Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Er komma ved tiltale på vei ut?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Hva skriver du?
Dette var en dum undersøkelse Elin. 7 6,93%
Dette var en dum undersøkelse, Elin. 81 80,20%
Jeg kunne nok ha skrevet begge deler. 11 10,89%
Annet din tulling! 2 1,98%
Deltakere: 101. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-10, 13:08   #41
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.500
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ja, ikke sant? Jeg prøvde å skrive slik som jeg synes mange gjør.

Jeg syns ikke det er så utbredt at folk skriver slik. Men det skjer nok ofte at man kun har komma etter navnet, og ikke før.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 13:09   #42
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.907
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Jeg er enig med Zulu i at det nok er færre som skriver

Sitat:

Dette var en morsom problemstilling Elin og jeg håper du får mange svar.

enn

Sitat:

Hei Elin(!)

I det første eksempelet tror jeg mange føler at det er naturlige pauser eller et intonasjonsskifte rundt tiltaleordet, og derfor skiller det ut med komma. I det andre tror jeg forvirringen er komplett, nettopp fordi sånne brevintroer har uklar status. Overskrift? Noe annet?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 13:17   #43
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.803
Blogginnlegg: 247
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Men problemstillingen med stor bokstav etter komma, da?

Den overser jeg glatt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 13:39   #44
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.653
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Den overser jeg glatt.

Ah, men etter denne diskusjonen kan ikke jeg det lenger.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 13:42   #45
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.641
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Jeg bruker komma ved tiltale.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 15:34   #46
Olive Oyl
Sperret
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 697
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Jeg bruker komma i "det var godt skrevet, Nils", men ikke i hei-meldinger. Det føles feil.

Hvis man skriver komma i overskriften, fortsetter man med liten bokstav. Ellers bør man vel bruke punktum istedet?

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 15:41   #47
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.223
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Hmf. Ifølge Språkrådet (http://www.sprakrad.no/upload/16330/...ettversjon.pdf - se på side 3) skal det være utropstegn eller ingenting etter åpningshilsenen - ikke komma (eller punktum). Og første linje etter åpningshilsenen skal begynne med stor bokstav.

Sitat:

Hei, Elin

Dette er altså riktig, sier Språkrådet.

Hilsen Skilpadda

Dette står riktignok i en artikkel om hvordan man skriver epost, men slik det er formulert ("På norsk avslutter man en innledende hilsen med utropstegn eller lar være å sette skilletegn. Merk at en slik innledningshilsen ikke skal avsluttes med punktum eller komma på norsk"), høres det ut som om det gjelder i andre brev også.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 16:29   #48
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.109
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Jeg bruker også komma ved tiltale. :knirker:

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 16:33   #49
Olive Oyl
Sperret
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 697
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hmf. Ifølge Språkrådet (http://www.sprakrad.no/upload/16330/...ettversjon.pdf - se på side 3) skal det være utropstegn eller ingenting etter åpningshilsenen - ikke komma (eller punktum). Og første linje etter åpningshilsenen skal begynne med stor bokstav.

Dette står riktignok i en artikkel om hvordan man skriver epost, men slik det er formulert ("På norsk avslutter man en innledende hilsen med utropstegn eller lar være å sette skilletegn. Merk at en slik innledningshilsen ikke skal avsluttes med punktum eller komma på norsk"), høres det ut som om det gjelder i andre brev også.

Jøje. Verken punktum eller komma? :går i meg selv:

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 17:40   #50
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Jeg tenker som så at her på FP så kunne jeg fint finne på å skrive uten komma, fordi jeg (stikk i mot vanlig kotyme her inne. ) ikke orker å henge meg så veldig opp i rettskriving. Siden det ikke alltid faller helt naturlig for meg å skrive rett, så orker jeg ikke å bruke tid på det. Jeg retter (stort sett, eller kanskje ikke. ) feil jeg ser er helt åpentbare feil. Men stort sett så gir jeg bæng og tenker mer på innhold enn form. Prioritering i en travel hverdag.

Sånn utenfor forums verden så mener jeg helt klart at toffen har rett (hun har jo det) og at det skal være med komma. Og forsøker etter beste evne å etterleve det.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 17:43   #51
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hmf. Ifølge Språkrådet (http://www.sprakrad.no/upload/16330/...ettversjon.pdf - se på side 3) skal det være utropstegn eller ingenting etter åpningshilsenen - ikke komma (eller punktum). Og første linje etter åpningshilsenen skal begynne med stor bokstav.

Dette står riktignok i en artikkel om hvordan man skriver epost, men slik det er formulert ("På norsk avslutter man en innledende hilsen med utropstegn eller lar være å sette skilletegn. Merk at en slik innledningshilsen ikke skal avsluttes med punktum eller komma på norsk"), høres det ut som om det gjelder i andre brev også.



Da lærte man noe i dag også. Så gøy!

Jeg er sånn typisk:

Sitat:

Hei Skilpadda,

så kjekt at du har lært meg noe!

Entusiastisk hilsen Milfrid.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 17:55   #52
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.088
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Jeg skriver nok

Hei Elin,

det var en spennende problemstilling.

og

Det var en spennende problemstilling, Elin.

Jeg får prøve å huske dette med ikke komma etter hei og stor bokstav i neste setning, da. Jeg er egentlig litt pirkete. :tidligere korrekturleser: Det er bare ikke alltid jeg orker å være veldig nøye...

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 18:06   #53
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.255
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Jeg har funnet et mer prekært eksempel:

Jeg er nå ikke så opptatt av disse kommareglene jeg og skriver som jeg snakker.

Der mangler det også to komma, ikke sant?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 18:35   #54
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.438
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det var først i fjor at jeg lærte at man MÅTTE ha komma etter hei.

Pinlig, siden jeg jobber med språk, og sender ut ganske mange hei-e-poster i løpet av en dag.

Oi, skal det være det altså? Som

Hei, Noen

kan du sjekke ....

mvh Martis

Jeg skriver slik nå, og jeg tror de fleste mail jeg mottar også starter slik:

Hei Noen,

kan du sjekke ....

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 21:43   #55
Tåtti
klossemajor
 
Tåtti sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Innlegg: 2.751
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Noen ganger går det så fort at jeg gir beng. Fysjom. Må skjerpe meg.

Jeg kan ikke skylde på farten. (ref. Touch-tråden)

__________________
Når de beste er spist, er de nest beste best.
Tåtti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 21:46   #56
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.342
Blogginnlegg: 44
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Opprinnelig lagt inn av Tåtti, her.

Jeg kan ikke skylde på farten. (ref. Touch-tråden)

__________________
"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-10, 12:27   #57
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Hmf. Ifølge Språkrådet (http://www.sprakrad.no/upload/16330/...ettversjon.pdf - se på side 3) skal det være utropstegn eller ingenting etter åpningshilsenen - ikke komma (eller punktum). Og første linje etter åpningshilsenen skal begynne med stor bokstav.




  Svar med sitat
Gammel 26-10-10, 23:27   #58
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Dette har jeg ikke tenkt på, men jeg ville nok skrevet:
Hei Nils! (uten komma)
Det var godt skrevet, Nils. (med komma)

Jeg gjør som deg, tror jeg.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 07:13   #59
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er komma ved tiltale på vei ut?

Det skal være komma der, men jeg er litt usikker på om jeg faktisk bruker komma ved tiltale. :grubler:

Skjerpings til meg.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no