Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-11, 21:57   #41
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Bare for å gi llitt mer "kjøtt på beinet":
Jeg er og har vært i arbeidspraksis lenge nå, og det fungerer så bra at det er snakk om fast ansettelse og muligens opptrapping i stillingsprosent. Jeg begynner å føle meg mer som en vanlig arbeidstager enn "en på trygd" og fokuserte lite på NAV. My bad. Jeg vet at jeg skulle sendt inn meldekortet i tide, og vet at det er min feil ene og alene at det ikke ble gjort innen firsten. Men jeg glemte det. Rett og slett. Akkurat som de fleste glemmer en eller annen ting en gang i blant.
Meldkortet jeg sender inn gir faktisk ikke NAV så mye. Jeg melder inn at jeg har vært i "arbeidsrettet tiltak" de tre dagene pr uke jeg skal. Jeg har fått beskjed om at jeg ikke skal fylle ut om jeg er fraværende pga sykdom eller ferie (med mindre det er noe helt spesielt). Og jeg fyller ikke ut antall timer.
Jeg synes også at så lenge NAV ikke har mottat meldkortet bør utbetalingen utebli - for mange er det straff nok i seg selv da de er avhengige av at utbetalinger kommer når de skal.
Men - når meldekortet kommer og de igjen har grunnlag for utbetaling bør utbetalingen bli etterbetalt. Da har man jo "bevist" at man har vært i tiltak eller hva har du, og at man har fulgt de forpliktelsene man har. At en enkelt glipp fra min side skal koste meg 5.500 kroner er skikkelig surt. Og at et allerede sprengt NAV skal bruke masse tid på å saksbehandle denne saken virker tullete.
Jeg ER enig i prinsippet - så lenge NAV krever meldekort skal en levere det. Jeg ser jo for meg om det ikke hadde noen konsekvenser om man ikke leverte (jeg jobber med rusmisbrukere, og de disse er jo også NAV-systemet på en eller flere måter) ville det i mange tilfeller skli ut.

__________________
Poden (2001)
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 22:18   #42
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Nå var dette snakk om en person på AAP, da kan det være grunner til at man ikke har levert.

Hi: Håper du får igjen pengene.

Jeg holder ikke orden på hvilke ordninger som gjelder for de ulike brukerne på fp - dermed presiserte jeg at jeg snakker om de som er friske nok til å sende inn meldekort - fortrinnsvis de som er uten jobbtilbud.

  Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 22:51   #43
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.



Husk at man alltid kan klage på vedtak og det kan lønne seg å gjøre det. Da vil iallefall noen se på saken en gang til og du vil få et ordentlig svar (forhåpentligvis).

Ja. Men når man tar i betraktning at Forvaltning i dag har en standard på 2 mnd behandlingstid av søknader og klager, blir det grusomt lenge å vente, spesielt om uteblivelsen av disse 5500 kronene har ført til ubalanse i privatregnskapet. Noe det høyst sannsynlig gjør om AAP er eneste inntektskilde. *btdt*

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-11, 23:11   #44
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Nå er jeg ute på dypt vann her pga ett år borte fra jobben, men da AAP kom var NAV i Trondheim tydelige på at de skulle utøve skjønn ift det med meldekort. Jeg jobber med blant annet rusmisbrukere som ikke akkurat har kontroll på når hver fjortende dag er og disse skulle få slippe ganske raskt. Med bakgrunn i dette mener jeg at de burde gjøre det for alvorlig syke også.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 20:44   #45
scmiscmi
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 33
scmiscmi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Æsj det er kjedelig..skjedde med meg en gang også..Men nå har jeg alarm på iphonen

scmiscmi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 18:42   #46
Beathe
thirtysomething
 
Beathe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.542
Beathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smartBeathe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Hvorfor skal jeg bli straffet for 9 dager for sen innlevering av meldekortet EN gang, når Nav kan holde på som de gjør?

__________________
Poden (2001)

Sist redigert av Beathe : 01-12-11 kl 19:52.
Beathe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 19:01   #47
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.892
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Jeg opplevde akkurat det samme som deg. Jeg leverte 6 dager for sent og fikk nesten ikke noe penger neste periode. Jeg anket og fikk skryt av saksbehandler for et meget velformulert brev. Men fikk jeg medhold? Neida. De brukte 6 mndr på å behandle anken.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-11, 19:17   #48
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.981
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Jeg klaget på min sak da, og fikk brev i forrige uke om at de har avslått klagen fordi de ikke kan se at jeg har sendt den.
Fabelaktig klarsynt av dem å avvise en klage de ikke har mottatt altså.
Det føyer seg forsåvidt inn i rekken av papirer de har klart å rote bort hos meg, men siden jeg har kvittering på at de har mottatt den så dette var vel helst for å få nye 6 mnd på seg.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 21:27   #49
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis

Broren min går på AAP og skal da sende meldekort.
Egentlig skulle han viurderes for uføretrygd, men de klarer ikke helt å bestemme seg.
(Han hadde gått på AAP i 1 år når uføretrygd skulle vurderes)

Han har ikke PC. Han har forøvrig aldri jobbet heller, ikke med noe lovlig i allefall. Han er en narkoman som går på Metadon.
Det er dog ikke grunnen til at han skal etterhvert vurderes når det gjelder uføretrygd.

For noen år siden ble han påkjørt. En person kjørte han ned når han gikk over fotgjengeovergangen, flaks for han så var han ikke langt unna Ullevål Sykehus.
Hofta ble delvis knust og lårhalsen knakk. Så langt alt greit.

Det gikk noe år og han fikk problemer, det viste seg at naglene i hofta hadde løsnet.
Totalt 4 operasjoner var han gjennom før hofta ble ok. Men det ene benet har blit ganske mange cm kortere en det andre.
Han bor i hybelhus i 3 etasje uten heis, nevnte jeg at det er dobble etasjer, slik at han må opp 6 lange trapper for å komme til leiligheten sin.
På kalde dager sliter han skikkelig.

Vel meldekort MÅ han levere uansett. Han får IKKE lov å levere på nettet heller.
Så ting er ikke alltid så enkelt som man skal tro.

Når det gjelder å klage på Nav så har jeg ingen erfaring. Men jeg klagde engang den gangen det het Aetat. Jeg hadde gjort en feil, men samme feilen var gjort tidligere basert på tilbakemelding fra Aetat.
Jeg leverte klage og fikk telefon fra Aetat fra hans om skulle behandle klagen. Han ville vite tidspunktet klagen var levert og jeg pratet med han i 30 minutter. Til slutt spurte jeg rett ut om det stod "Få pengene mine" i klagen.
Kan si at det kom ikke som et sjokk at jeg ikke fikk medhold.

Da ble klager med avslag automatisk sendt til fylkeskontoret. De gav meg medhold i klagen, selv om jeg hadde gjort en feil. Mye fordi Aetat hadde gjort en feil flere ganger.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no