Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Kva syns vi eigentleg om allergivennlige kaker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Trur du / veit du at allergivennlige kaker er litt mindre gode enn andre kaker?
Eg trur at kaker som manglar ingredienser som eg forbind med gode kaker er litt dårligare 13 15,85%
Eg trur at glutenfrie kaker generelt er litt dårligare 10 12,20%
Eg trur at melkefrie kaker generelt er litt dårligare 9 10,98%
Eg trur at eggefrie kaker generelt er litt dårligare 9 10,98%
Eg syns (veit) at glutenfrie kaker generelt er litt dårligare 10 12,20%
Eg syns (veit) at melkefrie kaker generelt er litt dårligare 6 7,32%
Eg syns (veit) at eggefrie kaker generelt er litt dårligare 8 9,76%
Eg trur at glutenfrie kaker er like gode som dei med gluten 6 7,32%
Eg trur at melkefrie kaker er like gode som dei med melk 7 8,54%
Eg trur at eggefrie kaker er like gode som dei med egg 8 9,76%
Eg syns (veit) at kaker utan gluten er like gode som kaker med gluten 19 23,17%
Eg syns (veit) at kaker utan melk er like gode som kaker med melk 23 28,05%
Eg syns (veit) at kaker utan egg er like gode som kaker med egg 21 25,61%
Allergivennlige kaker smakar generelt bedre enn andre kaker. 2 2,44%
Eg likar alt! 32 39,02%
Allergivennlige kaker er strengt tatt «liksomkake»; etterlikning av ekte kake 7 8,54%
Å bake allergivennlig kake er ingen jobb for meg 33 40,24%
Å bake allergivennlig kake vil vere litt meir utfordrande for meg enn «vanlig» kake 29 35,37%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 82. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-01-12, 01:16   #41
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kva syns vi eigentleg om allergivennlige kaker?

Gode kaker er godt, og å spise mat sammen med andre er jo ekstra godt. :enkel:

However syns jeg resultater av planløs og tilfeldig utbytting av ingredienser kan bli litt ... rart noen ganger. Det var vel mer vanlig før, det er flere år siden jeg var borti det. Det er kanskje tilgjengelighet på gode oppskrifter (thank you, nettet) som gjør det? Og kanskje litt søndagsåpne sjapper også?

Gammel 27-01-12, 08:04   #42
Prøvende
Ingen skravlebøtte

Prøvende sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Prøvende er litt kulPrøvende er litt kul
Standard

En jeg kjenner tåler ikke mel, og mannen hennes tåler ikke sukker(diabetes) så vi må prøve å finne en GOD kake uten sukker og mel.Noen som har oppskrift

Vi er ofte sammen med dem i familieselkap og da blir det gjerne en til hver.....
Men diabetes vet ikke tema har, men DE kakene synes jeg ikke blir like gode, altså!

Gammel 27-01-12, 09:06   #43
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vel knapt smakt en allergikake, men har heller ingen fordommer mot det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 09:09   #44
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Alle kakene vi baker er uten laktose,mange er uten melk og.Og de er helt uten vanlig sukker og frukt ting,bruker ofte splenda eller sukrin, men ofte bare vaniljestang

uten egg har jeg ikke prøvd så ofte så vet ikke helt om jeg hadde fått det til.Har tatt med 2 år og lage gode og saftige kaker uten sukker. :ikke noen baker eller konditor:

Sist redigert av Honda : 27-01-12 kl 10:06.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 09:15   #45
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Prøvende, her.

En jeg kjenner tåler ikke mel, og mannen hennes tåler ikke sukker(diabetes) så vi må prøve å finne en GOD kake uten sukker og mel.Noen som har oppskrift

Vi er ofte sammen med dem i familieselkap og da blir det gjerne en til hver.....
Men diabetes vet ikke tema har, men DE kakene synes jeg ikke blir like gode, altså!

Honda ser ut til å kunne ha tips!
Jenta mi har diabetes (også), men vi bakar kaker med sukker til henne. Det går greit å regulere med insulin, men dette vil nok variere fra person til person. Om han du kjenner har diabetes type 2 (som strengt tatt er ein annan sjukdom nesten), så er det ofte kostholdsregulert - da er ein sukkerredusert diett meir viktig. Har ikkje desse to nokre gode tips å gi da? Mange tar fram frukt til diabetikeren, men det er mykje sukker i frukt altså... mange gir jenta mi druer, men dei kunne like gjerne gitt henne ei skål med sjokolade (derfor er det aldri druer i matboksen hos oss, men det var ein digresjon)

Gammel 27-01-12, 09:16   #46
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Langpannesjokoladekaken jeg oftest baker, er uten egg. Den er knallgod. Etter noen år med melkeallergiker i klassen, har jeg også laget melkefrie kaker som har vært gode, og en tidligere kollega med cøliaki bakte de nydeligste kakene uten gluten. " Problemet" er når man skal bake uten egg og melk, f.eks. Da smaker det ikke like godt, syns jeg, men det kan like gjerne skyldes at jeg ikke har funnet gode nok oppskrifter.

Gammel 27-01-12, 09:21   #47
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri bakt melke- og eggfritt eller smakt det som jeg vet, så det skal jeg ikke uttale meg om. Glutenfritt mel har jeg heller aldri brukt, men har ofte laget iskake eller nøttebunn om jeg skal servere glutenfritt.

Jeg tror dog at jeg skulle greid både å lage og like en kake uten egg og mel. Jeg er ikke kresen på kaker.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 09:22   #48
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

(Jeg har en melfri appelsinsjokoladekake som er noe av det beste jeg vet, f.eks.)

Oppskrift?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 09:30   #49
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bakt mye allergivennelig opp gjennom årene. Og min erfaring er at de beste kakene er de som er allergivennelige i seg selv, ikke de hvor man erstatter en ikke-allergivennelig ingrediens med en allergivennelig en.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 09:36   #50
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Alt går i grisen.

Gammel 27-01-12, 09:47   #51
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker stort sett alt som slutter på kake. Men er svak for både marengsbasert, nøtter og sjokolade. Så jeg tror jeg foretrekker andre alternativer, ikke nødvendigvis erstatninger om jeg skal gå allergivennlig.

Har ikke lang erfaring i allergibaking selv. Så da må jeg begynne med oppskrifter og nye ingredienser. Men det går sikkert greit om jeg prøver. Er mer usikker på om kjøkkenhygienen vår svarer til hyperalergikerkrav. Men det kan jeg sikkert også lære meg, om jeg får litt påminning og opplæring.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 09:47   #52
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Glutenfritt kan være bra, men også ikke bra (jeg har smakt en som kan omtales som papp med sjokoladesmak, virkelig ikke god).
Eggefritt lager jeg støtt og stadig og der er veldig godt.
Melkefritt kan også gå fint å lage gode kaker.

Jeg liker egentlig det meste og jeg kan også lage det meste uten så alt_for_mye pes, man har da O store internett og flust med oppskrifter.

Gammel 27-01-12, 09:49   #53
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

"Dette har jeg ingen formening om."

Jeg har smakt glutenfrie vafler og det er vel omtrent det eneste. De er helt ok. Ellers så bruker jeg en Regal kake ganske mye, som har lite proteiner i seg, men jeg må innrømme at jeg ikke har sjekket om den er allergivennlig på andre måter. (Har ei niese med PKU)

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 09:49   #54
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man skal lage hveteboller glutenfritt, så syns jeg typisk at det kan gi inntrykk av b-vare. Sist erfart på Santa Lucia-lussekattene. Det betyr ikke at man ikke kan lage gode kaker uten gluten. Man må tilpasse bakekategori etter ingredisensene mener nå jeg. Melkefri = sorbet, ikke soyais, f.eks.
Personlig er jeg i stand til å lage ting som er digg i alle kategoriene "melkefritt", "eggefritt" og "glutenfritt", men det legger altså reduksjoner på utvalget av oppskrifter.
Multiallergier er klart en utfordring.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 09:49   #55
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarte at det er litt mer utfordrende å bake en allergivennlig kake og da ligger utfordringen simpelthen i å tenke på hva man kan ha med i kaken og ikke. En allergivennlig kake kan selvsagt være minst like god som en hver annen kake. Det er sjelden at man har ikke-gode ingredienser i kake.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 21:04   #56
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Men sånn soya-is er ikke godt.

Ikke alle typene, men hjemmelaget er sinnsykt godt, og har du smakt denne? Jeg har servert den til både mine egne og andre unger (på besøk her) og alle elsker den. Smaker som helt vanlig vaniljeis, egentlig enda bedre synes jeg.

Gammel 27-01-12, 21:14   #57
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Ikke alle typene, men hjemmelaget er sinnsykt godt, og har du smakt denne? Jeg har servert den til både mine egne og andre unger (på besøk her) og alle elsker den. Smaker som helt vanlig vaniljeis, egentlig enda bedre synes jeg.

Ja, den oppdaget jeg tilfeldig en dag jeg var innom OBS. De hadde dem liggende i isdisken sammen med resten av de andre isene, og den var bare SÅ god! (Og jeg er ikke noe begeistret for tofuisene.)

Gammel 27-01-12, 21:29   #58
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Prøvende, her.

Panna Cotta, søtet med sukrinmelis + bærsaus er nydelig.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-12, 22:09   #59
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Ja, den oppdaget jeg tilfeldig en dag jeg var innom OBS. De hadde dem liggende i isdisken sammen med resten av de andre isene, og den var bare SÅ god! (Og jeg er ikke noe begeistret for tofuisene.)

Jeg elsker den. Pærevarianten er også litt god, men ikke noen favoritt. Jeg ble skuffet da jeg innså at det var pære og ikke pistasj, så bare fargen på papiret og hylte litt. Men neida, ikke pistasj!! *trasse*

Kroneisene er også gode, men kjeksen er forferdelig. Den er vel ikke glutenfri heller da. Tofuline hadde SÅ mange flere varianter da jeg jobbet i helsekosten fra 2000 til 2005, da solgte vi både iskaker, flere sorter pinneis, mokkais (herregud så godt) og noen nydelige små bøtter med vaniljeis og skje, de var så gode! Alt det gode forsvinner alltid!

Gammel 28-01-12, 14:13   #60
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, kjeksen på kroneisene er glutenfri. Og den grønne i tress-isen var helt grusom, helt til det gikk opp for meg at den skulle smake pære og ikke pistasj. Da var den bare litt fæl. (Jeg kjøper den aldri selv, men det hender folk har kjøpt inn for min del, og da spiser jeg og forsøker å kose meg med det. )

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:23.