|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
tradisjonell figur
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologBomben er en ting, men skytingen kjenner jeg at jeg må øve meg litt på for ikke å knekke sammen. Kanskje det er bedre at samboeren tar den biten, han griner ikke like lett som meg.
|
|
|
#42 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologVi har valgt å holde Mazungen informert. Litt sensurert selvsagt, men jeg tror hun takler dette så godt som det er mulig. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologTakk for link. Her kommer vi til å fortelle barna det, jeg har vårt usikker på hvordan jeg skal ordlegge meg for å ikke skremme.nå går det kun i nrk super, vi holder oss oppdaterte via pc. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Einsam
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologJeg snakket med guttungen i går. Han skjønner at noe tragisk har skjedd, noe veldig, veldig ille. Skal snakke mer med ham etterpå, men det å forklare at drapsmannen hadde kledd seg ut som politi, blir vanskelig å fortelle. Men samtidig føler jeg det er viktig at han får vite det av meg, og ikke bruddstykker ellers. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologJeg er veldig usikker på hvordan jeg skal fortelle om Utøya, hva jeg skal fortelle til seksåringen. Å fortelle om bombingen var en ting - jeg fokuserte på at målet var de som bestemte i landet vårt, at dette ble gjort fordi en veldig slem person var uenige med dem. Hvordan går jeg derfra til å fortelle at barn og ungdommer på sommerleir har blitt massakrert?
|
|
|
#46 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologNår det gjelder de yngste, hva sier dere da? Er det egentlig nødvendig å fortelle en 4-åring om dette?
|
|
|
|
#47 |
|
Helt konge
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologJeg tror det aller værste man kan gjøre overfor barn er å ikke snakke med dem om de vanskelige og vonde tingene som skjer rundt dem. Ingen ting er skumlere og gjør barn mer redde en at voksne tier om disse temaene. De plukker opp stemninger og bruddstykker av samtaler. Aldri undervurder barn, de får med seg og er i stand til å forstå mye og vår jobb som foreldre er å være der sammen med dem, forklare, trøste og undre oss sammen med dem. Vi trenger ikke ha alle svarene, det er lov og helt greit å svare at man selv ikke vet og forstår, men det er ikke greit å la vær å snakke med ungene sine om betydningsfulle ting. :fanesak: |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Passiv
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologJeg sa at dette var en mann som mente at det var så viktig at alle skulle være sånn som ham at han ikke skjønte at det var han som var helt, helt annerledes. At han er en liten og redd pusling som blir sinna når han blir redd og tror han er tøff i trynet. Og at han reiste ut til et sted med bare forsvarsløse ungdommer for å skyte dem fordi han syntes at det var så skummelt med ungdommer som turte å mene noe at han ikke turte at de skulle finnes mer. Han kunne bare sagt mot dem - men han turte ikke det engang. Og at derfor døde det mange, mange der. Og at politiet har tatt feigingen og at han aldri mer kommer ut av fengsel. Så i dag skal vi passe på at vi aldri blir så redde, men at vi alltid prøver å forstå hva andre driver med isteden. |
|
|
|
#49 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykolog
Harde ord synes jeg. Foreløpig har ikke vår 4-åring fått med seg noe som helst. Jeg ser ikke behov for å snakke med ham.
|
|
|
#50 |
|
Helt konge
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologVi har forklart at en mann, som nok er en ordentlig slemming, og som var uening med det som statsministeren og hans parti mener, har gjort noe veldig galt. Han kjørte en bil med bomber til det huset der statsministeren og mange andre mennesker jobber og sprengte bomben der. Etterpå reiste han ut til en øy der mange ungdommer hadde sommerleir og der skjøt han over 80 ungdommer. 80 ungdommer er over 4 skoleklasser, på mine barns skole! Heldigvis har politiet tatt denne mannen nå og de snakker med ham og prøver å finne ut av hvorfor i all verden han gjorde dette. Han er i fengsel og dermed ikke gjøre mer galt nå. Vi har også forklart at vi tror han gjorde dette fordi han var uening i måten statsministeren og hans politiske part styrte landet på. Han mente at de ødelegger landet vårt ved at det får bo folk med andre hudfarger og religion Norge, noe som selvsagt er helt ko-ko å mene.( Barna våre rellaterte det kjapt til sine fargede venner og mente at mannen var helt sprø!). Enkle forklaringer og som sagt, det er lov å ikke vite alle svarene. Unger tåler det. Sist redigert av Heiko : 23-07-11 kl 11:49. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Tidsklemma
|
Litt det samme her. Han har vært mest opptatt av barnetv og spilling. Jeg tror ikke han vil skjønne noe særlig av det og ikke er vi direkte berørt på noen måte.
|
|
|
|
#52 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologJeg har ikke fortalt mine om det som har skjedd på Utøya. De har ikke fått det med seg. Det er mulig at jeg må snakke med de etter at vi skal ut å handle i dag, snart 9 åringen kan jo lese. Men jeg ser ikke behovet for at 5-åringen skal få vite noe om det. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologVi ser bare på barne-TV. Jeg oppdaterer meg på nett. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Helt konge
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologMulig det er harde ord, men jeg står ved dem. Det skal ikke mange bruddstykker av en samtale mellom voksne før unger kjenner på stemningen og jeg ser vel ikke helt For meg at så mange av oss ikke snakker med noen andre mennesker de neste dagene. I tillegg mener jeg at vi alle i Norge er mer eller mindre direkte berørt av dette. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologEnig med Heiko. Gir barnet uttrykk for å ikke ville prate, respekterer man det, men jeg synes det er viktig å invitere til samtale. Min er 6 år og mannen ble beordret på jobb da vi var på grillfest i går. Klart han snappet opp vår uro, deler av nyhetene osv.
|
|
|
#56 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologKnerten er knapt tre. Vi skjermer ham. Han er etter vår menig rett og slett for liten. Han er på ferie hvor han i svært liten grad treffer andre barn, han skal fortsatt gå på småbarnsavd når han begynner i barnehagen igjen, hvilket for hans del forøvrig er to uker til.
|
|
|
#57 |
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologJeg har virkelig ikke noe i mot å si ting til ungene mine. Men jeg er veldig usikker på om jeg skal innlede samtalen når det ser ut som de har glemt det som skjedde i går. Eldste vet at venninnen min har det bra, det fikk han vite i går. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
By the Sea
|
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologJeg har snakket med min 5- og 8-åring. Jeg uttrykte meg som Heiko, ser jeg.
|
|
|
#59 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Enig. Samtalen om Utøya med 12-åringen og 15-åringen er nå en ting. Men hvodan jeg skal snakke med 6-åringene om Utøya er jeg fortsatt usikker på. Bomben snakka vi om i går, men skytinga har vi ikke snakka om enda. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Bombeeksplosjonen - Hva skal vi si til barna? Råd fra psykologJeg sa det rett ut til 6-åringen. En mann som er gal i hodet sitt har dratt et sted med mange ungdommer og skutt på mange av de, fordi han var uenig i hva de mente og jobbet for. Han er tatt av politiet og kommer til å sitte i fengsel i mange år.
|
![]() |
|
|