Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-11, 14:00   #41
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oslo vs. Bergen - fordeler og ulemper!

Oslo har mer pollen.

Noen fordeler er det med litt regn i ny og ne.
Dessuten blir det så fort fantastisk herlig stemning i Bergen når det er sol. Da kommer alle ut og det er fullt av folk overalt, og alle er bare blide og greie.

Gammel 26-08-11, 14:01   #42
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Dessuten blir det så fort fantastisk herlig stemning i Bergen når det er sol. Da kommer alle ut og det er fullt av folk overalt, og alle er bare blide og greie.

Sånn er det her også da, jeg tror ikke gleden over sola er mindre her, selv om vi ser litt mer til den.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 14:03   #43
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Bergen. Da får man brukt det pene regntøyet ordentlig og slipper å trippe rundt i regntøy i oppholdsvær. *har aldri forstått seg på hovedstadskvinnenes regntøy- og støvelbruk*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 14:13   #44
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Operaen i Bergen er fantastisk.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 14:26   #45
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kun bodd i Oslo og ikke Bergen, men må si at om man liker Oslo (eller andre hektiske storbyer) eller ikke er vel litt avhengig av personligheten til folk også? Jeg følte meg kvalt og likte det ikke. Folk overalt. Leiligheten (som var nokså romslig) ble for liten og det var ikke nok med veranda for å komme ut. Ja, vi bodde rett ved Frognerparken, men det var ikke nok for meg. Noe av det var sikkert av det ikke var like praktisk og enkelt å komme seg ut med unger med full oppakning, og noe var sikkert min personlighet. Jeg har det SÅ mye bedre i byen vi bor i nå, ca. 60.000 ish, roligere forhold og hage rett utenfor huset.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 14:56   #46
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Bergen. Da får man brukt det pene regntøyet ordentlig og slipper å trippe rundt i regntøy i oppholdsvær. *har aldri forstått seg på hovedstadskvinnenes regntøy- og støvelbruk*

Jeg har virkelig ikke bruk for regntøy, faktisk. Jeg teller på en hånd de gangene regnkåpa mi faktisk hr fått regn på seg.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Sånn er det her også da, jeg tror ikke gleden over sola er mindre her, selv om vi ser litt mer til den.

Du, der tar du rett og slett feil. Jeg TROR ikke det er hyppig foreteende her at man rett og slett tar "uteskole" en hel dag, bare fordi det er så fint vær, for en gangs skyld.

Våren er for øvrig mye penere vestpå fordi den begynner tidligere enn her, og går gradvist og vakkert mot vår. Her ligger snøen til langt uti april noen år, i hvert fall ut mars. Så er det brunt i et par uker og så varer våren 1-2 uker, og da eksploderer alt. Vestpå kommer snøklokkene i februar, så krokusen i mars og da er gresset allerede grønt og så laaangsomt kommer påskeliljene og de andre vårblomstene. Det ER veldig fint, altså.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Selv om jeg bor i Oslo er jeg så godt som aldri på Karl Johan. Jeg syns det er et pyton sted, og det er omtrent bare turister der.

Annet argument for Oslo, snart får vi mathall på Vulkan!

Karl Johan er et skrekkelig sted! Jeg liker Frognergatene og Grünerløkka. Merksnodige Grønland og poshe Aker Brygge. Og at disse stedene ligger omtrent like ved hverandre.

Gammel 26-08-11, 15:04   #47
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det kan godt hende at de er enda gladere for været i vest, men når det er snakk om å bli glad for fint vær igjen, så bikker det over i con for meg. For da er det ikke mange fine dager. Det jeg mente var at i hele Norge er egentlig sommerdagene gansek spesielle, nettopp fordi vi har så lang vinter.

Det jeg syns er flott med Bergen er at det er så voldsomt grønt. Og at rododendronene er trær, og ikke bittesmå busker slik som her.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 15:26   #48
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Jeg må legge til at jeg liker Bergen og mange bergensere altså, men jeg synes at som innflytter så var det mye vanskligere å komme ordentlig kontakt med folk i Bergen enn i Oslo.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 15:38   #49
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er opprinnelig fra Tromsø, og det jeg kan finne på å savne derfra er naturen og "folkeslaget"; jeg kommer aldri til å føle meg hjemme med hverken østlandsk natur eller østlendinger, liksom. Jeg identifiserer meg veldig med det Candy sier om Bergen i så måte - jeg vil ikke flytte tilbake, selv om jeg føler at en del av meg hører til der, og jeg er også veldig glad i mangfoldet i Oslo. Og det er mange mindre biter av Oslo jeg har blitt glad i, selv om Oslo som helhet er akkurat litt for stort til at jeg kan ha et forhold til byen som helhet. (Egentlig tror jeg det er en av de tingene jeg liker med å bo her, samtidig som den oversikten er en av tingene jeg nostalgisk savner litt med Tromsø og Trondheim.)

Ut fra den tankegangen er jeg ganske sikker på at jeg ikke ville valgt å bosette meg i Bergen, selv om jeg knapt nok har vært der og dermed ikke egentlig har noe grunnlag for å mene det ene eller det andre. (Jeg forestiller meg liksom at Bergen er et noe større Tromsø, bare med bergensere i stedet for nordlendinger, og det frister ikke. )

Gammel 26-08-11, 15:47   #50
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror Poly har rett i at bergensere er litt aquired taste.

Ru: jada, jeg polariserer så klart litt, men det er selvsagt forskjell på tilbudene i en by på 250' og en på 500'+ 500' til i nær omegn. Noe annet ville vært absurd.

Og så klart er hva man foretrekker avhengig av hva man liker; jeg hater virkelig kø, men jeg liker folk. Jeg får mye mer klaus av å sitte i en folketom park i duskregn enn å gå på Løkka en lørdag formiddag. Særlig nå som jeg ikke har barnevogn.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 16:42   #51
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Bergen

Jeg er nok litt som Appelsin som må ha fjell rundt meg for å trives. Og så er det noe med den friske luften, jeg puster bedre på vestlandet!

Det kan regne mye her i perioder og så kommer det perioder med mye fint vær også da... det regner jo ikke hele tiden!

Og Bergen er jo rett og slett en vakker by!

Gammel 26-08-11, 16:43   #52
Callisto

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg tror Poly har rett i at bergensere er litt aquired taste.

Gammel 26-08-11, 17:26   #53
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke lyst til å bo i Oslo, men jeg er glad det bare er en halvtime unna.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 17:53   #54
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fordeler: Bergen har fjell. Jeg synes Vestlandet genelt har penere natur med sine fjell og fjorder. Bergen er en pen og liten by. Og det er nok av kulturtilbud, bla. har det vært mange store konserter her de siste årene.
Oslo har billigere flyavganger og svenskehandel og større utvalg av "alt". (Er tross alt hovedstaden.)

Ulemper: Det er dessverre en del regn i Bergen. Vanskelig å komme med ulemper med Oslo siden det for meg bare har vært shoppingsted før jeg flyttet hjemmefra. Kanskje det man tror at hovedstaden er verdens navle og alt annet er Utkantnoreg? :fordomsfull:

Og det der med at bergensere snakker hull i hodet på folk osv har jeg ikke merket noe til. Det må i så fall være litt small talk på busstoppet mens man venter på en buss som ikke kommer/er for sen.

Bill.mrk. Østlending

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 18:00   #55
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Bergen ruler Oslo på alle områder bortsett fra klimaet. Hilsen vestlending i østlandseksil .

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 18:01   #56
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Og jeg har fortstått det slik at bensin er billigere i Oslo enn i Begen. Forstå det den som kan.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 18:21   #57
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Bergen har fjell og sjel. Da får det bare være med regnet!

Skal man shoppe eller være kulturell er det 45 min med fly til Oslo. For meg funker Oslo best til voksenhelger

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 18:36   #58
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Sol? Tenker du på all solen nå i sommer? Har det vært mer enn 3 dager med sammenhengende opphold?

Jeg klager ikke på regn, assa, men jammen regner det her i øst også.

Sol på vinteren tenker jeg på. Jeg synes nesten det er mer sol på vinteren enn sommeren.

Vi bor jo i feil land hvis vi forventer masse sol på sommeren. Jeg synes jeg har hatt en fin sommer med varierende vær her på Østlandet.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 19:38   #59
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Synnemor, her.

Bergen har fjell og sjel. Da får det bare være med regnet!

Skal man shoppe eller være kulturell er det 45 min med fly til Oslo. For meg funker Oslo best til voksenhelger

Nettopp!

Men jeg reiser ikke til Oslo for en storbyhelg, altså. Da er det greiere med London. Som er en ordentlig storby.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 19:51   #60
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Callisto, her.

Og så er det noe med den friske luften, jeg puster bedre på vestlandet!

Ja, der sa du noe jeg har tenkt på flere ganger når jeg har tatt fly fra Sør- eller Østlandet (typisk Gardermoen eller Kjevik)
- luften er friskere, uten at jeg liksom kan si hva det skyldes.
Jeg merker det uansett årstid også.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:44.