|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#3 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: JulaftenproblemJeg er enig med de som sier at det virker litt rart å trekke seg fra avtalen om å feire hos dine foreldre fordi at det kommer flere. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Tøff
|
Sv: JulaftenproblemI år blir vi ti voksne, fire barn under ti år gamle, ei bikkje og én katt, den ellevte voksne ankommer første juledag. Vi skal alle bo under samme tak, og jeg gleder meg vilt. Hos oss blir det aldri kaos, rett og slett fordi vi voksne legger løpet sånn at det er tilpasset barna, óg fordi vi velger å se på det med juleøyne, da er det liv og røre, ikke kaos.
|
|
|
#6 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Julaftenproblem
Sånn er det hos oss også. Juleøyne og takhøyde er viktig.
The true Christmas spirit. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Fortynnet
|
Ser for meg at det er meg som blir den sære gamle damen om noen av barna eller svigerbarna skulle finne på noe sånt. Spare pakkene til dagen etter? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Vi kan være sære, gamle damer. Det finnes bare en julaftenkveld og da pakker man opp gaver. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Personlig pessimist
|
Nettopp. Vi synes det er slitsomt å feire sammen med alle gubbens tre søsken/par med barn, men da er det vi som må trekke oss ut og lage egen julefeiring. Klart det er koselig å samles, men på julaften synes jeg 18-19 personer er i meste laget.
|
|
|
|
#10 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Sv: JulaftenproblemJeg vet i hvert fall at jeg hadde blitt en smule overrasket og lei meg om jeg fikk beskjed om at vi ikke kunne komme til min mor for å feire jul fordi søsteren min ikke vil komme om vi er der...
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: JulaftenproblemSynes ikke du kan legge føringer for hvem som skal komme hjem til dine foreldre. Ønsker ikke du å feire med din søster så får dere bli hjemme. Nå aner jeg ikke distansene her, men dere trenger jo ikke å bli lenge. Om det er bare det at søsteren din har mindre barn enn deg så synes jeg du er vanskelig, men mest sannsynlig ligger det vel mer bak enn det du sier her. Hvis du bare ønsker rolig jul så er det jo virkelig bare å bli hjemme. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Sv: JulaftenproblemJeg hadde feiret hjemme hos meg selv og sagt til foreldrene mine at de fikk velge. Dvs det er det jeg kanskje burde gjort, i praksis ville jeg nok ha feiret med mine foreldre + søster og søsters barn. Men hvis jeg hadde syntes det var ille, hadde jeg feiret hjemme, snakket med foreldrene mine og sagt at det er opp til dem å velge.
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: JulaftenproblemJeg har tre barn. Jeg håper jeg aldri må tvinge noen av dem til å ikke komme hit i jula dersom de ønsker å være her fordi en av de andre krever det. Det blir utrolig kjipt. |
|
|
|
#14 |
|
|
Enig, det må da oppleves som veldig sårt for foreldrene.
|
|
|
|
#15 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: JulaftenproblemHeldigvis er både jeg og min bror innstilt på at vi synes det er kjekt å få feire sammen, så de årene jeg kommer til mine foreldre med familien på slep, så kommer han med sin også. Derfor blir vi 6 voksne og 4 barn, den eldste er 3,5 år gammel, og en hund på julaften i år. Lydnivå? Mye pakker, papir og bånd i alle retninger? Javisst. Kaos kan nok beskrive det greit, men med juleøyne blir det kos, ikke kaos.
|
|
|
#16 |
|
På (opp?)tur
|
Sv: JulaftenproblemO Jul med din glede.
|
|
|
|
#18 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
Det er sånn jeg tolker mine svigers i år siden de velger å feire jul hos svigerinne i forhold til hos oss. Svigerinne bor på 50kvm og har ingen mulighet for at vi kan komme dit siden vi også må overnatte der, men hadde de valgt å feire hos oss så hadde vi hatt plass til alle med overnatting og alt. De synes tydeligvis det er for slitsomt å feire jul med våre tre barn. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Glamorøs
|
Den er jeg uenig i. Jeg syns det er stor forskjell på å nekte noen å komme, og å velge å feire hos noen andre. Det kan jo hende søsteren din har behov for å skape sine egen tradisjoner også?
|
|
|
#20 |
|
Mother of Dragons
|
Det er ikke sikkert at det er sånn, men at de kanskje er av dem som ikke kan tenke seg å reise bort i julen, og at om de hadde hatt plass gjerne skulle hatt hele hurven.
|
![]() |
|
|