|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
maler
|
![]() Sv: Livmor fra mammaÅ gi bort livmoren - ikke noe problem. Å gi bort livmoren fordi den skal transplanteres inn i en ung kvinne for at hun skal prøve å bruke den til å få barn - aldri i livet. Å transplantere organer er ikke enkelt. Det kreves avansert kirurgi for å få det til, og det er ikke på noen måte sikkert at en livmor vil kunne fungere etter et slikt inngrep. Dessuten kreves det som regel immundempende medikamenter fordi man ikke er genetisk identiske, og noe sier meg at det ikke er ideelt med svangerskap samtidig som man bruker slike medikamenter.
![]() |
#42 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Livmor fra mammaHvem som helst kan egentlig få livmora mi, men jeg tenker på det praktiske rundt å bærer frem et barn i en livmor som er sydd på.
![]() |
#43 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Livmor fra mammaNå har jeg ingen datter, får nesten ta med det før det blir brukt mot meg.
![]() |
#44 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Livmor fra mammaI England er jo surrogati tillatt, hvorfor ikke heller bruke moren som surrogat, eller kanskje en søster eller kusine? Jeg synes det høres helt vilt ut, og ville ikke stilt opp hverken nå eller om ørtiførti år. Jeg ser på det som sløsing med medisinske ressurser, enkelt og greit. Det finnes plenty andre muligheter å skaffe seg barn på, for veldig mange. Jeg forstår at ikke alle kan adoptere, men surrogati ser jeg på som mye mindre problematisk enn et slikt inngrep som det blir skissert her.
![]() |
#45 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: Livmor fra mammaSer at noen har nevnt arrvev i selve livmoren som et evt problem i denne saken, men nå er det vel slik at det er selve ligamentene (festene) man må kutte for så å feste igjen, og ikke selve livmoren? For den henger jo egentlig ikke fast i noe annet enn de 5(?) ligamentene som holder eggstokker og livmor oppe så vidt meg bekjent. Med andre ord bør livmoren kunne tøyes uproblematisk ift selve muskelen, men hvorvidt fortøyningene er gode nok blir vel heller et dilemma. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Aktiv
Medlem siden: May 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Livmor fra mammaEg ville heller ikkje gjort dette... hadde gitt ryggmarg, lunge eller slikt om det trengtes for å redde mitt barn, men ikkje ting som er risiko for begge uten å være livsviktig. Nå blir det neppe aktuelt her da siden eg har to gutter... |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Livmor fra mamma
Ikke for den som nødvendigvis skal gå gravid. Jeg ville gitt bort livmoren tre ganger fremfor å gå gravid en gang. Kanskje moren i denne saken ikke ønsker å bære frem et barn for datteren, kanskje datteren ikke har råd til å betale for surrogat, jeg vet ikke. Men surrogati er ikke en mulighet for alle, på same måte som at adopsjon ikke er det. Og igjen; man skal ikke undergrave ønsket om å bære frem sitt eget barn.
![]() |
![]() |
#48 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Livmor fra mamma
Moren i denne saken er godt over 50 år gammel, så at hun skal stille som surrogatmor er vel neppe en option i hennes tilfelle |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Livmor fra mammaJa, jeg har forstått at dette ønsket kan bli altoppslukende for enkelte. Men rettferdiggjør dette ønsket absolutt alle inngrep? Neppe.
![]() |
#50 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Livmor fra mammaJeg kunne gitt en nyre til hvert av barna (hvis jeg hadde hatt tre
![]() |
#51 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Livmor fra mammaJa. Hvis det det var min barnløse datters høyeste ønske, og absolutt siste utvei. Jeg vet hvor vondt barnløshet kan være, og hvor desperate enkelte kan bli, og hvis min datter befant seg i en slik situasjon, og var villig til å ta sjansen med alle risikoene i bakhodet, ville jeg helt klart donert henne både livmor og eggstokker om det skulle behøves.
![]() |
![]() |
|
|