|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Vil det være dumt å bytte barnesete nå?Hva er så dårlig med HTS da? Siden det er plus-godkjent kan det jo ikke være noe dårligere på sikkerhet enn andre alternativer.
|
|
|
|
#2 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Vil det være dumt å bytte barnesete nå?Det er Hi-way som er Plus-godkjent. Hi-way er fra Britax.
|
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: Vil det være dumt å bytte barnesete nå?Besafe iZi kid X3 er også plus-godkjent, og det er fra HTS.
|
|
|
|
#4 |
|
Hjuleglede
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vil det være dumt å bytte barnesete nå?Det verste er vel at ingen av stolene går til 25 kg samt at de satser knallhardt på kombistoler (og tidligere forovervendt, men det virker som de har roet seg litt på det feltet nå) istedetfor å prøve å gjøre en innsats for de rene bakovervendte stolene slik som f.eks Akta har gjort med DuoLogic og BeLogic som begge er rene bakovervendte stoler som har egenskaper de er alene om i sine klasser. HTS anbefaler bakovervendt kun til 2,5 år, de aller fleste andre (inkludert Trygg Trafikk) sier minimum 4 år. Sist redigert av Sonja Sockersöt : 26-02-18 kl 15:32. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vil det være dumt å bytte barnesete nå?Ang babysetet ditt så er det et av de bedre på markedet. Nå vet ikke jeg om du bruker base eller ikke, men du kan evt prøve å montere stolen uten basen. Da er det lettere for deg å justere sittevinkelen. En viss bratthet skal det være i barnestoler rent sikkerhetsmessig. Blir det for liggende vil barnet kunne skyte ut av stolen som et projektil.
|
|
|
|
#6 |
|
Uhelbredelig B-menneske
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vil det være dumt å bytte barnesete nå?Har du forresten tatt ut babyinnlegget i babystolen ? For er det ikke en sånn pute i ryggen på den ? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
|
Sv: Vil det være dumt å bytte barnesete nå?
Nei, det er "integrert lenesystem for en flatere stilling slik at din baby kan ligge". Man flytter hodestøtten, og regulerer vinkelen i ryggen.
|
|
|
|
#8 |
|
|
iZi Kid er kun bakovervendt (dog kun til 18 kg) og Plus-godkjent. På nettsiden sin anbefaler de bakovervendt til 4 år, så da skjønner jeg ikke hva du snakker om.
|
|
|
|
#9 |
|
Lengter etter sola
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vil det være dumt å bytte barnesete nå?I biler med kort sele har jeg satt stolen inn i *unaturlig vinkel* Festet selen slik den skal og siden satt stolen i den stillingen den skal for så å sette inn barnet.
|
|
|
|
#10 |
|
Hjuleglede
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Vil det være dumt å bytte barnesete nå?Sitat: Dessuten er BeSafe alene om å anbefale at kombistoler brukes bakovervendt minimum opp til 2,5 år. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
maler
|
Sv: Vil det være dumt å bytte barnesete nå?Det eneste jeg synes kan være negativt med de hts-stolene gitt at man ikke har veldig store unger, er at de er ganske kompliserte å montere hvis man ikke har isofix. Det er ganske mange som kjører rundt med dem feilmontert. Det gjelder forsåvidt mange britaxstoler også, så akkurat det mener jeg er en egenskap ved fenomenet bakovervendte stoler uten isofix. Og så tar de jo plass, det gjør de.
|
|
|
#12 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Vil det være dumt å bytte barnesete nå?I dine sko hadde jeg kjøpt et babysete. Selv om han vil vokse ut av det fort vil det være verdt det å kunne ta de kjøreturene dere ønsker. Sannsynligvis vil babysetet vare ganske lenge enda. Vi kunne bruke vårt til han var godt over året og han lå over nitti percentilen både på vekt og høyde.
|
|
|
|
#13 |
|
|
Ja, det er det jeg har innsett.
Vurderer det, men klarer ikke helt bli enig med meg selv. Om han følger kurven sin vil han ikke bli 13 kg før han er 18 mnd. Og da har vi sete til en evt. nestemann også. Får diskutere litt med mannen, rett og slett.
|
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: Vil det være dumt å bytte barnesete nå?Ser at det ble litt dumt at hele det avsnittet kom under ditt sitat når det egentlig var til noen andre.
|
|
|
|
#15 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vil det være dumt å bytte barnesete nå?Kjenner til det der. Snuppa mi har gått ned i vekt i det siste etter at hun ble fryktelig aktiv (hun er nå 13 mnd), hun har jo heller aldri tid til å være i ro.
|
|
|
#16 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Vil det være dumt å bytte barnesete nå?Vi driver å vurderer fortløpende om minsten skal få ny bilstol. Vi kommer hvertfall til å kjøpe på Barnas Hus sine bilstoldager nå i juni, så får vi heller se når vi tar den i bruk. Men jeg vet at kjøper vi en fra 9 kg, så kan det ta tid før vi kan bruke den. Minsten er 8,5 kg, og har bare lagt på seg 100 gram siste måneden. Og aktivitetsnivået går opp, uten at han spiser mer.
|
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: Vil det være dumt å bytte barnesete nå?Altså, nå har jeg veid først meg selv med unge og så meg selv uten unge hver morgen siden jeg startet denne tråden. Som alle andre mennesker varierer det litt hva han veier, men han veier de fleste dager over 9 kg. Det laveste han har veid er 8,6, det meste er 9,5. Hvor god margin over 9 kg trenger jeg før jeg kan bytte til sete fra 9 kg? Hadde jeg ikke veid ham hver morgen, men kun hos hs, kan det jo hende han hadde veid over 9 kg der og da hadde jeg sikkert byttet.. Hva mener dere kloke damer?
|
|
|
|
#18 |
|
Jeg ble frisk!!
Sv: Vil det være dumt å bytte barnesete nå?Vi har Maxi Cosi Mobi til lillesøster, og elsker den stolen!
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: Vil det være dumt å bytte barnesete nå?Ja, det er Mobi jeg har lyst på, men jeg er så usikker på det med vekten. Sendte en epost til Trygg Trafikk, kanskje de har noen meninger om saken.
|
|
|
|
#20 |
|
Øyboer
Sv: Vil det være dumt å bytte barnesete nå?De pleier vel å si at vekten med klær og sko som teller. Så du vil nok få svar at det er helt ok. |
|
|
|
![]() |
|
|