|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#42 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Går dere i kirken på julaften?Mannen min og svigerfamilien min er kristne og går i kirken ellers i året. På julaften har jeg pleid å bli med, egentlig mest fordi jeg synes det er så koselig å synge salmer.
![]() |
![]() |
#43 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Går dere i kirken på julaften?Det er ingen fast tradisjon, men vi har gjort det innimellom. Alle går ikke, så de som ikke går forbereder middagen.
![]() |
#46 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Går dere i kirken på julaften?Det kommer ann på hva vi praktisk får til. Mannen min er hjemme å passer julematen og jeg og de to mellomste vil. Eldstemann vil ikke i kirken og det er hans valg. Hva det blir til i år får vi se når det nærmer seg. Middag er kl 17, om vi går i kirken er det kl 15. (Det er alltid to eller tre gudstjenester for å få plass til alle)
![]() |
#47 |
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Går dere i kirken på julaften?Ja, vi går i kirken på julaften. Det er så koselig!
![]() |
#48 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Går dere i kirken på julaften?Vi er kristne og åtteåringen synger i kirka julaften, derfor går vi i kirka. Hele familien, ofte hele selskapet.
Jeg mener da å ha observert deg også julaften. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Går dere i kirken på julaften?Nei, ikke til vanlig. I år skal eldste frøkna spille under julegudstjenesten, så da stiller vi opp alle mann. Koselig det.
![]() |
#51 |
|
![]() Sv: Går dere i kirken på julaften?Gudstjenesten her vi bor nå, begynner klokka 11 også på julaften, men jeg tror det er fordi samme presten skal holde gudstjeneste i tre bittesmå lokalkirker og vi er først. Jeg er veldig glad for det egentlig, synes det er et passende tidspunkt. I kirken hos svigersene begynner de 12, og det er også passende.
![]() |
![]() |
#52 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Går dere i kirken på julaften?Vi er ikke kristne og går da heller ikke i kirken på julaften. Min mor pleier å gå og gjorde det også da vi vokste opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Går dere i kirken på julaften?Ja vi går i kyrkja. Alle går, litt av maten er førebudd på førehand, noko kan stå i omnen på lav varme, resten vert laga når vi kjem tilbake. Potetene er f.eks skrelt på førehand, men vert kokt etterpå. Som regel kyrkje 14-15 tida (3-4 tidpunkt å velge mellom), så ein time vel så det etterpå til å lage ferdig resten av maten til ca 17.
![]() |
#54 |
maler
|
![]() Sv: Går dere i kirken på julaften?Ja, det gjør vi, for oss hører det med til julefeiringen. Matdilemmaet ordnes på en av to måter - enten er mamma igjen mens vi andre går i kirka eller så sluttfører vi maten når vi kommer hjem. Julaften har for oss aldri vært en dag vi har veldig komplisert mat det tar lang tid å lage, nettopp fordi det både er arbeidsdag, ofte barn som skal opptre og julegudstjeneste i kirka (stort sett begynner det enten 14 eller 16, vi har pleid å gå kl 16 pga mindre kø og finere opplegg). Vi spiser når vi kommer hjem fra kirka og maten er klar, stort sett et sted mellom 17 og 18. Så har vi dessert og rydder av bordet, og pakkeåpning ca kl 19. Og ja, vi har B-barn.
![]() |
#55 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Apr 2008
![]() |
![]() Sv: Går dere i kirken på julaften?Nei, vi går ikke, fordi vi ikke er kristne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Passiv
|
![]() Sv: Går dere i kirken på julaften?Niks. Ikke i synagoger, moskéer eller hellige fjell heller. Med unntak av sniktitt inn i Blåfjell. |
![]() |
![]() |
#59 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Går dere i kirken på julaften?Ja, vi går i kirken på julaften. Vi går mye i kirken ellers i året også, så det ville vært rart å droppe julaften. Og julestemningen og høytidsfølelsen avhenger av en god julegudstjeneste. "Deilig er jorden" gir meg gåsehud, og i fjor hadde musikernaboene en minnerik og stemningsfull variant med elektrisk gitar.
![]() |
![]() |
#60 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Går dere i kirken på julaften?Mine foreldre gjekk aldri i kyrkja, så det er ingen tradisjon hos oss. Men foreldra mine stelte gravene nokre dagar før (eg var ikkje med), og så høyrde vi på klokkene når klokka var 17. Eg var første gong i kyrkja på jul for nokre år sidan då eg feira jul hos mine svigerforeldre på Island. Eg har aldri gått i gudsteneste, med unntak av skulegudstenester. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|