Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ikke lov med pennal på skolen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-09, 23:03   #41
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke lov med pennal på skolen?

Opprinnelig lagt inn av Gri, her.

Vi har fått beskjed om at 1. klassingane her ikkje skal ha med pennal. Grunnen er at det skaper unødvendig mykje uro og "styr" å finne ting i pennalet. Når alt utstyret er klart på skulen slepp ein også det med gløyming (og det kan vere eit stort problem har eg opplevd som lærar). Vår 1.klassing har likevel fått nytt pennal da, til leksene

Her i Drammen også. Hun vet også at det skal brukes til lekser hjemme, men det skal få være med i morgen likevel på 1.skoledag. Jeg kommenterte forøvrig på første foreldremøte at det kom vi til å gjøre, når dette ble nevnt. Man skuffer ikke dem på den måten.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 23:05   #42
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke lov med pennal på skolen?

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Jeg skjønner forbudet godt. Hvis man f.eks har stasjonsarbeid med 12 minutter på hver stasjon, tar det voldsomt lang tid om det pennalet med alle de spennende greiene skal opp og ned hver gang ... På skolen til ungene er det ikke noe forbud, men der finnes alt de trenger i boks på gruppebordet, i hvert fall for ham i 1., så han trenger strengt tatt ikke ha med pennalet. Sist jeg hadde 1. klasse, informerte jeg om at elevene ikke trengte pennal, men at det gjerne kunne være med i sekken dersom det var viktig for eleven. Ungene klarte fint å forholde seg til at de når det er f.eks. stasjonsarbeid står det de trenger på bordet, mens de gjerne kan bruke pennalet når man har skriveverksted og skal skrive brev/tegne etc. På SFO er det også stas med eget pennal.

Du formulerte deg noe finere ja. Det handler mye om det synes jeg. Jeg forstår budskapet, men de må vokte seg litt på hvordan de presenterer dette. Å slå ned på dette i morgen første skoledag, er liksom ikke greia. Foreldrene har fått beskjed, og har noen det med i morgen så er det nok mest fordi det har ventet i sekken siden f.eks. februar. Senest i kveld tittet storesøster gjennom de tre lommene, og viste at hun hadde både blekkpenn og forstørrelsesglass. Det er så mange forventninger at hun nesten dirrer.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 23:21   #43
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ikke lov med pennal på skolen?

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Osloskole her! Og de får ha pennal

Samme her!

__________________
Snuppene mine født -99 -02 og -05
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 23:22   #44
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.973
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke lov med pennal på skolen?

Alle skoler som praktiserer Early years eller Tidlig innsats, har forbud mot pennaler. Dette er et nytt prosjekt som setter fokus på leseforståelse og veiledet lesing. Opplegget er stasjonstrening og som mange har sagt, 1.klassinger bruker lang tid på pennal.

Her er det Early years og jeg er kjempefornøyd med opplegget. Tulla trives med det og har en veldig forutsigbarhet. Læreren har en unik mulighet til å drive tilpasset læring til hver enkelt elev hver eneste dag. Pennal eller ikke har jeg en følelse er mest viktig for foreldre som synes pennal er en viktig del av skolehverdagen. Tillegger vi voksne pennalet stor vekt og viktighet, blir det viktig, prater vi derimot positivt for at pennalet skal brukes hjemme til lekser, blir også barna positive til det. Viktig at vi som foreldre støtter skolens valg slik at barna ikke blir føler en konflikt mellom foreldrene og skolen. Uenigheter bør tas med pedagoger og administrasjon uten barn tilstede.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 23:51   #45
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.545
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke lov med pennal på skolen?

Ingen pennal hos oss, bare et godt utvalg av det de trenger på skolen. Gode blyanter med godt gripetak, og god orden og system, med fargesortering, etc.

Det er en Montessoriskole.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 23:53   #46
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke lov med pennal på skolen?

Her var det masse erfaringer og forklaringer, tusen takk. Jeg har nå stor forståelse og ser absolutt hvorfor penal ikke er lov.

amylin - ja, det er Tidlig innsats Early Years for alle penga på skolen vår også, 2 første timene av dagen hver eneste dag fatisk. De skal jo da være fleksible og flytte seg fra stasjon til stasjon uten å dra på noe som helst.

Indeed, skolehverdagen er noe annerledes en klasserommet mitt var da jeg begynte i 1 klasse i 1977

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 08:28   #47
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.609
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke lov med pennal på skolen?

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Jeg tror det er like mye hva vi voksne gjør det til. På skolen vår har de ikke lov til å ha pennal i 1. klasse (av samme grunner som beskrevet over her). Ikke bruker de egen skolesekk heller, den får de utdelt på skolen og alle har lik. Jeg kan ikke huske at det var noe sårt for jenta mi i det hele tatt. Hun fikk pennal, men det lå hjemme og ble brukt til lekser. Det var stas med sekken hun fikk på skolen.

Jeg kan være enig i at informasjonen bør komme før 1. skoledag (for å hindre at man kjøper unødvendig), eller etter. Første skoledag trenger man ikke komme med den type informasjon.


Selvsagt handler det om hva man gjør det til, og hadde HI visst at det var pennalforbud, så hadde hun sikkert sørget for at barnet visste om det og var forberedt på det. Jeg skjønner også at dersom alle får tildelt sekk så har de ingen såre følelser over ikke å ha ny sekk.

Her får ingen tildelt sekk på skolen, og jeg tror det var få av førsteklassingene i fjor som ikke var litt opptatt av den nye skolesekken og pennalet sitt altså. Vesla ville nok blitt rimelig lei seg om hun fikk beskjed første skoledag at en av de tingene var forbudt å ha med. Hun hadde selvsagt kommet over det - hun vet at life's a bitch innimellom - men det er da en unødvendig skuffelse som kan unngås om det sies i fra på forhånd.

I annen klasse derimot er det tydeligvis ikke så nøye. Vesla har allerede etter to dager funnet ut at pennalet er unødvendig så det gidder ikke hun å drasse på.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose

Sist redigert av Røverdatter : 19-08-09 kl 08:56.
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 09:20   #48
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ikke lov med pennal på skolen?

Har barn i 10. klasse og 8.klasse og har aldri vært borti et slikt forbud - men ser hensikten med det, det høres fornuftig ut.

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 09:34   #49
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 6.002
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikke lov med pennal på skolen?

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Alle skoler som praktiserer Early years eller Tidlig innsats, har forbud mot pennaler. Dette er et nytt prosjekt som setter fokus på leseforståelse og veiledet lesing. Opplegget er stasjonstrening og som mange har sagt, 1.klassinger bruker lang tid på pennal.

Her er det Early years og jeg er kjempefornøyd med opplegget. Tulla trives med det og har en veldig forutsigbarhet. Læreren har en unik mulighet til å drive tilpasset læring til hver enkelt elev hver eneste dag. Pennal eller ikke har jeg en følelse er mest viktig for foreldre som synes pennal er en viktig del av skolehverdagen. Tillegger vi voksne pennalet stor vekt og viktighet, blir det viktig, prater vi derimot positivt for at pennalet skal brukes hjemme til lekser, blir også barna positive til det. Viktig at vi som foreldre støtter skolens valg slik at barna ikke blir føler en konflikt mellom foreldrene og skolen. Uenigheter bør tas med pedagoger og administrasjon uten barn tilstede.

Ja, dette er mitt inntrykk også. Her var det besteforeldre somv ar mest opptatt av pennal, snuppa har altså fått to stk som ligger på rommet hennes og som hun har brukt i sommer når hun har tegnet og hatt med seg på overnattingsbesøk hos besteforeldre, men jeg gav beskjed til dem at det ikke var tillatt på skolen så snuppa har ikke oppfattet at dette er en skolegreie engang. Så her har vi ikke hatt noen spørsmål eller tanker rundt pennal i det hele tatt, og hun syns det var storartet med skolens utstyr i en kasse på bordet.
Og forøvrig syns jeg dette mer Early years virker helt fantastisk i forhold til de utrolig lange timene vi hadde da jeg begynte på skolen på 70-tallet.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 09:37   #50
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.545
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke lov med pennal på skolen?

Kan du fortelle litt mer om early years, amylin? Det høres spennende ut.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 12:44   #51
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ikke lov med pennal på skolen?

Opprinnelig lagt inn av Lykkex3, her.

På skolen vår er det kun tillat med runde penal, altså ikke de som er firkantet og som kan gå i flere etasjer. Mye av grunnen er at det ikke er plass til det på pulten og så er det som flere nevner alt for mye spennende dill for de søte små. Her gjelder den regelen tilogmed 3 klasse.



For å demostrere hvor lang tid det tar med førsteklassinger og nytt penal, tok læreren tiden en av de første skoledagene til Storesøster. Når det hadde gått 15 min uten at de hadde greid å gjøre seg ferdig, syns hun det var godt nok poeng til å ha blyanter osv liggende i kassene deres og la dillet ligge igjen hjemme. Foreldrene var selvfølgelig helt enig i dette er den lille demoen vi fikk.


Nå har jeg blitt litt mer opplyst, ja - og har forandret mening.
Jeg vet ikke praksis her på skolen, men eldste begynner neste år så da får vi se.

__________________
2004 2006 2008
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 15:04   #52
iana
safariqueen
 
iana sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 534
iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

Sv: Ikke lov med pennal på skolen?

Jeg har hatt barn på Montessoriskole i mange år. De har aldri brukt pennal.

iana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 18:50   #53
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.973
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke lov med pennal på skolen?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Kan du fortelle litt mer om early years, amylin? Det høres spennende ut.

Jeg kan egentlig ikke så mye, siden skolen min ikke har startet enda og det kun er tulla sin skole som praktiserer det. Tror Early years er et prosjekt som er fra Australia. Det legges vekt på leseforståelsen og ikke like mye den tekniske delen av lesingen. Barna skal forstå at bokstaver danner en mening og pirre nysgjerrigheten til hvilken historie ordene forteller, bl.a. ved veiledet lesing.

Undervisningsopplegget skal foregå to timer om dagen og helst en gang om dagen. All undervisning i Early years er lagt opp til stasjoner, og det er fast hva stasjonene går ut på, men spesifikk innhold forandres selvfølgelig. Så vidt jeg husker er det data med pedagogiske spill, kreativ stasjon, lesestasjon med egenlesing av bøker tilpasset nivået, skrivestasjon, hvor det i starten er lagt vekt på øving av bokstaver og veiledet lesing. Tror forresten det er en stasjon med bygging også. Læreren er alltid på veiledet lesing og elevene klarer seg selv på de andre stasjonene siden oppgavene alltid skal være selvdrevne og tilpasset nivået. På veiledet lesing bruker læreren bøker tilpasset nivået og bruker mye tid på å snakke om forside, begreper i forbindelse med bildet på forsiden, overskrift før de starter å lese. Eks. Hva ser du på bildet? Hvem tror du de er? Hva tror du skjer med jenta? Hvem sin hund er det? Hva tror du hunden heter?

Veiledet lesing hjelper elevene til å forstå hvordan en handling bygges opp, at ordene forteller en historie, får elevene nysgjerrige og ivrige etter å få vite hva som skjer i boka og øker leselysten.

Det er leselekser hver dag hvor elevene får med seg en bok tilpasset deres nivå hjem. Foreldrene skal lese samme bok med elevene hver kveld, og får beskjed om å drive en form for veiledet lesing hjemme. Snakke om begreper i boka, snakke om bildene og hvordan bildene henger sammen med historien, gjerne dra inn ting som har skjedd eller ting foreldre og barnet har opplevd sammen, rett og slett snakke om boka mens man leser.

Det er sikkert mye mer også, men det ser ikke jeg siden jeg er på foreldresiden av dette prosjektet. Ser og opplever som sagt at tulla har bedre forståelse av tekster og lærte å lese veldig kjapt. Samtidig ser læreren nivået til alle elevene veldig godt.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 19:26   #54
Lillebill
Aktiv
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 105
Lillebill har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ikke lov med pennal på skolen?

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Tvert i mot - her får vi beskjed om at de skal ha med pennal, inneholdende tykk gråblyant, tykke fargeblyanter, viskelær, limstift og "god papirsaks".

Slik er det på skolen til min sønn-i Oslo. Tydelig at det er store forskjeller fra skole til skole.

__________________
Lillebill og gutta-02 og -06
Lillebill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-09, 20:59   #55
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke lov med pennal på skolen?

Vi hadde dessuten forberedt storesøster etter foreldremøtet at pennalet var for lekser, og det var med stor andakt hun hentet det i dag og farget bildet hun hadde i lekse. Så nøye og sirlig er vel intet farget her i huset før.
Så når bruken var klargjort, så var det sånn det skulle være. Det ble heller ikke nevnt overhode første skoledag.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 13:37   #56
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke lov med pennal på skolen?

Jeg er nyutdannet lærer og har vært på en del skoler. Jeg har også hatt barn i skolen i 11 år. Har aldri hørt om at det ikke er lov å ha med pennal. Har heller sjelden opplevd at pennal har vært et problem. Enkelte jenter har med en del dilldall i pennalet og sekken. De får beskjed om å legge det i sekken i timen og det har gått greit.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 16:15   #57
Lilleville
Superduperaktiv
 
Lilleville sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 591
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Sv: Ikke lov med pennal på skolen?

På skolen vår får heller ikke førsteklassingene ha med pennal.

Helt greit, forstår det godt. Skulle bare ønske at de sa ifra før første skoledag...

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 16:26   #58
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke lov med pennal på skolen?

Penal funker særdeles dårlig med Early Years Literacy Programme (Tidlig Innsats Early Years) da elevene flytter seg fra statsjon til stasjon hvert 13 minutt.

Polyanna. Her er litt mer info om Early Years Literacy Programme. Vi har fått en god del info fra skolen. Så langt er jeg veldig imponert over det jeg har sett og erfart. Undervisningen blir tilpasset elevens feridigheter og de sitter i grupper med barn på sitt "nivå". Det er, etter det jeg forstår en ganske dyr "metode" men etter de dårlige PISA resultatene i Norge så begynte de jo å se på metoder i utlandet med stor suksess, TIEY er en av disse. Det vises til meget gode resultateter på kort tid.
Det eneste jeg stusser ved er at EYLP krever stor innsats fra foreldrenes side, og da tenker jeg på hva som skjer med de barna som ikke har foreldre som følger opp hjemme .....

http://www.earlyyears.sa.edu.au/page...9466/?reFlag=1
http://www.svarttjern.gs.oslo.no/sat...rly_Years.html
http://www.utdanningsetaten.oslo.kom...744-27947.html

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)

Sist redigert av Lisa : 21-08-09 kl 20:40.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 18:33   #59
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.973
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke lov med pennal på skolen?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Penal funker særdeles dårlig med Early Years Literacy Programme (Tidlig Innsats Early Years) da vi flytter seg fra statsjon til stasjon hvert 13 minutt.

Polyanna. Her er litt mer info om Early Years Literacy Programme. Vi har fått en god del info fra skolen. Så langt er jeg veldig imponert over det jeg har sett og erfart. Undervisningen blir tilpasset elevens feridigheter og de sitter i grupper med barn på sitt "nivå". Det er, etter det jeg forstår en ganske dyr "metode" men etter de dårlige PISA resultatene i Norge så begynte de jo å se på metoder i utlandet med stor suksess, TIEY er en av disse. Det vises til meget gode resultateter på kort tid.
Det eneste jeg stusser ved er at EYLP krever stor innsats fra foreldrenes side, og da tenker jeg på hva som skjer med de barna som ikke har foreldre som følger opp hjemme .....

http://www.earlyyears.sa.edu.au/page...9466/?reFlag=1
http://www.svarttjern.gs.oslo.no/sat...rly_Years.html
http://www.utdanningsetaten.oslo.kom...744-27947.html

Foreldre som ikke følger opp godt nok hjemme er jo et ankepunkt, men tenker at Early years med så god tilpasset undervisning vil klare å fange opp disse barna bedre enn vanlig undervisning allikevel.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-09, 20:27   #60
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.249
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke lov med pennal på skolen?

Vi har veldig gode erfaringer med early year-opplegg, men det er foreldretungt ja. Og det går helt klart utover de som ikke har foreldre som følger opp, men jeg kan ikke tenke meg at det hadde gått noe mindre ut over disse elevene med et annet opplegg, det blir nok bare mer synlig. Og da kan man forhåpentligvis fokusere litt ekstra på disse elevene på skolen.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no