Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Havregrøt til frokost ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-03-07, 22:57   #41
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.127
Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Sv: Havregrøt til frokost ...

Sitat:

Fruktose må omdannes i leveren før det kan bli til blodsukker og vil derfor, i motsetning til glukose, gi svært lite svingninger i blodsukkeret etter inntak. Enkelte mener at dette er gunstig fordi man får mindre utskillelse av insulin, som er et lagringshormon som mange mener har betydning for utvikling av overvekt. Andre mener at fruktosen ”sniker seg utenom” kroppens appetittreguleringssystemer, og at man derfor ikke i samme grad vil registrere kaloriene som kommer fra fruktose. Resultatet kan i så fall bli overspising og økt risiko for vektoppgang ved et høyt inntak av fruktose. Det som er helt sikkert er at her trengs det mer forskning. Det er for tidlig å slå fast om fruktose er et sunnere alternativ til vanlig sukker.

Dette er hentet fra Tine sine nettsider. Når vi tilsetter fruktose i grøten er det bare en bitteliten klype som skal til. Jeg synes det er bra at han ikke får det hoppet i blodsukkernivået og tror ikke at de små mengdene fruktose han får i seg gir noe negativt utslag på metthetsfølelsen.

De forsøkene som er gjort med fruktose har vært gjort på rotter og da har de fått uendelig tilgang på vann med fruktose. Resultatet var at de la veldig på seg. Når jeg styrer unna sukkeret er det i første rekke for å unngå blodsukkersvingninger og alle de langtidsskadevirkningene det kan medføre. Nå skal det sies at vi også prøver å unngå for mye fruktose i maten.

__________________

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 16:44   #42
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Havregrøt til frokost ...

Opprinnelig lagt inn av AprilRyan, her.

Dette er hentet fra Tine sine nettsider. Når vi tilsetter fruktose i grøten er det bare en bitteliten klype som skal til. Jeg synes det er bra at han ikke får det hoppet i blodsukkernivået og tror ikke at de små mengdene fruktose han får i seg gir noe negativt utslag på metthetsfølelsen.

De forsøkene som er gjort med fruktose har vært gjort på rotter og da har de fått uendelig tilgang på vann med fruktose. Resultatet var at de la veldig på seg. Når jeg styrer unna sukkeret er det i første rekke for å unngå blodsukkersvingninger og alle de langtidsskadevirkningene det kan medføre. Nå skal det sies at vi også prøver å unngå for mye fruktose i maten.

Vi bruker bevisst litt fruktose også nettopp fordi det ikke behøves så store mengder for at det skal bli søtsmak. Skal svært lite til.

Men jeg ser ikke noe galt i vanlig sukker heller så lenge det ikke brukes så mye ellers i den daglige kosten. Men det er mye en kjøper i butikken av b.la pålegg som er tilsatt sukker også endel vanlig kjøttpålegg.
Både fruktose og litt sukker er ok til sitt bruk men allt med måte.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 19:04   #43
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Havregrøt til frokost ...

Ofte blir havregrøten veldig varm, så hos oss har det blitt veldig populært med melk på grøten, før kanel og litt eplemos has på.

Tipset med eggeplomme og litt olje skal jeg bruke til den tynne mellomstegutten.

  Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 19:13   #44
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Havregrøt til frokost ...

Jeg pleier å ha noen skjeer hirseflak i havregrøten. Det henger igjen fra den perioden da jeg stappet jern inn i ztjernas kosthold fra alle bauger og kanter.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 19:39   #45
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.418
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Havregrøt til frokost ...

Havregrøt er vel slått fast som sunt allerde.

Vi spiser trad havregrøt hjemme hos oss. Følger oppskrifta på pakken og tilbehøret er smør, kanel og sukker. Sambo er mer kreativ, og noen ganger hiver jeg meg på bølgen.

Jeg er bare sukker-rasist, ikke nazi. Prøver å begrense, men vi spiser da litt innimellom. Så vet du hvordan du skal vurdere mine kostholdsråd liksom.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no