Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Oppskrift på «Blånisselue»

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-11, 17:58   #1
skrevlebøtta
Nybegynner

Medlem siden: Nov 2011
skrevlebøtta har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Oppskrift på «Blånisselue»

Da stoler jeg på dere og gjør som oppskriften sier
Men jeg har et spm til. Hvor stor har deres lue blitt nederst? Synes min er så bitteliten i forhold til hva jeg har sett på bilder på nettet. (Før den toves)
Kan noen legge ut bilde her av før og etter toving?
Har jeg klart å gjøre noe veldig rart i begynnelsen tro? Siden den er så liten

skrevlebøtta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 02:39   #2
skrevlebøtta
Nybegynner

Standard

Hurra!! Da har jeg strikket ferdig lua

Så da har jeg igjen noen spm.
1. Skal den glatte eller den ruglete siden være ut?
2. Lua er til en bitteliten gutt, så må ha ørelapper og med knyting. Hvordan burde jeg gjøre det?
3. Når ørelappene har blitt laget, skal jeg sy de på med en gang, eller tove ørelappene og lua hver for seg og sy de sammen etter de har blitt tova?

Ikke bare bare å være strikkeamøbe

Gammel 28-11-11, 16:57   #3
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har strikket en blånisse lue av jul i blåfjell 2 film garnet nå, og den oppskriften, synnes luene som er strikket av jul i blåfjell tvserie-oppskriften med fritidsgarn eller p2? garn er finere, både i tykkelsen og med at de er nok lange til en oppbrett. Men faddergutten min på 1 år ble kjempefin i den. Heldigvis strekte jeg på den og tøyde den da jeg hadde vasket den. Var akurat passelig og jeg strikket 2-3 år....

Gammel 22-11-11, 10:33   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har tenkt å strikke ørelapper på den til Mikro også. Men jeg har tenkt å plukke masker langs kanten og strikke dem på før jeg tover jeg. Tror jeg. Bare jeg bestemmer meg for HVOR jeg da skal plukke masker, og hvor mange. Det er da halvannen uke til hun skal få den enda...

Luen er strikket i glattstrikk, den glatte siden er ut.

Gammel 22-11-11, 11:09   #5
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Da har jeg også hivd meg på. Men den blir ikke blå, har en som elsker gult nemlig.

Gammel 22-11-11, 11:14   #6
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Har strikket flere, veldig enkelt og den blir fint pyramideformet med felling i oppskriften.

Denne lua sitter jo ned over ørene, så vet ikke hvor aktuelt det er med ørelapper?

Ville nok gjort det som det står over, og plukket opp masker ( slipper montering etterpå... :lat: ) og strikket før jeg tovet. Kan sette lua på barnet og markere med knappenåler hvor ørelappene bør sitte ( husk at det krymper ved toving, da...), og plukke opp innenfor der.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-14, 00:26   #7
star
bits and pieces

star sin avatar

star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Minsten har fortsatt de gule tova nisseluene som favoritt.
Og så er det genialt for jeg finner han med en gang. Og alle vet at lua er hans hvis han skulle glemme den.

Gammel 15-11-14, 19:07   #8
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Denne ble kjempefin! La opp 88 masker fordi jeg ville tove den hardt. Ble perfekt til 4-åringen store knott.
Brukte 2,5 nøster med Naturgarn, ferdig på en kveld.

Gammel 22-11-11, 11:23   #9
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Den modellen jeg har strikket, fra oppskriften til en nye filmen, ser ikke ut til å sitte så veldig langt nedover ørene synes jeg (men de må jo dekke ørene til Knerten også, så den går vel greit ned, vi trekker den vel bare ned?) men på mikro er det liksom et poeng å knytte den fast, og da tenkte jeg litt ørelapper også (som kanskje blir mer "kinn-lapper", men det er greit det)
Jeg gjør vel bre et forsøk på sånn ca hvor de bør være og hvor store, sånn siden den er altforstor til henne nå før toving så det er ikke så lett å se synes jeg. Må bare huske hvor jeg har gjort av den, den er ikke i veska mi lenger (det var tog-strikke-prosjektet mitt, helt ti lden vips ble ferdig...)

Gammel 22-11-11, 15:45   #10
skrevlebøtta
Nybegynner

Standard

Jeg skulle vel egentlig kalt meg teskjekjærringa, for kjenner jeg må ha litt inn med teskje her.

Hvordan plukker man ut masker da? Bare trer pinnen gjennom noen masker??

Gammel 27-11-11, 14:52   #11
skrevlebøtta
Nybegynner

Standard

Måtte ha en liten pause fra disse ørelappene, så trikket meg en lue i mellomtiden. Nå tenkte jeg å begynne med ørelappene, så lua en gang blir ferdig. Jeg tror kanskje jeg har strikket litt stamt? Har 80 masker, men når lua ligger flat, måler den bare 19,5 cm.
Hvor mange masker hentet du til ørelappene Malama? Eller om noen andre har no forslag? Har ikke han jeg skal strikke til her, så får ikke prøvd lua på han for å se

Gammel 27-11-11, 20:58   #12
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg har ikke gjort det enda, jeg bør vel prioritere det i kveld. Jeg har liskom så mange andre ting på pinnene at jeg har latt den lua ligge...

Gammel 28-11-11, 16:51   #13
skrevlebøtta
Nybegynner

Standard

okay. Jeg prøvde meg på 15 masker jeg. Så får jeg se hvordan det blir etter toving. Har ikke tort å tove ennå, for veldig redd for at det blir helt feil :S

Gammel 28-11-11, 17:00   #14
star
bits and pieces

star sin avatar

Standard

En stk gul tovet nisselue klar til kalenderen Tror den skal passe bra. Har samme størrelse som et par andre luer han har ser jeg.

Gammel 28-11-11, 20:55   #15
Malama

Malama sin avatar

Standard

Jeg har visst plukket 17 masker ser jeg, det var litt viklårlig antall utfra hvor langt det så ut til å bli.

vi får se hvordan dette blir.

Jeg synes egentlig også at "tv-serieluene" er penere enn disse serieluene jeg strikker. Om jeg hadde vært klar over det med oppbretten hadde jeg strikket denne slik at det gikk, for jeg ser når jeg bretter den at den ser penere ut. Men altså, da tror jeg den blir for liten til ham . Og øreflappene på søstra sin strikker jeg helt nederst, ikke "et stykke oppi baksiden for oppbrett"

Vi får se, det er da tovede, blå, spisse luer. De er vel fornøyde nok, men det som er småsurt er at JEG liker blånisseserien på tv så godt at jeg skulle gjerne sett de hadde "skikkelige luer", så jeg hadde glatt ønsket at den kom igjen om et par år så jeg fikk strikke nye, men nå har den jo godt (rød, blå, rød&blå) på repetisjon i ørten år, og neste år kommer en helt ny serie, så det er vel lenge til vi ser denne igjen. Jeg får håpe det er fine luer til den nye da...

Gammel 30-11-11, 01:12   #16
skrevlebøtta
Nybegynner

Standard

Gjør det? Veit du hvordan type serie som kommer neste år? Nå ble jeg nysgjerrig.
off.. ennå ikke fått surra meg ned i kjelleren for å tove lua. Ting tar tid når man homper på krykker :O

Gammel 30-11-11, 10:15   #17
Malama

Malama sin avatar

Standard

Ja, NRK har laget en helt ny serie som kommer desember 2012, jeg husker ikke om jeg vet så mye om hva den handler om, men den heter "Julekongen", google kan sikkert fortelle en del. (Men neppe så mye om strikkeoppskriftene som kommer. om der er noen bilder fra serien kan vi kanskje få en anelse)

Lua til Mikro ble tovet i gårkveld, og den er ikke så veldig stor. Litt mindre enn jeg hadde tenkt. Ikke i bredden, den er nok minst stor nok, men litt lav. Jeg strikket den lav med vilje, siden hun sitter i vogn, og nedi en pose, men den ble enda lavere enn jeg hadde ment, Knerten sin er heller ikke akkurat ruvende. Jeg har nesten lyst å strikke ei "tv-versjon" til ham også, men det blir vel litt drøyt.

Gammel 30-11-11, 12:09   #18
skrevlebøtta
Nybegynner

Standard

Tar heldigvis ikke mye tid å strikke dissa luene Så må den måten gjør det ikke noe å strikke en til

Googla julekongen og der kom det en videosnutt fra filmsettet. Det er bare mange forskjellige vanlige luer Så er visst ikke noe "typisk" lue for julekongen.

Gammel 30-11-11, 12:24   #19
Malama

Malama sin avatar

Standard

Neida, det er ikke umulig å strikke en til, dog ikke til kalenderen i morgen, men det vil jeg ikke gjøre.

For det første, jeg gidder ikke, jeg har andre ting på pinnene som skal bli ferdig til jul. for det andre, og dette er viktig, da viser jeg på en måte min sønn at den første han fikk ikke er bra nok, siden jeg altså måtte lage en til. Jeg er helt sikker på at han blir glad, og fornøyd, med den blånisselua han får, og da skal ikke jeg være den som skal presse på krav om at "men den er ikke riktig, for den er for tynn og kan neppe brettes opp slik de på tv gjør om den likevel skal passe hans hode" (og det at den ikke kan brettes kommer av at det gjør de ikke med luene i filmen ifølge bildene på oppskriften)

Gammel 30-11-11, 13:36   #20
skrevlebøtta
Nybegynner

Standard

Ja du har noen gode poeng der Og som du sier, han blir nok glad uansett. Barn tenker jo ikke helt sånn som oss Heldigvis noen ganger...
Den jeg lager kan heller ikke brettes opp, for jeg lagde ørelappene på kanten på lua og ikke lenger opp. Men skal vel godt gjøres at en liten en på 10 mnd tenker at han helst skulle ha en som kan brettes

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:34.