Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Pepperkakehusmontering for dummies

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-11, 23:03   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pepperkakehusmontering for dummies

Opprinnelig lagt inn av Sure Eplet, her.

Jeg bruker ei natt i desember på å bake bitene og henge det sammen, og så er det klart til pynting når ungene står opp.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 23:06   #2
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

det er omtrent sånn jeg ser ut dagen etter.

Bill.mrk. Dårlig Døgnrytme.

Gammel 28-11-11, 23:07   #3
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sure Eplet, her.

det er omtrent sånn jeg ser ut dagen etter.

Bill.mrk. Dårlig Døgnrytme.

Jojo, men Dårlig Døgnrytme er jo tross alt bedre enn Dårlig Mor?

Gammel 28-11-11, 22:52   #4
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sitronsaft, eddik... Gjør royal icing bedre. Som det blir sagt over - melis, eggehvite - og noe surt. Sitronsaft og eddik gjør samme nytta. Husk at det også er væske, og ha det i før evt vann o.l. ( det samme gjelder flytende farge, må has i som en den av væskemengden og ikke i tillegg).

Vi bruker knekk, vi ass... Smelt sukker i panna, dypp og trykk sammen. Ulempen med knekk er at hvis den kommer i kontakt med glasuren blir glasuren misfarget.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 23:12   #5
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Man limer det sammen med knekk, i blandet en stor dose bannord.
Når man står med et ferdig pyntet hus, så glemmer man at man har brannsår på hver eneste fingertupp

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 23:16   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

OMG! Det var verre enn LilleLeos pizzasnurrer, og det trodde jeg ikke gikk an! Hold på meg!

Gammel 28-11-11, 23:21   #7
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Det er lov å le, sant?

Gulp, monterer jeg pepperkakehus må jo gutta få pynte. Og da må det nesten få stå fremme til over jul... Kanskje jeg kommer til å angre på hele prosjektet?

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 23:24   #8
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Bare le dere
Det var ungene som fikk fri tilgang til pynt og utfoldelse. Det var moro så lenge det varte.
det triste var at vi ikke fikk sprengt det på nyttårsaften. Det hadde rast helt av seg selv

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 01:08   #9
Ciela
Erfaren

Medlem siden: Feb 2008
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Vi har limt huset med stort hell og melis i flere år . Jeg baker et enkelt hus og setter sammen på kvelden og lar barna slippe til dagen etter . Huset står fint til første helga i januar . Huset deles med milimeterrettferdighet mellom minstearvingen og storesøster . En kortvegg , en langvegg og en takplate hver .

Sist redigert av Ciela : 29-11-11 kl 01:32.
Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 08:26   #10
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hemmeligheten bak å montere med smeltet sukker er å bruke lav varme når man smelter sukkeret, da blir det ikke brent. Og mens sukkeret saaaaakte smelter planlegger man jobben, og legger ut bitene i den rekkefølgen man skal montere. Jeg begynner med langveggene, dypper ene enden i sukkeret og setter de på den ene kortveggen som ligger klar på bordet. Så holder man langveggene på plass til de sitter godt fast på kortveggen (som fortsatt ligger på bordet, hendene har holdt seg langt unna sukkeret) til sukkeret er stivnet og blitt så kaldt at det ikke er farlig å komme borti. Så snur man huset og dypper andre siden av langveggene i sukkeret og fester på den andre kortveggen på samme måte. Så er det taket sin tur og man dypper huset nedi sukkeret der taket skal festes, setter huset forsiktig ned på bordet og legger takplaten forsiktig på. Gjenta med takplate nr to. Hvis du er så spenstig at du laget pipe monteres pipen på samme måte som huset før det forsiktig festes på taket. Det er ved pipemonteringen at brennfaktoren er størst.

Et år monterte jeg fem pepperkakehus uten å brenne en eneste finger. Året etter brant jeg samtlige fingre når jeg skulle montere to hus, så det varierer i hvor stor grad jeg lykkes med dette prosjektet uten å brenne meg, å stresse øker faren.

Gammel 29-11-11, 10:05   #11
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Pepperkakehus ja...
Her må det enten monteres når Propellen sover eller er ute.
Jeg banner og sverter og brenner meg, men sånn er det bare bare.

Gammel 29-11-11, 16:30   #12
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Limpistol på det som skal til Pepperkakebyen, knekk til det som skal være hjemme.
I fjor ble hele pepperkakehuset spist opp (!) så det må være spiselig.

Gammel 29-11-11, 17:16   #13
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke lest hele tråden.

Jeg sjekket ut triks med å smelte smørbukkarameller, og det funket som en kule. Da har man litt tid til å finjustere mens det størkner, men det går mye raskere enn med royal icing. Og så brenner man seg ikke, sånn som ved smeltet sukker.

Gammel 29-11-11, 18:04   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Fordømte dustetråd!

Jeg gikk og tenkte på denne i dag og lurte på å gå innom Jernia etter Lille Megs former.
Plutselg sto jeg i luksusmatbutikken med byggesett i hånda på større pepperkakehus. Etter denne tråden kunne jeg jo liksom ikke bare ha en jonsstuga fra rema.

Hva har jeg kjøpt? Har jeg - som i jeg av alle- kommet hjem med en dundrende pepperkakekirke?

Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 18:06   #15
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hva har jeg kjøpt? Har jeg - som i jeg av alle- kommet hjem med en dundrende pepperkakekirke?

Gammel 04-12-11, 22:09   #16
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gleder meg til gubben har overført bilder fra kameraet. Her har det vært stekt og pyntet i hele helga. Klok av skade fikk barna hvert sitt hus. Ellers blir det hyl og spetakkel, siden de skal bruke samme ting samtidig.

Men det betydde doblet deigoppskrift, 4 tak, 4 langsider, 4 kortsider, 8 pipedeler og diverse pyntefigurer. Samt glasur av 8 eggehviter, 2 1/2 pk melis og strøpynt og greier i uante mengder. Men så vart det fint gitt.

Taket ble supertungt med all dekoren, jeg turte ikke satse på annet enn smelta sukker for å holde sammen. Royal icing på de lette delene og for å dekke over det brune sukkeret. Og jukset litt med knappenåler med stort hode, en på hver side som "spiker".

Stek delene godt hvis du steker selv. Jeg tørket de på svak varme og varmluft, til de ble skikkelig harde. 1 tak gikk i gulvet med et knas, men bare pipa ble slått av og kunne limes på igjen med masse glasur. Og så er det fint å bruke potetskreller eller ostehøvel for å høvle kantene helt rette og flate så "limet" får en stor flate å feste seg sammen på.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 22:51   #17
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bilder. Jeg måtte bare legge ved et stemningsbilde også.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg pepperk copy.jpg (165,8 KB, 42 visninger)
Filtype: jpg pepperk1.jpg (141,4 KB, 29 visninger)
Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 23:39   #18
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Så koselige de ble Mrs S.
Her er det ferdighus som gjelder.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 18:24   #19
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pepperkakekirke?!

Gammel 29-11-11, 18:28   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

De har'n på Ultra.

Eldste sier han skal få den pisket inn i familieånden.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:42.