Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Lofoten

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-11, 16:20   #41
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lofoten

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Og hva skal dere gjøre.... kommer jo an på hva dere liker? Det er fantastiske turmuligheter. Kjøp turlaget (tror jeg det er) sin bok om turer i Lofoten. Mange mange fine fjell å bestige, og strender å se! Det trenger absolutt ikke være turistifisert det dere gjør, men klart - om dere drar til Nusfjord, smeden i Sund, Storvågan og Borg Vikingemuseum, så er det jo dit alle drar. Og turister er det nok av.
...........

God tur! Lofoten er verdens vakreste sted.

Fant nettsidene til Lofoten turlag. Der står det at boka er utsolgt... Så om noe vil låne bort eller har gode forslag derfra. Eller kanskje bibiliotek kan ha den??

Ungene er flinke til å gå, og minsten klarer fint turer som er merket 3-4 timer for voksne. Superbratt trenger ikke vi, iallefall ikke a mor... (turen ned liker ikke knærne mine)

Gammel 03-03-11, 16:25   #42
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Det går hurtigbåt fra Bodø til Svolvær også, og man kan helt sikkert leie bil i Svolvær.

Gammel 03-03-11, 16:29   #43
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Boka "På tur i Vesterålen" er også fin.

Gammel 03-03-11, 16:39   #44
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Dersom dere tar turen om Vesterålen anbefaler jeg å legge inn en tur med hurtigbåten mellom småstedene i Øksnes Vestbygd. Jeg har bare tatt en del av turen selv, men det er et nydelig landskap der båten er innom flere småsteder uten veiforbindelse. Hurtigbåten går fra Myre og Skjellfjord.

Gammel 03-03-11, 20:14   #45
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil anbefale Ramberg camping. De har campinghytter ved en nydelig strand, og så har de fantastisk mat. Skikkelig gourmetmat.
De er knallflinke på fisk, og det koster ikke skjorta. Vi spiste utrolig mange gode middager der, alt fra hvalbiff til boknafisk. Og en fantastisk fiskesuppe til lunch.

Gammel 03-03-11, 20:50   #46
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Her er er link til ferga Bodø-Moskenes. Må regne med en tusenlapp med bil, én vei.

Det var mer enn jeg trodde.

Gammel 04-03-11, 09:27   #47
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[quote=Svanen;2699728]Fant nettsidene til Lofoten turlag. Der står det at boka er utsolgt... Så om noe vil låne bort eller har gode forslag derfra. Eller kanskje bibiliotek kan ha den??
quote]

Sjekk biblioteket. Ellers kan det hende vi har to. Har i hvert fall en. Den kan du låne (om jeg finner den...).

Gammel 05-03-11, 17:21   #48
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Den camping så veldig fin ut Inter. Kan faktisk hende jeg går for telt alterantivet, hvis jeg kanskje får lånt sovepose/underlag gjennom familien/venner til søskenbarnet mitt. Da blir det straks lettere å få med seg alt.
Kanskje jeg tar meg en tur på biblioteket på mandag.

Gammel 05-03-11, 18:34   #49
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Er du i Lofoten, så må dere jo ta turen til Vesterålen Vakre Andøya, med flotte strender og hvalsafari anbefales

Gammel 05-03-11, 18:55   #50
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her er en link til Visit Lofoten: http://www.lofoten-startside.no/overnatting.htm

Du kan og ta Hurtigruta til Stamsund, som kun er en stopp i stedet for to som det er til Svolvær, men det er dyrt. I Stamsund så kan du bo her: http://www.yttervik.no/ eller her: http://www.kvasir.no/infoside/free/7...g_vandrerhjem/ Sistnevnte har alltid fått skryt av f.eks. Lonely Planet. Eller her: http://www.lofoten-info.no/turistsenter/ som ligger på Alstad/Knutstad 30 min fra Leknes. Nusfjord er en flott plass, der kan du leie bolig, rorbu mm, http://www.nusfjord.no/NO/Nusfjord/index.html Du kan og leie kajakk der av Lofoten elements: http://www.flakstadnytt.no/nyheter/m...n_elements.asp

Ellers er det meste nevnt som kan gjøres der.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 21:51   #51
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

Den camping så veldig fin ut Inter. Kan faktisk hende jeg går for telt alterantivet, hvis jeg kanskje får lånt sovepose/underlag gjennom familien/venner til søskenbarnet mitt. Da blir det straks lettere å få med seg alt.
Kanskje jeg tar meg en tur på biblioteket på mandag.

Det er nydelig der ja, og den gode maten... Jeg har lyst å reise tilbake bare på grunn av maten.
Hyttene var greie og, telt kan jo og være kjekt!

Gammel 05-03-11, 22:53   #52
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen og jeg var på camping i Lofoten før vi fikk barn (dvs storebror i meget liten utgave var med i magen). Vi kjørte hele veien da, og tok ferja Bodø - Moskenes. Så kjørte vi innover, hadde 2 baser i Lofoten i løpet av 1 uke. Det er jo ganske korte avstander, så med bil kan man fint kjøre litt rundt uten å måtte flytte på seg hele tiden.

Rorbuer og slikt er dyrt, og Norgesferie er sannelig dyrt nok som det er. Vi storkoste oss i telt, men var veldig heldig med været.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-11, 10:08   #53
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

Jeg har faktisk begynt å vurdere om det går an å kjøre... Det kommer an på hvor mye sammenhengende ferie jeg kan få på jobb. Det er ca 1000 km til Bodø. Jeg trodde faktisk det var lenger. Sier litt om at jeg stort sett har kjørt på Østlandet. Venter med å lufte tanken for ungene til jeg har tenkt litt mer på det.

Ulempene er selvsagt at det blir mange timer i bil, bilsyke barn (de er bedre enn de var tidligere), må kanskje ha en liten ekstra bilsjekk først og at det går mye tid. Fordelene er at vi kan ta med telt og mesteparten av det vi ønsker, og ikke være avhengig av å bestille overnattingsplass på forhånd (campingplasser har vel alltids nok av teltplasser selv i sesongen vel?). Og ikke minst at vi har mulighet til å se mer på vei dit og bestemme tempoet selv. Tror det kan bli en del billigere. Ingen billeie, men selvsagt går det en del bensin. Som sagt billigere overnatting med telt. Jeg tror jeg må slå fra meg telt om vi tar fly/tog. Blir for mye å ha med seg og uten kokemuligheter må vi spise mye på restaurant/kro. Da blir maten dyrere enn om vi hadde hytte med kokemuligheter.

Deler jeg turen i 3,5-4 etapper blir det 250-300 km om dagen. Jeg har vurdert å kjøpe DVD-spiller til bil. Kanskje det kan lokke barna til flere dager i bil. De to eldste orker ikke spille på DS altfor lenge i bil, men blir barn mer, eller mindre, kvalme av å se på film i forhold til DS tro? Ulempen er at skal de se film alle tre må alle tre sitte bak og det blir litt trangt for lange jenter. Men de ser ikke film hele veien tenker jeg.

Får gå i tenkeboksen litt til, men tar gjerne i mot råd om lange turer med barn som ikke er glad i å kjøre bil og andre fordeler og ulemper jeg ikke har tenkt på.

Gammel 10-03-11, 10:22   #54
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kjørte Kystriksveien fra Brønnøysund til Bodø. Den var nesten enda finere enn Lofoten altså. Nydelig. En av dagene tok vi noe sånt som 5 ferjer. Vet ikke hvor god tid dere har, men dersom det er aktuelt å drøye det litt, kan det anbefales.

Vi forsøkte oss på et budsjett på 500 kr dagen inkludert bensin og mat og teltplass, vi var 2 voksne. Det sprakk husker jeg, enda vi levde ganske billig. Men man kunne sikkert kuttet ned noe.

Gammel 10-03-11, 10:30   #55
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

er som sagt avhengig av når jeg får ferie og om faren kommer med ferieønsker.

Ferjer er jo fint, avveksling fra bilsitting. Hvor mye lenger er kystveien i tid/km? Går vel an å ta den den ene veien.

Når vi kjører til Vestlandet kjører vi oftest Hardangervidda for utsikten, å slippe de lengste tunnelene og for is-spising på ferja (tenk når brua er ferdig da).

Gammel 10-03-11, 10:32   #56
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

500 kr dagen klarer vi nok ikke tror jeg. Eldste spiser like mye som meg. Men mat må vi jo ha hjemme uansett.

Gammel 10-03-11, 10:33   #57
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Svanen, her.

500 kr dagen klarer vi nok ikke tror jeg. Eldste spiser like mye som meg. Men mat må vi jo ha hjemme uansett.

Jepp, det var mer for å antyde at for oss gikk det mer enn ventet i bensin og ferje og slikt.

Vi tok kystriksveien ene veien, så havnet vi i Bodø, tok ferja til Moskenes og kjørte innover. Da endte vi "inne" i Lofoten og tok en eller annen kort ferje der og kjørte nedover igjen inne i landet.

Gammel 10-03-11, 18:13   #58
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Turen over jotuheimen og dovrefjell er fantastisk. Masse kjekke plasser å stoppe og mye fint å se. Vi kjørte stavanger-lofoten og hadde 2 overnattinger opp, men vi kjørte ganske hardt. Vi kjørte midt i fellesferien og det var ledige soveplasser de stedene vi stoppet.

Gammel 11-03-11, 00:18   #59
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Standard

for mine er Dovrefjell nesten blitt kjedelig, vi har kjørt mye til Oppdal og områdene der.

Men vi kom inn på sommerferien under kveldsen og jeg viste litt i bøker jeg lånte i dag. Jeg nevnte forsiktig det med å kanskje kjøre. Mellomste så bilde av Torghatten, og bestemte seg for at dit skulle hun. Eldste sa hun kom til å dø hvis vi skulle kjøre så langt, men ble litt mer vennlig stilt da jeg sa at vi kunne stoppe der vi ville. Hun syntes hullet i fjellet var kult. Jeg leste historien om Torghatten og de syv søstrene, og hun likte den historien. Lar de tygge litt på tanken. Har ikke nevnt det med å evt kjøpe dvd-spiller enda. Må evt ha flere kort å spille.

Jeg bladde litt i bøkene jeg lånte. Så i hodet planlegger jeg litt allerede. Glemte å svinge av når jeg skulle på butikken, så hjernen min var iallefall et annet sted.

Kanskje tråden må døpes om: på vei til Lofoten

Gammel 11-03-11, 09:40   #60
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er fra Lofoten, og vi kjorte sorover hver sommer til ostlandet. Brukte 2 dager - 3 unger og en hund.

Det var stort sett ren reisetid, med en eller 2 overnattinger hos venner. Det er langt, men jeg kan ikke huske det som traumatisk akkurat. Men det er klart - vi hadde 6-7 uker ferie da vi kom frem. Om man skal bruke 4-5 dager paa kjoring, og har 5 dager ferie, blir det litt annerledes.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:21.