Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Stølhet som begrunnelse til å være hjemme fra skolen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-12, 11:18   #41
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Stølhet som begrunnelse til å være hjemme fra skolen?

Hvis så er tilfelle så er stølhet noe man da fikser med en ibux. Hvis det er virkelig ille.

Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 11:38   #42
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

En i klassen hans var bare borte en dag - fordi hun faktisk ikke våknet før skoledagen var over!! Vi traff henne på ettermiddagen og sønnen min spurte.

Fordi hun var syk eller fordi hun hadde lyst til å sove lenge?

Gammel 07-03-12, 11:41   #43
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har barn som har prøvd å fake syk for å få være hjemme. Derfor streng på kule ting ved lett sykdom. Lenge hjemme pga et eller annet ville medført andre regler. Det er ikke sunt å bure seg inne ved langvarig fravær. Om de kvikner til utover dagen blir de fortsatt holdt hjemme hos meg av psykologiske årsaker, men hvis de hadde vært sånne som spretter opp og vil på skolen hadde jeg nok gjort det annerledes kanskje.

Gammel 07-03-12, 11:42   #44
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, vi har nok av sykedager med skikkelig sykdom om vi ikke skal begynne å dra inn slike ting også.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 12:48   #45
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg har barn som har prøvd å fake syk for å få være hjemme. Derfor streng på kule ting ved lett sykdom. Lenge hjemme pga et eller annet ville medført andre regler. Det er ikke sunt å bure seg inne ved langvarig fravær. Om de kvikner til utover dagen blir de fortsatt holdt hjemme hos meg av psykologiske årsaker, men hvis de hadde vært sånne som spretter opp og vil på skolen hadde jeg nok gjort det annerledes kanskje.

De spretter ikke akkurat opp, men det faller dem bare ikke inn å fake syk, tror jeg. Det er rett og slett utenkelig. Jeg var på samme måte selv, så det er sikkert genetisk. Dårlig fantasi.

Gammel 07-03-12, 13:16   #46
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg ser at flere sier dette som en selvfølge. Men vi har en eller to ganger hatt tilfeller der barna har vært dårlige på morgenen og kvikner til utover dagen. Da virker det helt tåpelig å droppe alt av aktiviteter utover dagen, sånn av prinsipp. Det må da være en vurdering man tar basert på form, ikke "regler".

Hadde vi hatt "skulkesyke" barn, hadde vi også hatt en slik regel, men det har vi ikke. Og siden det ikke er noe problem at de prøver å late som de er syke, har jeg heller aldri skjønt vitsen med å innføre slike regler for dem. Det er heller ingen begrensninger på TV eller spill når de er syke, av samme grunn.

Her får Frøkna dra på ballett eller på besøk hos venner om hun er frisk på kvelden, og det er hun jo for eksempel siste kvelden av en fleredagers forkjølelse eller de siste timene av karantenetiden på en omgangssyke.

Jeg ser ikke noen grunn til å holde henne inne av prinsipp, når det åpenbart er bedre for henne og komme seg ut.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 13:19   #47
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Det har hendt vi også har sendt barna på aktiviteter om ettermiddagen selv om de har vært hjem fra skole pga sykdom. Det er en helhetsvurdering som ligger til grunn for det, hva som er til barnets beste osv.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 17:31   #48
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg ser at flere sier dette som en selvfølge. Men vi har en eller to ganger hatt tilfeller der barna har vært dårlige på morgenen og kvikner til utover dagen. Da virker det helt tåpelig å droppe alt av aktiviteter utover dagen, sånn av prinsipp. Det må da være en vurdering man tar basert på form, ikke "regler".

Jeg ser heller ikke poenget med å måtte oppføre seg som om man var syk hele dagen selv om man ikke var frisk tidligere på dagen. Hvis man har vært kvalm eller hatt vondt i magen første del av dagen er det faktisk bare bra å komme seg på trening om kvelden.
For meg er det også et poeng at de opprettholder fritidsaktivitetene. Uteblir de fra fritidsaktivitet etter å ha uteblitt fra skole så blir det dobbeltfeil, etter mitt syn.

Her er det formen som teller, både når det gjelder skole og fritidsaktiviteter.

Gammel 07-03-12, 17:41   #49
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Så, jeg skulle latt minstepropellen være hjemme fra skolen i dag. Hun mente at hun burde det siden hun var støl. Dumme mamman sendte henne surmulende til skolen. Vet dere hva? Det gikk helt fint henne likevel.

Gammel 07-03-12, 17:42   #50
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ekstremt høy arbeidsmoral og slet veldig med å tilpasse meg da jeg var sykemeldt i 7 mnd først og 3 mnd etterpå. Jeg skrev knapt noe på facebook, jeg var ikke noe særlig i byen, jeg traff lite venner, gjorde ikke noe særlig sosialt.

Jeg var legitimt sykemeldt, særlig de første 7 mnd, siden jeg hadde invalidiserende bekkenløsning og kraftige kynnere, Den perioden jeg var utbrent, derimot. Kun på trening og tur. Kaffe til naboen og med folk jeg stolte veldig på. Det var det.

Gammel 07-03-12, 17:43   #51
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette minner meg om en meldingsbok-klassiker fra skolen jeg jobbet på tdligere: "Hans kan ikke være med på sykkeltur i dag da sykkelen hans er tungtrådd".

Gammel 07-03-12, 17:44   #52
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Medn for å svare på spørsmålet: hjemme pga stølhet? Hvis det var den egentlige og sanne grunnen? Haha, nei.

Det må være foreldre som ikke har noe treningserfaring og som tror det er livsfarlig å få vondt.

Gammel 07-03-12, 18:07   #53
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at foreldre tar avgjørelser på dette best selv. Støl kan innbære så mangt, og for alt man vet ligger det også andre ting bak fraværet uten at man nødvendigvis kringaster det.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 18:11   #54
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg tenker at foreldre tar avgjørelser på dette best selv. Støl kan innbære så mangt, og for alt man vet ligger det også andre ting bak fraværet uten at man nødvendigvis kringaster det.

Det tenker jeg også.

Gammel 07-03-12, 21:49   #55
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes at dette med å være hjemme fra skolen bare blir vanskeligere og vanskeligere.

Jeg har barn som får vondt i viljen. Og jeg jobber med å få dem til å forstå hva som er gode nok grunner til å være hjemme fra skolen og ikke. Men om morgenen er det ikke alltid lett å ta de rette valgene. Så jeg har tvunget barn på skolen og måttet hente henne etter oppkast og jeg har hatt henne være hjemme og sett etter en time at det slett ikke var nødvendig. Det er faktisk helt forferdelig vanskelig. Så hos oss er det helt klart slik at er man hjemme fra skolen så er man også hjemme fra fritidsaktiviteter om ettermiddagen. Og hjemmedag på grunn av sykdom er uten tv og data. Det skal i hvert fall ikke ligge noen slike fristelser i å være hjemme. Er de friske nok til å reise seg fra sofaen får de lov til å rydde. Ellers skal de holde seg i ro. :streng:

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 21:53   #56
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker jeg var en sånn som ble fryktelig skulkesjuk, og som var svært fornøyd med at alt jeg fikk lov til var å ligge i sengen og lese.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 21:53   #57
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er oppvokst med at venner og fritidsaktiviteter utgår hvis man er syk den dagen, og jeg praktiserer det samme for mine barn. Dette synes jeg like mye er en signaleffekt -hvis man ikke har vært frisk nok til å gå på skolen, er man ikke frisk nok til å være noe annet sted heller. Det mener jeg også gjelder for voksne som er hjemme fra jobb, så da kan man gjerne lære ungene det fra starten av.

TV og spill har vi ingen begrensning på her ved sykdom ettersom vi ikke plages med skulkesyke.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 21:59   #58
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine barn har sjelden vondt i viljen når de skal på skolen, men det hender jo at det er litt "vondt i magen og halsen og sånn" om morgenen som jeg mistenker like gjerne kan være trøtthet så tidlig på dagen. Pleier å svare at de selvsagt skal slippe å gå på skolen når de er syke, men at de må huske på at det ikke blir noe "ut med venner-opplegg" senere på dagen. Noen ganger vil de fremdeles være hjemme (og da er de også syke, viser det seg) andre ganger bestemmer de seg for å gå på skolen likevel (ikke syke) Vi har uansett en avtale om at de går på skolen hvis de er usikre på om de er syke eller ikke og så tar de med mobil og ringer dersom de føler seg verre slik at vi kan hente dem. Funker helt fint.

Jeg er med på at det finnes få unntak der det kan være fornuftig å løsne på regelen om ingen skole- ingen fritidsaktivitet om kvelden.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-12, 22:00   #59
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men apan, om de er syke på morgenen så kan de da være friske klokken 17? jeg forstår ikke den greia der, kjenner jeg.

I blå's situasjon så forstår jeg det derimot godt.

Gammel 07-03-12, 22:03   #60
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er oppvokst med at venner og fritidsaktiviteter utgår hvis man er syk den dagen, og jeg praktiserer det samme for mine barn. Dette synes jeg like mye er en signaleffekt -hvis man ikke har vært frisk nok til å gå på skolen, er man ikke frisk nok til å være noe annet sted heller. Det mener jeg også gjelder for voksne som er hjemme fra jobb, så da kan man gjerne lære ungene det fra starten av.

TV og spill har vi ingen begrensning på her ved sykdom ettersom vi ikke plages med skulkesyke.

Samme praksis her.
Det har vært en gang jeg nektet tv og spill, men det var fordi jeg fant ut at eldste(2.klasse) hadde faket
og fått læreren til å ringe meg og komme å hente.
Jeg sa selvfølgelig ikke at jeg hadde gjennomskuet han, men at det ikke
var så lurt å se tv og spille når han hadde så vondt i hodet

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:27.