Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Livmor fra mamma

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-11, 17:20   #41
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Livmor fra mamma

Å gi bort livmoren - ikke noe problem. Å gi bort livmoren fordi den skal transplanteres inn i en ung kvinne for at hun skal prøve å bruke den til å få barn - aldri i livet. Å transplantere organer er ikke enkelt. Det kreves avansert kirurgi for å få det til, og det er ikke på noen måte sikkert at en livmor vil kunne fungere etter et slikt inngrep. Dessuten kreves det som regel immundempende medikamenter fordi man ikke er genetisk identiske, og noe sier meg at det ikke er ideelt med svangerskap samtidig som man bruker slike medikamenter.

Hvis man imidlertid kommer så langt at dette ikke lenger er noe problem, kan vi komme tilbake til det.

Gammel 14-06-11, 17:29   #42
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvem som helst kan egentlig få livmora mi, men jeg tenker på det praktiske rundt å bærer frem et barn i en livmor som er sydd på.

I Norge anbefaler man ikke mer enn 3 keisersnitt, fordi livmoren, som er en muskel (!), blir svekket og kan sprekke under tyngden av en baby. Ved keisersnitt har man kun 10-15 cm langt snitt (om enn så mye) i livmoren. Og allikevel er det risikofylt å bære frem barn. Hvordan kan man vite at det er trygt når arrvevet går hele veien rundt?

Jeg ville ikke at mitt barn skulle utsettes for den sjansen for å få et barn. Men jeg er også der at jeg mener at det er en velsignelse å få barn, ikke en menneskerett. Og dere kan argumentere med at jeg ikke er ufrivillig barnløs, og det stemmer, men jeg ER ufrivillig 2 barnsmamma. Jeg ville gjerne hatt flere barn, men det fikk vi ikke.

Gammel 14-06-11, 17:31   #43
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Nå har jeg ingen datter, får nesten ta med det før det blir brukt mot meg.

Men nei, jeg ville ikke gjort det.
Ikke bare fordi man på nåværende tidspunkt ikke vet noe om kroppen i det hele tatt vil godta det, eller om den vil fungerer som "rugekasse".

For min del synes jeg det er unødvendig å utsette seg selv om andre for såpass med risiko for at livmoren skal kunne brukes på nytt av noen andre.
Selv om gjenbruk er kjekt, så.....

Jeg synes det hadde vært mye bedre om moren hadde valgt å være surrugatmor i steden. Der er i allefall sjangsene for at det skal lykkes MYE større.

Gammel 14-06-11, 17:47   #44
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

I England er jo surrogati tillatt, hvorfor ikke heller bruke moren som surrogat, eller kanskje en søster eller kusine? Jeg synes det høres helt vilt ut, og ville ikke stilt opp hverken nå eller om ørtiførti år. Jeg ser på det som sløsing med medisinske ressurser, enkelt og greit. Det finnes plenty andre muligheter å skaffe seg barn på, for veldig mange. Jeg forstår at ikke alle kan adoptere, men surrogati ser jeg på som mye mindre problematisk enn et slikt inngrep som det blir skissert her.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 19:24   #45
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Ser at noen har nevnt arrvev i selve livmoren som et evt problem i denne saken, men nå er det vel slik at det er selve ligamentene (festene) man må kutte for så å feste igjen, og ikke selve livmoren? For den henger jo egentlig ikke fast i noe annet enn de 5(?) ligamentene som holder eggstokker og livmor oppe så vidt meg bekjent. Med andre ord bør livmoren kunne tøyes uproblematisk ift selve muskelen, men hvorvidt fortøyningene er gode nok blir vel heller et dilemma.

Å bruke immunsuppressiva mens man er gravid er også et godt poeng con, men det gjøres jo allerede i dag hos kvinner med diverse sykdommer så sånn sett er det jo i det minste utprøvd (selv om det nok absolutt ikke er problemfritt).

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 19:29   #46
Miraluca
Aktiv

Miraluca sin avatar

Medlem siden: May 2011
Miraluca er litt kulMiraluca er litt kul
Standard

Eg ville heller ikkje gjort dette... hadde gitt ryggmarg, lunge eller slikt om det trengtes for å redde mitt barn, men ikkje ting som er risiko for begge uten å være livsviktig. Nå blir det neppe aktuelt her da siden eg har to gutter...

Miraluca er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 19:30   #47
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

I England er jo surrogati tillatt, hvorfor ikke heller bruke moren som surrogat, eller kanskje en søster eller kusine? Jeg synes det høres helt vilt ut, og ville ikke stilt opp hverken nå eller om ørtiførti år. Jeg ser på det som sløsing med medisinske ressurser, enkelt og greit. Det finnes plenty andre muligheter å skaffe seg barn på, for veldig mange. Jeg forstår at ikke alle kan adoptere, men surrogati ser jeg på som mye mindre problematisk enn et slikt inngrep som det blir skissert her.

Ikke for den som nødvendigvis skal gå gravid. Jeg ville gitt bort livmoren tre ganger fremfor å gå gravid en gang. Kanskje moren i denne saken ikke ønsker å bære frem et barn for datteren, kanskje datteren ikke har råd til å betale for surrogat, jeg vet ikke. Men surrogati er ikke en mulighet for alle, på same måte som at adopsjon ikke er det. Og igjen; man skal ikke undergrave ønsket om å bære frem sitt eget barn.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 20:12   #48
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Ikke for den som nødvendigvis skal gå gravid. Jeg ville gitt bort livmoren tre ganger fremfor å gå gravid en gang. Kanskje moren i denne saken ikke ønsker å bære frem et barn for datteren, kanskje datteren ikke har råd til å betale for surrogat, jeg vet ikke. Men surrogati er ikke en mulighet for alle, på same måte som at adopsjon ikke er det. Og igjen; man skal ikke undergrave ønsket om å bære frem sitt eget barn.

Moren i denne saken er godt over 50 år gammel, så at hun skal stille som surrogatmor er vel neppe en option i hennes tilfelle

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 20:13   #49
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg har forstått at dette ønsket kan bli altoppslukende for enkelte. Men rettferdiggjør dette ønsket absolutt alle inngrep? Neppe.

Jeg sier ikke at surrogati er for absolutt alle, men når man går til så drastiske midler for å få barn synes jeg man bør tenke surrogati både 2, 10 og 20 ganger først.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 20:25   #50
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kunne gitt en nyre til hvert av barna (hvis jeg hadde hatt tre ) - men livmoren min får de ikke.
Dette blir for kontroversielt for meg, rett og slett.

Gammel 14-06-11, 20:25   #51
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Ja. Hvis det det var min barnløse datters høyeste ønske, og absolutt siste utvei. Jeg vet hvor vondt barnløshet kan være, og hvor desperate enkelte kan bli, og hvis min datter befant seg i en slik situasjon, og var villig til å ta sjansen med alle risikoene i bakhodet, ville jeg helt klart donert henne både livmor og eggstokker om det skulle behøves.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:00.