Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Store matbokser = store måltid?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hva tror du?
Større matboks - altfor mye mat 3 4,41%
Hvis all maten i matboksen ble spist var det vel det ungene/vi trengte da 16 23,53%
Hvis for mye mat regulerer ungene/vi oss selv og slutter å spise når vi er mett, uansett 34 50,00%
Jeg synes store matbokser er litt skumle ja, sett ift problemstillingen om for mye mat 2 2,94%
Jeg har ikke tenkt over problemstillingen. Kjøpte matboksen fordi den var kul 9 13,24%
Små, hyppige måltider er bedre enn store måltider uansett 1 1,47%
Små matbokser - jasj, ingen sulter vel ihjel. De får mat igjen om noen timer uansett 3 4,41%
Små matbokser - redd ungene/vi ikke skal få i oss nok mat til måltidet 0 0%
Deltakere: 68. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-11, 13:40   #41
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Store matbokser = store måltid?

Det høres forresten deilig ut med unger som spiser godt med mat.
Men denne problemstillingen koker jo ned til om man er av typen som spiser til det er tomt, eller stopper når man ikke orker/gidder/liker/rekker mer.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 13:50   #42
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GydaG, her.

Men denne problemstillingen koker jo ned til om man er av typen som spiser til det er tomt, eller stopper når man ikke orker/gidder/liker/rekker mer.

Vet du hva, akkurat det slo meg også

lillegutt er jo gudskjelov altetende, bortsett fra kanskje brød en gang i blant. Og han spiser stort sett det som ligger på tallerknen og litt til.
Og jeg er helt lik.
Kanskje det ikke er matboksen som er "problemet" i det hele tatt

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 14:03   #43
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Vet du hva, akkurat det slo meg også

lillegutt er jo gudskjelov altetende, bortsett fra kanskje brød en gang i blant. Og han spiser stort sett det som ligger på tallerknen og litt til.
Og jeg er helt lik.
Kanskje det ikke er matboksen som er "problemet" i det hele tatt

Det var liksom det jeg prøvde å si i mitt innlegg, men kanskje ikke så direkte

Gammel 16-09-11, 14:06   #44
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Det var liksom det jeg prøvde å si i mitt innlegg, men kanskje ikke så direkte

Gammel 16-09-11, 14:15   #45
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Vi sliter litt med å sende med riktig mengde til Hvit. Hun får ingen måltider på SFO, men de har tre spisetider.
Det er veldig variabelt hva hun kommer hjem igjen med
- og jeg har etterhvert skjønt at den mengden hun spiser ikke har med appetitten å gjøre, men med hvor mye hun surrer og somler under spisetidene.

Sist redigert av Appelsin : 16-09-11 kl 15:07.
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-11, 19:05   #46
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Matboks med mange rom gir meg hvertfall en trang til å sende med mat som består av noe mer enn brødskiver. Og det kan være en fin ting. Jeg har barn som hverken overspiser eller er vanskelige å få i mat, så for min del er det viktigst å sende med passe for å unngå å kaste mat. Det er et poeng det også synes jeg.

Gammel 16-09-11, 19:53   #47
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hmm, interessant diskusjon. Her i huset kommer ofte brødskivene i retur, mens det andre blir spist så vi er ikke så bekymret så lenge innholdet i matboksen er sunn. Nå skal det sies at frøkna ikke får tid nok på skolen til å spise så lenge hun vil.

Helsedirektoratet anbefaler 5 om dagen (frukt og grønt) og jeg mener å huske at dette for et barn tilsvarer 250gr om dagen. Så for vår del som gir frøkna litt grønnsaker til middag og frukt til barnetv så skal det en ganske stor matboks til for å overstige disse anbefalingene i alle fall. Dette gjelder da selvsagt om man fyller tomrommene med frukt og grønt da.

Jeg jobber i barnehage og har egentlig møtt svært få barn som overspiser. Kanskje barn generelt er litt flinkere til å regulere selv enn voksne?

Gammel 16-09-11, 22:40   #48
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(du har jo sett oss hugge innpå hos deg, Polyanna )

Du er velsignet med en altende og matglad gutt, det er i hvert fall sikkert. (og vi må få til et besøk igjen snart. I november eller noe. :stressa: )

Gammel 16-09-11, 23:15   #49
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det kun er i spesielle tilfeller man bør bekymre seg for at barn spiser for mye av vanlig sunn mat?

Gammel 16-09-11, 23:24   #50
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg sender med henne passelig mengde mat uavhenging av matboksstørrelse. Som regel blir det spist opp. Det er da snakk om 2 skiver brød, 2 grove pizzasnurrer og diverse frukt og grønnsaker. De får ikke mat på SFO og må ha med til to måltider.

Gammel 17-09-11, 16:22   #51
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Jeg tenker at det kun er i spesielle tilfeller man bør bekymre seg for at barn spiser for mye av vanlig sunn mat?

Ja, er det det? Sett at jeg hadde snudd dette til et bekymringsinnlegg om at barnet mitt spiste mye og muligens var på vei til å bli overvektig? Fedme er jo et økende problem blant barn i Norge, selv om det er "vanlig sunn mat" som blir spist (og her er vi vel tilbake til pannekakediskusjonen og at det slett ikke hersker noen enighet om hva som er sunt). Det har vel vært flere slike tråder her inne hvor det blir skrevet endel om at man holder tilbake barna ift hvor mye de spiser og slikt

Gammel 17-09-11, 17:45   #52
silje
Superduperaktiv

Medlem siden: Jun 2008
silje er litt kulsilje er litt kul
Standard

Jeg glemmer aldri en opplevelse på en jobbreise til Canada.
Vi var i kantinen/matsalen. Arbeiderne kom inn med noe jeg trodde var verktøyskrin: En halvstor koffert med mange rom. Her fylte de oppi det de skulle spise i løpet av skiftet. Der øste de oppi varm mat, muffins, hamburgere, pommesfrites o.l i enorme mengder. Jada, dette var arbeidsfolk som sikkert hadde behov for noen kalorier.
Men, tilsvarende arbeidsfolk hjemme med tilsvarende jobber og skift hadde gjerne 4 brødblingser i matpakken.
Behøver jeg si at det var flere overvektige blandt de med "vektøyskrinmatboksene" enn de med matpakken her hjemme.

Ja, jeg tror at store matbokser gjør at en sender med mere mat.

silje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 18:11   #53
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Ikke superspesielle tilfeller, men vanlige, slanke unger må få den maten de føler de trenger ja. Jeg er faktisk mer bekymret for svinn/mat som kastes i mengder enn at ungene får i seg for mye.

Gammel 17-09-11, 18:17   #54
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vi lager ikke mer mat om poden får med stor matboks. Det blir akkurat samme menge som i en liten.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-11, 18:31   #55
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Vi lager ikke mer mat om poden får med stor matboks. Det blir akkurat samme menge som i en liten.

Men ligger den ikke da og skrangler nedi der? Og matboksen tar unødvendig stor plass i sekken? Jeg synes det er vanskelig å finne en boks som gir plass til akkurat det jeg vil ha der, holder ting på plass og samtidig passer i en skolesekk.

Gammel 17-09-11, 18:34   #56
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ikke superspesielle tilfeller, men vanlige, slanke unger må få den maten de føler de trenger ja. Jeg er faktisk mer bekymret for svinn/mat som kastes i mengder enn at ungene får i seg for mye.

hm, godt poeng

Gammel 17-09-11, 19:18   #57
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, er det det? Sett at jeg hadde snudd dette til et bekymringsinnlegg om at barnet mitt spiste mye og muligens var på vei til å bli overvektig? Fedme er jo et økende problem blant barn i Norge, selv om det er "vanlig sunn mat" som blir spist (og her er vi vel tilbake til pannekakediskusjonen og at det slett ikke hersker noen enighet om hva som er sunt). Det har vel vært flere slike tråder her inne hvor det blir skrevet endel om at man holder tilbake barna ift hvor mye de spiser og slikt

Det hender vel det også, men jeg tror at for de fleste overvektige barn så er det mer enn "vanlig sunn mat" som har gjort dem overvektige. (de vanlige disclaimerne gjelder)

Gammel 17-09-11, 19:20   #58
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det hender vel det også, men jeg tror at for de fleste overvektige barn så er det mer enn "vanlig sunn mat" som har gjort dem overvektige. (de vanlige disclaimerne gjelder)

Som jeg sa i innlegget mitt, det kommer jo også helt an på hva man definerer som "vanlig sunn mat"...

Gammel 17-09-11, 19:41   #59
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Samme her.

Gammel 17-09-11, 19:45   #60
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Re: Store matbokser = store måltid?

Jeg tror å begrense mengder av "alminnelig sunn mat" hos barn som har tendenser til overvekt bare fører til at de smugspiser eller spiser ting de får av andre som jeg ikke har oversikt over. Hvis jeg begrenset mengden mat tiåringen min fikk til formiddagsmat ville hun vært sulten når hun kom hjem fra skolen og kunne gå i skapene og forsyne seg med mindre lure ting ernæringsmessig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:21.