|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En enslig mor som sliter med økonomien
Minstesatsen er 0. Hvis man tjener veldig lite (mindre enn noen fast jobb vil gi) er den ca. 1350.
|
|
|
#2 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
|
|
|
#3 |
|
X First Lady
Sv: En enslig mor som sliter med økonomienJeg reagerte ikke bare på den situasjonen hun var i, men også hvordan hun ofte holdt hånda foran for munnen for å skjule at hun manglet flere tenner. Tenner er så viktig for helsen. Men for de med lav inntekt blir det for dyrt å gå regelmessig til tannelgen. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det burde vært en frikortsordning for tannhelsetjenesten!
|
|
|
|
#5 |
|
Tittel og tittel....
|
Fullt bidragsforskudd får man nok ikke, jeg får halvt, hele 1420 kr for 2 barn. Jeg syns egentlig man kunne fått det man har krav på, jeg syns det er kjipt at jeg blir straffet for at den adnre forelderen ikke betaler.
|
|
|
|
#6 |
|
Bedreviter
|
Det kunne godt ha vært en ordning der staten tvangsinnhenter midler fra noen som ikke betaler det de skal. (Finnes ikke den ordningen allerede da?) Jeg er derimot ikke enig i at staten skal "sponse" midler som den andre parten ikke kan eller vil betale selv. Da ville det nok vært en hel del som ikke gadd betale det de skulle, for "staten betaler jo for meg uansett". |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Vi blir alle straffet for det. Ja til tvangsinnkreving! |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg jobber 80%, far er i 100% lavere betalt jobb enn meg - jeg får utbetalt 1440,- for to barn som skal dekke en mnd, i forskuddsbidrag fra staten.
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: En enslig mor som sliter med økonomienJeg syns artikkelen var stygg, jeg. Damen burde kanskje ikke akkurat beskyttet mot seg selv, men overskriften sammen med sitatene er jo helt overlagt satt sammen for at hun skal fremstå helt dust. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Whatever, never mind
|
Enig. De kunne heller ha laget en artikkel om å spise sunn mat på lavbudsjett. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: En enslig mor som sliter med økonomienUfaglært arbeid burde vært bedre betalt, ja. Det bør skille mer enn en tuselapp i mnd mellom lønn og trygd. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Fortynnet
|
Sv: En enslig mor som sliter med økonomienNiåringen og jeg har pleid å se på Hellstrøm rydder opp. Det startet med restaurantene og så fortsatte vi å se når han rydder opp hjemme hos folk. Men episoden i går var veldig ubehagelig, fordi familien tydelig hadde det så dårlig. Trist å se hvordan moren hele tiden holdt hånden foran munnen for å skjule de dårlige tennene, og det var lett å se at den eldste gutten ikke likte å bli vist fram på tv på denne måten. Niåringen syntes det var så fælt at han ville ikke se mer, da vi så at de lå slappe på rommene sine og ikke hadde mat i kjøleskapet. Han ble plutselig veldig oppmerksom på at han selv er heldig. For noen uker siden var det en dame som hadde en datter med diabetes, som ikke klarte å gi henne riktig mat i forhold til diagnosen og virkelig ga blaffen i alle råd fra legen. Det er jo rett og slett omsorgssvikt, og jeg fatter ikke at noen vil på tv med noe sånt. Nå fant vi jo ut etterpå at denne dama er en skikkelig realitydame, som har vært med på Robinson og masse forskjellig. Så der er det vel kanskkje eksponeringsbehovet som vinner over det meste. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
X First Lady
Helt enig. Fatter ikke at noen vil eksponere seg slik. Og noen burde beskyttes mot seg selv. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: En enslig mor som sliter med økonomienMkj mener vel bare at det er samme hva som er grunnen til den lave inntekten; så lenge barna lider pga. det, så bør man kunne få hjelp.
|
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: En enslig mor som sliter med økonomienSålenge damen uttaler seg i det offentlige om fordeling av goder basert på seg selv som eksempel - hvilket hun gjør når hun sier at barnetrygd burde behovsprøves, fedre betale mer bidrag og at mødre drar lasset alene, så mener jeg det er helt greit å diskutere. Damen har ønsketåsette dette på dagsorden, åpenbart. (Med forbehold om at hun faktisk har sagt det hun er tillagt.) |
|
|
|
#16 |
|
Rockesøster
|
Med forbehold om at vi kun har en dårlig artikkel å diskutere ut fra og veldig lite fakta om akkurat denne situasjonen: |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Sv: En enslig mor som sliter med økonomienDet jeg skrev er basert på at det baki tråden her er sagt at damen er i jobb. |
|
|
|
#18 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: En enslig mor som sliter med økonomienVi vet jo ingen ting om faren, kanskje faren egentlig er ressurssterk, og ønsker å ha barna hos seg, det vet man faktisk ingenting om, eller så er han ikke-eksisterende. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Bedreviter
|
Sv: En enslig mor som sliter med økonomienArbeidet hun gjør for Fresesarmeen er nevnt i artikkel som ellers sier lite om hennes liv. Da er det grunnlag for å tolke det dit hen at dette arbeidet er sentralt i hennes liv. Det er i alle fall ikke merkelig om folk antar at det er slik. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
maler
|
Sv: En enslig mor som sliter med økonomienJeg tror det med frelsesarmeen ble nevnt for å si noe om at hun har grunnlag for å si at det er mange som sliter, ikke bare henne. Det bare kommer skjevt ut når dette er den eneste yrkeslignende aktiviteten som nevnes.
|
![]() |
| Emneord |
| enslig mor, fattig, hellstrøm |
|
|