Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Gi meg ditt beste biffmåltid

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-10, 21:15   #41
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gi meg ditt beste biffmåltid

Mannen min steker bacon, deler i små biter, steker litt champingong, blander det sammen og surrer det en god stund med enten rømme eller fløte. Det blir helt fantastisk.

Ved siden av har jeg smørdampete brokkoli, det er brokkoli på sitt aller aller deiligste.

Og en halv boks mais attåt.

Potetene har vi variert, men det beste har vært båtpoteter. Synes vel kanskje ferdig-posene med krydder (enten "urter" eller bbq) er best.

Gammel 17-09-10, 23:51   #42
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Beste biffmåltid? Medium stekt entrecote med kryddersmør(paprika og chili), stekt sjampinjong og løk, bakt potet eller båtpoteter. Tror vi skal prøve oss på det i morgen(om vi rekker både lage OG spise mens det er varmt gjenstår å se...).

Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 00:21   #43
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager biffsnadder av entrecôte med ovnstekte poteter (amandine eller små mandel), hjemmelaget bernaise og god stemning.

Jeg tar ut entrecôtene i god tid, så de er romptemperert og svir de av i godt varm panne, der meierismøret har brust fra seg og blitt stille. Når entrecôten er fint stekt på begge sider, lar jeg dem ligge og hvile i minst ti minutter.

I mens lager jeg bernaisen nesten ferdig (3 eggeplommer, hakket sjalottløk, litt estragoneddik i bolle i vannbad, spe med smeltet klaret meierismør, først litt, så mye, ha i hakket eller tørket estragon, salt og pepper, ferdig).

Så skjærer jeg entrecôtene i strimler og steker de raskt i pannen (der jeg jeg har rengjort og hatt i nytt meierismør som har brust fra seg og blitt stille) og så har jeg på et realt dryss maldonsalt og noen runder kvernet pepper. Server på stort fat.

Det greie med å lage biffsnadder er at det er veldig enkelt å få det medium, mørt og at alle får så mye som de vil ha. Ikke gir det sånn massivt inntrykk av å være et gigantisk stykke KU heller.

Gammel 18-09-10, 07:53   #44
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er forresten fordelen ved å bruke klaret smør i bearnaisesaus? Jeg prøvde å klare smør en gang men det ble ikke helt vellykket, tror jeg.

Gammel 18-09-10, 08:24   #45
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi bruker fløtegratinerte, hasselbakte poteter eller potetbåter til. Så liker vi stekt løk, paprika og sukkererter.

Før hadde vi nesten alltid berne eller peppersaus fra toropose. I det siste har det ver mye hjemmelaget rødvinsaus. Enten bare med sjarlottløk eller med baconbiter oppi, har vi fersk sopp så har vi det i sausen og. Vi drikker ikke vin så vi har masse små 2dl flasker med røvin bare til dette formålet.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 09:17   #46
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hva er forresten fordelen ved å bruke klaret smør i bearnaisesaus? Jeg prøvde å klare smør en gang men det ble ikke helt vellykket, tror jeg.

Det er lett å klare smør, smelt på svak varme og la grumset være.

Fordelen er at det blir perfekt konsistens og at den ikke skiller seg.

Gammel 18-09-10, 09:32   #47
Sundae
Bør lage seg en tittel selv

Sundae sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

Creolsk ris
80 g tørr ris
1/2 løk
1 stilkselleri
1 grønn paprika
1 fedd hvitløk
1 boks hakkede hermetiske tomater
1/4 ts kayennepepper
1 dl rensede reker eller krepsehaler
Slik gjør du:
Kok risen etter anvisning på pakken. Skjær løk, paprika og stilkselleri i biter. Stek grønnsakene raskt i en stekepanne. Bland stekte grønnsaker og reker/krepsehaler inn i den ferdigkokte risen. Tilsett hakkede tomater og smak til med kayennepepper.(Hentet fra www.greteroede.no)

Dette fikk jeg lyst å prøve!

Mine hjemmelagede sauser blir forøvrig elendige, så jeg sverger til posesauser. MEN bak på de fleste posene står det et tips på hvordan man kan lage litt ekstra ut av sausen og det er som regel veldig gode tips. Husker et tips på en bernaise-sauspose hvor man skulle ha litt hakket paprika og chili oppi og det ble en ny, spicy og kjempegod vri!

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 10:54   #48
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For det første er det som Mim sier, fritt for grums og gjør det mye lettere å få fin konsistens. For det andre er saltstoffene fjernet, og dte gir en mye bedre smak på sausen, og da salter du evt etter smak, ikke tar det du får via smøret

Jeg steker alltid i klaret smør av samme grunn, melke,- og saltstoffet er fjernet og smøret tåler da adskillig høyere temperaturer uten at det svis.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 16:16   #49
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høres bra ut. Klaret smør har vel god holdbarhet også? Og kan stå i romtemperatur? Jeg steker i kokosfett eller smør, men foretrekker smør. Saltet har jeg aldri reagert på i hjemmelaget bearnaise da, men jeg er ikke så var på det saltet, jeg elsker salt.

Gammel 18-09-10, 17:30   #50
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg smelter en kvartkilo eller noe sånt og bruker det med en gang.

Gammel 18-09-10, 18:49   #51
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

jeg elsker salt.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 18:52   #52
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg skal visst spise biff i morgen.

Gammel 18-09-10, 20:59   #53
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høres bra ut. Klaret smør har vel god holdbarhet også? Og kan stå i romtemperatur? Jeg steker i kokosfett eller smør, men foretrekker smør. Saltet har jeg aldri reagert på i hjemmelaget bearnaise da, men jeg er ikke så var på det saltet, jeg elsker salt.

Jepp, har veldig god holdbarhet og kan fint stå i romtemp
Her i huset har yngstebarnet sykdom som krever saltrestriksjon, og derfor er jeg veldig påpasselig med dette.
I sommer lagde jeg bearnaise med vanlig smør, og fikk saltsjokk, så der ser man hvor fort man blir vant til å gjøre ting på egen måter

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-10, 21:23   #54
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi spise ofte biff og da har vi ovnsstekte poteter, stekt sopp smakssatt med kvitløkssmør etter steiking, broccoli og gode tomatar som vi ikkje gjer noko med. Vi har stort sett Bearnaise frå pose, men no har eg nettopp lært meg en god saus:

Halv løk, en paprika, ca 10 sjampinjong hakkes fint og steikes. Blandes med finstrimla stekt bacon. Hell over fløte i panna og la det tjukne. Salt og pepper og litt sukkerkulør til farge. Veldig godt!

Gammel 18-09-10, 21:43   #55
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er min superdeilige indrefiletoppskrift:

Mariner en hel indrefilet i:

2 dl olje
2 ts grønn pepper
1 ts rød pepper
1 ts sort pepper
oregano
timian

La kjøttet ligge lenge i denne.
Stek fileten på 180 grader i en halvtime (67 grader).

Skjær kjøttet i 4 mm tykke skiver, legg på fat. Ha over maldonsalt. Ha over denne dressingen:

1 dl olje¨
3 ss balsamico
2 ss kapers (gjerne mer!)
4 ss hakka soltørka tomater
salt
pepper

Ha over pinjekjerner, basikium og en haug med ruccola. Riv/ høvle parmesan over.

Dette er mye bedre enn det høres ut, det er sinnsykt godt. Særlig den dressingen til å ha over!

PRØV!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:18.