Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-11, 11:28   #41
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?

Har ikke lest hele tråden, men vil bare si noe om TIEY:
På skolen vår har de så gode erfaringer med TIEY at de gjerne skulle hatt modellen i mange andre fag og på høyere trinn enn bare de laveste.
Her har vi TIEY i norsk (lesing og skriving) og matte, men det er grunn til å tro at metoden vil fungere veldig godt også i engelsk og andre fag.
Årsaken er vel at man lærer med alle sanser (se/høre/gjøre), hvilket gjør at sjansen er stor for at alle får med seg innholdet på den måten de lærer best på.
Jeg synes derfor det er en pussig problemstilling at det skulle bli for mye TIEY.

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 11:33   #42
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Årsaken er vel at man lærer med alle sanser (se/høre/gjøre), hvilket gjør at sjansen er stor for at alle får med seg innholdet på den måten de lærer best på.
Jeg synes derfor det er en pussig problemstilling at det skulle bli for mye TIEY.

Ja, jeg skulle også gjerne sett metoden i flere fag, spesielt "puggefagene". Det blir lett kjedelig, og det at de nivådeler det hjelper på dette. Samt at de får det inn via alle sanser, som du sier. Sønnen min elsker TIEY-matte, og han virkelig hater å bare sitte å gjøre matteoppgavene. Jeg tror han får mye mer ut av TIEY-varianten også.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 11:41   #43
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Har ikke lest hele tråden, men vil bare si noe om TIEY:
På skolen vår har de så gode erfaringer med TIEY at de gjerne skulle hatt modellen i mange andre fag og på høyere trinn enn bare de laveste.
Her har vi TIEY i norsk (lesing og skriving) og matte, men det er grunn til å tro at metoden vil fungere veldig godt også i engelsk og andre fag.

Vel, igjen det er kun lese og matte TIEY brukes til. Derfor blir det et problem med for mye TIEY når elever kun har disse fagene og knapt noen andre.
At TIEY vil fungere som metode for andre fag er godt mulig. Ikke bare lærer de med alle sanser men de er jo også nivådelt etter ferdigheter. Alle får tilpasset læring etter nivå, og det er en fin ting.

Gammel 24-08-11, 11:49   #44
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, når de har den stasjonsundervisningen, putter de ikke inn tema fra andre fag også? Det gjør de nemlig hos oss. De blander fag. Og så er det jo sånn at læringsmålene går for 2 år i slengen, så ulike skoler kan gjøre det ulikt i forhold til hva de vektlegger tidlig og sent i den 2-årsbolken.

Rent praktisk hos oss er det ganske mye naturfag og sammfunnsfag som følger leseopplæringen, hvertfall fra 2. trinn-ish avhengig av nivå. Så får de beskjed om å hente informasjon og bruke det de lærer praktisk til å lære seg andre fag. Jeg synes den måten de jobber på er veldig god, og jeg er i grunne glad for at hovedfokuset er på å lære alle det grunnleggende i basisfagene de første 2-3 årene, så kan detaljkunnskapen i andre fag komme senere.

Faktisk ble det satt inn ekstraressurser og kalt inn til ekstraordinære foreldresamtaler allerede etter jul i 1. klasse for de barna som ikke leste skikkelig. Jo, jeg er godt fornøyd med skolen vår.

Gammel 24-08-11, 11:53   #45
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men altså, når de har den stasjonsundervisningen, putter de ikke inn tema fra andre fag også? Det gjør de nemlig hos oss. De blander fag.

Ja, det de gjør norskoppgaver (og engelsk) om handler ofte om det de har i "tema" for uken.

Gammel 24-08-11, 11:55   #46
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Javisst er det viktig med grunnleggende basiskunnskap men jeg vil ikke si at verdensdeler, verdensrommet, årsider osv. er "detaljkunnskap" men absolutt temaer de bør ha i løpet av de første par skoleårene.
De har jo lært mye av Salaby om både kroppen, religioner osv. men de har jo ikke noe undervisning som støtter opp under det de må lære seg selv.

Gammel 24-08-11, 12:01   #47
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Javisst er det viktig med grunnleggende basiskunnskap men jeg vil ikke si at verdensdeler, verdensrommet, årsider osv. er "detaljkunnskap" men absolutt temaer de bør ha i løpet av de første par skoleårene.
De har jo lært mye av Salaby om både kroppen, religioner osv. men de har jo ikke noe undervisning som støtter opp under det de må lære seg selv.

Er du sikker? Jeg vet jo bare hva de gjør hos oss. Og det er ganske detaljerte læringsmål fra uke til uke. Både norsk og matematikk, engelsk og fakta-fag hvis jeg skal kalle dem det. Og de har jo undervisning "i krok" (som betyr at de sitter i en sirkel og snakker) og ved hjelp av "tavle" som er mer high-tech nå enn da vi var små. Det de ikke har er en hel time hvor de skal lære om linjer på kartet og geografi, du vil derfor aldri finne det igjen på den måten på timeplanen. Men de snakker og tegner og forteller og har prosjekter og lærer mye synes jeg. På ukeplanen står det typisk en forklaring til oss foreldre om hva de jobber med for tiden, hvordan de jobber og hva de forventer at vi skal terpe på hjemme. Og så får vi prøve stasjonsundervisning og se på læringsmidlene på foreldremøter.

Gammel 24-08-11, 12:08   #48
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har bare måtelig tillit til de nasjonale prøvene etter å ha sett hvordan de blir gjennomført, men TIEY liker jeg godt. På vår skole brukes det bare i leseopplæringen, men jeg hadde gjerne sett at de brukte det i matte og engelsk også.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 12:09   #49
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Høres ut som dere har en fantastisk skole Katta, virkelig.

Ja, jeg er sikker på at de ikke har lært noe som helst om "verden" for det har jeg spurt om flere ganger. "Vi skal ta det igjen på senere trinn" får jeg til svar.

En 8 åring i dag er ganske så opplyst i forhold til hva vi selv var. Jeg tenker da på det informasjonssamfunnet de vokser opp i. Hvis skolen ikke er med på den enorme læringskurven de selv automatisk har, blir jeg bekymret. Det skal ikke være slik at det er tv, internett, hjemmet, bøker hjemme og på biblioteket og SAS magasinet som lærer henne hovedstader og verdensdeler.

Gammel 24-08-11, 12:09   #50
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke så bekymret for faktainnlæring, jeg synes de bør fokusere på ferdigheter i begynnelsen. Lesing, skriving, matte, engelsk. Så er de klare for egenhendig faktatilegnelse etterpå.

Gammel 24-08-11, 12:11   #51
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg er ikke så bekymret for faktainnlæring, jeg synes de bør fokusere på ferdigheter i begynnelsen. Lesing, skriving, matte, engelsk. Så er de klare for egenhendig faktatilegnelse etterpå.

Og når du sier begynnelsen, tenker du da første to skoleårene eller lenger opp?

Jeg har som sagt bare en fersk 3 klassing så jeg snakker jo kun ut av 2 års erfaring med skolen.

Gammel 24-08-11, 12:13   #52
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Vi har en god skole, selv om den er rektorløs for tiden. Men jeg tror det finnes ganske mange gode barneskoler i denne byen faktisk. Det er i hvertfall noe helt annet enn da jeg gikk på skolen i forrige årtusen.

Gammel 24-08-11, 12:14   #53
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Det var forresten mer faktalæring i 3. klasse enn de to første årene. I 3. klasse kommer dette med egenevaluering inn for fullt også. Og de må skrive lengre historier, søke mer på nett selv og lese tykkere bøker om temaer. Det er vel først da man kan regne med at de fleste leser og skriver godt nok til å egentlig greie å tilegne seg veldig mye slik kunnskap.

Gammel 24-08-11, 12:18   #54
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Og når du sier begynnelsen, tenker du da første to skoleårene eller lenger opp?

Jeg har som sagt bare en fersk 3 klassing så jeg snakker jo kun ut av 2 års erfaring med skolen.

Jeg har også fersk tredjeklassing, og jeg synes det er helt greit om de driver primært med ferdighetsinnlæring i tredje klasse også. Det jeg savner mest, er bedre tilpassing for de beste leserne (de burde være klare for å gjøre skriftlige leseforståelsesoppgaver nå), mer matte, og mer systematisk engelskopplæring. Det er det jeg håper mest på i tredje klasse.

Gammel 24-08-11, 12:22   #55
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

J (de burde være klare for å gjøre skriftlige leseforståelsesoppgaver nå)

Det har de gjort litt hos oss i slutten av første. Jeg vet ikke hvordan det har vært på de andre gruppene, men de beste leserne har fått et ark med hjem med oppgaver knyttet til boken. De har skrevet referater fra bøkene, og "tidslinjer", hvor de har skrevet inn hva begynnelsen, midt og slutt besto av, hva som var de ulike hovedpoengene og slikt.

Gammel 24-08-11, 12:32   #56
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Toffskij: skriftlige leseforståelsesoppgaver har de hatt siden1. klasse her, ca nivå 4. I 3. klasse har de hatt oppgaver hvor de må søke på nett og skrive om tema, det er mulig det er for de flinkeste leserne, jeg vet ikke. Storebror er på nivå 9 eller 10 tror jeg, mens toern er på nivå 5 og læreren er like sjokkert hver gang de har kartleggingsprøve over at den gutten kan lese. Jeg tror han vimer litt for å si det sånn.

Gammel 24-08-11, 15:34   #57
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

TIEY brukes til leseforståelse, men det er ikke kun norsk. Leseforståelse betyr jo å forstå innholdet av hva man leser ikke bare bli gode på å den tekniske lesingen. Leseforståelse innebærer også å lese fagtekster. Jeg vet det brukes mye tid til TIEY på mange skoler, og som mor er jeg kjempefornøyd med TIEY. Datter'n min leste tekster som gikk under norsk, samfunnsfag og naturfag under det som heter TIEY. Jeg vet at de også skal starte med TIEY i engelsk, og jeg er veldig positiv til det.

Nasjonale prøver og hvordan resultatene brukes og hva som skjer i forkant av nasjonale prøver blir for meg et annet tema enn TIEY. TIEY går for meg innunder metodikken.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 23:07   #58
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Er rent misunnelige på dere som er på skoler som bruker TIEY. Her er det ikke noe klart definert pedagogisk opplegg på skolen. Alt er opp til den enkelte lærer, og der er det veldig variabelt om undervisningen er tilpasset de ulike barna eller ikke.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 23:10   #59
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Når jeg tenker meg om, fikk Prima skriftlige leseforståelsesoppgaver i første klasse, men ikke i andre. Selvfølgelig står og faller det meste på hva slags lærer du har, i denne som i alle andre modeller.

Gammel 24-08-11, 23:55   #60
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

NÅ har jeg ikke lest hele tråden her, men jeg synes kanskje at de nasjonaleprøvene/Osloprøvene er med på å gi et litt uriktig inntrykk av kunnskapsnivået på skolene.
Min sønn f.eks, er veldig treg til å les og å gjøre oppgaver. Han er ikke noe dårligere enn andre for det, men dessverre er hans resultater på disse prøvene med på å trekke det totale resultatet ned.
Han leser sakte,og gjør det derfor dårlig på prøver det står om tid, men er den beste i klassen på leseforståelsen. her har han alltid alt rett.
Samme i matte. Han er kjempeflink, men gjør oppgaver tregt, og det gjlr selvfølgelig at han ikek gjør det spesielt bra her heller.

Jeg har egentlig ikke så store og sterke meninger om dette, men jeg følte bare for å si dette.

dessuten har det i våres blitt brukt mye tid på å forberede ungene på disse prøvene, som muligens kunne blitt brukt til noe mer fornuftig.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:32.