Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Godt norsk? Dokumentaren "Smaken av hund"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-08-12, 13:02   #41
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godt norsk? Dokumentaren "Smaken av hund"

Dessuten kom mamaria med et godt innlegg.
Les det hun skriver da, i allefall.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 13:03   #42
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor skal du på ferie, Niobe? :-)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 13:04   #43
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hvor skal du på ferie, Niobe? :-)

Jeg vil ikke si det, men jeg tok meg i ønske at det var dit soyaen kommer fra!

Gammel 30-08-12, 13:05   #44
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Dessuten kom mamaria med et godt innlegg.
Les det hun skriver da, i allefall.

Og hva får deg til å tro at for eksempel jeg ikke har lest det? Ja, fin beskrivelse av gode dyrebønder. Noe å kommentere? Noen nye opplysninger? Nei.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 13:06   #45
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo ikke sant at ingen er opptatt av dyrevelferd og at alle vil ha billig mat for å kunne dra på dyr ferie.

I løpet av få år har jeg sett gigantisk forskjell i tilbudet når det kommer til økologisk mat, kortreist mat, rettferdig mat og mat som er kostbar, men som hevder å være fremstilt på en dyrevennlig måte. Det er jo fordi det er folk som kjøper denne maten og som dermed ikke velger det billigste. At ikke AlleTM tenker sånn er selvsagt en skam, men det er slett ikke rart i et land der det tradisjonelt har vært litt skrint med mat slik at det å velge gode råvarer har vært en luksus forbeholdt et bittelite mindretall. Det tar tid å snu en mentalitet og et matsyn som har gjennomsyret samfunnet i flere generasjoner. For min familie trenger jeg ikke gå lenger enn til bestemødrene mine som følger den nøysomme barnelærdommen som innebærer at mat skal man ha for å bli mett og den (og alt annet) skal koste minst mulig.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 13:07   #46
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Nei, det er du som ikke evner å reflektere over at ikke alle brukerne på FP passer inn i den samme formen. Det virker som om du tror at det er deg, og bare deg, som er bevisst og kunnskapsrik om slikt, og de premissene du da setter gjør at å diskutere slikt med deg er lite givende og uinteressant.

Men om man kunne greid å se lenger enn sin egen handlekurv og i det minste prøvd å diskutere utifra det faktum at majoriteten i Norge vil handle billigst mulig mat, tross at de svarer i undersøkelser at de vil betale for at miljø og dyrevelferd ivaretaes. Det er en ganske intessant greie altså.

Dessuten er det ganske mange av dere som framstår som kunnspaksløse om sammenhengene altså. Sorry.
Jeg bæsjer på legga ganske grundig, ganske ofte her inne. Så jeg vet ett og annet om det.

Gammel 30-08-12, 13:08   #47
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, dette er prisen dyra betaler for at dere kan bruke 100.000 kr på ferie, ha dyre biler og bo i digre hus.

Ok, nå er dere vrange med vilje.
Og det var derfor jeg antydet dette med bil og ferie....

Det er jo klart vi er vrange, det er jo det vi alle blir når man får slengt anklager som den jeg siterte øverst her rett i fleisen - ikke mye antydning der. Hadde du byttet ut "dere" med et "vi", så hadde ikke jeg blitt såpass irritert at jeg hadde giddet å kverulere på meningsløse søketall.

Det er ikke tull, altså - diskusjoner farges jo veldig av om man går ut med et utgangspunkt at "det er noe gale med DERE" enn "hva er galt med oss".

Gammel 30-08-12, 13:09   #48
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men om man kunne greid å se lenger enn sin egen handlekurv og i det minste prøvd å diskutere utifra det faktum at majoriteten i Norge vil handle billigst mulig mat, tross at de svarer i undersøkelser at de vil betale for at miljø og dyrevelferd ivaretaes. Det er en ganske intessant greie altså.

Dessuten er det ganske mange av dere som framstår som kunnspaksløse om sammenhengene altså. Sorry.
Jeg bæsjer på legga ganske grundig, ganske ofte her inne. Så jeg vet ett og annet om det.

Lite tips: Å formulere seg på denne måten, "ganske mange av dere" er absolutt enkleste måte å polarisere en diskusjon, få det til å se ut som en selv har den eneste sannheten og å provosere.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 13:10   #49
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er det så veldig forskjellig fra at ingen liker barnearbeid eller utnyttelse av lavkostland, men likevel vil ha billigst mulig sko og elektronikk?

Gammel 30-08-12, 13:11   #50
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er jeg skyldig. Jeg er såpass kunnspaksløs om sammenhenger, at jeg overhodet ikke forstår hvorfor du bæsjer på leggene dine?

Gammel 30-08-12, 13:12   #51
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Men er det så veldig forskjellig fra at ingen liker barnearbeid eller utnyttelse av lavkostland, men likevel vil ha billigst mulig sko og elektronikk?

Nei, problemstillingen er jo helt lik. Man vil og mener, men evener ikke å følge opp, fordi, når det kommer til stykkert, var det penga som rådde alikevel.

Gammel 30-08-12, 13:25   #52
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Nei, problemstillingen er jo helt lik. Man vil og mener, men evener ikke å følge opp, fordi, når det kommer til stykkert, var det penga som rådde alikevel.

Ja. Ingen av oss vil betale mer enn vi må, og derfor tror jeg det er liten vits å å fokusere på at "folk må innse at de må betale mer". I den grad jeg har tro på noe, så har jeg som nevnt tro på regulering og oppsyn. Dyra kommer ikke til å fagorganisere seg selv, så det blir fort statens oppgave å sørge for.

Gammel 30-08-12, 13:28   #53
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg vil ikke si det, men jeg tok meg i ønske at det var dit soyaen kommer fra!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 13:35   #54
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Standard

Så hva tror jeg altså at vi må gjøre for å forbedre dyrevelferd? Jo, vi må ikke velge en dyrere ost på butikken, vi stemme på politikere som vil styrke oppsynet med dyrevelferd.

Det er nok litt naivt, men hakket mindre naivt enn å tro at man skal klare å overbevise folk om å kjøpe dyrere mat med dyrevelferd i tankene. Trur eg.

Gammel 30-08-12, 13:36   #55
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Ja. Ingen av oss vil betale mer enn vi må, og derfor tror jeg det er liten vits å å fokusere på at "folk må innse at de må betale mer". I den grad jeg har tro på noe, så har jeg som nevnt tro på regulering og oppsyn. Dyra kommer ikke til å fagorganisere seg selv, så det blir fort statens oppgave å sørge for.

Kan ikke jeg bare bestikke deg med litt kortreist og etisk kjøttdeig så kan du ta landbruksdebattene?
For vi er tydligvis ganske enige både om veien og virkemiddelene. Men du greier å få det fram så mye mer diplomatisk. Jeg blir dritsur og det speiles jo godt i det jeg skriver. Dessuten har jeg kastet bort formiddagen med å se en tåpelig film om noe som egentlig er så innmari viktig.

Og ble enda surere av det.

Gammel 30-08-12, 13:45   #56
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Å få hverdagen til å gå rundt?

Herlighet, det er ikke nødvendigvis de samme som handler superbillig kylling som kjører strøken BMW og drar på dyre ferier, altså. Jeg har også uker hvor jeg går kun på lavpris fordi det er det som må til, men jeg har ikke bil og har aldri ferie.

Og jeg bruker aldri neglelakk.

Der er jeg også.

Jeg må innrømme at siden jeg må leve med at jeg ikke kan velge økologisk eller fair trade og det der, orker jeg ikke sette meg helt inn i alle grusomhetene jeg støtter ved å "velge" som jeg gjør. Ungen min må ha mat, sånn er det bare.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 14:02   #57
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Floksa, jeg trodde det var palmeoljen som ødela regnskogen jeg, men jeg er så dum og kunnskapsløs at jeg jo ikke har peiling.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-12, 16:08   #58
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Floksa, jeg trodde det var palmeoljen som ødela regnskogen jeg, men jeg er så dum og kunnskapsløs at jeg jo ikke har peiling.

Neida, det er menneskene som ødelegger regnskogen.

Gammel 30-08-12, 16:15   #59
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Soya blir produsert i USA, Brasil, Kina og argentina. Den er i ertefamilien, er rik på proteiner og blir mye brukt i dyrefor.

Gammel 30-08-12, 16:16   #60
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Du fremstår selv som ganske kunnskapsløs altså.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:22.