Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

16-åring alene hjemme en uke?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Se resultatene: Er det greit å la en 16-åring være alene hjemme en uke?
Ja, det syns jeg er uproblematisk 45 34,62%
Nei, det syns jeg ikke går an 85 65,38%
Deltakere: 130. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-11, 09:12   #1
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 16-åring alene hjemme en uke?

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Det syns jeg er utrolig naivt. Ofte er det ikke ungdommen selv som inviterer til fest når et hus raseres. Kanskje er bare et par venner bedt på besøk. Problemet er at det lynraskt kan spre seg et rykte om hjemme-alene-fest, og plutselig har man hundre personer på døra som trenger seg inn i huset.

Ja, og dette er grunnen til at jeg aldri ville latt min tenåring være hjemme aleine over flere dager. Jeg er jo ikke redd for at han ikke ville klart seg uten meg liksom, for det ville han jo selvsagt klart med glans. Det er huset mitt jeg er redd for.

Jeg har fler enn en gang sett og hørt om hvordan slike hjemme aleien fester kan utarte seg, og aldri i livet om jeg ville tatt en slik sjanse.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 02:15   #2
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Dersom man er trygg på at ungdommen vil det og vil ha det greit, og stoler på at den ikke drar huset fullt av gærninger,

I min egen ungdom så var jeg lynende forbanna på mine foreldre som aldri lot meg være alene hjemme ei helg. Pappa var laksefisker, så de dro bort hver helg på sommeren, og jeg jobbet, og da måtte jeg enten ha barnevakt, eller ligge hos slektninger de helgene. Jeg raste...16 år og BARNEVAKT...hvor teit var ikke det??

Jeg sto på mitt, og står på det ennå: jeg kom aldri til å dra huset fullt av folk. Til det var jeg for fornuftig, for jeg viste at det kom foreldrene mine til å oppdage, og så gadd jeg ikke all ryddingen. Mens mamma og pappa sto på sitt, og mente at om jeg ikke ba inn folk, så kom ryktene til å gå, og faren for at folk kom uansett var stor.

Jeg raste fortsatt.

I dag så skjønner jeg dem veldig godt. Jeg kommer neppe til å etterlate mine egne tenåringer her ei hel helg, pga de samme argumentene som mine foreldre hadde. Ryktene går og folk kommer ramlende inn.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 02:06   #3
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg flyttet for meg selv når jeg var 17, og hadde fint klart det som 16 åring også, så jeg tror ikke 16 åringen lider noen nød av å være alene.

Uansett så hadde jeg ikke reist fra en 16 åring en hel uke. Jeg ser så levende for meg at mitt hus hadde blitt festlokale den tiden, og det er ikke aktuelt.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 02:08   #4
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men nå NYANSERER du Nextlife.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 02:22   #5
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Men nå NYANSERER du Nextlife.

Jamen, jamen jeg har jo/har hatt 3 stk av arten, dog i forskjellige varianter, så jeg følte for å nyansere litt

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 02:36   #6
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til og med 10. klassinger sier rett ut de synes foreldre er teite som lar de være hjemme alene i helger osv. Det skjer utrolig mye lite hyggelig ting da. Og en 16 åring er ikke voksen, samme hvor voksne de og foreldre måtte tro og mene at de er.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 02:44   #7
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mmmmmmm, skeptisk!

Gammel 28-05-11, 02:58   #8
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes 16-åring alene hjemme ei helg er lenge nok. Kanskje for lenge, for enkelte.
Selv prakteksemplar kan skli ut bare anledninga byr seg.

Gammel 28-05-11, 04:12   #9
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Det kommer helt an på 16-åringen. Som jeg selv var: ja. Lillesøs: ja. Mellombror: under tvil. Lillebor: nei.

Gammel 28-05-11, 08:11   #10
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg flyttet på hybel når jeg var 16 år. Så jeg syns vel dette er greit. Men klart, alt kommer jo ann på 16 åringen, om h*n ikke har kokt egg eller smurt brødskiver før, så er det kanskje litt uansvarlig.

Gammel 28-05-11, 08:22   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes det er uproblematisk. Jeg bodde selv på hybel når jeg var 16.

Og det Teo sa.

Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 08:35   #12
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg flytta på hybel dag jeg var 15,5. Men det var i 1996, nærmeste telefon var en telefonkiosk 500 meter unna, facebook en science-fiction-ting og vi var tre som bodde sammen.

Jeg
ville aldri ha latt 16-åringen være alene ei helg uten feks besteforeldre i kort avstand samme hvor moden han/hun er. For meg handler det om to ting, sikkerhet ved sykdom og det et huset kan bli festbule uansett hvor lite tenåringen planlegger det.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 09:03   #13
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ville jeg vært restriktiv med. Det kan godt hende at den jevne 16-åring greier alt fint når alt er på det jevne, men hva med om noe skjer? Hva om det ryktes at det er et foreldrefritt hus? Det er nok det jeg først og fremst ville ha bekymret meg om.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 09:51   #14
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Det kommer helt an på 16-åringen og miljøet hans/hennes. Jeg kunne reist fra min mellomste uten å blunke, men hadde nok bedt en voksen om å være tilgjengelig/stikke innom.

Da jeg var 16 år ble jeg tvunget med på ferie av min mor. Hurtigruta t/r Bergen - Kirkenes med midnattsol og hele føkkings pakka. Det var veldig lurt gjort av min mor.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 10:21   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Kommer jo helt an på. Noen bor alene når de er seksten, andre er noen useriøse partyslusker som ikke kan være alene hjemme før de har egne hjem å være alene i.

Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 10:28   #16
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Kommer jo helt an på. Noen bor alene når de er seksten, andre er noen useriøse partyslusker som ikke kan være alene hjemme før de har egne hjem å være alene i.

Ikke alle sekstenåringer ville utbasunert på FB at de er alene hjemme. Og jeg kjenner også maaaange 16-åringer. Risken for at det ikke er lurt er kanskje litt høyere enn for at det går greit, men jeg ville ikke uansett kalt det omsorgsvikt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 10:28   #17
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns det er vanskelig å svare på. Jeg kunne uten problemer vært alene både en og to uker som 16åring, men ting har jo endret seg siden den gang da. Likevel er jeg rimelig sikker på at det ikke hadde oppstått noen ville hjemmefester selv om facebook, mobil og denslags hadde eksistert da. Det handler rett og slett om hvilket miljø man er i.
Jeg ville jo uansett hatt noen som kunne sett litt etter(nabo eller familie) og som ungdommen kunne kontakte dersom det skulle være noe.

Gammel 28-05-11, 10:30   #18
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg flyttet 19 mil hjemmefra da jeg var 16. I likhet med absolutt alle fra der jeg er født og oppvokst. Det var det man gjorde og sånn var det med den saken.

Hjemme alene en uke, med mat i frysen og allting? Dsjeezes, no sweat.

Min eneste bekymring ville vært alenefester og huskræsjing, men det burde jo gå an å oppdra en sekstenårings så man kan stole på vedkommende og at h*n skjønner at det er i egen interesse å ikke få huset totalvraket. Og her vi bor er det fullt av naboer vi kunne engasjert som tilsyn og jeg er bombesikker på at man kan stole på enkelte ungdommer slik at de faktisk kan holde munn om at de er alene hjemme. Det er forøvrig et veldig tett miljø der vi bor og jeg har ikke hørt om huskræsjing her. Andre steder ikke langt unna, ja visst.

Jeg tror faktisk det tryggeste ville vært å etterlate vår fremtidige sekstenåring med småsøsknene, for da hadde de små vært små irriterende masete korrektiver som ville forhindre fest og fanteri.

Gammel 28-05-11, 10:34   #19
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er greit å øve på voksenlivet, øve på å klare ting selv. Være litt på egenhånd. Det er kanskje ikke det smarteste å aldri tillate 17-åringen noe alenetid, for så å slippe tøylene helt når barnet er 18 og myndig. Vi øver hvert fall på hjemme-alene-stunder med 8-åringen. Hun fikk være alene først 5-10 minutter, så en halvtime, og nå øver vi på timen.

Ei hel uke uten noen i nærheten er kanskje en voldsom start. Ei helg holder kanskje til å begynne med?

Gammel 28-05-11, 10:36   #20
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at dersom 16-åringen min ikke klarer være hjemme alene ei uke når den tid kommer så har jeg bomma på oppdragelsen, rett og slett.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:50.