Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Et spørsmål om ordet "tue"

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-10, 13:47   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål om ordet "tue"

Jeg har ingen problemer med å forstå hva tue er i denne sammenhengen selv om jeg ikke bruker det i egen dialekt. Jeg må vel likevel si at jeg reagerer negativt på den typen ord brukt skriftlig, spesielt når man ellers skriver bokmål. Jeg skriver enten nokså "ren" nynorsk (i jobbsammenheng og også en del privat) eller bokmål, men jeg prøver å unngå å skrive på dialekt.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 13:43   #2
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Kåpptue og gålvtue.
Eventuelt blåbærtue.

Nordlending.

Gammel 17-11-10, 13:43   #3
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Tue er ikke et ord vi bruker for å være vrange altså. Det er ikke et intrikat dialektord som egentlig er i ferd med å fases ut fordi det er så få som bruker det. Det er et hverdagsord.

Og når jeg sier at det er et trønderord er det jo bare fordi man er seg selv nærmest.

Gammel 17-11-10, 13:44   #4
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har jo bodd i Trøndelag i en årrekke, så jeg vet godt hva tue er, ja. Og kopphåndduk, lærv og lørv og alt sånt også. Ting kan være "larvat", mener jeg å huske.

Tue er et merkelig ord, ja - skulle likt å vite hva det kommer av.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 13:48   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ting kan være "larvat", mener jeg å huske.

Lærvat.

Jeg brukte ordet "prakkes" forleden, uten å tenke over at det var et dialektord. Jeg ble møtt med en del tomme blikk, da, ja.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 13:49   #6
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg sier "tue", er opprinnelig nordlending. Men jeg mener da at de fleste trøndere sier "tu".

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 13:50   #7
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Jeg sier "tue", er opprinnelig nordlending. Men jeg mener da at de fleste trøndere sier "tu".

Ja, tu med lang u. Men det blir jo helt feil å skrive det.

Gammel 17-11-10, 13:52   #8
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Men jeg mener da at de fleste trøndere sier "tu".

Nei, jeg er trønder, og jeg sier "tue".

Gammel 17-11-10, 13:45   #9
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Standard

Det er jo det jeg mener, Iset: greier man ikke å resonnere seg til hva det er i den konteksten det blir nevnt, så er det jo greit å spørre. Men jeg har ofte inntrykk av at folk setter seg på bakbeina fordi de ikke vil. Gjelder slett ikke bare folk her inne altså.

Gammel 17-11-10, 13:47   #10
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er litt sjarmerende når noen blir litt småfornærmet og syns folk er vrange fordi ikke alle forstår de rare dialektordene deres.

Eller som jeg opplevde en gang, at trønderdama ble sur fordi hun ikke forsto at "Husær'ke" er det samme som "husker ikke". "Æ kainn no iallfall sei husk!"

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-10, 13:49   #11
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns det er litt sjarmerende når noen blir litt småfornærmet og syns folk er vrange fordi ikke alle forstår de rare dialektordene deres.

Eller som jeg opplevde en gang, at trønderdama ble sur fordi hun ikke forsto at "Husær'ke" er det samme som "husker ikke". "Æ kainn no iallfall sei husk!"

Ja, den går vel begge veier den vrangheten.

Men jeg er ikke fornærma altså. Kors på halsen!

Gammel 17-11-10, 13:49   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da ei skrev "hvitløk i lamme resten" her inne en gang, fattet jeg seriøst ingenting. Jeg burde kanskje ha sett sammenhengen, men jeg skjønte det ikke. I lamme? Lammet? Hæ? Jeg måtte spørre, følte meg litt dum. Det samme med et annet ord jeg ikke husker, tror det var et trøndersk ord for frossen eller noe sånt?

Gammel 17-11-10, 13:50   #13
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Da ei skrev "hvitløk i lamme resten" her inne en gang, fattet jeg seriøst ingenting. Jeg burde kanskje ha sett sammenhengen, men jeg skjønte det ikke. I lamme? Lammet? Hæ? Jeg måtte spørre, følte meg litt dum. Det samme med et annet ord jeg ikke husker, tror det var et trøndersk ord for frossen eller noe sånt?

Frøssi?

Gammel 17-11-10, 13:51   #14
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Sitat:

Det samme med et annet ord jeg ikke husker, tror det var et trøndersk ord for frossen eller noe sånt?

Speika?

Gammel 17-11-10, 14:05   #15
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Speika?

Jah, der var det! Merkelig ord. Jeg trodde det betød "speket/røkt" først.

Gammel 17-11-10, 14:14   #16
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jah, der var det! Merkelig ord. Jeg trodde det betød "speket/røkt" først.

Kan også brukes om kuldegrader. Som i "no e' de' fæmten speik ut".

Gammel 17-11-10, 14:15   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Kan også brukes om kuldegrader. Som i "no e' de' fæmten speik ut".

Haha, kult. Artig dialekt!

Gammel 17-11-10, 15:44   #18
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Har både kopptua, golvtua, vasketua og generelle tue her i huset. Synd at de fleste bruker mopp for tida, det gjør jo ordet litt for lite brukt

Gammel 17-11-10, 15:45   #19
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Har både kopptua, golvtua, vasketua og generelle tue her i huset. Synd at de fleste bruker mopp for tida, det gjør jo ordet litt for lite brukt

Mopptue?

Gammel 17-11-10, 15:46   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ifølge Wikipedia: "Ordet romhelg kommer fra det norrøne rúmheilagr som betyr 'som ikke trenger å holdes strengt hellig'."

Kult! Regnes første juledag som romjul, forresten? Eller er det fra tredje dag og utover? Moren min fortalte at første dag var den kjedeligste i verden fordi de ikke fikk lov til å gå ut, folk kunne nemlig begynne å snakke. Første juledag var så hellig at da måtte man vise at man hadde kustus på ungene sine.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:56.