Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kva seier en? Folk altså

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-11, 09:28   #41
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kva seier en? Folk altså

Her er nok allergier mer aktuelt enn at noen er muslimer. Men jeg håper og tror at foreldrene gir beskjed om noen er allergisk da.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 09:28   #42
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Årets var pyntet med sjokoladekjeks (hjul) og lakrissnor (brannslange)l. Og masse, masse smørkrem. Ehh, derved kan det være at jeg må sjekke innholdsfortegnelsen på de fargene? Seigemennene som skulle være brannmenn fant jeg ikke plass til, så de ligger i skapet. Lakris er ok? Ellers er det jo uansett ikke som om det var lakris på alle stykkene da.

Ok, pust med magen. Først vente et år. Så sjekke om det i det hele tatt er muslimer i selskapet. Årets utgave av barenhageavdeling har ei jente med polske foreldre og ei med tysk mor, forresten, to med tysk mor (to ulike tyske mødre ja, jeg hadde glemt den jeg kjenner best.) Men ingen muslimer, men det henger muligens sammen med at han går i en menighetsbarnehage, med utvidet kristen formålsparagraf...

Jeg er usikker når deg gjelder lakris. ofte er det greit å spørre muslimene selv, de vet jo hva de spiser.

Men det er vel lite sannsynlig at muslimer begynner i en barnehage med utvidet kristen formålsparagraf vil jeg tro.

Gammel 30-08-11, 09:37   #43
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Det var liksom først når jeg kom til den siste setningen jeg kom på en trolig forklaring på hvorfor vi ikke har noen muslimer i barnehagen. Vil tro det er en forklaring der, ja. Som muligens gjør svinepølser og seigmenn helt ok.

Gammel 30-08-11, 09:51   #44
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kva seier en? Folk altså.

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Det finnes sikkert tullinger rundt omkring, men det er vel omtrent det mest respektløse man kan gjøre!! Jeg gav en gang et lite barn i barnehagen leverpostei. Jeg ante ikke at han var muslim og holdt på å besvime da jeg ble informert om dette. Jeg var kanskje 2 cm høy da jeg skulle erkjenne brøleren for pappaen da barnet ble hentet. Jeg kan fortsatt kjenne følelsen i magen. Pappaen kunne da informere at barnet var så lite og kunne ikke si ifra selv og jeg hadde gjort det i god tro (uvitenhet) og dermed var det ingen synd. Men nå visste jeg så nå måtte det ikke skje igjen. Jeg ble faktisk så lettet at jeg holdt på å begynne å gråte. Jeg har sjelden følt meg så dum i hele mitt liv. Moralen er: Man gjør i alle fall ikke sånt med overlegg. Virkelig ikke. Like lite som om man hadde gitt mat til allergikere som de ikke tåler.

Hehe, jeg informerte en gang en venn av meg som er muslim om at det var svinekjøtt i grandiosa. Han ble sur på meg for det og ba om å få leve i uvisshet neste gang. Jeg tror heller ikke at det regnes som synd når det gjøres i god tro.

Gammel 30-08-11, 10:04   #45
Note
Superduperaktiv

Note sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jepp, det er nok det, så jeg ble faktisk ikke veldig overrasket over den holdningen.
I tillegg så er det veldig mange som syns dette med hallalkjøtt bare er tull og ikke skjønner poenget med det. Jeg syns det også er respektløst.

Likevel er det et stykke fra å mene det er tull til faktisk å lure noen til å spise svinekjøtt.

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 10:04   #46
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min erfaring er at veldig mye løser seg ved å bare spørre. En av snuppas venninner er muslim som bare spiser hallal. Vi serverer fisk til mdidag hvis hun skal spise hos oss. Hun har tatt med egne hallalpølser i bursdagene. Jeg har tilbudt meg å kjøpe selv, men det har jeg fått beskjed om at jeg ikke trenger.

Det samme gjelder kakene. Spør. Det har vært greit at deler av kaka har hatt seigmenn på seg, bare ikke de bitene som serveres henne. Det samme gjelder forsåvidt melkeallergikeren vi kjenner. Ingen sjokoladebiter på den kakedelen som han får.

Jeg skal være den første til å innrømme at det er litt styrete. Tre forskjellige pølsegryter (en med vanlige pølser, en med glutenfrie og en med hallal), men sånt fikser man.

Gammel 30-08-11, 10:15   #47
mammaugla
Superduperaktiv

mammaugla sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Det beste er å spørre. Det er en god del folk som ser ut som muslimer på utsida, men som ikke er spesielt troende. Min ikke-troende muslimske svoger spiser ribbe, bacon og pølser som bare det.

En annen ting å huske på er at svinepølser og kyllingpølser ikke skal varmes opp i samme kjele og at man ikke bruker samme pølseklype til begge kjeler. Og pass på buljongen.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 10:18   #48
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Note, her.

Likevel er det et stykke fra å mene det er tull til faktisk å lure noen til å spise svinekjøtt.

Jo, men her er det snakk om folk som mener det er tull og spørre om hva muslimene ønsker. Jeg mener det er respektløst å servere en muslim f.eks kyllingkjøtt som ikke er hallalslaktet uten å sjekke om det er greit for muslimene. Det er ganske mange muslimer som kun spiser kjøtt som er hallal.

Gammel 30-08-11, 13:47   #49
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Muslimer tror jeg gjerne går i menighetsbarnehage med kristen formålsparagraf? De gjør ihvertfall det her. De tror jo på Jesus de, de tror bare ikke han er Guds sønn, men en profet, og de regner seg som etterkommere etter Abraham på lik linje med kristne. Dvs både Islam og kristendom kommer fra jødedommen. (Muslimene tror ikke Muhammed oppfant Islam, de ser på det som at han fant tilbake til Abrahams tro).

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 13:49   #50
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns ikke det er noe bry, jeg. Jeg lager en sort mat til alle. Nå er jeg vant til ulike allergier, så jeg kjører safe uansett. Kyllingpølser, vegetarpizza og Toro Langpanne med blåmargarin i sjokoladekremen løser mye.

Mitt største "problem" er de kresne ungene som ikke spiser ditt og datt, men de er ikke nødt til å spise noe når de er hos meg

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 14:18   #51
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Muslimer tror jeg gjerne går i menighetsbarnehage med kristen formålsparagraf? De gjør ihvertfall det her. De tror jo på Jesus de, de tror bare ikke han er Guds sønn, men en profet, og de regner seg som etterkommere etter Abraham på lik linje med kristne. Dvs både Islam og kristendom kommer fra jødedommen. (Muslimene tror ikke Muhammed oppfant Islam, de ser på det som at han fant tilbake til Abrahams tro).

De muslimene jeg har hatt i min barnehage(ikke alle, men de aller fleste) har hatt ett ønske om at deres barn ikke skal være med når vi f.eks har julesamlinger med kristne julesanger eller i kirken når vi har vært på julevandring der. Så for noen ville det vel kanskje være et problem om de skulle gå i en barnehage der det er utvidet formålsparagraf.

Gammel 30-08-11, 14:27   #52
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fascinerende. Og sjarmerende.

Her i nabolaget er ikke det noe omfattende problem, men min venninne med et barn med cøliaki måtte sende med sin datter egne sjokoladekakebiter, siden bursdagsbarnets mor ikke hadde noe lyst til å ta hensyn til henne. Hun hadde nemlig en sånn "tradisjonell oppskrift på sjokoladekake" hun alltid pleide å lage.

Jeg mener, jeg synes heller ikke Toro er verdens beste kake, men sammenlignet med at en 6-åring ikke skal kunne spise det de andre spiser?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 14:53   #53
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også der Candy. Vi har en liten kompis som ikke tåler melk og gluten, og selvfølgelig lager jeg torokake med olje i stedet for smør når det er barnebursdag. Men moren hans kunne fortelle at det slett ikke var vanlig. Mange ville bare bake det de var vant til å bake, gamle familieoppskrifter og what not.

Jeg har virkelig et nok av andre anledninger til å bake de sjokoladekakene.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 14:56   #54
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg er også der Candy. Vi har en liten kompis som ikke tåler melk og gluten, og selvfølgelig lager jeg torokake med olje i stedet for smør når det er barnebursdag. Men moren hans kunne fortelle at det slett ikke var vanlig. Mange ville bare bake det de var vant til å bake, gamle familieoppskrifter og what not.

Jeg har virkelig et nok av andre anledninger til å bake de sjokoladekakene.

Jeg er bare sjelglad for å slippe unna med torokake *liker ikke å bake*

Men jeg er helt enig, det skulle da ellers bare mangle at man ikke fikser alternativ til allergikere, og det beste er jo at man fikser noe som alle kan spise.

Gammel 30-08-11, 14:58   #55
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, for meg er der helt ubegripelig. I hvert fall med tanke på at 6-åringer a) sjelden er kresne på kake og b) uansett bare skal slåss om pynten.

Da får man heller lage årntli' kake til familiebursdag eller de voksne?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 15:18   #56
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er jeg veeeldig slem hvis jeg ønsker at sånne folk skal bli allergiske mot noe helt vanlig?

Gammel 30-08-11, 15:23   #57
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig rart det der med barnebursdager, syns jeg. Når man inviterer voksne til middagselskap så ber man ikke vegetarianeren ta med noe selv, men når det er barn det må tilrettelegges for så virker det som folk har mye høyere terskel.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 15:31   #58
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Er jeg veeeldig slem hvis jeg ønsker at sånne folk skal bli allergiske mot noe helt vanlig?

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-11, 18:13   #59
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er veldig rart det der med barnebursdager, syns jeg. Når man inviterer voksne til middagselskap så ber man ikke vegetarianeren ta med noe selv, men når det er barn det må tilrettelegges for så virker det som folk har mye høyere terskel.

Egentlig en veldig fascinerende tanke og du har helt rett.

Det ville forøvrig aldri i verden falle meg inn å be gjester jeg har bedd til selskap om å ta med egen mat.

Gammel 30-08-11, 19:37   #60
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Det er jo egentlig veldig rart.
Nå har vi ikke så mange i omgangskretsen med allergier(enn så lenge), men i fjor var en i storebrors bursdag allergisk for det ene og det andre. Mammen sa at jeg ikke trengte å lage noe ekstra og at hun kunne ta med, men for meg var det jo ikke noe problem og bruke torokaken, det var rett og slett unaturlig for meg at hun skulle ha med seg mat til han. Jeg fikk heller info om hva som var greit og hva som ikke var greit, så fikset jeg jo det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:38.