Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

[Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-07-11, 17:37   #41
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?

Toåringen er nok ikke så interessert, og ikke femåringen heller. Jeg har fortalt om en bombe i hovedstaden og at en slem mann skjøt unge voksne på en øy, før han ble tatt av politiet. Der gjorde jeg en blemme - for jeg fortalte dette til både fem- og elleve- og tolvåringen. Ingen hadde spørsmål, og vi skjermer fra nyheter (bortsett fra supernytt. Vi har ikke fjernsyn engang). Femåringen brydde seg som sagt ikke, men utover lørdagen viste det seg at elleveåringen hadde laget seg ganske vanvittige forestillinger om hvordan dette måtte ha foregått. Stakkars gutten min han trengte å snakke, og heldigvis fikk jeg ham på tomannshånd i flere timer. Han kan være litt engstelig av seg, og jeg har vært litt etter ham for å se om han er prega, men det ser ut til å gå greit.

Barn er VELDIG forskjellige, og det er voksne også. Jeg tror det er viktig at vi voksne ikke bruker vårt snakke-om-det-behov på ungene. Det er det selvsagt ingen HER som gjør, men jeg kan tenke meg at det er en del barn som får en god dose overshare i disse dager.

Gammel 29-07-11, 17:43   #42
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Foreåringen er informert om roser og lys og hvorfor folk er lei seg, men jeg har ikke utbrodert for han har ikke spurt.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 17:54   #43
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har skjermet en del tv-bilder, men alle mine 3 barn vet hva som har skjedd, ja. (Alder 4, 8, 15).
Seinest for en halvtime siden snakket jeg og 4-åringen om den slemme mannen i Oslo, som nå var i fengsel. Største bekymringen var: "tenk om han må på do?"...

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 18:16   #44
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gutta mine er på camping med besteforeldrene sine nå, ved sjøen. 5-åringen driver visst å svømmer fra Utøya når han bader.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 18:24   #45
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

De har vært med på fakkeltog, og vi har snakket om at noen vil at folk skal være slemme mot hverandre, mens andre vil at de skal være venner. Fakkeltoget var for de som vil være venner. Men de har fått med seg lite av hva som faktisk har skjedd. Lille skatt lever litt i sin egen verden, så hva hun tenker langt inni seg vet jeg faktisk ikke. Hun har nok heller ikke skjønt hva døden er.

Litjtausa har jeg prøvd å snakke med, men hun hører veldig dårlig for tiden, og vi er ikke SÅ gode på tegnspråk. Vi så supernytt-episoden både med og uten tolk, men det var ikke så stor interesse for det.

Gammel 29-07-11, 18:29   #46
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Vi har skjermet 3,5-åringen i den grad at vi ikke har hatt på annet enn barnekanaler eller vanlige programmer på TV om den har stått på. Supernytt sin sending har hun sett flere ganger, men hun har ikke spurt om noe. Tror det er såpass fjernt siden vi bor på en annen kant av landet og ikke kjenner noen som var på Utøya eller er skadet.

Gammel 29-07-11, 18:34   #47
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har snakket om det til begge jentene. Vi fortalte det på lørdags ettermiddag, når vi med sikkerhet kunne fortelle hva som hadde hendt. Nesten litt for sent, naboen begynte å buse ut om grusomhetene. Men vi fikk stoppet han i tide.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 18:55   #48
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Men seriøst, mener dere at jeg skal ta nesten-treåringene på fanget og forklare at en bombe (stooooort pang) sprengte et sted han ikke vet hvor er, og st en mann skøyt pang på mange mennesker så de døde?

Jeg har forsøkt å forklare hvorfor han ikke får leke "skyte pang" på faren og meg, at når man "skyter pang" så får folk veldig, veldig vondt, og kan dø. At å dø er at man ikke lever, ikke kan puste, spise, leke, man er ikke mer. Han forsto ikke for fem øre hva jeg snakket om. Så hvordan søren forklarer jeg ham at noe har skjedd, noe han ikke skjønner hva er, har skjedd et sted han ikke vet hvor er, og at derfor er folk trist?

nei, det syns jeg ikke. 6-7 åringer derimot. Jeg tenker fra 4-års alder, sånn ca, bør man begynne å tenke på slike ting.

Gammel 29-07-11, 18:55   #49
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har snakket endel om det med 6-åringen. Det som også er like viktig tror jeg, er å spørre henne hva hun hører fra andre barn, sånn at vi får rettet opp eventuelle misforståelser som kan være ganske dramatiske.

Gammel 29-07-11, 19:53   #50
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vår 10-åring ar fått vite en god del, mens 6åringen har fått noe mer begrenset info. Vi er rammet, i den grad at en ungdom vi kjente rett borti veien først var savnet, nå funnet (død :leiseg så han har fått med seg en god del mer enn om vi ikke hadde kjent noen, føler jeg...

Til HI: jeg ville kanskje spurt hva grunnen var til full skjerming-metoden, og evt , hvis det ble mulig, kommet forsiktig med innspill om rådene som har kommet fra Fagfolket...
Kanskje synes de voksne det er så vondt å snakke om at de ikke helt vet hva de skal si? Eller at de er redde for at barna skal ta det altfor tungt?

Gammel 29-07-11, 20:07   #51
era

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Vi har slått av alt av tv og radio og de har ikke fått være med inn i butikk ol. med avisforsider. Vi har gått med hver vår mobil med headsett og og komunisert via sms, vi har fortalt dem det, men all info har kommet fra oss og ingen bilder av skadede mennesker. Mandag var vi på rådhusplassen. Etterpå gikk vi gjennom byen og så på alle blomstene.
Vi har snakket litt om terror og masse om demokrati.
(våre er 11 og 6)

Gammel 29-07-11, 20:24   #52
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har fortalt barna hva som har skjedd, de har vært med å tent lys, lagt ned blomster og deltatt i fakkeltorg. Men vi har skjermet dem for nyhetssendinger og bilder. De har ikke behov for å se bilder av lik, blodige mennesker, høre skrik og redsel, mener da jeg. Men å late som om ingenting har skjedd, det hadde jeg ikke gjort.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 21:14   #53
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Vi satt i bilen med 30 mil å kjøre da vi fikk høre om bomben, og vi kunne rett og slett ikke la være å snakke om det, eller ha på radioen. Mannen jobber i kvartalet, og fikk en masse telefoner fra venner og familie som ville vite at han var OK.
Fireåringen har spurt og gravd mye, om de samme tingene om og om igjen. "Hvorfor ville han mannen sprenge en bombe på jobben til pappa?" Og da har vi prøvd å forklare så sant og enkelt som vi evner. Hun ville også gjerne se bildet av han. Og dagen etter ville hun se det samme bildet om igjen. Akkurat det var litt guffent, men jeg tenker hun har et behov for å sette hale på grisen, eller ansikt på monsteret i dette tilfellet.

Gammel 29-07-11, 21:24   #54
daffy

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har fortalt en forenklet versjon om en slem og veldig gal mann, som er sint på statsministeren og måte han styrer Norge på, og som har sprengt en bombe i Oslo der Statsministeren jobber, og så har han kledd seg ut som en politimann og skutt noen ungdommer.

Han er 6 år og jeg vurderer det til at det er mindre skremmende å høre dette fra meg, enn de historiene han vil få i gaten og på skolen.

Nå hørte jeg akkurat at en av naboguttene er blant de drepte på Utøya. Vi kjente ham ikke, men dette kommer jo sikkert til å bli noe barna kommer til å snakke om i gaten. Jeg har ikke sagt til sønnen min at nabogutten er drept, men jeg kjenner at jeg er velidg usikker på hva jeg bør si om dette til ham.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 21:26   #55
Slettet bruker
Passiv

Standard

De to eldste har ikke blitt skjermet, men vi har snakket om det en god del.
Minste er bare tre, og har egentlig ikke fått med seg noe som helst, tror jeg.

Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 21:27   #56
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Vi har snakket om det med fireåringen. Jeg har vært fryktelig mye trist og vi har bare ikke kunnet skjerme helt pga. det. Ikke synes jeg det er riktig at hun ikke skal få vite noe heller. Jeg er veldig ærlig med barna mine og denne gang har dette vært et tveegget sverd, dog. Jeg klarte rett og slett ikke å ikke svare sannheten ("han skjøt dem") når hun spør hva denne "mannen" har gjort for noe galt og hvorfor alle barna døde. Dette vet jeg virkelig ikke om har vært rett, men hun virker kun tankefull og ikke redd. I går var vi i tillegg på Utstranda og la ned blomster der, det var veldig sterkt og både jeg og mannen felte tårer. Jeg synes det var fint å ha henne med på det. Toåringen var selvsagt også med, men har ikke forutsetninger for å forstå ennå.

Gammel 29-07-11, 21:30   #57
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en niåring og hun satt i bilen sammen med oss da vi hørte de første nyhetene på radio. Vi har latt henne ha på NRKSuper (kudos til dem for Supernytt!), også har vi snakket med henne om det som skjedde. Det første døgnet da alt var kaos, prøvde vi å skjerme henne fra Tv-sendingene.
Vi har skjermet for de verste bildene, men har sett på avisene og nyhetene sammen de siste dagene. Hun vil gjerne vite, og er en fornuftig jente som er veldig reflektert, så vi har prøvd å skjerme for de verste bildene, men ellers passet på å være sammen med henne og snakket med henne om alt hun vil vite. Hun har også vært veldig opptatt av denne saken fordi en av venninnene hennes er i nær slekt med en kjent politiker som er berørt av dette, så vi synes at vi må fortelle og la henne få vite det hun vil vite og spørre om alt hun måtte lure på.
Hun har også vært veldig opptatt av den 11 år gamle gutten som hadde svømt i land, og synes veldig synd på ham, samtidig som hun synes at han er veldig modig. Historien hans har hun fanget opp uten at det var vi som informerte om det, men vi har svart etter beste evne.
Hun har fått se alt av minnemarkeringer på på TV og i avisene, og vil gjerne at vi skal dra til byen når vi kommer hjem fra ferie for å se, og det kommer vi nok til å gjøre.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 21:32   #58
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Nei.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-07-11, 22:26   #59
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sjølvsagt aldersavhengig, men det vil jo vere direkte ufint og respektlaust å ikkje fortelje barnet om ei så viktig og stor nyheit. Informasjonen skal sjølvsagt aldersjusterast, men noko bør barn få vite, synes eg. Dei får jo vite om det på ein eller annan måte, og såpass alvorlege greier bør helst kome frå foreldre på aldersadekvat vis.

Men det skal seiast at eg var veldig glad for å vere utandlands då dette skjedde. Det gav oss ein moglegheit til å dosere informasjonen på ein heilt annan måte enn om me var heima. Da tenker eg spesielt på niåringen som både sniker til seg nyheter på TV, aviser me har, nettaviser eller aviser i butikken (tjuvleser, ja), samt alt snakket barna i mellom.

Gammel 29-07-11, 22:30   #60
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har snakket med seksåringen om det, men vi var også utenlands og hadde ikke tv, noe som gjorde det lettere å dosere informasjonen. Vi fortalte ham først at det var en bombe, og etterpå fortalte vi at mannen som hadde plassert bomben dro et annet sted og skjøt mange unge mennesker. Så har vi avventet litt og svart på det han har spurt om, men det har vært veldig lite, og da har vi ikke presset på. Det er nok stor forskjell på seksåringer, men jeg føler ikke at storebror forstår omfanget, og heller ikke at det bekymrer ham. Og da kommer ikke jeg til å presse på for å gjøre det verre enn det er for ham. Dette hadde nok vært vanskeligere hvis det ikke hadde vært ferie. Men jeg kommer ikke til å ta ham med ned i byen når han ikke viser større interesse for det som har skjedd, jeg føler det blir å påtvinge ham en sorg han ikke har og ikke er moden for.

De første dagene hørte vi med vilje ikke på radio når han var der for vi vil ikke at han skal høre øyenvitneskildringene fra Utøya. De siste dagene har vi hørt på nyhetene også med ham til stede.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:09.