Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva tillater du deg å gjøre når du er sykmeldt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-11, 19:20   #41
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva tillater du deg å gjøre når du er sykmeldt?

Jeg gjør det som er best der og da, enten det er å krype under dyna med bøtte i nærheten, eller å ta en kafétur med ei god venninne.

Men jeg har også overhørt høylytte anklager om folk som er "syke" og klarer alt mulig rart. Ikke rettet mot meg, men høyt og tydelig i offentlige rom som på bussen eller i en frokostsal. Da var jeg glad jeg ikke var sykemeldt akkurat da, og jeg angrer fortsatt på at jeg ikke sa noe til sladrekjerringene.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 19:28   #42
Pippsy
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2011
Pippsy har et hav av muligheter foran seg
Standard

Kommer an på hva jeg er sykmeldt for.Sist jeg var sykmeldt var det pga graviditeten.Da gikk jeg ut sjenerelt sett.
Har jeg liggi sjuk med feber osv har jeg tatt en luftetur ja.Og i butikken har jeg dratt om jeg har måtta.

Pippsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 19:33   #43
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vert på firmafest som sykemeldt, det var et ønske fra arbeidsgiver. Jeg var langtidssykemeldt for skulderen og utmattelse.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 19:52   #44
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvis jeg ikke skulle gått ut, gått på butikken etc nå som jeg er sykemeldt så hadde jeg blitt enda mer sykemeldt gitt. Og jeg gir blanke f i hva andre måtte mene om hva jeg gjør siden det ikke syns for andre hvorfor jeg er sykemeldt.
Og jeg var på firmafest også. Noe annet var utenkelig for alle parter tror jeg

Gammel 01-09-11, 19:59   #45
Morgaine
Aquademiker

Morgaine sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Morgaine er litt kulMorgaine er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Ok.

Aktiviteter gjøres ut fra årsak til sykemelding, og jeg driter fullstendig i hva folk tenker om de ser meg ute på tur når jeg er sykemeldt.
Sykemelding er en personlig sak som er mellom meg og legen, og evt arbeidsstedet dersom den har årsaker som kommer derfra.

Enig i dette.

Gammel 01-09-11, 20:01   #46
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg gjør det orker og føler behov for å gjøre. Sist jeg var sykemeldt, etter en skulderoperasjon var jeg på firmafest. Kjempekoselig, selv om det bare var en uke siden operasjon og jeg var temmelig sliten og hadde veldig vondt. Det var utrolig godt for psyken å komme ut en tur etter en ukes isolasjon.

Gammel 01-09-11, 20:18   #47
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Noen ting må man jo. Med lungebetennelse og 39 i feber måtte jeg på butikken og kjøpe mme til minste. Men prøver for min del og holde meg i ro.Bryr meg lite om jeg møter kollegaer.

Gammel 01-09-11, 20:41   #48
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer an på hva jeg er sykmeldt for. Hvis det er egenmelding eller en kort sykmelding grunnet infeksjonssykdom, er jeg ute så lite jeg kan. Hvis det er svangerskap for eksempel eller brukket bein ville jeg gjort det jeg greier. Det kommer med andre ord litt an på om grunnen er av en slik art at alternativet til å være på jobb er å være nær seng og do eller om det er en noe mer langsiktig plan for å bli frisk. Uansett ville jeg nok tenke litt på hva folk tenkte og mente, jeg synes for eksempel det tar seg litt dårlig ut hvis jobben ryker før hauger med frivillig arbeid av relativt lik karakter hvis det er et kapasitetsspørsmål.

Gammel 01-09-11, 21:17   #49
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det er som andre sier her, det kommer an på grunnen til at man er sykemeldt. Jeg går helst ikke på butikken eller andre steder med omgangsyke eller influensa, orker jo heller ikke. Men er det senebetennelse f.eks så går jeg selvfølgelig på butikken, går tur i skogen etc. Men man bærer ikke hauger av poser eller slår med slegge. Så litt "sunn fornuft" mht hva som "tar seg ut" er en god regel.
Jeg går forøvrig på firmafest hvis sykdommen er av en sånn art at jeg orker, som regel ønsker arbeidsgiver det. Jeg har ihvertfall blitt bedt på det.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 22:12   #50
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

Om du er sykmeldt; vil du da holde deg stort sett innendørs så lenge sykmeldingen varer, eller tillater du deg å f.eks. gå i butikken, gå en liten tur, og andre dagligdagse ting?

Den problemstillingen har jeg dessverre altfor god erfaring med, og mitt svar er: Jeg gjør de aktivitetene som er bra for meg og som gjør at jeg fortest mulig blir frisk. Hva andre måtte mene om det, gir jeg blanke i, det er en sak utelukkende mellom meg og evt nav.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 22:16   #51
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg driter vel stort sett i hva folk måtte si, men det er klart - er jeg i egenmelding og noen møter meg på nærbutikken med håret på tvers, treningsdress, grå i ansiktet, og en flaske cola i hånda føler jeg liksom ikke den dårlige samvittigheten så sterkt.

Når jeg har vært langtidssykemeldt har jeg dog holdt meg unna "stæsja" arrangementer som julebord og lignende. Både fordi jeg ikke har orket, og fordi det føles litt feil å orke hæla i taket og tjuhei til klokka 2 om natta når man ikke kan karre seg på jobb, liksom. (for meg. Om andre gjør det bryr meg mindre)
Dog har jeg vært med på flere både jobbrelaterte og private ting og gått hjem klokka 2030-2100. Vært innom, liksom. Det kan jeg leve med, i sykemelding, og hadde godt av å lufte meg litt hvertfall.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 22:26   #52
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Uansett ville jeg nok tenke litt på hva folk tenkte og mente, jeg synes for eksempel det tar seg litt dårlig ut hvis jobben ryker før hauger med frivillig arbeid av relativt lik karakter hvis det er et kapasitetsspørsmål.

Dette er jeg enig i. Og det er en del som setter forholdet til jobb ganske langt ned på lista over ting de skal klare når de har begrenset kapasitet i en periode og da synes jeg ikke det er noe rart at folk reagerer på det.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 22:30   #53
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Dette er jeg enig i. Og det er en del som setter forholdet til jobb ganske langt ned på lista over ting de skal klare når de har begrenset kapasitet i en periode og da synes jeg ikke det er noe rart at folk reagerer på det.

Jøss. Folk kan mene så mangt. Det er likevel ikke alltid de vet sannheten.

Gammel 01-09-11, 22:47   #54
Anuk

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er man sykmeldt tenker jeg at i veldig mange tilfeller vil det være best å være litt i aktivitet, ikke bare ligge inne. Både psyken og ryggen har for eksempel godt av turer ute i frisk luft.

Jeg har en jobb der jeg sitter på rompa og glor på en skjerm dagen lang, hvis jeg er sykemeldt er det den jobben jeg ikke kan gjøre. Og da er kanskje bevegelse og frisk luft bedre enn Tv-titting.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 22:52   #55
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Nei, og dette er kjempevanskelig. Iallefall sier de som jobber med sykefraværsoppfølgingen på vårt kontor (jobber i Nav) at det merkes forskjell på hva folk forventer de kan gjøre når de er sykmeldt. Det være seg å dra på ferie når man er sykmeldt eller delta på kurs når man er sykmeldt. Mindre villig til å begynne gradert i jobb, og går sykmeldt til max selv om man strengt tatt kunne søkt andre jobber. Dette er vanskelig for legene også. Som en lege sa på et legemøte her en dag: "jeg har ikke så mye annet valg enn å gi pasienten sykmelding om de ber om det". Det er fort gjort å tråkke noen på tærne i en slik diskusjon, men jeg mener bestemt at samfunnet kunne ha spart inn en del på utgiftene til sykefraværet her til lands.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 22:54   #56
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Nei, og dette er kjempevanskelig. Iallefall sier de som jobber med sykefraværsoppfølgingen på vårt kontor (jobber i Nav) at det merkes forskjell på hva folk forventer de kan gjøre når de er sykmeldt. Det være seg å dra på ferie når man er sykmeldt eller delta på kurs når man er sykmeldt. Mindre villig til å begynne gradert i jobb, og går sykmeldt til max selv om man strengt tatt kunne søkt andre jobber. Dette er vanskelig for legene også. Som en lege sa på et legemøte her en dag: "jeg har ikke så mye annet valg enn å gi pasienten sykmelding om de ber om det". Det er fort gjort å tråkke noen på tærne i en slik diskusjon, men jeg mener bestemt at samfunnet kunne ha spart inn en del på utgiftene til sykefraværet her til lands.

Ja, det har du helt sikkert rett i.

Jeg tenkte mer på dette om å tenke på hva andre måtte synse og mene. Jeg kan ikke ta hensyn til hva mine kolleger og naboer måtte mene om mitt sykefravær. Hva legen og nav mener, derimot, er jo vesentlig.

Gammel 01-09-11, 23:00   #57
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Kommer an på hvorfor jeg er sykmeldt. Jeg har vært sykmeldt og vært innom jobben og tatt en kopp kaffe og jabbet litt. Vært med på firmafester har jeg også, uten at det har vært noe problem.

Ved egenmelding så stiller det seg annerledes.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 23:10   #58
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hva jeg kan begrenses av min form, i hovedsak. Jeg går ikke på fimafest om jeg er sykemeldt, men ellers er det meste formen tillater greit.

Men jeg har vært på personalfest. Jeg har til og med arrangert en sommerfest her hjemme, mens jeg har vært sykemeldt.
Men jeg er veldig bevisst på å avstå fra en del frivillig arbeid. Feks står jeg ikke i kiosken på fotballbanen, men jeg kan jo være med å se på en kamp eller trening.

Gammel 01-09-11, 23:34   #59
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeg var sykmeldt i over to år. Da gikk jeg over på rehabilitering og senere på attføring/AAP. Riktignok er dette kanskje en litt spesiell situasjon, men jeg kan garantere at om jeg ikke hadde gjort noe annet enn å sitte hjemme og være syk all den tiden, hadde jeg klikket aldeles.

Gammel 02-09-11, 08:57   #60
bjørkhaugtrollet
Aktiv

bjørkhaugtrollet sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
bjørkhaugtrollet er litt kul
Standard

Det kommer helt an på hva jeg er sykemeldt for. Jeg hadde en periode i vinter på seks uker som jeg var sykemeldt med alvorlig hodepine. Jeg fikk da beskjed av legen å komme meg ut og gå turer for å koble av. Dette gjorde jeg, gikk tre timer hver dag omrtrent, men en kollega hang seg da opp i at jeg var ute og gikk - du er jo sykemeldt fikk jeg høre. Jeg fortsatte med turene mine og er overbevist om at den friske luften fikk meg tilbake på jobb.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:29.