Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Overnatte?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-12, 11:23   #41
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overnatte?

Jeg vet faktisk ikke helt hva jeg synes. På den ene siden så tenker jeg at det kan være greit at de i det minste venter med overnatting til de er ferdige med ungdomsskolen. (Herregud, de er fortsatt bare barn, selv om de er barn med et seksualliv.) Og det handler også om å bevare litt av spenningen som ligger i et nytt, gryende seksualliv. Kanskje det faktisk er greit at de må snike seg litt rundt i begynnelsen og at mamma og pappa ikke "vet" om alt som skjer med kæresten. Kanskje det faktisk er greit at foreldrene setter en grense som innebærer at man slipper å slippe kjæresten sin inn i nattesøvnen. Hvor rart det enn høres så er det jo nettopp det nærhetsskapende i det å overnatte sammen med kjæresten som kan bli litt overveldende for en tenåring som er i startfasen for utforskning av følelseslivet.

På den andre siden så ser jeg helt klart poenget med å bli kjent med kjæresten og jeg er nok en av de som er troendes til å ville invitert med en langvarig kjæreste på hyttetur. Nettopp for å kunne bli bedre kjent med vedkommende.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 11:33   #42
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av tenoringsmor, her.

Lurer på om dere ville latt deres 15, snart 16 år gammle datter overnatte hos kjæresten.

Ja, det ville jeg gjort.

Nå er ikke min datter så gammel enda, hun er snart tretten år gammel. I alle år har både kjærester og guttevenner fått overnatte her. Synes det hadde vært merkelig om hun plutselig ikke får lov til å ha gutter på overantting lenger når hun blir 15-16 år gammel.

Ellers har jeg en sønn på 19 år. Har i alle år praktisert det samme med han. Jenter har alltid fått lov til å overnatte her, så lenge de har fått lov av sine foreldre.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 11:40   #43
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Og jeg kommer til å tilstrebe dialog med kjærestens foreldre.

Spørs hvor gammel kjæresten er, da. Det ville føtes en smule ...eh.. unaturlig for meg å snakke med foreldrene da sønnen min fikk seg kjæreste som var voksen. Jeg synes jeg ser det "Hei, jeg er moren til xxx. Er det greit for dere at deres 27 år gamle datter sover over hos oss?".

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 11:42   #44
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det tror jeg trygt du kan droppe, Divine.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 11:44   #45
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Divine, jeg syns du skulle gjort det!

Gammel 08-02-12, 11:45   #46
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 12:14   #47
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, jo, Divine, gjør det!

Tenkte kanskje mer på rødmende jevnaldrende nabogutter 5-6 år frem i tid. Men man vet aldri.

Gammel 08-02-12, 12:31   #48
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg synes det er mye hyggeligere at de overnatter hos hverandre, enn at de har seg i buskene. Siden de allikevel har sex. Det er en fin trening på å være i et intimt følelsesbasert forhold. Det er en fin anledning for foreldrene til å bli kjent med gutten/jenta avkommet er sammen med. Og nei, man er vel ikke pseudosamboere selv om man overnatter? Det er vel ikke snakk om at vedkommende skal flytte inn eller bli i dagesvis, ukesvis eller månedsvis?

Man kan vel tillate eller forby til man blir blå i fjeset, men jeg kan ikke se noe positivt komme ut av å nekte noen over den seksuelle lavalderen å ha kjæresten på overnattingsbesøk. Dog ville jeg satt foten ned på overnatting i ukedagene. Det er viktig med nok søvn.

Bare p-piller? Har du forresten tatt clamydiapraten?

Burde jeg?

Forøvrig går rullegardina ned for meg når det gjelder ungene og sex. "Lalalalalalalala"!

Gammel 08-02-12, 12:36   #49
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, jeg skal innrømme at jeg ikke kommer til å følge min mors forspor helt ut.
Da jeg var 21 hadde jeg med meg samboerene min hjem til mamma og hun redde freidig opp til meg på mitt barneværelse og til han i gjestehuset

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 12:42   #50
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ettersom jeg selv er nonne, er det ikke snakk om at mine unger får ha kjærester på besøk når de kommer i den alderen at de begynner å ha sex altså!!!

Men alvor: Jeg hadde nok avtalt med foreldrene til kjæresten uansett, frem til de er 18 år eller så lenge de bor hjemme (med mindre de bor hjemme i en alder av 31). Men synes det er vanskelig å sette en bestemt grense, så lenge jeg ikke har så gamle unger enda. Guttungen hadde ikke fått lov når han er 14, men kan hende når han er 17, vanskelig å si.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 12:45   #51
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stiller meg bak 007.

Gammel 08-02-12, 13:10   #52
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spiller aldersforskjellen på paret noen rolle for dere som sier dere ville ønsket kjærester velkommen på overnatting? Jeg spør bare av nysgjerrighet på hvordan dere tenker, ikke fordi jeg er sikker på hva jeg mener selv.

Gammel 08-02-12, 13:12   #53
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Spiller aldersforskjellen på paret noen rolle for dere som sier dere ville ønsket kjærester velkommen på overnatting? Jeg spør bare av nysgjerrighet på hvordan dere tenker, ikke fordi jeg er sikker på hva jeg mener selv.

Nei... eller dvs kommer en av guttene hjem 17 år gamle med ei røy på 54 så vet jeg ikke helt.....

Nå er det ikke overnatting i seg selv om ville blitt bannlyst her altså, gjerne ligge over, på gjesterommet

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 13:15   #54
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det spiller absolutt en rolle for min del. Jeg ville hatt veldig vanskelig for å godta et forhold som innebar en veldig ung tenåring og en mye eldre kjæreste, enda mer hvis den ene er under seksuell lavalder. No way at en dame på 38 hadde fått komme her og overnatte med min tenåringssønn.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 13:22   #55
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ler litt av alle de absurde tankene jeg får i hodet når jeg leser det dere skriver.

Ellers er jeg veldig, veldig enig med 007 og tviler sterkt på om jeg kommer til å endre mening om dette. Jeg er enig i generaliseringen om hvilke hjem som lettest tillater dette også jeg.

Gammel 08-02-12, 13:26   #56
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Ok, jeg skal innrømme at jeg ikke kommer til å følge min mors forspor helt ut.
Da jeg var 21 hadde jeg med meg samboerene min hjem til mamma og hun redde freidig opp til meg på mitt barneværelse og til han i gjestehuset

Da jeg var 23 år ble jeg sammen med min nåværende samboer. De første gangene vi var i Drammen sammen sov vi i hver vår etasje. Jeg fikk gjesterommet, han sov på gangen på loftet . Hun gav seg da jeg ble gravid - 25 år gammel. Da hadde vi vært samboere i halvannet år i Bergen, hehe. Paradoksalt ble poden trolig produsert på sovesofaen hos mine svigerforeldre da guttungen deres snek seg ned fra loftet for å besøke kjæresten sin på natta .

Og så teit skal jeg aldri bli. Så teit var ikke en gang foreldrene mine, muligens fordi jeg er jente nummer fem og man ikke orket å holde fanen så høyt lenger .

Men hva jeg ville gjort - jeg vet ikke. Jeg kunne sagt ja, jeg kunne sagt nei. Sannsynligvis ja så lenge det unge paret var ganske like i alder. Dersom barnet mitt på 15-16 år var betydelig yngre enn kjæresten (mer enn et par år - to år er mye i den alderen) så hadde jeg nok holdt igjen litt kanskje. Hm - jeg finner vel ut hva jeg gjør tenker jeg, når den tid kommer.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 13:28   #57
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det spiller absolutt en rolle for min del. Jeg ville hatt veldig vanskelig for å godta et forhold som innebar en veldig ung tenåring og en mye eldre kjæreste, enda mer hvis den ene er under seksuell lavalder.

Jeg tenker også sånn, og så tenker jeg videre at en del typer forhold vil man som forelder ikke ønske å godta, langt mindre oppmuntre. (30 år gammel kjæreste til femtenåringen; brutal eller respektløs person; narkoman eller voldelig kriminell?) Selvsagt er det begrenset hvor mye man kan hindre tenåringen i å ha en kjæreste man ikke liker, men i en del tilfeller vil det da likevel være riktig å gjøre det klart hva man mener - og i alle fall å ikke ønske kjæresten velkommen i familien ved å invitere ham/henne på helgebesøk.

Dette er jo litt en avsporing, for det handler ikke bare om alder, men jeg synes det er interessant å høre hva dere (kanskje særlig dere med eldre barn) tenker om det med å fraråde/oppmuntre kjæresteforhold. Og å tillate overnatting kommer jo helt klart i oppmuntringskategorien.

Gammel 08-02-12, 13:42   #58
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har måttet tenke mye på dette, da sønnen min er sytten og kjæresten hans er 28. Jeg syntes det var veldig vanskelig i starten, da jeg ikke likte tanken og var redd for både det ene og det andre, men jeg bare snakket med sønnen min om det, jeg har ikke nektet han å være sammen med henne, og hun fikk da også lov til å komme på besøk. Hun bor i Sverige, så er hun først på besøk, må hun nødvendigvis sove over. Faren til sønnen min (jeg bor ikke sammen faren) har vært helt anti det forholdet hele tiden, og har bare møtt henne et par ganger (for å ta henne i øyesyn), og han har til tider oppført seg noe uheldig i den forbindelse. Jeg ønsker derfor å være en motvekt til dette, og ønsker at kjæresten til sønnen min skal føle seg velkommen hjemme hos oss. Jeg synes det bare en fair å gi folk en sjanse. Da jeg ble sammen mannen min var jeg 26 år var alenemamma. Mannen min var 19. Likevel tok foreldrene hans mot meg med åpne armer. Jeg prøver å ha det in mente.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 13:57   #59
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Det spiller absolutt en rolle for min del. Jeg ville hatt veldig vanskelig for å godta et forhold som innebar en veldig ung tenåring og en mye eldre kjæreste, enda mer hvis den ene er under seksuell lavalder. No way at en dame på 38 hadde fått komme her og overnatte med min tenåringssønn.

Pokker! Jeg som hadde sett for meg det som en mulighet.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-12, 14:22   #60
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg er enig med Acsa og HV. Overnatting er greit etter fylte 16, og utover det skal jeg ikke legge meg opp i seksuallivet til barna mine. Utenom at de skal dynges ned i prevensjonsveiledning og virkelig vite alt som er verdt å vite om farene ved ubeskyttet sex.

Jeg er nok her jeg og.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:04.