|
|||||||
| Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Replika av kjente designmøbler
Godt forklart angående tidsbegrenset opphavsrett. Og informativt, det med smutthullmetoden.
|
|
|
#42 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror noen, enten du eller DR, blander sammen patenter og opphavsrett til åndsverk, som ikke er det samme. Patenter må registreres og varer typisk i 25 år, og gir enerett til å benytte en metode for å fremstille noe; dette er det som beskytter medisiner. Opphavsrett får man automatisk hvis man skaper noe og den varer typisk i 75 år etter skaperens død, men i praksis ser den nå ut til å vare evig, siden beskyttelsestiden siden 70-tallet har blitt forlenget, og for enkelte verk med tilbakevirkende kraft, flere ganger. At beskyttelsestiden er så lang er et svært alvorlig problem og påfører samfunnet stor økonomisk skade. Enkelte internasjonale avtaler (som selskaper som sitter på opphavsrett til mange verk fra det 20. århundre ønsker å endre) kan beskyttelsestiden være kortere hvis det lokale lovverket bestemmer det. Jeg antar det er det som ligger til grunn for at DR lovlig kan selge disse møblene. Og dette er altså en fin ting; skaperens død pluss 75 år er en skadelig lang beskyttelsestid for et verk, både av hensyn til økonomi og kultur. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Replika av kjente designmøblerDu har selvsagt helt rett. Poly nevnte medisiner, og dermed diskuterte jeg patenter, siden det er det jeg kan noe om. DR snakker om Copyright, ikke patenter.
|
|
|
#44 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det stemmer, jeg googlet fram artikkelen om DR som stod i dn.no for en stund siden, og Storbritannia har, i likhet med Italia, ikke beskyttelse av industriprodukter som åndsverk; de har en lov om designbeskyttelse som kan vare i 25 år. Det er samme beskyttelsestid som for patenter, og det virker for meg svært fornuftig for slikt, men norsk høyesterett mener altså noen annet. Og jeg er altså slett ikke motstander av hverken opphavsrett, design- eller patentbeskyttelse, men jeg mener både at opphavsretten omfatter for mye og at patenter på enkelte prosesser er for lette å få. Jeg mener også at beskyttelsestiden for mange ting er så lang at det medfører økonomisk og kulturell skade. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Aug 2011
![]() |
Det er ikke tyveri, det er deling. Derav fileshare. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Glamorøs
|
Forskjellen er rekkevidden. Man har fremdeles lov til å dele med sine nærmeste, slik man også kunne med kassetter, men ikke utover det. Det var ikke lov med kassetter heller. Og jo, det er tyveri, samt at du tar livsgrunnlaget vekk fra en rekke mennesker.
|
|
|
#47 |
|
Shake it out!
|
Du kan kalle der hva du vil, det blir ikke mindre tyveri av den grunn. Det går ikke an å sammenlikne det med å ta opp sanger fra radioen, slik det foregikk i "gamle dager". Særlig ikke når man får tak i filmene før de kommer på kino/DVD i Norge.
|
|
|
#48 |
|
Yes, we can!!
|
Tror kanskje du mente den siste setningen omvendt?
|
|
|
#49 |
|
Yes, we can!!
|
Det er i grunnen langt mer komisk å høre folk rettferdiggjøre det å kjøpe bil, og særlig å kjøpe en bil som er dyrere enn det som er STRENGT nødvendig (motor, størrelse, ny, SUV...) noe som jo er et galemattias foretagende av alle rasjonelle grunner: Økonomisk, miljømessig, praktisk. Veldig mange av oss ville klart oss godt enten uten en bil, og med utstrakt bruk av taxi, eller med en veldig, veldig basic bil.
|
|
|
#50 |
|
Shake it out!
|
Sv: Replika av kjente designmøblerOg noen av oss synes 30 år gamle biler er fine.
|
|
|
#52 |
|
kamerat
|
Sv: Replika av kjente designmøblerDet sier du nå, ja.
|
|
|
#55 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Replika av kjente designmøblerMen altså: Jeg ser på charles & Eames RAR-stol. Den er jo laget i plast her, men orginalen er vel vitterlig formstøpt glassfiber? Eller kanskje det bare er jeg som er fjern?
|
|
|
#57 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Replika av kjente designmøblerAkkurat denne stolen (som jeg ønsker meg og nok kommer til å kjøpe) koster i tillegg for lite til at den skal være grei å kopiere, tenker jeg. Det er jo ikke en ekslusiv greie.
|
|
|
#58 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
:forelska:
|
|
|
#59 |
|
Borte
|
Sv: Replika av kjente designmøblerJeg kjøper ikke billige kopier. Da velger jeg heller noe som er inspirert av originaldesignet om lommeboka nekter. Jeg laster ikke ned ulovlig eller piratkopierer heller. Også bruker jeg minst mulig på bil, men mer enn på lenestol.
|
|
|
#60 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Aug 2011
![]() |
Sv: Replika av kjente designmøblerKopier kan være et helt greit alternativ, men man ser jo tingene an før man kjøper. At det er en kopi trenger ikke nødvendigvis bety elendig kvalitet. Og det er det, samt prisen, som avgjør for min del. Man skal være forsiktig å hevde man kun kjøper originaler, for det meste i samfunnet er kopiert i en eller annen grad. De som sier sånt er etter min erfaring mest opptatt av statussymboler folk flest ikke ikke gidder bruke penger på. |
|
|
|
![]() |
|
|