Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Motorsykkellappen

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-11, 22:10   #41
Lommelun
Superduperaktiv

Medlem siden: Mar 2010
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Sv: Motorsykkellappen

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Du har et poeng, men det er antakelig like farlig å krysse en trafikert gate.

Akkurat i det øyeblikket du krysser gata ja, men man eksponerer seg for faren i et relativt kort tidsrom...

Om man sammenligner med å gå på skitur på fjellet om vinteren så er det stor forskjell på å krysse et 50m bredt potensielt skredfarlig område og eksponere seg i noen sekunder og på å sette opp telt å koke middagen i samme område...

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 22:19   #42
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prikk fra Lommelun: Reager gjerne, men det siste ordet i kommentaren kunne du spart deg for.

Svar til Lommelun: Ja, jeg kalte deg et nek på prikken, og det kunne jeg spart meg for. Jeg kunne sagt det var en nekete uttalelse, og ikke neket deg som person. Beklager.

Gammel 06-03-11, 22:22   #43
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lykke til! Min mor tok motorsykkellappen som 45-åring, og jeg har i mitt stille sinn tenkt at når det gikk fint, så tror jeg det går greit for de fleste.

Begge foreldrene mine kjører altså motorsykkel (de er 60 år nå), og de er begge klar over at de er utsatte i trafikken og utsetter seg for større fare. Det er jeg glad for, for det innebærer jo at de beskytter seg som best de kan, med tanke på utstyr og kjøring.

Linking til begravelsesbyrå er ikke morsomt.

Sist redigert av Niobe : 06-03-11 kl 22:30.
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 22:28   #44
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lommelun, her.

Akkurat nå så går du langt over streken Nextlife slik jeg ser det.

Jeg er ikke Nextlife, men jeg synes du var den som gikk langt over streken når du linket til begravelsesbyrå.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 22:46   #45
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat nå så går du langt over streken Nextlife slik jeg ser det.

Jeg synes vel egentlig at du la løpet da du linket til et begravelsesbyrå i en tråd om å ta mc-lappen.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 22:48   #46
Lommelun
Superduperaktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Jeg er ikke Nextlife, men jeg synes du var den som gikk langt over streken når du linket til begravelsesbyrå.

Det er helt greit, men om du ser innlegget så ser du både en smiley samt at jeg forklarte i et senere innlegg at jeg åpenbart bomma på en morsomhet.

Nextlife har sagt sine meninger om meg gjentatte ganger.
Det får være grenser for hvor lenge vedkommende skal få kalle meg for det ene og det andre uten at jeg sier ifra.

Men det jeg ikke skreiv på side 2, men som jeg skriver nå er at jeg beklager at spøken blir oppfattet slik den blir.
Det tar jeg til etteretning.

Gammel 06-03-11, 23:51   #47
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er helt greit, men om du ser innlegget så ser du både en smiley samt at jeg forklarte i et senere innlegg at jeg åpenbart bomma på en morsomhet.

Nextlife har sagt sine meninger om meg gjentatte ganger.
Det får være grenser for hvor lenge vedkommende skal få kalle meg for det ene og det andre uten at jeg sier ifra.

Men det jeg ikke skreiv på side 2, men som jeg skriver nå er at jeg beklager at spøken blir oppfattet slik den blir.
Det tar jeg til etteretning.

Årsaken til at jeg har reagert så sterkt på dette er at det du gjorde er så langt forbi både folkeskikk og god sosial kompetanse som det kan bli.
Jepp, jeg har kalt deg det ene og det andre, og jeg synes det var høyst fortjent.

Jeg ler dessuten litt av den siste setningen din, du beklager ikke det du selv gjorde, men at vi oppfattet "spøken" som vi gjorde.
Det bekrefter liksom bare det jeg har sagt.

Gammel 07-03-11, 00:04   #48
Lommelun
Superduperaktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg ler dessuten litt av den siste setningen din, du beklager ikke det du selv gjorde, men at vi oppfattet "spøken" som vi gjorde.
Det bekrefter liksom bare det jeg har sagt.

Hvilken del av "det tar jeg til etteretning" var det du ikke skjønte?

Gammel 07-03-11, 00:11   #49
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Hvilken del av "det tar jeg til etteretning" var det du ikke skjønte?

Jeg sa vel ikke noe om den delen av setningen så vidt jeg husker. Hva du legger i å ta til etteretning vet jo ikke jeg.

Gammel 07-03-11, 00:14   #50
Lommelun
Superduperaktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg sa vel ikke noe om den delen av setningen så vidt jeg husker. Hva du legger i å ta til etteretning vet jo ikke jeg.

Jeg legger vel noe slikt i det som at "det var kanskje ikke den beste ideen jeg har hatt i mitt liv"...

Gammel 07-03-11, 00:20   #51
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Standard

Jeg legger vel noe slikt i det som at "det var kanskje ikke den beste ideen jeg har hatt i mitt liv"...

Ja, det var jo fint at du kom dit hen, bare synd at det tok 3 sider.

Gammel 07-03-11, 00:32   #52
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Men på den seriøse siden sjuggerpløm så er det ganske naivt å påstå at risikoen ikke er høyere, selv om man kjører med forstand...
Som MC fører så er man den myke blant de harde. Sitter man i en bil og blir truffet av en som skjener over i motsatt kjørefelt så er det selvsagt noe helt anna enn å sitte på en motorsykkel.
Utforkjøringer i selv små hastigheter har også en helt annen konsekvens vanligvis ift å bumpe i grøfta med en bil.
Men at risikoen er akseptabel for mange er det jo ingen tvil om.

Klart en er mere utsatt på en motorsykkel hvis uhellet først er ute, men på en annen side så er det lettere å komme seg unna med en sykkel enn det er med en bil. Hvis en kjører med vettet i behold med tanke på fart, og at en er litt våken der billisten har vikeplikt for en (for ofte så skjer ulykker fordi billistene tror det er en moped som kommer sakte og bryter vikeplikten) så kan en redusere faren en god del.
Hvis det plutselig kommer en trailer rett mot meg i min kjørebane, så ville jeg heller kjøre motorsykkel enn bil.

Jeg tok selv førerkort på tung motorsykkel da jeg var 20 år (det er snart 24 år siden)

Gammel 07-03-11, 07:03   #53
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke greit å kalle noen en idiot, men det er heller ikke spesielt god folkeskikk å linke til et begravelsesbyrå i en tråd som denne. Hva som var verst vil jeg ikke legge meg opp i, men jeg oppmodar dere om å la det være og heller forsøke å diskutere på saklig vis, og oppføre dere som voksne folk.

Adrienne - moderator

Gammel 07-03-11, 08:38   #54
Slettet bruker
Passiv

Standard

Når det gjelder motorsyklister og ulykker så vil jeg si noe.

Jepp. Statistikken for alvorlige skader og dødsfall på motorsykkel er verre enn med bil. Derom hersker ingen tvil.

Men det går ikke an å si at risikoen for å dø i trafikken er økt med 12 ganger'n og da er det farlig.

Det dør svært få, som i nesten ingen, damer i førtiårene på motorsykkel. Eller damer i det hele tatt. Dermed kan man misbruke statistikken og si at det er trygt for kvinner å kjøre motorsykkel - særlig for voksne kvinner. Tryggere enn å ha livmor, siden det dør (jeg har ikke sjekket tallene, det er bare meningen å illustrere) flere kvinner av kreft i livmoren enn av å kjøre motorsykkel.

Dernest kan man se på kjørestil og ulykker. Choppere fra Japan er ikke veldig representert i ulykkesstatistikkene. Dette kommer selvsagt av at kjørestilen er en helt annen med en sånn sykkel enn med en sportsracer.

Så kan man argumentere med at det er mange andre i trafikken, så selvom den som kjører sykkel er forsiktig selv så kan det gå galt.

Vel. Etter tyve år med sykkellappen og ganske mange kilometer langs veiene mener jeg meg berettiget til å si at man som aktiv motorsyklist kan gjøre særdeles mye for å unngå å skades som følge av andres uvett i trafikken. For eksempel går man ikke ut fra at folk overholder vikeplikt. Man husker på at mange bilister tar ut det de har av frustrasjoner på å bølle i trafikken og har ekstra marginer når man kjører forbi, skal ut på vei, gjennom kryss osv. Man er bevisst på at man vil sees som en som kommer sakte av de fleste bilister og kommer dermed ikke i 180 km/t inn i kryss. Osv. Man tar en mengde forhåndsregler og da går det stort sett alltid bra.

På motorsykkel som i alle andre trafikkgreier er det de unge mennene med hjerner som ikke greier å kalkulere risiko som står for de styggeste tallene i statistikkene.

Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 09:17   #55
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Når det gjelder motorsyklister og ulykker så vil jeg si noe.

Jepp. Statistikken for alvorlige skader og dødsfall på motorsykkel er verre enn med bil. Derom hersker ingen tvil.

Men det går ikke an å si at risikoen for å dø i trafikken er økt med 12 ganger'n og da er det farlig.

Det dør svært få, som i nesten ingen, damer i førtiårene på motorsykkel. Eller damer i det hele tatt. Dermed kan man misbruke statistikken og si at det er trygt for kvinner å kjøre motorsykkel - særlig for voksne kvinner. Tryggere enn å ha livmor, siden det dør (jeg har ikke sjekket tallene, det er bare meningen å illustrere) flere kvinner av kreft i livmoren enn av å kjøre motorsykkel.

Dernest kan man se på kjørestil og ulykker. Choppere fra Japan er ikke veldig representert i ulykkesstatistikkene. Dette kommer selvsagt av at kjørestilen er en helt annen med en sånn sykkel enn med en sportsracer.

Så kan man argumentere med at det er mange andre i trafikken, så selvom den som kjører sykkel er forsiktig selv så kan det gå galt.

Vel. Etter tyve år med sykkellappen og ganske mange kilometer langs veiene mener jeg meg berettiget til å si at man som aktiv motorsyklist kan gjøre særdeles mye for å unngå å skades som følge av andres uvett i trafikken. For eksempel går man ikke ut fra at folk overholder vikeplikt. Man husker på at mange bilister tar ut det de har av frustrasjoner på å bølle i trafikken og har ekstra marginer når man kjører forbi, skal ut på vei, gjennom kryss osv. Man er bevisst på at man vil sees som en som kommer sakte av de fleste bilister og kommer dermed ikke i 180 km/t inn i kryss. Osv. Man tar en mengde forhåndsregler og da går det stort sett alltid bra.

På motorsykkel som i alle andre trafikkgreier er det de unge mennene med hjerner som ikke greier å kalkulere risiko som står for de styggeste tallene i statistikkene.

:amen:

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:45.