|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Vaklende
|
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Vet ikke helt. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Personlig pessimist
|
Neppe. Til det brukte man lysbildeserier, og en aldrende misjonær som fortalte fra misjonsmarken.
|
|
|
|
#44 |
|
Vaklende
|
Det ene utelukker nok ikke det andre, tror jeg.
Fra Bornholms museums nettsider. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke egentlig en kommentar til dette, men mer en digresjon inspirert av den vestafrikanske statuen: jeg har lest et eller annet sted (enten i Ny-Guinea eller Vest-afrika) om hvordan noen lokale folks utskårne statuer (som egentlig ikke hadde noe slikt i utgangspunktet) fikk lengre og lengre erigerte peniser etter hvert som de skjønte at dette falt i turistenes smak.
|
|
|
#46 |
|
På (opp?)tur
|
|
|
|
|
#47 |
|
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Jeg ble nysgjerrig, og spurte mannen hva han syns (han er selv mørkhudet). Han syns den var skikkelig stygg, og ville ikke hatt den framme. "Besatt" som i besatt av djevelen var ordet han brukte.
|
|
|
|
#48 |
|
stille
Hvor: Tønsberg
Jeg ville ikke hatt den fremme, samtidig er jeg også vokst opp med disse figurene; negerdamer, sigøynerdamer, elefanter og andre eksotiske figurer som familiens sjøfarere hadde med seg hjem, så de har i hvert fall en stor affeksjonsverdi.
|
|
|
#50 |
|
Shake it out!
|
Der er jeg også. Det har alt å gjøre med hvordan en blir framstilt. Jeg forstår hvorfor du er i tvil. Jeg tror ikke jeg hadde følt meg vel med å ha den framme.
|
|
|
#51 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Den var festlig. Selvsagt må den stå framme.
|
|
|
#53 |
|
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Når dere har mennesker i omgangskretsen som du antar vil bli støtt tror jeg kanskje jeg ville latt være. Jeg ville i alle fall ikke hatt den fremme stående veldig synlig og alene. Muligens på en hylle med flere ting. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Jeg høres vel ut som en meelooper nå, men jeg har også skiftet mening siden jeg skrev det forrige innlegget. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Vaklende
|
Jeg synes det er tegn på å være en som kan høre på andres argumenter, og vurdere fornuften i dem uten å være redd for å miste ansikt ved å endre mening. Sist redigert av Balanse : 29-01-11 kl 12:24. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Glamorøs
|
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Jeg syns også den er problematisk, og den stiller ikke i samme klasse som negerdamene. Vi har jo en god samling av dem, og vi har en som har en tydelig karikert fremstilling, den står i et skap.
|
|
|
#57 |
|
Ekvilist
|
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Den vekket ubehag hos meg, jeg hadde nok stusset om jeg så den hjemme hos noen. Men jeg skjønner godt at det er en gjenstand du ønsker å ta vare på, siden den vekker mange gode minner.
|
|
|
#58 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Samme tenkte jeg. Jeg syntes dessuten den var stygg
|
|
|
#59 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Negersparemannen min - gjemme eller fremme?Min reaksjon, da jeg så denne i virkeligheten, var litt overraskelse over at de virkelig lagde sånt for et halvt århundre siden, og at det er bra at ting har utviklet seg siden. Jeg ser på den som et historisk skrekkeksempel på hvordan man latterliggjorde mennesker fra Afrika. |
|
|
|
![]() |
|
|