Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-11, 15:35   #41
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Sykkelhjelm, redningsvest og bilbelte - selvsagt! Har aldri brukt hjelm på ski, men så er det også mer enn 10 år siden jeg satte mine ben i en alpinbakke. Har nok blitt mer bevisst på disse tingene de siste årene, og særlig etter at jeg fikk barn.

Da jeg var barn/ungdom var det jo ingen som brukte hjelm, så det var liksom aldri et tema. Jeg husker EI jente på hele den store ungdomsskolen min som MÅTTE bruke hjelm, og vi syntes skikkelig synd på henne!

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 15:36   #42
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Her brukes det som er av sikkerhetsutstyr, både av barn og voksne.

Jeg måtte bort og kommentere til en eldre mann som kom syklende sammen med barnebarnet sitt. Barnebarnet hadde hjelm, men ikke bestefaren. Grunnen til at jeg følte ekstra for å bemerke det til mannen var fordi han er pensjonert politimann. Jeg vet det ikke er påbudt med hjelm, men det er noe med at man forventer at politiet hvertfall brukes det som er av sikkerhetsutstyr. Det hører med til historien at mannen var veldig flau for å ha glemt hjelmen, og barnebarnet hadde påpekt for bestefar at han burde helt klart ha hjelm han også.

Ungene er så mye flinkere til å passe på, stakkar de voksne som sykler forbi femåringen min - han roper til de; Hei, du har ikke hjelm altså!!

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 16:33   #43
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.126
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Vi bruker ikke redningsvest i smul sjø i indre oslofjord når vi tøffer i 9 knop i en 24 fots Fjordterne, nei.

Men hadde du klart å holde deg flytende om du måtte, selv i smul sjø i indre oslofjord, til hjelpen kom? Om du måtte hoppe over bord fordi motoren tok fyr, om dere falt over bord fordi dere møtte andre båter som ikke kjørte i lav hastighet? Hadde du klart å holde deg flytende, evt klart å svømme i land og samtidig hatt kontroll på to barn?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling

Ulempene med å bruke redningsvest når man er ute i timer eller dager av gangen i 27 grader og skal bøye-krype-snu-bære-løfte i en overbygd båt er helt reelle, altså. ------------
Så min risiko-nytte-vurdering tilsier at jeg kommer til å fortsette å droppe vesten i indre strøk i lav hastighet og flatt hav, så lenge vi er to voksne. Det er en risiko, så klart, men en jeg kan leve med.

Hvorfor ikke kjøpe en Helly Hansen-vest som er flat som en vanlig vest, men som kan blåses opp ved behov? Vi har to slike og de er helt super. Verken varm eller klam eller i veien.

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling

Det er klart det er en viss risiko, men jeg krysser gaten i storbyen også, selv om jeg kan bli kjørt ned. Jeg kjører lange bilturer med høy hastighet med barna i baksetet (relativt innenfor fartsgrensene, men dog).

Men krysser du og barna gaten på rødt lys, eller venter du til det blir grønt? Og sikrer du ikke deg selv og barna best mulig når du kjører bil?


Sist redigert av 007 : 02-08-11 kl 16:39.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 17:08   #44
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Vi har en sånn, og den brukes når man er alene. Men de skal sjekkes temmelig ofte for å være sikker på at patronene funker, altså. Jeg foretrekker vanlige når jeg først bedømmer risikoen som så høy at jeg vil ha vest.

Selvsagt kan motoren ta fyr, teoretisk sett. Men en innenbords dieselmotor har temmelig lav risiko for det. Uten at jeg har belegg for det, vil jeg tro at den ligger på linje med at bensintanken på en bil eksploderer nå man fyller. For all del, jeg revurderer gjerne den risikoen ved ny kunnskap.

Det er også svært, svært få påkjørsler på sjøen, og i hvert fall av en stor båt som vår. De som drukner fra båt har enten promille, kjører om natten, har stor fart, er i åpen båt eller forliser på grunn av dårlig vær. Gjerne en kombinasjon av alle disse.

Jeg kan så klart falle i vannet, men så lenge vi er flere voksne, vurderer jeg risikoen som svært lav for at jeg ikke klarer å holde meg flytende til jeg evt blir hjulpet opp. Og risikoen for å falle ut er så klart mye lavere i overbygde båter.

Jeg mener det er klart farligere å kjøre motorsykkel i fullt verneutsyr enn å bedrive sånn båtkjøring som vi gjør. Og det mener åpenbart 99 % av alle som bruker båt i denne klassen og på denne måten (uten at det nødvendigvis betyr at vi ikke alle er idioter, så klart).

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 17:11   #45
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Jeg sikrer barna mine helt kompromissløst, ja. Der beregner jeg generelt risiki som høyere (og det er de jo vanligvis; de er mindre robuste, mindre svømmedyktige, dårligere til å beregne trafikken), og kostnaden for meg er jo minimal (sutring).

Men jeg går jo selv på rødt lys, så klart, når jeg er alene. Jeg kjører over fartsgrensen også.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 17:15   #46
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.821
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Jeg har tenkt på det samme, opptil fler ganger, og lurer på hvor vanskelig det kan være å se signaleffekten man som foreldre sender ut når man sjøl dropper sykkelhjelm, flytevest og liknende.

Sjøl sykler jeg veldig sjeldent. Jeg er dermed en elendig syklist, og bare det alene er grunn til at jeg aldri sykler uten hjelm, for ikke å snakke om forklaringsproblemet jeg hadde hatt overfor Guttungen.

Jeg husker ikke sist jeg var i båt, mange, mange år siden. Men jeg er vokst opp med båtliv, og da var redningsvest en selvfølge, både for voksen som for barn. Dette er noe jeg også ville insistert på om vi fikk mulighet til ut i båt igjen. (Og her snakker jeg altså type åpen båt, og ikke Danskeferga.)

Ski står vi ikke på, altså type alpint, men jeg hadde nok insistert på hjelm der og. Langrenn foregår som risikosport enn så lenge, altså hjelmfritt.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 17:16   #47
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.126
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Jeg leser det du skriver, Candy, du begrunner valget ditt godt, men jeg skjønner likevel ikke at du velger å droppe redningsvest i båt.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 17:27   #48
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Det er greit, agenten. Jeg er også vant til alltid å ha på vest på Vestlandet, som sagt, både fordi det er røffere, båtene vi har brukt har gått fortere og fordi det er så j##lig kaldt at det er like greit. Men da vet du i hvert fall at det går an å ha tenkt to tanker om det og likevel havne på konklusjon om at det er greit.

Vi har vester lett tilgjengelig, da. Sånn for alt annet enn å slynges ut av båten i full fart og slås øyeblikkelig bevisstløs.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 17:43   #49
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.818
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

For et par -tre år siden leste jeg en artikkel i en av de større avisene våre i landet hvor de hadde intervjuet noen som hadde holdt på å drukne på sjøen. Det var skremmende lesning. Det som kom frem der var ihvertfall nytt for meg, at det ikke er mange hundre meterne man klarer å svømme før man får så store kramper at man ikke greier lengre. Og at det beste man kunne gjøre var å ligge stille med hendene inntil kroppen, for ikke å miste varme. Og håpe på rask hjelp. Marginene er MYE mindre enn man tror på sjøen altså.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 18:14   #50
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Jeg er temmelig sikker på at jeg løper en VELDIG mye mindre risiko når jeg sykler i sakte fart uten hjelm, enn de som sykler i 90 km i timen med hjelm. Å sykle så fort er en risiko jeg ikke hadde tatt. Men som sagt, jeg har begynt å bruke hjelm uansett.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 18:41   #51
Rose
Bør lage seg en tittel selv
 
Rose sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.456
Rose er populærRose er populærRose er populærRose er populær
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Jeg må innrømme at jeg er litt dårlig på hjelmfronten. Har ikke fått kjøpt meg en ennå, dårlig unnskyldning..vet Redningsvest bruker jeg alltid, er livredd for å falle uti at der tør jeg ikke annet. Bruker alltid bilbelte også.

Er jo det samme med buss, er belte i de fleste bussene, men nesten ingen bruker de. Kan jo skje en ulykke med bussen å.

__________________
Rose
Rose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 18:43   #52
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Manglende bruk av sikkerhetsutstyr hos voksne

Fili, det er trening for meg. Det reduserer andre helserisikoer dramatisk.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no