|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Ruinert av begravelse?
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Drømmer
|
De fleste har nok en krans til kisten, min nevø og niese hadde egen krans til pappaen sin å så tror jeg søsteren min hadde en egen der. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis man orker. Da pappa døde helt plutselig gikk jeg rundt i en slags tåke og var ikke meg selv, orket knapt å dusje eller noenting frem til begravelsen. Jeg var i sjokk. Kan tenke meg det hadde vært en halv milliard ganger verre om det var noen av barna mine som døde. Jeg vet jo ikke hvordan jeg hadde reagert da, men sannsyligheten er jo stor for at jeg hadde meldt meg ut av "alt" en lang, lang stund.
|
|
|
#4 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Blomster i kirken er vel ofte krans fra barna og bårebukett, dyrt nok det. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Ruinert av begravelse?Alle fagforeningene i LO-systemet (og sikkert andre også) har faktisk gravferdsstøtte til sine medlemmer. Det er ikke veldig mye penger, men det er en liten slump. Ikke er den vanskelig å få, men det er veldig få som søker om det fordi de ikke vet om at den eksisterer.
|
|
|
#6 |
|
|
Vi betalte for organisten i mamma sin begravelse, det vet jeg helt sikkert fordi jeg reagerte veldig på det i ettertid.
|
|
|
|
#7 |
|
|
Da pappa døde i høst tok vi kontakt med NTL med spørsmål om dette og fikk til svar at ordningen var avsluttet. Stemmer ikke det? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Ruinert av begravelse?Da mannen til mamma døde i 2008 kostet begravelsen, med minnesamvær , 60.000,-
|
|
|
|
#9 |
|
|
Sv: Ruinert av begravelse?"Leie av organist" står det på fakturaspesifiseringen. Ingen annen musikk enn de pålagte salmene, og det var i den kirken hun tilhørte.
|
|
|
|
#11 |
|
En Som Trener
|
Sv: Ruinert av begravelse?Uff, jeg kjenner at jeg hadde klart meg med en hjemmesnekret kasse og markblomster om alt er så dyrt at de etterlatte sitter igjen med en kjemperegning.
|
|
|
#13 |
|
Librocubicularist
|
Når eg ser det reknestykket i Dagbladet, tenker eg at det kanskje er litt redd for å verke småleg som har vore med på at det blir så dyrt. For det skal ikkje vere nødvendig å komme opp i desse summane. Og det er jo viktig at begravelsesbyrået lar pårørande kjenne at det er greit å velje rimelege løysingar- det betyr ikkje at ein er mindre glad i avdøde. Men viss ein har den haldninga at bare det beste er godt nok for den avdøde (som kanskje mange vil ha i ein slik situasjon), vil det jo også bli mykje dyrare. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ruinert av begravelse?Hvordan er det med ikke-kirkelig begravelse, egentlig?
|
|
|
#15 |
|
Ingen skravlebøtte
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() |
Ja, og hvor havner man egentlig?? Kirkegården uansett religiøst ståsted??
|
|
|
#16 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Jeg har vært i to ikke-religøse begravelser i nær familie. Den ene var i kirken, så jeg regner med at kostnadene var sammenllign-bare med en vanlig begravelse, med unntak av at all musikk var av venner av den avdøde, så det betalte de ikke for. Det var uten prest, familie og venner sto for sermonien, og jeg tror det var noen fra HEF der. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Librocubicularist
|
Dersom du er medlem av eit anna trus- eller livssynssamfunn, er det eigne ordningar. Dersom eit medlem av HEF skal ha organist, vil ein måtte betale ekstra for dette (og andre kyrkjeleg ansette som deltek), medan folk frå HEF stiller opp. Eg veit ikkje korleis dette verkar viss ein ikkje er medlem av noko trus- eller livssynsamfunn. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ruinert av begravelse?Og kremasjon, blir det dyrere eller rimeligere enn vanlig gravferd?
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ruinert av begravelse?Og så innrømte dette begravelsesbyrået at de ikke hadde opplyst om pris på forhånd. Selv om de er forpliktet til det. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Ruinert av begravelse?Det heter ikke kirkegård, det heter gravlund, selv om den ofte, særlig på mindre steder, ligger ved kirken. I Oslo er vel nesten alle gravlundene plassert helt uavhengig av kirker. Og der får alle plass, ja.
|
![]() |
|
|