Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor stemmer du som du gjør?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-06, 16:35   #41
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.773
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor stemmer du som du gjør?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg ønsker et samfunn der man tar aktivt vare på hverandre, der man bryr seg, der man har sikkerhetsnett dersom noe går galt eller man får en skjev start.


Dette tror jeg faktisk er den viktigste årsaken til at jeg stemmer som jeg gjør.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 16:59   #42
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor stemmer du som du gjør?

Jeg har et sosial-liberalistisk grunnsyn. I det legger jeg at enkeltindividet skal ta beslutninger for seg selv så langt det er mulig, men at samfunnet må intervenere der (og bare der) det er nødvendig for å sikre velferden.

Jeg tror dessuten, som Polyanna, at vi trenger risikovillig kapital - mennesker og penger - for å få hjulene til å gå rundt. Vi kan ikke leve av å klippe håret til hverandre og betale skatt, for å si det litt flåsete.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 17:50   #43
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor stemmer du som du gjør?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

...og ettersom denne tråden skrider frem, så ser man tydelig at de fleste ikke stemmer etter verdisyn, idégrunnlag, grunnsyn og grunnverdi,(

Da synes jeg du tolker materialet ditt dårlig. Jeg ser mye av dette og få enkeltsaker. (Også går jeg ut i fra at du ikke forventet en haug med svar alà: 1. Idegrunnlaget, 2. grunnsynet, 3. grunnverdiene. Jeg tror de fleste gikk ut ifra at du var ute etter litt mer utdypende enn det ...)

Enkeltsaker vil være "fordi de er for/mot EU", "fordi de er for kontantstøtten for den trenger jeg", "fordi de er mot gasskraftverk".

Grunnverdier går på hvilket satsningsområder partiet har. Det er ikke en enkeltsak å si at man liker satsingen på miljøet, på velferdsstaten, eller økonomipolitikken. Det er store sekker som rommer veldig mye. Det er snakk om den totale store summen av enkeltsaker. En helhet består alltid av enkeltdeler, men det er noe helt annet å velge på grunnlag av den totale summen av enkeltdelene, heller enn en eller to av enkeltdelene som høres bra ut og er viktig for en.
Det er også stor forskjell i det å stemme på grunnlag av hvordan en mener samfunnet bør bli drevet, og på grunnlag av at "kontantstøtten gavner meg".

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-06, 17:55   #44
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.996
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor stemmer du som du gjør?

1. Solidaritet
2. Solidaritet
3: Solidaritet

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 08:59   #45
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor stemmer du som du gjør?

Jeg fikk visst ikke prikke deg, Desembermamma, men det siste innlegget ditt beksriver veldig godt hvordan jeg tenker når jeg leser tråden. Jeg trodde også at Eliiiin var ute etter en beskrivelse av hva verdigrunnlag og samfunnssyn utgjør politisk sett, og syns det er få som beskriver enkeltsaker de er opptatt av.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 09:03   #46
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.893
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor stemmer du som du gjør?

Jeg er helt enig med Desembermamma og Kasia. Jeg synes de aller fleste i denne tråden begrunner sin stemmegivning med ideologi og grunnverdier, ikke enkeltsaker.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 09:07   #47
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor stemmer du som du gjør?

Og nå har Per Sandberg fra "lov og rett" partiet FrP mistet førerkortet
Lurt når man i tillegg er leder for Stortingets transportkomite..

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 09:08   #48
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor stemmer du som du gjør?

Det føles veldig feil å signere noens tre grunner. Likevel gjør jeg det. Som Tinetoff stemmer jeg SV. Jeg tilhører partiets venstrefløy, og det har hendt at jeg har holdt meg for nesa mens jeg har stemt, men jeg ser ikke noe bedre alternativ per i dag.

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

– Jeg er for en sterk velferdsstat, med et solid sosialt sikkerhetsnett som gir folk nye sjanser når noe har gått skeis, og et helse- og utdannelsessystem som ikke gjør det nødvendig å ha riktige foreldre for å komme noen vei. Jeg er mer enn villig til å betale for dette.
– Jeg vil gi min stemme til et parti med et solid miljøengasjement.
– Jeg vil ha et parti med sosial samvittighet også internasjonalt, som ser global urettferdighet og har gangsyn nok til å innse at Norge med fordel kan gi av sin overflod og også være litt generøse når det gjelder å slippe folk som trenger det, inn i landet.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 12:18   #49
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.792
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor stemmer du som du gjør?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

1. Solidaritet
2. Solidaritet
3: Solidaritet

Dette er jeg enig i.
I tilleg ønsker jeg meg bredbånd til alle, sånn at alle (selv de som bor i grisgrente strøk) får de samme muligheter til nettbruk som oss som bor i by.
Ja, jeg vet at det er en enkeltsak, men jeg syns den er viktig.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 14:18   #50
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.085
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor stemmer du som du gjør?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

1. Solidaritet
2. Solidaritet
3: Solidaritet

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 15:59   #51
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.953
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor stemmer du som du gjør?

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

...og ettersom denne tråden skrider frem, så ser man tydelig at de fleste ikke stemmer etter verdisyn, idégrunnlag, grunnsyn og grunnverdi,( slik mange hevdet til å begynne med i denne tråden) men etter enkeltsaker, og det var det jeg ville frem til, og mange gode eksempler på enkeltsaker er kommet. Jeg tenker fortsatt HP....

Hvordan går det? Du har etterhvert fått ganske mange tips.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 16:04   #52
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor stemmer du som du gjør?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg fikk visst ikke prikke deg, Desembermamma, men det siste innlegget ditt beksriver veldig godt hvordan jeg tenker når jeg leser tråden. Jeg trodde også at Eliiiin var ute etter en beskrivelse av hva verdigrunnlag og samfunnssyn utgjør politisk sett, og syns det er få som beskriver enkeltsaker de er opptatt av.


Förgrömmade unge!

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 17:05   #53
Polkadot
Passiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hedmark
Innlegg: 475
Polkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populærPolkadot er populær
Standard

Sv: Hvorfor stemmer du som du gjør?

Jeg stemmer Venstre pga miljø- og skole-politikken. Først og fremst. Nå er jeg en av de som er engasjert i perioder, og nå har jeg vært lite engasjert i mange måneder. Men de gangene jeg hører at Venstre åpner kjeften, er jeg stort sett enig i alt de sier.

Polkadot er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no