Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-12, 08:22   #41
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Jeg er fullt klar over at hvis det er flere allergier så er dette en vanskeligere sak altså.

Tenker jo at det ikke er noe problem å lage en kake uten egg eller f.eks gluten. Men det er jo sikkert fordi gutta har sin favorittkake som er uten egg og som uten problem kan gjøres glutenfri i tillegg.
Men jeg skjønner at jeg nok må jenke ned forventningene ja.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

I tillegg til dette med flere allergier, har du bursdagsbarnets ønske. Og det synes jeg ikke er uviktig. Hvis bursdagsbarnets ønske for dagen er marengskake og eggedosis tenker jeg at det får bli det, og så lager man en allergivennlig kake i tillegg. Og kanskje gele.

Det Katta sa.

Vi har alltid minst en glutenallergiker i hver bursdag. Alltid glutenfritt mel i hus. Kaker er greit, men bursdagsbarnet ønsker alltid sjokoladeboller og jeg får ikke til gjærbakst uten gluten. I barneselskap har vi en kake/cupcakes og boller. Da er det en ting allergikerene kan spise. I tilleg kan de selvsagt spise den varme maten. Å forvente at man skal kunne spise alt blir sært i min verden.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 08:37   #42
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Jeg har familie med cøliaki, og sørger for at de kan spise kaken jeg lager, men de pleier å ha meg egne lomper / pølsebrød.
Har hatt barn på besøk i bursdag med eggallergi, og laget kake tilpasset dem.
Og tilbudt halal-mat i bursdager. Litt tilrettelegging er fint, synes jeg.

Men jeg synes godt de som har allergiene kan komme med enkle tips til hvordan jeg løser problemet (for eksempel hvilken pose-kake de tåler, eller hvilke pølser som funker best for dem).

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx

Sist redigert av tiddelibom : 26-01-12 kl 08:46.
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 08:40   #43
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.208
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

De fleste allergiske barn blir vel ganske vant til å ikke kunne spise alt når de er i selskap. Sønnen min lærte seg veldig tidlig å spørre om det var egg i forskjellige ting. Så var det en stund det bare var rått egg han måtte passe seg for. Det ble utrolig mye enklere da han kunne spise vanlige kaker med egg i deigen, vafler, pannekaker osv. Før det hadde jeg alltid sjokoladekake i fryseboksen, så han kunne få med sin egen om han ble bedt i bursdag på kort varsel. Nå er det nøtter og mandler han er allergisk mot, som kan få enda alvorligere følger hvis han får det i seg. Men det er som regel ikke så mye mat med nøtter i barneselskap, heldigvis, det skumleste er egentlig smågodt som ikke har noen varedeklarasjon.

De eneste bursdager han er helt forhindret i å gå i, er hos de som har katt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 08:45   #44
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.514
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Personlig bruker jeg å lage det slik at alle kan spise alt. For min del går det på at det er lettvindt når jeg serverer. Jeg vil heller bruke tiden på å lage mat, heller enn å innformere en skokk med hujende unger om hva x kan spise og hva y kan spise. Men dette er jo bare en praktisk tilnærming. Hadde det vært slik at vi hadde mindre bursdagsselskeber og flere typer allergi hadde jeg sikkert valgt å gjøre det anderledes.

Jeg synes du er litt kravstor - de fleste jeg vet om som har allergi tilbyr seg å sende med ungene mat i bursdager. Så det virker som det er det som er "normen" her?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 08:46   #45
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Jeg prøver å gjøre slik at alle kan forsyne seg av noe. Han med diverse allergi som vi bruker å få besøk av i bursdag bruker å ta med ting selv som han kan spise.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 08:49   #46
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.208
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

For å svare konkret på spørsmålet: Ja, jeg syns det er kravstort å forvente at barnet ditt skal kunne spise absolutt alt i et selskap. Jeg ville tilbudt å ta med alternativer til den maten som serveres, og tatt det som en bonus om de tilbød seg å tilpasse. Det vil si, det er det jeg har gjort.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 08:50   #47
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Jeg har enda ikke opplevd å ha noen uttalte allergier på våre barnebursdager. Og når det er snakk om å ha så mye å velge i - så kjører vi ofte svært enkelt. Jeg ser her at det som hylles som absolutt greit nok når man vegrer seg for bursdagsbesøk kanksje blir i overkant enkelt. Men ungene bruker å være fornøyde.

En varmrett: pølse eller pizza og to kakevalg sjokoladekake og boller eller is.

Det er ikke så mye vanskeligere å lage ei allergivennligkake. Men det er jo ingen tvil om at det enkleste er å følge den oppskrifta man alltid bruker. Når det er sagt så er jeg vokst opp med diverse allergier i storfamilien, så jeg tar selvsagt hensyn når det trengs. Men det er ikke helt riktig at det "bare" er å lage allergivennlige alternativer for de som i utgangspunktet ikke er godvenner med kakeforma.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 08:53   #48
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Eg tenkjer at det er fint om det er litt å velga i for ein allergiker, altså at det ikkje er kun ein ting på bordet dersom dei andre gjestene har fleire ting å velga. Dersom det er 4-5 kaker/desserter å velga i, er det nok litt kjipt å få beskjed å at den kaka er alt som kan spises.

Vi opplever allergier kun i forbindelse med lillesøsters bursdager, og då er det snakk om cøliaki og laktoseintoleranse. Siden eg likevel skal bake, kjører eg gluten- og laktosefritt over heile linja, fordi det er det enklaste. Antageleg hadde eg kjørt same løpet med eggallergi og diabetes og, men eg likar å bake og prøver gjerne nye oppskrifter. Det har nok også litt å sei trur eg. Dersom nokon i utgangspunktet ikkje er spesielt glad i matlaging, kan nok allergivennleg mat vera eit ork.

Forøvrig er den einaste eg kjenner med eggallergi så alvorleg ramma at han ikkje toler egg i lufta han puster. Så då hadde eg nok kjørt fullstendig eggefri bursdag. Det siste ein vil er å tilkalla ambulanse i ein barnebursdag.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 08:56   #49
Elvira
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 3
Elvira har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Har en sønn med cøliaki. Har som regel alltid to typer "kake" i fryseren, som regel muffins/cupcakes. Så sender jeg med noe i bursdager - slipper å lage nytt hver gang.

Synes man må ta litt ansvar altså.

Ble oppringt av mor til en i klassen som spurte om oppskrifter på glutenfritt en gang før en bursdag. Satte veldig pris på det.

Elvira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 08:56   #50
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.172
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Men det er ikke helt riktig at det "bare" er å lage allergivennlige alternativer for de som i utgangspunktet ikke er godvenner med kakeforma.

Nei, det er også et poeng. Og jeg opplever at de fleste egentlig sier "som vertskap vil jeg tilrettelegge for gjestene; som gjest vil jeg ikke forvente tilrettelegging, men bli glad hvis det gjøres likevel". Det synes jeg generelt er en god innstilling, og hvis alle tenker litt i de baner, tenker jeg det meste går bra.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 08:58   #51
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg har også litt angst for å ikke få maten ren nok hvis jeg skal lage allergimat. Mine gryter og panner og former har jo vært brukt med både egg, melk, gluten og nøtter. For de fleste går vel det greit, men likevel blir jeg litt stresset hvis det er snakk om alvorlig allergi.

Jeg har en venninne med alvorlig alergi og fra henne forstår jeg at noe av det værste er de som tror de har laget noe hun kan spise, men som ikke er rent nok. Hun "må" da spise den "tilpassede maten og bli dårlig.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 09:02   #52
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.080
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Og helt ærlig: Jeg har aldri bakt uten egg og aldri uten glutenfritt mel, og hadde ikke gjort det i selskap første gang. Jeg hadde bakt en vanlig kake og fikset noe annet som allergikeren kunne spise.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 09:08   #53
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.172
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Og helt ærlig: Jeg har aldri bakt uten egg og aldri uten glutenfritt mel, og hadde ikke gjort det i selskap første gang. Jeg hadde bakt en vanlig kake og fikset noe annet som allergikeren kunne spise.

Glutenfritt mel ville antagelig ikke jeg heller prøvd å bake med uten å ha prøvd det før. Men det er jo mange typer gjærbakst og opptil flere formkaker som ikke inneholder egg i utgangspunktet (den langpannesjokoladekaken jeg har plukket opp på FP og pleide å lage i barneselskaper, for eksempel), og jeg hadde gjerne lagt f.eks. kanelboller til menyen dersom jeg visste det kom en eggeallergiker. (Jeg har sluttet å pensle hveteboller med egg for mange år siden, nettopp med tanke på å kunne ha noe i fryseren som en eggeallergiker kan spise.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 09:09   #54
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Det kommer litt an på allergien, tenker jeg. Ei som var bursdagsgjest hos storesøster for noen år tilbake, var allergisk mot egg. Det er en smal sak å unngå. I samme bursdag var det to muslimer, som ikke skulle ha svinekjøtt. Det er også greit å holde seg unna. Jentene (og foreldrene) ble overraskede og glade for at de kunne spise alt som stod på bordet.

To små gutter som er hos oss av og til, er allergiske mot "alt", og der avtaler jeg med mamma'n. Er det et større selskap, tilbyr hun seg alltid å ha med en kake til selskapet (og da selvsagt en gutta hennes kan spise, men som ikke er bare til dem), er de her bare på kaffe eller noe, spør hun hva vi serverer, og tar med seg noe i samme gata til guttene. "Problemet" her er at besøk fra disse guttene gjerne ikke er planlagt lang tid i forveien, og når man står der en søndag ettermiddag og skal bake noe til kaffebesøket i full fart, er det ikke alltid man har alle nødvendige ingredienser i hus for å bake allergivennlig.

__________________
2000, 2003, 2010
og engelen Guro 2011
ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 09:09   #55
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Man skal ikke undervudrere ferdigposer fra toro / mølleren! Veldig mye posekaker er nettopp glutenfritt og/eller melkefritt. Det forenkler en hel del, synes jeg.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 09:14   #56
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.511
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Vi har ingen alvorlige allergikere i omgangskretsen, men noen allergikere er det jo. Jeg pleier å passe på at allergikerne kan spise tilnærmet det samme som de andre, men hvis det f.eks. er to kaker så må det være greit å ha f.eks. egg i den ene syns jeg.

Mini har en gutt i barnehagen som ikke tåler melk, sist bursdag hadde hun lyst å ta med is (de har med is eller kake i barnehagen når de har bursdag). Jeg sjekket med foreldrene til allergikeren hva slags is han kunne spise, og tok med det også. Men de andre barna fikk vanlig is - og jeg syns ikke det er noe galt i det.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 09:15   #57
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Gluenfrie kaker er smal sak. Bytt ut hvetemel med lys, glutenfri kakemiks. En del kaker blir faktisk luftigere og penere med glutenfritt.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 09:15   #58
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.080
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Glutenfritt mel ville antagelig ikke jeg heller prøvd å bake med uten å ha prøvd det før. Men det er jo mange typer gjærbakst og opptil flere formkaker som ikke inneholder egg i utgangspunktet (den langpannesjokoladekaken jeg har plukket opp på FP og pleide å lage i barneselskaper, for eksempel), og jeg hadde gjerne lagt f.eks. kanelboller til menyen dersom jeg visste det kom en eggeallergiker. (Jeg har sluttet å pensle hveteboller med egg for mange år siden, nettopp med tanke på å kunne ha noe i fryseren som en eggeallergiker kan spise.)

Det har du rett i. Og hvis det kom en som ikke tålte egg, hadde jeg sikkert bakt boller.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 09:16   #59
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.963
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Jeg synes det er kravstort å forvente at all serveringen er tilpasset allergikeren, men et par alternativer bør man få til. For min del ser jeg an hvilken type allergi det er. Er det noe som er veldig enkelt å unngå uten at alle vi andre må spise mat som egentlig ikke smaker så godt så lager jeg all maten lik, men jeg hadde f.eks. ikke kjøpt inn glutenfritt mel og bakt en egen kake bare for ett barn. Da hadde jeg nok rådført meg med foreldrene og hørt om de hadde noen kakestykker i fryseren de kunne ta med, eller et par glutenfrie pølsebrød/lomper, og så kunne jeg sørget for at resten av serveringen var spisende for alle.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 09:18   #60
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.080
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg kravstor angående matallergi og bursdager?

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Gluenfrie kaker er smal sak. Bytt ut hvetemel med lys, glutenfri kakemiks. En del kaker blir faktisk luftigere og penere med glutenfritt.

Sikkert. Lett når man kan det, og fint hvis man har folk i familien som er allergiske for noe slik at man stadig konfronteres med dette. Men vi har faktisk ingen i familien og foreløpig heller ingen venner som er allergisk mot noe som helst, og i en hektisk hverdag prioriterer jeg ikke uttesting av helt nye kaketyper før en barnebursdag hvor barnet erfaringsmessig spiser et halvt stykke. Jeg ønsker også å vite at bursdagsbarnet selv liker kaka jeg baker.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no