Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julebudsjett

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-10, 09:44   #41
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Julebudsjett

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Ser at de fleste skriver at dere ikke bruker over evne. Sparer dere gjennom hele året til julen eller har dere så mye til overs i desember? Eller er det knekkebrød, rester og kredittkortregninger fra h.... i januar?

Har forbruker-konto hvor det settes av x-antall penger hver mnd. Her er det alltid en god slump penger til jul, påske og sommerferier.

Gammel 26-11-10, 09:49   #42
Slettet bruker
Passiv

Standard

Skal vi se - tallet hentet rett ut fra budsjettet sier at jul 2010 skal koste rundt 25.000. Det er nok litt i underkant, så regn med ca 5.000 mer enn det for vår del.
Jeg har budsjett gjennom hele året og dermed er det alltid penger til regningene som kommer, høytidene som kommer osv.

Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 09:49   #43
Curly
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2010
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Bruker nok en del ja, men mest på gaver og ekstra mat.
Har ganske mange tantebarn og kjøpe til og vi kjøper dyre gaver både til hverandre og barna våre. MEN, vi kjøper aldri leker osv til barna ellers i året og vi kjøper ting som de uansett skulle fått.
Ungene får f.eks alpintutstyr i år, noe vi hadde investert i uansett (kjøpt det brukt også). Sambo får skibukse av meg, noe han måtte kjøpt seg siden han ikke har.
Går nok i overkant av 10 000 i julegaver, hvor 5000 av de blit brukt til oss selv og ungene.

Går nok en del ekstra i mat. Julemiddagen koster jo en del om vi skal feire hjemme, og så drikker vi jo mer vin og øl i julen. Så jeg vil tippe at det går 2 - 3 000 ekstra i mat og drikkevarer(men jeg skal prøve å overføre bare 2000 ekstra til matkontoen).

Pynt kjøper jeg ikke i år, Dvs jeg kommer jo til å investere i en fin bukett med tulipaner og en julestjerne, men ofte får sambo en oppsats av jobben. så det går maks 200 kr her.

Gammel 26-11-10, 10:00   #44
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi ligg ein stad mellom 13 000 og 16 000. Mindre i år som vi ikkje skal feire hos svigers på Island - flybillettar dit er ikkje billig.

Presangar til mann og barn, 4 stk. besteforeldre, 5 stk tante/onkel og 3 stk søskenbarn (av mine barn), ca. 10 000. Det gir ein snitt-pris på 625 kroner, og det syns eg i alle fall ikkje er for mykje, tatt i betraktning at eigne barn gjerne får presangar for 1000 kroner.
Kalender - kjøpt inn, og hugsar ikkje prisen. Lurer på om det blei 600 totalt? Skal også lage ein eigen kalender med småsjokolade og småtteri, maks 200 for den.
Juletre - 400 kr ?
Mat - svært lite! Vi feirer hos mine foreldre (og overnattar), og dei insisterer på å spandere heile jula
Drikkevarer - ingenting, bortsett fra litt brus og juice kanskje
Pynt og blomar - svært lite. Brukar det eg har, og dessutan reiser vi jo bort i jula.
Reisekostnader - 1000 kroner. Bompenger (O' Vestland Vestland), diesel, ferge.
Julekort - 200 ?
Kle - ingenting. Vi brukar det vi har. Må kjøpe strømebukse til snuppa, einaste.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 10:14   #45
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Vi bruker en del penger på dette, men jeg vet ikke helt hvor mye. I år reiser vi bort til sydligere strøk - skal det regnes med eller ikke - men vi sparer samtidig litt på maten ved å gjøre det sånn. Det er ikke like viktig med 100 sorter pålegg i syden. Og ikke like dyrt heller.

Og svigermor får reise i julegave, den koster ganske mye, og i tillegg kommer våre egne billetter, så om alt det skal regnes med så blir det veldig mye.

Hvis vi er i Norge så har vi alltid gjester på nyttårsaften, det pleier også å koste litt. Lager som regel noe tapasaktig, og alltid alt for mye. Og dessert, vin, brennevin osv osv. Koster gjør det, men det er verdt det synes jeg.

Gammel 26-11-10, 10:36   #46
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vet ikke, regner ikke så mye på det. Det går masse penger, men i forhold til de som bruker mest i denne tråden er vi ganske nøkterne ser jeg. Nye klær kjøper vi sjelden akkurat til jul. (Men det betyr kanskje bare at jeg kjøper mer enn nok ellers i året).

Med fire barn og endel tantebarn og annen familie så går det en god del tusen til gaver. Vi er alltid hjemme i jula, og handler masse god mat, og kjøper blomster, juletre osv. Kjøper ikke mye nytt av julepynt og stæsj. Har heldigvis kuttet ned på pakkekalendere, nå er det bare en Legokalender til 200 til minsten (etter hans eget ønske). Jeg syns det virker som kalendergavene har tatt helt av hos mange, jeg ønsker ikke å ha en julepakke hver dag i hele desember.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 11:00   #47
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Oj! For noen summer!
Jeg tror ikke vi bruker sååå mye mer enn vanlig.
Titte litt kjapt...
Kalendere; mulig de får hver sin legokalender i år, da ligger det samlet på ca 900 kr for kalendere.
Penklær; ingenting. har aldri kjøpt penklær til ungene, vi arver, og jeg er ikke supernøye av meg.
Mat; vanskelig å si. I år spiser vi julaftenmaten borte, men godis og sånt handler vi i sverige. Hvis jeg tar i litt, så kanskje 3000 ekstra på brus, snop og litt ekstra god mat.
Juletre hogger vi i pappas skog.
Julekort sender vi ikke (for lat) vi drikker ikke alkohol, men siden vi reiser bort i jula i år må vi kanskje beregne 500 til bensinutgifter ekstra.

Pakker er det som drar budsjettet mest. Ungene har i år fått for oppunder 1000-lappen hver (skiutstyr) Dvs 4000 kr.
Vanligvis holder vi oss til ca 500 pr barn.
Vi har en del familie, men kjøper ikke veldig dyre gaver. Kanskje 300 pr barn, 250 pr voksen. I tillegg har to av familiens barn bursdag nært jul.
Tilsammen ca 5000 på andre familiemedlemmer vil jeg tro.

Vi ender da opp på rundt 13-14000 kr, veldig grovt regnet.
Sambo pleier å få en hyggelig Desemberlønn pga halv skatt, men det blir nok ikke like mye i år som det pleier å være, da det var lite overtid i November. Men jeg tror vi skal greie oss helt fint.

Gammel 26-11-10, 11:13   #48
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vel, nå er jeg ferdig med halvparten av gavene, og vi er oppe i 2000 kr, men dette var de dyreste, så regner med å ende på 3-3,5. Jeg er student, så vi legger oss på en billig linje og heldigvis er barna kjempefornøyde med mobiler til 400 og en lekelaptop. Resten av familien får bare finne seg i det

Nå har vi vært slu nok til å bli invitert vekk julaften, og sparer dermed penger på pinnekjøtt og sånn, ellers går det vel en del penger til mat i julen, med litt rødvin, snop og annet digg. Nyttårsaften vet jeg ikke ennå, men om jeg er alene med barna hele kvelden så gidder jeg ikke lage stor middag, altså! Juleantrekkene til meg og barna er i hus, det kom vel på en tusenlapp tilsammen, mannen har visst det han trenger av antrekk.

Julepynt og sånn får vi se på, mulig jeg kjøper meg en blomst og noe lys og servietter hvis galskapen tar meg, ellers så klarer vi oss med det vi har. Eller jo, jeg vil gjerne ha ny belysning til altanen. Og så må vi ha juletre da, helst et billig et fra Plantasjen. Julekalenderne er hhv Lego, Lego og Littlest Pet shop, 600 kr tilsammen. Julekort dropper vi i år også.

-02
-06

Sist redigert av Lilith : 26-11-10 kl 12:18. Årsak: måtte legge til litt...
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 12:00   #49
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har ingen idé, men gjetter på mellom 15-20 000 til sammen. Nå har jeg kjøpt julegaver og kalendergaver siden i sommer, så hele utgiften kommer ikke i desember. Til gjengjeld blir det ofte dyrere gaver når jeg gjør det på det viset, så jeg vet ikke hvor effektivt det er som sparetiltak, gitt.

Må bare sitere denne. Samma her .

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 12:09   #50
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Budsjett? I jula?

Gammel 26-11-10, 12:09   #51
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Er nøktern tror jeg, men har aldri regnet på det. Kjøper gaver til kun nær familie og har spredd det utover hele året, slik at det kun gjenstår noen få nå.

Lego kalender, ikke noe fancy der.

Julekort ble bestilt på nett da de hadde tilbud.

Kjøper ikke mye ekstra juleklær da vi har nok.

Mat, tja litt ekstra, men reiser bort store deler og kjøper derfor ikke inn masse ekstra til selve julen, men går endel ekstra før jul da.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 12:29   #52
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil ikke sette opp budsjett. I fjor hadde vi all julefeiring av selskaper hjemme hos oss og familie boende på besøk hele jula og jeg hadde tatt vare på alle kvitteringer fra matbutikken og ble helt skremt over å se hvor mye det var. Handlet for kr 7500,- i bare mat på ei uke uka før jul. I år blir det billigere, for det er ikke så mange helligdager, vi har ikke besøk boende og vi skal kun ha julaften hjemme. Mannen har bestemt at det blir ribbe til julaften, for det blir billigst når vi er mange da. Han ble også litt skremt av matregningene i fjor jul. Vi sparer ikke på noe og det blir handlet mye ekstra til jul. I år skal vi prøve å begrense det litt siden vi ikke skal ha masse besøk hele tiden. Vi skal kose oss, men trenger ikke så enormt utvalg.

Gaver sprer vi utover hele høsten, samme med kalendergavene så det har jeg ikke oversikt over hva vi bruker på. Ungene som får til ca. kr 1000,- hver blir kjøpt november/desember. Julekort bruker vi ca. kr 400,- på inkl. porto. Juletreet tar vi ned fra loftet bare.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 16:02   #53
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil helst ikke vite det, kjenner jeg.
Men vi kjøper ikke dyre julegaver, der har jeg satt foten ned. Om Knotten trenger nye ski skal han få det, men vi MÅ ikke bruke 1000-lapper på ham. Det samme med de andre vi kjøper gaver til. Det der jævla jaget om å bruke mye penger på folk (som enkelte i familien har) orker jeg ikke å bli med på.

Juletre hogger vi selv, og det er billigere enn å kjøpe stygt og dyrt tre som er hogget i november.

Gammel 26-11-10, 16:56   #54
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Ser at de fleste skriver at dere ikke bruker over evne. Sparer dere gjennom hele året til julen eller har dere så mye til overs i desember? Eller er det knekkebrød, rester og kredittkortregninger fra h.... i januar?

Jeg har en fordelingsnøkkel som jeg bruker på inntekten vår. Der er det en post som heter jul. I tillegg har jeg slengt inn litt ekstra etterhvert. Jeg har også bursdagskonto, noe som hjelper når man har tre desemberbarn. Derfor vet jeg at jeg per i dag har/hadde (kjøpte gardiner, jule-CD og julekalendere i går) ca. 14 900,-. I tillegg kommer 5% av all inntekt i desember måned.

Målet er at jeg etterhvert har kommet dithen at julefeiring, ferier osv. ikke toucher det vanlige budsjettet. Slik at januar ikke blir noe verre enn en hvilken som helst annen måned.

Å ha spart såpass lenge i forkant og vært så streng på å ikke røre pengene gjør også noe med pengebruken. Man kvier seg litt for å bare blåse pengene uvettig og sparer det heller til noe man virkelig vil ha. Jeg har også snakket med ungene om årets julekalender og de var enige i at en vanlig sjokoladekalender holder i år. Da har man jo mer til selve julegavene.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 17:26   #55
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Ojda, ser at mange har ganske rimelige adventskalendre til sine barn, og da virker jo våre 4000 kroner (1000 per barn) unektelig veldig mye.
Men barna våre får f.eks nye ullsokker, ulltrøye, julepentøy eller nye pensko, shampo, hårvoks, deo, spenner, kuldekrem, strømpebukser og ny lue i kalenderen sin. Altså ting som de ville fått uansett, men som blir litt ekstra stas når det er adventsgaver. Følte bare for å forsvare meg litt. Som om det hjalp stort...

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 17:32   #56
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man må forsvare seg, jeg. Jeg kunne nok ha brukt et par tusen på en pakkekalender til ungene. Mine fem måtte ha delt da. Altså en bok en dag, en jule-CD, pepperkakedeig og pepperkakeformer osv. Men siden man jo ikke kan bruke samme penger to ganger valgte vi å bruke 50,- på julekalender i år og heller bruke resten av pengene på en annen måte. Vi kommer jo til å kjøpe en del av tingene uansett, men ikke noe hver dag.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 20:27   #57
Torinn
Undrande

Medlem siden: Oct 2006
Torinn har et hav av muligheter foran seg
Standard

Er redd det når nye astronomiske høgder i år, kjem til å vera seint ute og då ser eg aldri på prislappen når eg finn ei "perfekt" julegåve. Det einaste eg har kjøpt så langt i år er ny adventsstake frå Rosendahl. Men den var til gjengjeld veldig fin

Torinn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 20:43   #58
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Gaver: Mellom 5000 og 6000
Mat ekstra: rundt 3000
Pynt/stæsj: 1000
Kalendre: 400

Jeg har satt av 15000, så tror jeg skal greie meg.

Gammel 26-11-10, 21:09   #59
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg forsøker føre julehandel-regnskap i år, så dette kan jeg kanskje svare på i januar.

Mitt beste estimat er 12000,-

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 21:22   #60
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg er jamen ikke sikker og kommer nok heller ikke til å telle....
Sånn ca rundt 20000 kanskje? I år blir det litt spesielt, vi har kjøpt leilighet i Spania og reiser dit andre juledag. Vi skal heller ikke være hjemme på julaften, så det blir lite ekstra til mat og drikke her hjemme. Normalt sett har vi minst en familiemiddag og pleier også å ga gjester på nyttårsaften. Da går det ganske mye penger til mat og drikke.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:40.