Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

En drøss med Stavanger (og Jæren)-uttrykk

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-09, 22:14   #41
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.946
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En drøss med Stavanger (og Jæren)-uttrykk

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Jeg er også fra Stavanger og kjenner selvsagt til mesteparten av disse ordene/uttrykkene. Ikke mange av dem jeg bruker da, jeg sier da virkelig ikke nyggel, styvlar, nydd osv, er det vanlig å snakke sånn nå ?

Nei.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 22:16   #42
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.940
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: En drøss med Stavanger (og Jæren)-uttrykk

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nei.

Det var godt å høre

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 22:51   #43
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.697
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: En drøss med Stavanger (og Jæren)-uttrykk

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nei.

Hæ? Alle jeg kjenner snakker sånn.

Apple er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 22:57   #44
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.946
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En drøss med Stavanger (og Jæren)-uttrykk

Ingen jeg kjenner snakker sånn. Eller, et ord eller to hører jeg av og til. Men det er ingen på jobben som etterlyser nyglene sine. Vi ber heller ikke elevene om å ta på styvlene. Jeg sier heller ikke gjønå og mydlå lenger.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 23:01   #45
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.940
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: En drøss med Stavanger (og Jæren)-uttrykk

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Hæ? Alle jeg kjenner snakker sånn.

Seriøst?

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 23:05   #46
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.697
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: En drøss med Stavanger (og Jæren)-uttrykk

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Seriøst?

Eh... sikkert ikke alle, men jeg reagerer ikke på det. Jeg hadde sagt det selv om jeg ikke hadde bodd på østlandet så lenge.
Styvlane og nyggelen sier jeg ihvertfall.

Apple er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 01:03   #47
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En drøss med Stavanger (og Jæren)-uttrykk

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Jeg er også fra Stavanger og kjenner selvsagt til mesteparten av disse ordene/uttrykkene. Ikke mange av dem jeg bruker da, jeg sier da virkelig ikke nyggel, styvlar, nydd osv, er det vanlig å snakke sånn nå ?

Ja det er helt vanlig. De fleste jeg kjenner snakker sånn. "Kor e nygglane mine"? Eller "eg lige ikkje valnydder". Helt vanlig. Jeg veksler litt. Jeg sier nok like ofte nøkler som nygglårr. Men jeg sier alltid nygglane.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 18:06   #48
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.968
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En drøss med Stavanger (og Jæren)-uttrykk

Jeg sier nyglar men ikke nydder, heller nødder

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 18:28   #49
Didjeridust
Forelska
 
Didjeridust sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 843
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En drøss med Stavanger (og Jæren)-uttrykk

Mine favorittar frå omeign:

  • Annige - utålmodig
  • Hekkan! - Særeige lokalt kraftuttrykk som har mest trøkk om det uttalas med "lang k"(som på finsk dobbelkonsonant).
  • Fine! - generelt bifall eller godkjennande avslutning på ordveksling. Skal uttalast med relativt langstrukken "i".
  • Pylsa - pølse
  • Bytta - bøtte
  • Javel... - Opningsreplikk når ein møtast. Fylgjast ofte opp med:
  • Ka det går i? - "Hva skjer a'?"/"Wazzup?"

__________________
Rart er fint
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 18:30   #50
Didjeridust
Forelska
 
Didjeridust sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 843
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: En drøss med Stavanger (og Jæren)-uttrykk

Og så skal det sjølvsagt knekkast "nyddår" når det er jul.

__________________
Rart er fint
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 18:34   #51
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.946
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En drøss med Stavanger (og Jæren)-uttrykk

Mange synes jo det er snodig at alle spørresetninger begynner med "Om.."

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 20:35   #52
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En drøss med Stavanger (og Jæren)-uttrykk

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ingen jeg kjenner snakker sånn. Eller, et ord eller to hører jeg av og til. Men det er ingen på jobben som etterlyser nyglene sine. Vi ber heller ikke elevene om å ta på styvlene. Jeg sier heller ikke gjønå og mydlå lenger.

Jeg kjenner en liten gutt som ropte til meg: "Eg finn ikkje stylvene mine."

Gjønå og mydlå hører jeg ofte fra bekjente fra Stavanger, men det varierer. Noen av mine Egenesbekjente ville aldri brukt slike ord.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 20:57   #53
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: En drøss med Stavanger (og Jæren)-uttrykk

Fnys, egenes.
Gottene på bossen...

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 20:59   #54
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.968
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En drøss med Stavanger (og Jæren)-uttrykk

Også kommer man over fjorden til meg og der finner man jo sjino,sjole,sjørt,sjyddeig osv.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 21:01   #55
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En drøss med Stavanger (og Jæren)-uttrykk

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Fnys, egenes.
Gottene på bossen...

Je har bodd på Egenes en gang i tiden. Da tok je ofte bossen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 21:03   #56
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En drøss med Stavanger (og Jæren)-uttrykk

Må kanskje bemerke at jeg bodde i en av de dårligste boligene på Egenes.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 21:06   #57
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: En drøss med Stavanger (og Jæren)-uttrykk

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Må kanskje bemerke at jeg bodde i en av de dårligste boligene på Egenes.

Ja da så, da er det greit.
De har fått en ny adresse på egenes nå, Nedre egenesvei , slik at leilighetene skulle kunne selges i en annen prisklasse. Men egentlig så eksisterer det jo ikke nedre egenes, det var bare noe entrepenøren diktet opp.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 21:08   #58
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En drøss med Stavanger (og Jæren)-uttrykk

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Ja da så, da er det greit.
De har fått en ny adresse på egenes nå, Nedre egenesvei , slik at leilighetene skulle kunne selges i en annen prisklasse. Men egentlig så eksisterer det jo ikke nedre egenes, det var bare noe entrepenøren diktet opp.

Hvor ligger Nedre Egenesvei?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 21:14   #59
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: En drøss med Stavanger (og Jæren)-uttrykk

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvor ligger Nedre Egenesvei?

Rett over veien for siddishallen. Sånn mellom ynglingen og st. svithun videregående.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 21:16   #60
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En drøss med Stavanger (og Jæren)-uttrykk

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Rett over veien for siddishallen. Sånn mellom ynglingen og st. svithun videregående.

Er ikke det Lassa sånn egentlig? Var ikke Lassa fint nok?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no