Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sukkerslave

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-11, 20:17   #41
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: Sukkerslave

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Ja, er kjedelig noen dager, så går det fint. Savner det ikke noe i hverdagen, men når jeg skal kose meg på en lørdag hjemme foran TVen,

Vi løser det med å lage god middag litt senere på kvelden enn vi ellers ville gjort i helgene. Gjerne et ekstra måltid sent på kvelden også, hvis vi føler for det.

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 20:18   #42
Olive Oyl
Sperret

Standard

Om man klarer det eller ei kommer vel uansett bare an på hva man vil mest. Gå ned i vekt/få mer overskudd/hva man nå måtte ha som mål med det, eller spise godteri.

Gammel 06-03-11, 20:41   #43
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Olive Oyl, hvor lenge har du vært clean? Jeg er avhengig som få, og sikker akkurat nå kvalm i sofaen etter å ha spist to fastelavnsboller. :burp: Jeg synes kvelden er gørrkjedelig uten sjokolade eller kake, og får panikk av tanken på å slutte. Men i morgen planlegger jeg å ta en cold turkey. Så nå prøver jeg å tenke ut en strategi for å ikke sprekke idet klokken slår 18 i morgen. (Jeg er råflink helt til jeg synker ned i sofaen med barnet om kvelden. Da kommer suget, så til de grader.)

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 20:53   #44
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Jeg vil også slutte med sukker! Men jeg synes ikke det er så lett- det er jo sukker i så mangt. Kutte ut snop er en ting, men å hole seg unna sjokomelk, yoghurt, pålegg med sukker, boller og kaker en får servert på besøk... Nei det synes jeg er vanskelig, jeg sitter også og er mett etter fastelavensboller. :Går og finner meg en selleri:

Gammel 06-03-11, 20:57   #45
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Cold turkey. Literally.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 20:58   #46
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må innse at jeg kan gofle i meg ekstremt mye mat i stedet, om jeg kutter ut sukker.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 20:59   #47
Albertine
Passiv

Standard

Gofle. Et fantastisk, undervurdert ord.

Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 21:00   #48
Krem
Bør lage seg en tittel selv

Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Lavkarbo er ikke min greie. Dvs, pga hveteintolleranse spiser jeg ikke brød, og lite pasta. Ris og knekkebrød derimot er jeg glad i. Jeg er litt der at jeg spiser sjokolade for å feire, for å trøste, for å kose, for å osv osv. Altså, det er skikkelig dårlige unnskyldninger, stort sett bestandig.

Jeg er ikke overvektig, så det er ikke det som er problemet, men heller at jeg bare spiser og spiser, selv etter jeg er kvalm. Og det er litt tragisk egentlig. SÅ jeg må slutte, like mye fordi jeg misliker å være så utrolig hekta. Jeg har ingen planer om å kutte fullstendig, men skal ikke handle inn noe på en stund. Så får jeg heller se hvordan det går.

(Og akkurat nå, som energinivået er så utrolig bunnskrapet i utgangspunktet er det kanskje litt ambisiøst, men nok er nok. Wish me luck!! )

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 21:01   #49
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Hva defineres som sukkeravhengig? Jeg trøstespiser og spiser gjerne for å feire noe, men samtidig kan jeg ha cola stående i kjøleskapet og av og til åpnet sjokolade i skapet som jeg ikke spiser om jeg holder fokus. Jeg veier 20 kg for mye, men det tror jeg er fordi jeg spiser for mye av alt.
Når er man i faresonen mht sukkerinntak?

Jeg kan også godt ha Cola stående, for det liker jeg ikke, det er ikke sånn sukkeravhengigheten virker på meg. Men det er gjerne sjokolade/vingummi, men også potetgull jeg fyser på. Og det er så ille at om jeg er hjemme alene med ungene og ikke kan komme meg ut på kvelden, så må jeg ha det i skapet. For når jeg er alene, da spiser jeg ekstra mye selvsagt.

Gammel 06-03-11, 21:01   #50
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er med på sukkerkutt!!

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 21:06   #51
Olive Oyl
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Olive Oyl, hvor lenge har du vært clean? Jeg er avhengig som få, og sikker akkurat nå kvalm i sofaen etter å ha spist to fastelavnsboller. :burp: Jeg synes kvelden er gørrkjedelig uten sjokolade eller kake, og får panikk av tanken på å slutte. Men i morgen planlegger jeg å ta en cold turkey. Så nå prøver jeg å tenke ut en strategi for å ikke sprekke idet klokken slår 18 i morgen. (Jeg er råflink helt til jeg synker ned i sofaen med barnet om kvelden. Da kommer suget, så til de grader.)

Siden nyttår. Forrige (og første) gang var det omtrent 7 måneder, og det fungerte virkelig helt supert. Grunnen til at jeg begynte igjen var ikke at det ikke funka, det var at jeg tenkte at jeg ville klare å bare spise én dag i uka siden jeg da ikke hadde sug (veldig smart tenkt ).

Det du sier om at kvelden blir gørrkjedelig uten noe godt å spise var også med i bevisstgjøringa for vår del, forresten. For hvis man har det kjedelig om man ikke stapper i seg kake så kan man kanskje finne på noe annet som gir en litt mer enn å sitte der man pleier å sitte?

Gammel 06-03-11, 21:08   #52
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Hva med smoothie istedet?

Gammel 06-03-11, 21:10   #53
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har hatt en ekstremt sukkeravhengighet i alle år, og kunne spise godteri opptil flere ganger om dagen, hver dag, hele året. Jeg har aldri hatt et vektproblem, så jeg har sånn sett ikke hatt behov for å begrense meg. Men jeg har jo hele tiden hatt dårlig samvittighet for godteriinntaket mitt, og det ble liksom aldri noe skille mellom hverdag og helg. Det savnet jeg, så for 1 1/2 år siden bestemte jeg meg for å skille mellom hverdag og helg, og tenkte som så at om jeg tillater meg selv å spise godteri fredag, lørdag og søndag, og kutter de fire resterende dagene, så er det utrolig mye bedre enn hver bidige dag. Og det var lettere enn jeg hadde trodd!

Dette er ikke noen bragd, etter manges syn, men for meg var det en stor seier! Jeg har i meg for mye de tre dagene jeg tillater meg å spise godteri, så neste prosjekt blir å begrense meg til to dager.

Gammel 06-03-11, 21:29   #54
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv

Lizzie sin avatar

Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nok en sukkeravhengig melder seg. Rett før jeg fant denne tråden gikk mannen og jeg gjennom kjøkkenskapet for å fjerne fristelser, og det var faktisk enorme mengder som skjulte seg der inne. Nå ligger det innelåst i kjelleren og han har nøkkel, ikke jeg.
Det eneste som virker på meg er cold turkey - og i lys av ovennevnte handling, blir morgendagen en ny start!

Gammel 06-03-11, 21:55   #55
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde noen uker i høst hvor jeg var veldig flink, men da gikk jeg og la meg i 21-tida. Kunne ikke sitte oppe og se på TV.

Gammel 06-03-11, 22:33   #56
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg kunne også ha laget denne tråden. Men slutte altså? Jeg vet ikke hvordan jeg skulle greie det.

Altså jeg er over snittet intelligent, men når det kommer til godteri så hjelper ikke fornuften.

Det kan være jeg er glad, trist, sulten, eller bare kjeder meg - jeg dytter inn på. Og de gangene jeg prøver å slutte/kutte ned, det er da jeg spiser mest, av en eller annen grunn.

Jeg kunne både startet tråden og skrevet dette innlegget. Jeg vil bli sunnere/trene mer/bli slankere osv, men samtidig vil jeg også kose meg, og for meg er det ikke kos med en kopp te og appelsin dessverre. Jeg vet hva som skal til, jeg vet hva jeg må gjøre, men allikevel så velger jeg feil hver gang.

Gammel 07-03-11, 00:38   #57
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Hvor lenge har du klart deg?

I denne omgangen har jeg ikke rørt sukker siden etter jul.

Men det er mange år siden jeg har kjøpt sjokolade i butikken. (Dvs ungene får lørdagsgodt, men det er bare til dem.) Antall ganger jeg spiste godteri i fjor kan jeg virkelig telle på en hånd tror jeg.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 00:49   #58
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av HSJ73, her.

Jeg har hatt en ekstremt sukkeravhengighet i alle år, og kunne spise godteri opptil flere ganger om dagen, hver dag, hele året. Jeg har aldri hatt et vektproblem, så jeg har sånn sett ikke hatt behov for å begrense meg. Men jeg har jo hele tiden hatt dårlig samvittighet for godteriinntaket mitt, og det ble liksom aldri noe skille mellom hverdag og helg. Det savnet jeg, så for 1 1/2 år siden bestemte jeg meg for å skille mellom hverdag og helg, og tenkte som så at om jeg tillater meg selv å spise godteri fredag, lørdag og søndag, og kutter de fire resterende dagene, så er det utrolig mye bedre enn hver bidige dag. Og det var lettere enn jeg hadde trodd!

Dette er ikke noen bragd, etter manges syn, men for meg var det en stor seier! Jeg har i meg for mye de tre dagene jeg tillater meg å spise godteri, så neste prosjekt blir å begrense meg til to dager.

Det skal sannelig jeg prøve og! :karboavhengig: Da blir det mer overkommelig. Dessuten vil jeg ikke slutte helt og holdent.

Jeg kuttet ut alt sukker og alle raske karbohydrater under to svangerskap med svangerskapsdiabetes. "Alle" sa til meg at det bare ville ta noen dager så var avhengigheten borte. Problemet var at det gikk aldri bort. Jeg hadde et konstant sug i kroppen og drømte om cola og potetgull om natten i flere måneder!

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 08:27   #59
Albertine
Passiv

Standard

Suget i kroppen er nok mentalt, og det er derfor det tilsynelatende aldri forsvinner.

Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 09:53   #60
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Suget i kroppen er nok mentalt, og det er derfor det tilsynelatende aldri forsvinner.

Det tror jeg også. Det er sikkert et fysisk behov her og nå, men jeg er sikker på at nøkkelen er å jobbe med hodet. Hodet mitt virker ikke når det kommer til mat.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:19.