Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-14, 21:56   #41
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.272
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Gode poeng, BM. Særlig det første har jeg også tennkt på. Her har man kanskje gruet seg skrekkelig for å ta opp noe med legen sin, og så må man ta det opp med enda en! Kanskje dagen etter!

Hvis du er heldig, ja. Hvor lett er det å få time fort hos fastlegen, når man ikke vil forklare legesekretæren hva man skal ha ha timen for? Ukene går fort mellom to blå i uke 5-6 og grensen på uke 12, hvis man skal dytte inn enda en avtale med ventetid...

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 22:01   #42
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.190
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Nettopp. Jeg FATTER IKKE at de har gått med på en slik avtale. Det er så tilbakesteg for kvinner at jeg er helt målløs.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 22:04   #43
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Jeg klarer bare ikke å se forskjellen mellom å skrive ut papiret selv og sende kvinnen "over gangen" til en annen lege. Og jeg er sikker på at Gud gjennomskuer den taktikken.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 22:13   #44
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.955
Blogginnlegg: 838
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Jeg skjønner fortsatt ikke at det finnes noe å reservere seg mot, all den tid det er den abortsøkende kvinnen som selv begjærer aborten. En henvisning er når legen mener det er medisinsk grunnlag for en behandling eller undersøkelse, og altså noe legen ber om på vegne av sitt faglige ståsted. En begjæring om abort, eller sterilisering for den del, er ikke noe legen ber om, det er noe kvinnen selv ber om, et valg som ikke trenger å ha noen ytterligere medisinsk begrunnelse og dermed ikke en henvisning. Nå må de få ordnet opp i begrepsbruken. Dessuten mener jeg at leger må kunne vise folk veien til sykehuset uavhengig av hva de selv mener om det som kanskje kommer til å skje der.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 22:16   #45
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.955
Blogginnlegg: 838
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Dette med språkhandlinger har de abortvegrende legene lært om på ex.phil, og bør derfor være trygge på at Gud ikke dømmer dem for å gi informasjon og en skulder å gråte på.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 22:28   #46
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.896
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Jeg klarer bare ikke å se forskjellen mellom å skrive ut papiret selv og sende kvinnen "over gangen" til en annen lege. Og jeg er sikker på at Gud gjennomskuer den taktikken.

Klart han gjør. Han har dessuten noen klare meninger om hovmod og sånn også, så de er vel ikke helt sikkert at de derre reservasjonslegene kommer til å bli bejublet gjennom perleporten akkurat. Selv om deg ikke akkurat er DEM jeg bekymrer meg for i denne saken.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 22:30   #47
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.272
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Ellers, om offentliggjøring av lister så er det ikke noen løsning, selvsagt. Men om dette nå blir gjennomført så syns jeg uansett det kan funke som en wall of shame, i det minste.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 22:30   #48
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Nei, altså. Jeg er ikke bekymret for deres liv etter døden. Ser jeg burde hatt en himlesmiley eller flere etter setningen.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 22:36   #49
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.896
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Nei, altså. Jeg er ikke bekymret for deres liv etter døden. Ser jeg burde hatt en himlesmiley eller flere etter setningen.

:hjelper til:

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 23:19   #50
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Jeg skjønner jo ikke at det er noe å reservere seg mot jeg heller. Men jeg er uenig i at leger som ikke kan stille opp med riktig alt folk måtte be om bør finne seg noe annet å gjøre. Det vil gjelde veldig mange av oss. Men da på et litt annet plan enn dette.

Jeg synes aborter i seg selv er etisk vanskelig. Det er det mange leger som gjør uavhengig av livssyn, og grunnen til at flere av mine kollegaer har valgt bort gynekologi som fag. Likevel greier jeg ikke å forstå hva denne henvisningsvegringen bunner i selv om jeg har lest argumentene for det, jeg forstår det fortsatt ikke. For dette er ikke et medisinsk valg, legen skal bare informere og peke videre, jeg skjønner ikke hvordan de får det til å bli en medisinsk handling de ikke kan stå for.

Når det gjelder spiraler er det enklere. Vil man ikke legge inn spiraler er det helt greit å henvise videre under dekke av at man ikke er så god til det.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 23:22   #51
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.190
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men jeg er uenig i at leger som ikke kan stille opp med riktig alt folk måtte be om bør finne seg noe annet å gjøre. Det vil gjelde veldig mange av oss. Men da på et litt annet plan enn dette.


.


Helt uenig. Da trenger de ikke være fastleger, de kan være barneleger, øyeleger og det meste annet. De fleste leger er ikke fastleger. De er offentlig ansatte, og da må man gjøre den jobben man skal.

Jeg har kjipe ting i min offentlige jobb, men kan vitterlig ikke reservere meg mot det. Selv om folk sitter på kontoret mitt og gråter fra tid til annen.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 23:32   #52
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Helt uenig. Da trenger de ikke være fastleger, de kan være barneleger, øyeleger og det meste annet. De fleste leger er ikke fastleger. De er offentlig ansatte, og da må man gjøre den jobben man skal.

Jeg har kjipe ting i min offentlige jobb, men kan vitterlig ikke reservere meg mot det. Selv om folk sitter på kontoret mitt og gråter fra tid til annen.

Gjør du ting du mener er helt feil i din jobb? Det gjør jeg virkelig ikke altså. Men som sagt blir det på et helt annet plan enn dette som jeg ikke greier å forstå at er en sak en gang. Jeg står i etiske minefelt på ukentlig basis, det finnes ingen enkle, klare løsninger på noe av det. Man må manøvrere så godt man kan og søke råd der det ikke går. Og merker man at man ikke håndterer noe kan det være riktig å gi saken videre. Det er ikke alltid det mest riktige er det minst kjipe heller. Sånn sett. Noe av den jobben man skal gjøre er å stå i vanskelige situasjoner som har med liv og død å gjøre. Du får ikke noen mennekser som fungerer maskinelt nok i slike situasjoner til at de er med på hva som helst tror jeg. Og i såfall er de nok ikke av den sorten som bør gjøre den jobben i utgangspunktet.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 23:36   #53
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Likevel greier jeg ikke å forstå hva denne henvisningsvegringen bunner i selv om jeg har lest argumentene for det, jeg forstår det fortsatt ikke.

Denne «henvisningsvegringen» bunner i et ønske om å fjerne retten til selvbestemt abort. Argumentene som benyttes er ikke redelige, og det gjør dem nok vanskeligere å forstå.

Siden motstandere av denne retten har funnet ut at å argumentere åpent og ærlig ikke er særlig effektivt, gjør de i stedet hva de kan for å få vedtatt regler som uthuler retten og som gir mulighet til å trenere for de som ønsker å benytte seg av den. Dette er veldig dårlig gjort mot de som blir rammet av det, men det bryr de seg ikke om.

Ben "there, simple" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 23:47   #54
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.896
Blogginnlegg: 348
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Det Ben sa. Forøvrig er jeg enig med katta i at det i både legegjerningen og andre yrker kan oppstå situasjoner man ikke straks vet hva som er rett og hvor man står i vanskelige liv- og dødsituasjoner. Jeg er bare helt uenig i at å henvise kvinner til abort er en av dem.

Jeg er også helt overbevist om at det er en feig og moraliserende og uredelig abortgjenkamp.


Hvis man er opptatt av etikk og vanskelige valg i forhold til liv og død er det en masse andre og viktige ting å diskutere.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 23:55   #55
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.190
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Gjør du ting du mener er helt feil i din jobb?.

Ja, selvsagt, hvis det står i lovverket at det er en del av jobben min. Stadig vekk. Liker jeg ikke det, får jeg finne meg noe annet. Dette er tilogmed noe som ofte blir spurt om på jobbintervjuer i den slags jobber jeg er kvalifisert for, hvordan man takler å få beskjed om å gjøre noe man er helt imot. Takler man det dårlig, vil man mest sannsynlig ikke fpr jobben, da vil man bli ansett som en svært vanskelig arbeidstaker man ikke ønser å ha som ansatt.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-14, 23:57   #56
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.190
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg står i etiske minefelt på ukentlig basis, det finnes ingen enkle, klare løsninger på noe av det. Man må manøvrere så godt man kan og søke råd der det ikke går.

Man slik er jo ikke abortsakene, der kvinnene faktisk har krav på å få utført slike aborter det her er snakk om. En soleklar løsning finnes: gi dem det de ber om.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 00:04   #57
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Man slik er jo ikke abortsakene, der kvinnene faktisk har krav på å få utført slike aborter det her er snakk om. En soleklar løsning finnes: gi dem det de ber om.

Ja, som sagt skjønner jeg ikke hva som er saken akkurat der. Jeg skjønner veldig godt at man ikke vil utføre aborter, men jeg skjønner ikke at man ikke vil informere og peke.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 00:18   #58
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.190
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Men altså; jeg skjønner at for noen så er dette svært problematisk. Jeg bare mener at de da bør han en annen jobb.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 00:42   #59
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.245
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Jeg er enig i at det er problematisk å være fastlege hvis man ikke håndterer akkurat dette, spesielt i og med at det ropes om en spesifikk fritaksbestemmelse. Det er den biten jeg ikke skjønner. Jeg skjønner at gynekologer og jordmødre/sykepleiere på gyn trenger det fordi de er så direkte utøvere av det inngrepet. Men også dette er problematisk enkelte steder. Jeg skjønner ikke hvorfor man maser om en generell fritaksrett for fastleger. De fleste andre problematiske områder løser man ved smidighet i et kollegium. Sliter du veldig med å forholde deg til senaborter skal du kanskje ikke ha noe med fosterdiagnostikk å gjøre for eksempel, da er det greit at det er noen andre som får den jobben. Slik kan man til en viss grad løse det på legekontorer også, jeg har vært hun som la inn alle spiralene og tok alt svangerskapsrelatert, den gangen på grunn av kjønn, men det hadde jo ikke vært noe annerledes om det var fordi noen på senteret syntes det var vanskelig. Jeg har andre områder jeg ikke jobber like godt med. Det er behovet for en fritaksrett jeg ikke greier å forstå eller skjønne behovet for.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-14, 08:39   #60
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.088
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reservasjonsretten - hva er det jeg overser?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg skjønner at gynekologer og jordmødre/sykepleiere på gyn trenger det fordi de er så direkte utøvere av det inngrepet.

Men selv disse får ikke fritak for å trille sengen inn på operasjonsstuen og følge opp før og etter, de får kun fritak for selve inngrepet.
Og lever fint med det, så vidt jeg har forstått.

Jeg fatter virkelig ikke forskjellen mellom å sende videre til kollega og å sende videre til sykehuset. De er nøyaktig like deltakende.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no