Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Facebook og dialekt

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-12, 11:03   #1
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Krinoline, her.

Det som er så himla traurig å lese er setninger a la:
Glæ sæij såmm en unge tart å kåmm hjæm
(Gleder seg som en unge til å komme hjem)
Altså, hva er det som skjer her med såmm, kåmm og sæij, det uttales jo akkurat likedan hvis man skriver som, kom og seg...?

Stålt storesøster (og plenty hjerter) som tekst til et bilde. Hvorfor dra inn en Å her?

Akkurat denne skjønner jeg, det er ser litt corny ut.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 10:51   #2
Fjols

Fjols sin avatar

Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Jeg skriver på dialekt på FB, de aller fleste av mine FB-venner er nordlendinger, så jeg regner med de forstår meg helt utmerket.
FB er for meg privat og da er dialekt helt greit. Samme gjelder forøvrig i tekstmeldinger og chat.

Gammel 04-03-12, 10:55   #3
Fjols

Fjols sin avatar

Standard

Det er for meg noe helt annet å skrive på dialekt på et forum. Da virker man ganske enkel i grunn. Så jeg hopper glatt over slike innlegg, når de en sjelden gang dukker opp.

Gammel 04-03-12, 10:59   #4
Krinoline
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2012
Krinoline er litt kul
Standard

Her kom det en fin en:

tru deijnn e åpen faktizk? ikke 100% sekkert men

Krinoline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 11:01   #5
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Krinoline, her.

Her kom det en fin en:

tru deijnn e åpen faktizk? ikke 100% sekkert men

Jeg reagerer kun på den zen midt inni der, ellers så er det jo helt kurant å forstå.

Gammel 04-03-12, 11:06   #6
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg reagerer kun på den zen midt inni der, ellers så er det jo helt kurant å forstå.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 11:04   #7
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke poenget. Hvorfor er det mer uformelt å skrive på dialekt? Jeg synes overhodet ikke det er noe koselig at folk skriver til meg på trøndersk. Hva skal jeg få ut av det? En fellesskapsfølelse?

Det hender at jeg skriver dialektuttrykk, men da er det for å få frem et poeng eller noe. Ikke for at stilen skal være med uformell eller hyggelig.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 11:35   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er noen dialekter enklere enn andre? Jeg får ikke til å skrive på dialekt, altså slik jeg snakker, jeg. Da må jeg anstrenge meg og tenke gjennom ordene først, og det har jeg virkelig ikke tid til. :bissi&important:

Jeg leser alt mulig på FB, dialektinnleggene plager meg ikke nevneverdig, men det er stort sett rogalendinger og trøndere som skriver dialekt, er min erfaring. Jeg legger mer merke til alle feilene, særskriving, orddeling og slurv. En bekjent er helt ekstrem der. "Trøtt, lalla nu", "D er morgning, hallo alle sjønne FB venner" osv. Ugh.

Gammel 04-03-12, 11:37   #9
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Den gjør ikke det Hattifnatten. Kan bare ikke se noe som helst poeng med å skrive som man snakker og see til side all rettskrivning fordi man skal være mer uformell.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 11:45   #10
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes dere framstår som noe snobbete nå. Jeg synes ikke det er verre å lese dialekt enn å observere at noen skriver statusene sine på engelsk fordi de har engelske venner på vennelista. Det som skrives på FB er ikke nødvendigvis direkterettet mot meg og da tar jeg det ikke personlig om folk velger å skrive dialekt og roller meg øynene over det. Det er mye ræl på FB og jeg tar inn ca 30%, det som ikke interesserer meg går rett igjennom - dialekt eller ikke.

Gammel 04-03-12, 11:55   #11
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar det ikke heller personlig på noen som helst måte, og det er ikke noe som går inn på meg. Men siden vi først diskuterer det i denne tråden, så syns jeg konsekvent dialektskriving virker en smule teit.

Gammel 04-03-12, 12:03   #12
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Tipper de fleste ville reagert på østlandsdialekt, for eksempel en av mine siste statuser: jæi har skrivi ferdi åppgaven min!

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 12:11   #13
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Tipper de fleste ville reagert på østlandsdialekt, for eksempel en av mine siste statuser: jæi har skrivi ferdi åppgaven min!

Tsk, tsk, du veit vell att østlannsdialekt ikke ær ræina såmm årntli å værdi dialekt?

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 12:06   #14
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Ja, det er forskjell på å skrive "Æ har fådd frokost" og "Æ har fådd frokåsst". Endel skriver jo ikke bare dialekt, de skriver ord gjennomført som de sies.

Gammel 04-03-12, 12:30   #15
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Østlendinger snakker da ikke dialekt?

Gammel 04-03-12, 12:36   #16
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er veldig få som klarer å skrive dialekt på en måte som jeg opplever som fin. Og når det ikke er fint, er det langt mer irriterende enn når folk skriver skikkelig dårlig bokmål eller nynorsk, synes jeg.

I tillegg er det blant mine FB-bekjente ganske sterk overlapp mellom dem som skriver dialekt og dem som skriver veldig høylytte, lavpannede statusoppdateringer med veldig mange utropstegn og spørsmålstegn. Jeg har ikke så mange igjen av disse nå, forresten - og jeg har også et par bekjente som skriver morsomt og hyggelig på dialekt, så det går an. Men jeg gjetter at oppfatningen mange har av dialektskriving er sterkt farget av hvem det er som primært skriver på dialekt.

Gammel 04-03-12, 12:46   #17
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

Østlendinger snakker da ikke dialekt?

Joda!

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-12, 13:42   #18
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man ender mentalt sett på nedre sjikt av normalnivå hva intellegensnivå angår når man skriver på dialekt - for meg.

Jeg bruker kanskje noen trønderske ord som "dæller'n"

Gammel 04-03-12, 13:57   #19
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg så en episode av Erobreren, og syns det var rart at de ikke hadde klart å finne statister blant ungdommer som kunne uttale kj-lyden. Jeg tror det å si "shærlighet" ble sett på som en talefeil på sekstitallet. Men men, i en serie der hovedpersonen skifter øyenfarge fra mørk brun til blå når han vokser til litt, så kan en vel ikke forvente allverdens.

Gammel 04-03-12, 15:14   #20
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Enig med Maria Singer.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:33.