert over.

Hva hvis denne bakeren er blitt så allergisk mot nøtter og mandler at han ikke kan stille på jobb i bakeriet, men fint kan bake hjemme uten det han ikke tåler?

Det du skriver her tydeliggjør så veldig kjerringfaktene, det er spekuleringer på høyt plan, spekulering med så mange ukjente faktorer for deg at det burde du holde deg for god til.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 15:18   #6
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det du skriver her tydeliggjør så veldig kjerringfaktene, det er spekuleringer på høyt plan, spekulering med så mange ukjente faktorer for deg at det burde du holde deg for god til.

Har du i det hele tatt lest alle grunnene til at mange mener at slike tilfeller bør rapporteres til NAV?

Den nye kjerringligaen i mitt hode er de som er sykmeldt fra kontorjobben sin mens de konstant legger inn FB- statuser om at de har pusset opp badet, bakt skillingsboller, malt huset og vært på Stoltzen, og selvsagt, den obligatoriske "Ikke døm oss som har en usynlig sykdom" statusen som de kopierer fra hverandre omtrent en gang om dagen. Bare sånn i tilfelle vi andre skulle lure på hvorfor de ikke er på jobb av og til.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 15:19   #7
Krinoline
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2012
Krinoline er litt kul
Standard

Hva hvis denne bakeren er blitt så allergisk mot nøtter og mandler at han ikke kan stille på jobb i bakeriet, men fint kan bake hjemme uten det han ikke tåler?

Prøv å ikke ta det så veldig bokstavelig da. Men okay, hvis bakeren er hyperallergisk mot nøtter så bør han jo slippe å jobbe med det i dette tiltenkte bakeriet sitt, evt så bør han omskolere seg. Ikke ta imot penger fra staten mens man man går hjemme og gjør nøyaktig samme jobb som på arbeidsplassen sin.

Hilsen kjerringa!

Krinoline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 18:29   #8
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men da er det jo ikke noe problem da, for da sitter NAV på den informasjonen og kan hive bekymringsmeldingen i bosset.
(men han har tross alt ikke lov å selge masse og tjene penger hverken svart eller hvitt når han er sykmeldt, om han baker gratis til NAAF blir det noe annet)
At varslere kalles med stygge navn er ganske vanlig......

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:25   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Har NAV et apparat for å taimot og vurdere slike varslinger?

Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:27   #10
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Har NAV et apparat for å taimot og vurdere slike varslinger?

Ja, det er det jeg prøver å finne ut av også.

Gammel 07-03-12, 14:30   #11
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som sagt. Man melder ifra til NAV Kontroll, tenker jeg.
Uten at jeg dermed vet om det er riktig å gjøre det i denne saken.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:32   #12
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Det er greit for meg i hvert fall.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:33   #13
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis en person til trer inn i diskusjonen og spør "Vet dere hvorfor han er sykmeldt, kanskje" tror jeg muligens jeg får et aldri så lite hjerteinfarkt. Bare til informasjon.

Gammel 07-03-12, 14:33   #14
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvis en person til trer inn i diskusjonen og spør "Vet dere hvorfor han er sykmeldt, kanskje" tror jeg muligens jeg får et aldri så lite hjerteinfarkt. Bare til informasjon.

Men i så fall vet vi i det minste hva du blir sykemeldt for!

Gammel 07-03-12, 14:33   #15
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det en kan gjere er å ringe 55 55 33 33, legge fram saka si, dei leite opp kven dette er, legge inn melding til vedkommande sin saksbehandlar og den saksbehandlaren får ei melding om det en har sagt. Noko meir hokus pokus er det ikkje.

Som arbeidsgiver i slike saker får en snakka med saksbehandleren (når denne måtte ha tid...) og lagt fram saka si og en får også oppfølgingsinformasjon i ettertid. Som privatperson vil eg tippe på at en ikkje får det.

Gammel 07-03-12, 14:38   #16
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Det en kan gjere er å ringe 55 55 33 33, legge fram saka si, dei leite opp kven dette er, legge inn melding til vedkommande sin saksbehandlar og den saksbehandlaren får ei melding om det en har sagt. Noko meir hokus pokus er det ikkje.

Som arbeidsgiver i slike saker får en snakka med saksbehandleren (når denne måtte ha tid...) og lagt fram saka si og en får også oppfølgingsinformasjon i ettertid. Som privatperson vil eg tippe på at en ikkje får det.

Dette burde kanskje vært bedre markedsført fra NAV sin side, slik at folk flest visste om muligheten. Dersom NAV har ressurser til å ta i mot den stormen som da kan komme, selvsagt.

Gammel 07-03-12, 14:41   #17
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

.

Som arbeidsgiver har eg sett så ufattelig mange eksempel på det motsatte at akkurat DEN tilliten har eg ikkje så mykje av lengre.

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Dette burde kanskje vært bedre markedsført fra NAV sin side, slik at folk flest visste om muligheten. Dersom NAV har ressurser til å ta i mot den stormen som da kan komme, selvsagt.

Tippe det ikkje hadde kome så stor storm. Nordmenn er flinke til å synse og snakke, mindre flinke til å agere. I barneverntjenesten er dette et stort problem, mangel på bekymringsmeldingar.

Gammel 07-03-12, 14:34   #18
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Ja, jeg sa det bare slik at dere ikke trenger å varsle NAV om meg, selvsagt. :hjelpsom:

Gammel 07-03-12, 14:35   #19
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Vet dere hvorfor han er sykmeldt, kanskje?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 14:41   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det jeg tror kan bli effekten av at flere melder, er folk blir redd for å gjøre aktivitet som synes i frykt for å bli tatt. Det kan forlenge sykdom i en del tilfeller. Så det bør jo da veies opp mot gevinsten på de man tar for snylting.

Jeg syns det kunne stått på sykemeldingen "bør ligge helt unna jobbrelaterte oppgaver", "kan med fordel trene hardt" og sånn.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:00.