|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
tradisjonell figur
|
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Toåringen er nok ikke så interessert, og ikke femåringen heller. Jeg har fortalt om en bombe i hovedstaden og at en slem mann skjøt unge voksne på en øy, før han ble tatt av politiet. Der gjorde jeg en blemme - for jeg fortalte dette til både fem- og elleve- og tolvåringen. Ingen hadde spørsmål, og vi skjermer fra nyheter (bortsett fra supernytt. Vi har ikke fjernsyn engang). Femåringen brydde seg som sagt ikke, men utover lørdagen viste det seg at elleveåringen hadde laget seg ganske vanvittige forestillinger om hvordan dette måtte ha foregått. Stakkars gutten min
|
|
|
#42 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Foreåringen er informert om roser og lys og hvorfor folk er lei seg, men jeg har ikke utbrodert for han har ikke spurt.
|
|
|
#43 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Jeg har skjermet en del tv-bilder, men alle mine 3 barn vet hva som har skjedd, ja. (Alder 4, 8, 15). |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Gutta mine er på camping med besteforeldrene sine nå, ved sjøen. 5-åringen driver visst å svømmer fra Utøya når han bader. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?De har vært med på fakkeltog, og vi har snakket om at noen vil at folk skal være slemme mot hverandre, mens andre vil at de skal være venner. Fakkeltoget var for de som vil være venner. Men de har fått med seg lite av hva som faktisk har skjedd. Lille skatt lever litt i sin egen verden, så hva hun tenker langt inni seg vet jeg faktisk ikke. Hun har nok heller ikke skjønt hva døden er.
|
|
|
#46 |
|
Tatt på
|
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Vi har skjermet 3,5-åringen i den grad at vi ikke har hatt på annet enn barnekanaler eller vanlige programmer på TV om den har stått på. Supernytt sin sending har hun sett flere ganger, men hun har ikke spurt om noe. Tror det er såpass fjernt siden vi bor på en annen kant av landet og ikke kjenner noen som var på Utøya eller er skadet.
|
|
|
#47 |
|
Superbasinella
|
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Vi har snakket om det til begge jentene. Vi fortalte det på lørdags ettermiddag, når vi med sikkerhet kunne fortelle hva som hadde hendt. Nesten litt for sent, naboen begynte å buse ut om grusomhetene. Men vi fikk stoppet han i tide. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?
nei, det syns jeg ikke. 6-7 åringer derimot. Jeg tenker fra 4-års alder, sånn ca, bør man begynne å tenke på slike ting.
|
|
|
#49 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Jeg har snakket endel om det med 6-åringen. Det som også er like viktig tror jeg, er å spørre henne hva hun hører fra andre barn, sånn at vi får rettet opp eventuelle misforståelser som kan være ganske dramatiske.
|
|
|
#50 |
|
Stabilt ustabil...
|
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Vår 10-åring ar fått vite en god del, mens 6åringen har fått noe mer begrenset info. Vi er rammet, i den grad at en ungdom vi kjente rett borti veien først var savnet, nå funnet (død :leiseg
|
|
|
#51 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Vi har slått av alt av tv og radio og de har ikke fått være med inn i butikk ol. med avisforsider. Vi har gått med hver vår mobil med headsett og og komunisert via sms, vi har fortalt dem det, men all info har kommet fra oss og ingen bilder av skadede mennesker. Mandag var vi på rådhusplassen. Etterpå gikk vi gjennom byen og så på alle blomstene.
|
|
|
#52 |
|
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Vi har fortalt barna hva som har skjedd, de har vært med å tent lys, lagt ned blomster og deltatt i fakkeltorg. Men vi har skjermet dem for nyhetssendinger og bilder. De har ikke behov for å se bilder av lik, blodige mennesker, høre skrik og redsel, mener da jeg. Men å late som om ingenting har skjedd, det hadde jeg ikke gjort. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Vi satt i bilen med 30 mil å kjøre da vi fikk høre om bomben, og vi kunne rett og slett ikke la være å snakke om det, eller ha på radioen. Mannen jobber i kvartalet, og fikk en masse telefoner fra venner og familie som ville vite at han var OK.
|
|
|
#54 |
|
|
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Jeg har fortalt en forenklet versjon om en slem og veldig gal mann, som er sint på statsministeren og måte han styrer Norge på, og som har sprengt en bombe i Oslo der Statsministeren jobber, og så har han kledd seg ut som en politimann og skutt noen ungdommer. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Passiv
|
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?De to eldste har ikke blitt skjermet, men vi har snakket om det en god del. |
|
|
|
#56 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Vi har snakket om det med fireåringen. Jeg har vært fryktelig mye trist og vi har bare ikke kunnet skjerme helt pga. det. Ikke synes jeg det er riktig at hun ikke skal få vite noe heller. Jeg er veldig ærlig med barna mine og denne gang har dette vært et tveegget sverd, dog. Jeg klarte rett og slett ikke å ikke svare sannheten ("han skjøt dem") når hun spør hva denne "mannen" har gjort for noe galt og hvorfor alle barna døde. Dette vet jeg virkelig ikke om har vært rett, men hun virker kun tankefull og ikke redd. I går var vi i tillegg på Utstranda og la ned blomster der, det var veldig sterkt og både jeg og mannen felte tårer. Jeg synes det var fint å ha henne med på det. Toåringen var selvsagt også med, men har ikke forutsetninger for å forstå ennå.
|
|
|
#57 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Jeg har en niåring og hun satt i bilen sammen med oss da vi hørte de første nyhetene på radio. Vi har latt henne ha på NRKSuper (kudos til dem for Supernytt!), også har vi snakket med henne om det som skjedde. Det første døgnet da alt var kaos, prøvde vi å skjerme henne fra Tv-sendingene.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Nei. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Sjølvsagt aldersavhengig, men det vil jo vere direkte ufint og respektlaust å ikkje fortelje barnet om ei så viktig og stor nyheit. Informasjonen skal sjølvsagt aldersjusterast, men noko bør barn få vite, synes eg. Dei får jo vite om det på ein eller annan måte, og såpass alvorlege greier bør helst kome frå foreldre på aldersadekvat vis.
|
|
|
#60 |
|
I mål
|
Sv: [Terroren] Har du skjermet barna for at det har skjedd noe?Vi har snakket med seksåringen om det, men vi var også utenlands og hadde ikke tv, noe som gjorde det lettere å dosere informasjonen. Vi fortalte ham først at det var en bombe, og etterpå fortalte vi at mannen som hadde plassert bomben dro et annet sted og skjøt mange unge mennesker. Så har vi avventet litt og svart på det han har spurt om, men det har vært veldig lite, og da har vi ikke presset på. Det er nok stor forskjell på seksåringer, men jeg føler ikke at storebror forstår omfanget, og heller ikke at det bekymrer ham. Og da kommer ikke jeg til å presse på for å gjøre det verre enn det er for ham. Dette hadde nok vært vanskeligere hvis det ikke hadde vært ferie. Men jeg kommer ikke til å ta ham med ned i byen når han ikke viser større interesse for det som har skjedd, jeg føler det blir å påtvinge ham en sorg han ikke har og ikke er moden for. |
|
|
|
![]() |
|
|