Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Boller - leter etter oppskrift

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-10-09, 13:26   #41
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.324
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller - leter etter oppskrift

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg merker veldig forskjell? Jeg har bakt mye boller i mitt liv (Iset baker jo aaaldri ) og med melis blir de mer som "kjøpeboller", de blir ikke kompakte slik som ellers. De får altså mer kjøpebollepreg når det gjelder luftighet. Mulig jeg har brukt dårlige oppskrifter, men jeg har prøvd ekstremt mange altså.

Jeg får alltid luftige boller, uansett oppskrift. Jeg bruker sukker, ikke melis, og jeg bruker melk i stedet for vann. Svigermor påstår at man ikke må bruke melk i bollene fordi de da blir tunge. Pøsj, sier jeg. Deigen blandes godt og heves godt før den rulles til boller som får etterheve i lunken ovn. Det er viktig at de hever nok, men ikke for mye. Pensles med sammenvispet egg før steking.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 13:36   #42
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller - leter etter oppskrift

Jeg bruker også alltid melk i bollene. Brukte sukker da jeg bakte i går, men gjorde som Veronal sa, og hadde i tillegg en teskje bakepulver i. De ble kjempeluftige og fine!
Så da har jeg opplevd svart på hvitt at det ikke spiller noen rolle om det er melis eller sukker, det er altså fremgangsmåten det kommer an på.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 13:45   #43
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boller - leter etter oppskrift

I min luftige skolebrødoppskrift er det sukker. Men i tillegg til gjær så er det både egg og hjortetakksalt som bidrar til heving. Den deigen er så løs at den ikke går å bruke til skillingsboller, da det er umulig å kjevle den. Dessuten er det viktig å sette den på en stekeplate som ikke er varm og inn i ovnen før den er helt varm.

De blir sinnsykt gode.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 14:11   #44
Fantomann
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 33
Fantomann har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Boller - leter etter oppskrift

Pass på at deigen ikke blir for "tykk". Jo mer veske det er i deigen, jo luftigere blir bollene. Jeg bruker denne oppskriften, men det finnes jo ørten forskjellige om du søker på google. Pass også på at deigen hever skikkelig. Det perfekte sted er baderomsgulvet om du har varmekabler der.

Fantomann er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-10-09, 15:02   #45
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.324
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller - leter etter oppskrift

Det er også avgjørende at deigen har perfekt konsistens. Ellers får du ikke fine boller.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 22:49   #46
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.479
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boller - leter etter oppskrift

Bakte disse i går, de ble veldig gode. Men jeg måtte inn og steke dem litt til slik at total steketid sikkert var 10-12 minutter på 250 grader. De var altfor deigete selv etter avkjøling da jeg tok dem etter 8 minutter.

Men jeg kom på en ting mens jeg bakte, pleier det ikke å være egg i bolledeig? Hadde disse blitt enda bedre med egg i mon tro?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 22:56   #47
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.324
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller - leter etter oppskrift

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Bakte disse i går, de ble veldig gode. Men jeg måtte inn og steke dem litt til slik at total steketid sikkert var 10-12 minutter på 250 grader. De var altfor deigete selv etter avkjøling da jeg tok dem etter 8 minutter.

Men jeg kom på en ting mens jeg bakte, pleier det ikke å være egg i bolledeig? Hadde disse blitt enda bedre med egg i mon tro?

Jeg bruker ca et halvt egg i mine, og sparer resten til pensling. Og det høres ut som om du har hatt altfor høy temperatur på ovnen. Jeg steker aldri på mer enn 225 grader, vanligvis 200. Da er de ferdige når de er gyldne på toppen.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 23:05   #48
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller - leter etter oppskrift

For høy temperatur ja. Min ovn blir alltid for varm, så jeg må alltid senke temperaturen uansett hva jeg skal steke. Boller steker jeg som regel på 200 grader.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-09, 10:06   #49
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.479
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boller - leter etter oppskrift

Jeg pleier også å steke boller på 200 grader, men på søteliv stod det at disse skulle steke på 250 grader i 7-8 minutter, og jeg skrudde av hodet og fulgte oppskriften.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-09, 10:51   #50
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Boller - leter etter oppskrift

Nå fikk jeg veldig lyst på boller.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-09, 11:08   #51
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller - leter etter oppskrift

Disse må definitivt bakes.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-09, 11:14   #52
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.160
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Boller - leter etter oppskrift

Man får mye prestasjonsangst og næring til gjærdeigangsten sin av å lese bolletråder.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-09, 11:21   #53
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Boller - leter etter oppskrift

Nå er jeg nok litt treg, men byttes alt sukkeret ut med melis eller bare litt?

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-09, 20:47   #54
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Boller - leter etter oppskrift

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Kan det vera denne ?

Denne oppskrifta fann eg inne på det detsoteliv.no

Og eg kan annbefale dei. Litt rar oppskrift kanskje, men bollane blei heilt perfekte. ( sjå bilde )

Ingredienser:

1 liter melk
300 g smør
250 g melis
100 g gjær
1,5 kg kveitemjøl
0,5 ts kardemomme

Pynt: Melisdryss

Framgangsmåte:

Kok opp melk, smør og melis. Avkjøl blanding til den er fingervarm. ( det er dette som gjer bollane så luftig og fine )
Rør gjæren ut i væsken. ( dersom ein bruker tørrgjær slik som eg gjorde, har ein dette sammen med mjølet )
Bland i kardemomme og kveitemjøl. Elt deigen til den er smidig og fin.

Trill bollane ut med ein gong. ( nei dei skal ikkje heva først ) Eg delte deigen i to og hadde rosiner i halvparten og lagde vanlige kveiteboller av andre.

Så skal dei stå og heva lunt i 1 time.

I oppskrifta står det at dei skal steikast ved 250 grader i 7-8 minutter. Eg turde ikkje å ha ovnen på så masse. Då ville dei blitt svidd. Trur me hadde den på ein 225 grader sånn ca.

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Nå er jeg nok litt treg, men byttes alt sukkeret ut med melis eller bare litt?

Bare gjør som oppskriften, veldig enkelt og veldig, veldig godt!!

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-09, 12:22   #55
Bayone
snur
 
Bayone sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.445
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Boller - leter etter oppskrift

Disse skal jeg prøve i dag Største har lenge mast om å bake boller, så da blir det i dag.

__________________
2001 2004
Bayone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-09, 15:07   #56
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.479
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boller - leter etter oppskrift

Jeg har laget disse et par ganger, og jeg syns de blir kjempegode. Men de blir veldig myke, jeg skulle ønske bunnen var litt mer "fast". Kanskje de hadde blitt det om jeg smurte langpannen heller enn å steke på silikonpapir?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 11:48   #57
Mississippi
ull-lue
 
Mississippi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.327
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Boller - leter etter oppskrift

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Kan det vera denne ?

Denne oppskrifta fann eg inne på det detsoteliv.no

Og eg kan annbefale dei. Litt rar oppskrift kanskje, men bollane blei heilt perfekte. ( sjå bilde )

Ingredienser:

1 liter melk
300 g smør
250 g melis
100 g gjær
1,5 kg kveitemjøl
0,5 ts kardemomme

Pynt: Melisdryss

Framgangsmåte:

Kok opp melk, smør og melis. Avkjøl blanding til den er fingervarm. ( det er dette som gjer bollane så luftig og fine )
Rør gjæren ut i væsken. ( dersom ein bruker tørrgjær slik som eg gjorde, har ein dette sammen med mjølet )
Bland i kardemomme og kveitemjøl. Elt deigen til den er smidig og fin.

Trill bollane ut med ein gong. ( nei dei skal ikkje heva først ) Eg delte deigen i to og hadde rosiner i halvparten og lagde vanlige kveiteboller av andre.

Så skal dei stå og heva lunt i 1 time.

I oppskrifta står det at dei skal steikast ved 250 grader i 7-8 minutter. Eg turde ikkje å ha ovnen på så masse. Då ville dei blitt svidd. Trur me hadde den på ein 225 grader sånn ca.

Jeg baker disse ganske ofte
Men jeg lurer på om det er nødvendig å koke opp melk, melis og smør eller om jeg kan varme det til fingervarmt ...?
Noen som vet?

__________________
"Det er ikke dråpen som får begeret til å flyte over. Problemet er at da dråpen kom var begeret alleredet fullt, og det hadde ikke dråpen noe med, den hadde jo nettopp kommet" -Karsten Isachsen
Mississippi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-10, 12:19   #58
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.832
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boller - leter etter oppskrift

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Jeg baker disse ganske ofte
Men jeg lurer på om det er nødvendig å koke opp melk, melis og smør eller om jeg kan varme det til fingervarmt ...?
Noen som vet?

Jeg smelter smøret, har i melken og melis, og varmer til fingervarmt. Bollene blir fortreffelige uansett.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no