Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Går dere i kirken på julaften?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-10, 13:07   #41
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Går dere i kirken på julaften?

Hvis vi er hjemme julaften så går mannen og ungene mens jeg passer maten. Er vi hos mamma og pappa går hele familien mens mamma og pappa passer maten.

Gammel 18-11-10, 13:10   #42
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen min og svigerfamilien min er kristne og går i kirken ellers i året. På julaften har jeg pleid å bli med, egentlig mest fordi jeg synes det er så koselig å synge salmer.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 13:39   #43
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Det er ingen fast tradisjon, men vi har gjort det innimellom. Alle går ikke, så de som ikke går forbereder middagen.

Jeg vurderer å se om jeg får gått i år. Jeg føler behov for det rett og slett.

Gammel 18-11-10, 13:41   #44
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg er ikke kristen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 13:41   #45
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

er det fra 15 til 16 det varer da?

Du må jo nesten sjekke med den aktuelle kirken når det er. Her er det klokka 16.

Gammel 18-11-10, 13:46   #46
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Det kommer ann på hva vi praktisk får til. Mannen min er hjemme å passer julematen og jeg og de to mellomste vil. Eldstemann vil ikke i kirken og det er hans valg. Hva det blir til i år får vi se når det nærmer seg. Middag er kl 17, om vi går i kirken er det kl 15. (Det er alltid to eller tre gudstjenester for å få plass til alle)
Jeg har fast tradisjon med å være med på skolens julegudstjeneste, det er så flott med julepyntet kirke og alle barna som synger. Nå de har sunget vår lokale salme "Julestjerne" er det jul for alvor.
Barnehagens julegudstjeneste kan det nok også være jeg får med meg i år, Ruska er i gang å lage stjerner som de skal pynte kirketaket med over julekrybba.
Kjenner at jeg gleder meg til jul i år.

Gammel 18-11-10, 14:17   #47
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Ja, vi går i kirken på julaften. Det er så koselig!
Min far pleier å passe maten den lille timen det varer, han er ingen ivrig kirkegjenger, akkurat. Vi feirer alltid jul sammen mine foreldre, min bror og noen andre slektninger.

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 14:50   #48
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi er kristne og åtteåringen synger i kirka julaften, derfor går vi i kirka. Hele familien, ofte hele selskapet.

Gudstjenesten staretr kl 15 og vi spiser mellom kl 17 og 18. Maten passer mye seg selv mens vi er i kirka.

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Mannen min er kristen så han tar gjerne med ungene en tur.

Jeg mener da å ha observert deg også julaften.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 14:58   #49
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, ikke til vanlig. I år skal eldste frøkna spille under julegudstjenesten, så da stiller vi opp alle mann. Koselig det.
Jeg sang i kirken hver julaften fra jeg var 7 - 16 år.. så joda. jeg har hatt mine runder på julegudstjenester.
Men i år blir første gang som "tilskuer". Gudstjenesten her varer fra 13-14 tror jeg det var - og vi spiser kl 17.
Når jeg sang i kirken gikk nesten "hele" dagen med til øvelse, men vi spiste alltid middag kl 17, så gudstjenesten var vel
ferdig ca kl 16 tenker jeg.

Gammel 18-11-10, 14:58   #50
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Det kan nok stemme. Men ikke hver gang.

Gammel 18-11-10, 15:10   #51
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gudstjenesten her vi bor nå, begynner klokka 11 også på julaften, men jeg tror det er fordi samme presten skal holde gudstjeneste i tre bittesmå lokalkirker og vi er først. Jeg er veldig glad for det egentlig, synes det er et passende tidspunkt. I kirken hos svigersene begynner de 12, og det er også passende.

Så det varierer tydligvis veldig, 15 synes jeg var skikkelig sent.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 15:20   #52
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Vi er ikke kristne og går da heller ikke i kirken på julaften. Min mor pleier å gå og gjorde det også da vi vokste opp.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 15:21   #53
Gri

Gri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Ja vi går i kyrkja. Alle går, litt av maten er førebudd på førehand, noko kan stå i omnen på lav varme, resten vert laga når vi kjem tilbake. Potetene er f.eks skrelt på førehand, men vert kokt etterpå. Som regel kyrkje 14-15 tida (3-4 tidpunkt å velge mellom), så ein time vel så det etterpå til å lage ferdig resten av maten til ca 17.

Gammel 18-11-10, 15:34   #54
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det gjør vi, for oss hører det med til julefeiringen. Matdilemmaet ordnes på en av to måter - enten er mamma igjen mens vi andre går i kirka eller så sluttfører vi maten når vi kommer hjem. Julaften har for oss aldri vært en dag vi har veldig komplisert mat det tar lang tid å lage, nettopp fordi det både er arbeidsdag, ofte barn som skal opptre og julegudstjeneste i kirka (stort sett begynner det enten 14 eller 16, vi har pleid å gå kl 16 pga mindre kø og finere opplegg). Vi spiser når vi kommer hjem fra kirka og maten er klar, stort sett et sted mellom 17 og 18. Så har vi dessert og rydder av bordet, og pakkeåpning ca kl 19. Og ja, vi har B-barn.

1. juledag kan vi heller ha mat som tar halve dagen i stekovnen, da er vi stort sett hjemme.

Gammel 18-11-10, 19:01   #55
Bertine
Fullverdig medlem

Bertine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Bertine har et hav av muligheter foran seg
Standard

Nei, vi går ikke, fordi vi ikke er kristne.

Bertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 19:21   #56
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Nope!

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 19:25   #57
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, aldri. Vi er ikke kristne.

Gammel 18-11-10, 19:26   #58
Slettet bruker
Passiv

Standard

Niks. Ikke i synagoger, moskéer eller hellige fjell heller. Med unntak av sniktitt inn i Blåfjell.

Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 19:28   #59
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, vi går i kirken på julaften. Vi går mye i kirken ellers i året også, så det ville vært rart å droppe julaften. Og julestemningen og høytidsfølelsen avhenger av en god julegudstjeneste. "Deilig er jorden" gir meg gåsehud, og i fjor hadde musikernaboene en minnerik og stemningsfull variant med elektrisk gitar.

Her er det to gudstjenester, og nå som vi har små barn passer det best å gå på den tidligste, for at ikke middagen skal bli så sen. Tror den pleier å begynne 14.30. Men ellers var den "sene" gudstjenesten tradisjon i flere år, og det var der vi traff gode venner og naboer og fikk ønsket dem god jul.

Gammel 18-11-10, 19:38   #60
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mine foreldre gjekk aldri i kyrkja, så det er ingen tradisjon hos oss. Men foreldra mine stelte gravene nokre dagar før (eg var ikkje med), og så høyrde vi på klokkene når klokka var 17. Eg var første gong i kyrkja på jul for nokre år sidan då eg feira jul hos mine svigerforeldre på Island. Eg har aldri gått i gudsteneste, med unntak av skulegudstenester.

Når det er sagt - sjølv om eg ikkje har ei gudstru syns eg salmar er fantastisk. Eg kan underleg nok svært mange, og med mange vers. Eg stemmer i med radioen, og høyrer gjerne på julesangar. Det gir meg julestemning.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:45.