Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hadde det vært naturlig for deg/dere å kutta middagen i hverdagene?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-08-11, 00:17   #41
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hadde det vært naturlig for deg/dere å kutta middagen i hverdagene?

Sånn innimellom lurer jeg på hvorfor jeg gidder å lage middag siden ungene ikke spiser noe særlig likevel, men jeg tenker at det nok kommer seg etterhvert, så tilbudet skal de få, også håper jeg at de spiser etterhvert. Men jeg lager ikke nødvendigvis middag med potet/pasta/ris hver eneste dag. Dvs potet har vi nesten aldri siden de ikke er veldig glade i det og ikke spiser det.

Gammel 14-08-11, 00:18   #42
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smurfine79, her.

Nei jeg vet, men de spiser ikke anyway. De tar kanskej to tre biter, så er de "mette". Så da tenkte jeg kanskje bare å kutte middagene...grønnsaker rører de knapt uansett når vi har det. Men de kan gjerne spise rå gulrot, paprika og agurk.

Men det er jo grønnsaker det? Kan du ikke bare servere det ved siden av middagen da? Vi har veldig ofte rå grønnsaker i skåler ved siden av det aller mest. Det eneste vi koker er egentlig brokkoli og blomkål, stort sett.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 00:21   #43
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Men det er jo grønnsaker det? Kan du ikke bare servere det ved siden av middagen da? Vi har veldig ofte rå grønnsaker i skåler ved siden av det aller mest. Det eneste vi koker er egentlig brokkoli og blomkål, stort sett.

Men hvorfor skal jeg lage varm mat ved siden av som går rett i søpla? Da tenker jeg, skikkelige middager lørdag og søndag å noe lett ala taco på fredager evt.... å disse tipsene som jeg har fått her har vært til stor inspirasjon. Hilsen frøken matlei

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 00:31   #44
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva tenker du på som skikkelig middag, egentlig?

Her er noen ting som fint regnes inn i mitt middagsbegrep:

- pitabrød eller fajitaslefser med kyllingbiter og de sedvanlige grønnsaksskålene, rømme og ost
- fiskekaker og rå gulrot og agurk
- suppe med skåler med kald, kokt skinke og makaroni til å ha i suppa, og rå grønnsaker til å maule ved siden av (blomkålsuppe eller tomatsuppe eller hvasomhelst)
- fiskesuppe laget på fiskebuljong, fløte, gulrøtter og purre, og rød eller hvit fisk. Denne elsker de - de drikker suppa av suppeskåla.

Gammel 14-08-11, 00:32   #45
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Nei, det kunne ikke fungert her. Når barna kommer hjem fra skolen så er første spørsmål: hva skal vi ha til middag mamma, tar det laaaaaang tid?

Vi kan hoppe over middagen innimellom, men det er sjeldent. Jeg drar på jobb i 15.30 tiden og MÅ ha middag før jobb altså.
Ungene her velger menyen en gang hver seg i uken og jeg de resterende 4. Sliter litt med minsten på 8 da, han spiser omtrent ikke noe form for kjøtt.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 00:42   #46
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ting som fint kan være middag hos meg en travel ukedag:

* Tomatsuppe med egg
* Omelett med brød
* Pitabrød med kjøtt og grønnsaker
* Laksefilet stekt i ovnen med litt ris og agurk til
* Fiskeburger (= hamburgerbrød med fiskekake og salat)
* Fiskekaker på brød med rå grønnsaker
* Pytt i panne med egg
* Plukkmat ala kjøttboller og rå grønnsaker*
*Restemat, oppvarmet fra dagen før (ja, jeg planlegger med rester, det er både tids- og pengeøkonomisk).

Mine spiser mye mer grønnsaker om de er rå eller lett kokt. De spiser også mye mer hvis de ulike grønnsakene har hver sin skål.

Gammel 14-08-11, 00:51   #47
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Hva med å ha brødmat eller suppe til middagstiden og kald middag til kveldsmat, som for eksempel omelett og røkelaks eller kald laks. Kan også ha kald skinkeskalker, som gjerne koster mindre enn påleggsskinke.

Å spise varm middag hver dag er vel ikke viktig, men å sørge for riktig type næringsstoffer og mengder er det.

Gammel 14-08-11, 01:21   #48
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kunne aldri skippet middag, nei jeg har sultne barn som trenger protein og fett for å bli mette. Vi legger middagen til kvelds, sånn at alle er hjemme. Det er det eneste faste måltidet vi har sammen. Hvis det ikke er "skikkelig" middag, så kan det f.eks. være rå grønnsaker, noe eggegreier og makrell eller brisling på grovt brød. Og kanskje noen rester fra dagen før, eller pølser eller ... men som regel har vi altså middag. Hvis ungene hadde fått lov, kunne de sikkert levd på frukt og brød men det får de ikke.

Syns ikke middag er så dyrt jeg, det er dyrere (og mer arbeid og oppvask) å ordne nok grønnsaker og kjøtt/fisk via brødmat.

Gammel 14-08-11, 09:52   #49
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smurfine79, her.

Jeg sto og tenkte på det i sted, hvor utrolig masse penger som (ihvertfall for oss) går rett ut av vinduet for gutta her i huset er ikke spes glad i middag. Heller brødmat/kornblanding!

Tenker å kutte middagen i hverdagene, å lage noe til helgene bare.

Nå begynner hverdagen til mandag, å økonomien min blir strammere så her må det kuttes litt på innkjøp/forbruk.

Middagen blir på en måte kun laget fordi det er sånn det er, middag er på en måte påbudt. Å enn å så lenge så er ikke gutta noe glad i varm mat som sagt, så da tenker jeg på å kutte middagen for en periode. Eller blir dette helt dumt?

Det er jo ikke sånn at jeg må kutte middagen for å spare penger heller, men synst jeg kaster pengene ut av vindu og det liker jeg ikke å gjøre.

Om de da ender med å spise brødmat/kornblanding hele dagen, så ville jeg heller gjort motsatt. Satt hardt mot hardt - prøvd å finne noe slags middag de kan spise og heller kuttet ned på brød og korn - så de var sultne.

Spiser de derimot masse grønnsaker og frukt ellers i løpet av dagen, samt rent kjøtt og bakt grovt brød - så må man jo ikke ha type varm middag.
De kan jo begynne med raw food - middager?

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 13:53   #50
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har kuttet middagen en dag i uka siden vi kommer hjem halv fem og tre av oss skal ut igjen kvart over fem. Da blir det skiver, ostesmørbrød eller omelett, funker helt fint! Synes ellers middagen er et OK samlingspunkt, og alle sammen liker et varmt måltid i løpet av dagen, derfor kommer vi nok ikke til å kutte ut mer enn den ene dagen.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 13:59   #51
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I mitt hode er ostesmørbrød/omelett en helt grei middag. Det blir noe helt annet enn å ha nok et klassisk brødmåltid, for ikke å snakke om frokostblanding, synes jeg.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 14:02   #52
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, middager kan være så mye. Det fins mange alternativer, men jeg tror ikke nødvendigvis det blir så mye billigere med kald mat om man skal oppfylle de samme kravene til næringsinnhold. Det gjør man ikke med brødskiver eller frokostblanding.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 14:06   #53
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Ja, middager kan være så mye. Det fins mange alternativer, men jeg tror ikke nødvendigvis det blir så mye billigere med kald mat om man skal oppfylle de samme kravene til næringsinnhold. Det gjør man ikke med brødskiver eller frokostblanding.

Det tror ikke jeg heller, men maten blir kanskje spist. Så trenger man ikke å servere kveldsmat kort tid etterpå.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 15:25   #54
Rose
Bør lage seg en tittel selv

Rose sin avatar

Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Skjønner litt hva du mener også. Ungene her spiser alltid så lite til middag. Nå i sommer vil de helst bare løpe ut med en gang de kommer hjem at de ikke har tid å spise middagen. Så er nesten som jeg vuderer å heller bare gi de noe lett mat, også heller gi middag til kvelds.

Men eldste er veldig glad i middag så kunne ikke kuttet ut middagen. Hun er ikke så glad i brødmat.

Tror ikke det er så bra å kutte ut middagen helt men kanskje noen dager i uke.

Gammel 16-08-11, 13:19   #55
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Hvis det ikke hadde vært for at mannen elsker middag, så hadde det nok sett mye enklere ut hos oss.

Jeg antar at det kunne ha vært noe sånt (tilfeldig fordelt fra mandag til torsdag)

-helt vanlig brødskivemåltid
-stekte pølser, karbonader eller fiskekaker på brødskive med oppskjærte grønnsaker
-hjemmelaget suppe (tomat, brokkoli) denne med krutonger og litt bacon eller stekt chorizo
-grillet kylling med potetbåter (ferdig grillet fra butikken, enten hjemmelagde potetbåter, av og til pommes frittes fra pose) Med rå grønnsaker til
-En og annen dag kunne vi hatt lasagne, fiskeboller, gratinert blomkål, spaghetti med kjøttsaus osv osv. Altså hatt en mer 'vanlig' middag innimellom da man hadde tid og lyst. For meg er det det evige maset om HVA skal vi ha til middag, hva man har lyst på osv som er slitsomt.

Gammel 16-08-11, 13:21   #56
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen problemer med å kutte middag når det kun er jeg som er hjemme, men i forhold til barna er det ikke aktuelt bortsett fra i de tilfellene hvor tidspresset gjør at det ikke er mulighet for kokkelering.

Min eldste sønn liker ikke middag, og vil helst alltid spise havregryn eller brødskive. Desto større grunn til å fortsette, finne ting han spiser, lære ham gode vaner og få i ham variert mat.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 13:52   #57
Tonjemor
Forvirret

Medlem siden: Oct 2008
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Hos meg ville det ikke vært naturlig å kutte middag i sin helhet, men i perioder har jeg vurdert å bytte om på kveldsmaten med middagen. Barna er ofte mette når de kommer fra SFO/barnehage i 16-16.30 tiden. Da er det bedre å utsette middag til 19-20 og heller spise en skive/frukt hvis de er sultne rett etter de kommer hjem. Jeg har hatt god erfaring med dette.

Gammel 16-08-11, 13:54   #58
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei, jeg tror ikke det hadde vært aktuelt å kutte middagen på fast basis. Innimellom kan vi spise fiskekake på brødskive, stekte egg osv, men ikke på daglig basis. Snuppa er småspist, og spiser knapt middag, men hun får i seg altfor mye brødmat dersom vi kutter middagen. For å få i henne ekstra proteiner, sender jeg også gjerne med fiskekake, karbonade, kokte egg osv i frokostmatpakken til barnehagen. Grønnsakene jobber vi fortsatt med.

For min egen del er jeg såpass glad i salt mat at jeg hadde savnet noe uten middag, og dessuten er jeg ikke så glad i brød, dvs. pålegg.

Gammel 16-08-11, 15:05   #59
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Nei.
Heldigvis er barna veldig glade i grønnsaker, og spiser godt til middag. Ofte blir vi sittende rundt bordet i en time og det er verdifull tid for oss.
Å kutte middag og bare spise rundstykker en dag iblant gjør meg ingenting - type hvis det er veldig varmt og ingen gidder å lage mat, og vi er på vei til stranda eller noe. Ikke at jeg husker sist dét skjedde da akkurat

Gammel 16-08-11, 15:40   #60
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kunne ikke kuttet ut skikkelige middager. Vi spiser ganske mye fisk hver uke og jeg kan ikke skjønne åssen vi ellers skulle fått det i oss. Middag og kveldsmat er de eneste måltidene som spises hjemme i ukedagene.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:14.