|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
| Se resultatene: Er det greit å la en 16-åring være alene hjemme en uke? | |||
| Ja, det syns jeg er uproblematisk |
|
45 | 34,62% |
| Nei, det syns jeg ikke går an |
|
85 | 65,38% |
| Deltakere: 130. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 16-åring alene hjemme en uke?
Ja, og dette er grunnen til at jeg aldri ville latt min tenåring være hjemme aleine over flere dager. Jeg er jo ikke redd for at han ikke ville klart seg uten meg liksom, for det ville han jo selvsagt klart med glans. Det er huset mitt jeg er redd for. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
I min egen ungdom så var jeg lynende forbanna på mine foreldre som aldri lot meg være alene hjemme ei helg. Pappa var laksefisker, så de dro bort hver helg på sommeren, og jeg jobbet, og da måtte jeg enten ha barnevakt, eller ligge hos slektninger de helgene. Jeg raste...16 år og BARNEVAKT...hvor teit var ikke det??
|
|
|
#3 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Sv: 16-åring alene hjemme en uke?Jeg flyttet for meg selv når jeg var 17, og hadde fint klart det som 16 åring også, så jeg tror ikke 16 åringen lider noen nød av å være alene.
|
|
|
#4 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Sv: 16-åring alene hjemme en uke?Men nå NYANSERER du Nextlife. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: 16-åring alene hjemme en uke?Til og med 10. klassinger sier rett ut de synes foreldre er teite som lar de være hjemme alene i helger osv. Det skjer utrolig mye lite hyggelig ting da. Og en 16 åring er ikke voksen, samme hvor voksne de og foreldre måtte tro og mene at de er. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Sv: 16-åring alene hjemme en uke?Mmmmmmm, skeptisk!
|
|
|
#8 |
|
Skriv og skriv og skriv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Sv: 16-åring alene hjemme en uke?Jeg synes 16-åring alene hjemme ei helg er lenge nok. Kanskje for lenge, for enkelte.
|
|
|
#10 |
|
Ute på tur
|
Sv: 16-åring alene hjemme en uke?Jeg flyttet på hybel når jeg var 16 år. Så jeg syns vel dette er greit. Men klart, alt kommer jo ann på 16 åringen, om h*n ikke har kokt egg eller smurt brødskiver før, så er det kanskje litt uansvarlig.
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Sv: 16-åring alene hjemme en uke?Jeg synes det er uproblematisk. Jeg bodde selv på hybel når jeg var 16. |
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 16-åring alene hjemme en uke?Jeg flytta på hybel dag jeg var 15,5. Men det var i 1996, nærmeste telefon var en telefonkiosk 500 meter unna, facebook en science-fiction-ting og vi var tre som bodde sammen. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Introvert optimist
|
Sv: 16-åring alene hjemme en uke?Det ville jeg vært restriktiv med. Det kan godt hende at den jevne 16-åring greier alt fint når alt er på det jevne, men hva med om noe skjer? Hva om det ryktes at det er et foreldrefritt hus? Det er nok det jeg først og fremst ville ha bekymret meg om.
|
|
|
#14 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Sv: 16-åring alene hjemme en uke?Det kommer helt an på 16-åringen og miljøet hans/hennes. Jeg kunne reist fra min mellomste uten å blunke, men hadde nok bedt en voksen om å være tilgjengelig/stikke innom. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: 16-åring alene hjemme en uke?Kommer jo helt an på. Noen bor alene når de er seksten, andre er noen useriøse partyslusker som ikke kan være alene hjemme før de har egne hjem å være alene i. |
|
|
|
#16 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: 16-åring alene hjemme en uke?Jeg syns det er vanskelig å svare på. Jeg kunne uten problemer vært alene både en og to uker som 16åring, men ting har jo endret seg siden den gang da. Likevel er jeg rimelig sikker på at det ikke hadde oppstått noen ville hjemmefester selv om facebook, mobil og denslags hadde eksistert da. Det handler rett og slett om hvilket miljø man er i.
|
|
|
|
#18 |
|
Epikur
|
Sv: 16-åring alene hjemme en uke?Jeg flyttet 19 mil hjemmefra da jeg var 16. I likhet med absolutt alle fra der jeg er født og oppvokst. Det var det man gjorde og sånn var det med den saken.
|
|
|
#19 |
|
Ringskrømt
|
Sv: 16-åring alene hjemme en uke?Jeg synes det er greit å øve på voksenlivet, øve på å klare ting selv. Være litt på egenhånd. Det er kanskje ikke det smarteste å aldri tillate 17-åringen noe alenetid, for så å slippe tøylene helt når barnet er 18 og myndig. Vi øver hvert fall på hjemme-alene-stunder med 8-åringen. Hun fikk være alene først 5-10 minutter, så en halvtime, og nå øver vi på timen.
|
![]() |
|
|