Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kjønnsnøytral barnehage

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-11, 13:44   #41
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.982
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjønnsnøytral barnehage

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Hva med å lære barna å være stolt fordi de er gutt eller jente? Er det noe galt i det?

Vet ikke om stolt er riktig ord, men kanskje glad for å være den man er. Kjønn er en del av identiteten. Jeg kler meg i kjoler og sminker meg. Jeg tipper at alle de som framelsker full likhet mellom kjønnene og syns det er en god ide det de driver med i Sverige, aldri går i kjoler eller sminker seg.

Det er noe i at gutteting har vært "mer verdt" enn jenteting. Det er stort sett kvinnene/jentene som har endret seg og blitt mer lik mennene/guttene, ikke motsatt, hvis man ser på det i et litt større perspektiv. Men det er mulig pendelen har begynt å snu litt i de senere årene.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 13:44   #42
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.738
Blogginnlegg: 630
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsnøytral barnehage

Opprinnelig lagt inn av siljemoren, her.

Det likestilles vel med venn på Norsk?

Nja, som noen allerede har skrevet litt lenger opp, det er litt løsere enn det. Det er mer som kamerat (men ikke den kommunistiske som ElinM er så redd for), men kan være alt fra venn til klassekamerat.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 13:45   #43
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.738
Blogginnlegg: 630
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsnøytral barnehage

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg tipper at alle de som framelsker full likhet mellom kjønnene og syns det er en god ide det de driver med i Sverige, aldri går i kjoler eller sminker seg.

Å, kjære vene, Elin!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 13:47   #44
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.982
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjønnsnøytral barnehage

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Javel? Nå skjønner jeg (igjen) ikke hva du mener.

Neivel. Kompis for meg blir mer noe ala kamerat. Jeg snakker ikke svensk, skjønner du. Jeg bruker ikke venn og kompis om hverandre. Kompis er faktisk et begrep jeg svært sjelden bruker. Og i mine ører er det knapt kjønnsnøytralt heller. Men greit nok at venn = kompis på svensk.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 13:47   #45
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 19.008
Blogginnlegg: 352
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsnøytral barnehage

Her hvor jeg bor, er kompis et ord som brukes om venner av begge kjønn, og jeg har aldri tenkt at det er noe sosialistisk/kommunistisk over det. Når jeg tenker meg om, synes jeg ikke kamerater er spesielt kommunistisk heller, men for meg er kamerat et hannkjønnsord, og kompis not so much.

Jeg synes ideen til den svenske barnehagen er god, men at det kanskje er litt heftig å innføre det nye ordet hen istedet for han og hun.

Dessuten er jeg kanskje enig i at stilleaktiviteter blir satt mer pris på enn herjeaktiviteter i barnehager. Men samtidig mener jeg bestemt at de mannlige verdiene tillegges mye mer positiv vekt i samfunnet generelt, så jeg synes egentlig det er greit at det er slik. I hvertfall når barna begynner å nærme seg skolealder. Både gutter og jenter må jo klare å sitte stille i perioder når de begynner på skolen, så å lære det på forhånd synes jeg er helt greit.

Og når jeg sier at "mannlige verdier" er mer verdifulle, så baserer jeg det på at det ser ut som om det er veldig kult å være guttejente og ikke på langt nær så kult å være jentegutt. Det er mitt inntrykk er at man gjerne snakker med stolthet om jenter som klatrer i trær og herjer og sparker fotball og har guttevenner, men jeg har aldri hørt noen snakke med tilsvarende stolthet om en sønn som liker å perle og sy og fargelegge i top-modell-bøker og henge sammen med jenter.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 13:49   #46
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.982
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjønnsnøytral barnehage

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Å, kjære vene, Elin!

Ja, det var ironisk ment. Og skal henspeile på dobbeltmoralen som er. Kvinner pynter seg og vil gjerne ta seg godt ut, mens det er feil å la små jenter gå i rosa tyllkjole selv om de syns det er fint. (For å trekke en annen diskusjon inn i tråden.)

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 13:49   #47
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.738
Blogginnlegg: 630
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsnøytral barnehage

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Neivel. Kompis for meg blir mer noe ala kamerat. Jeg snakker ikke svensk, skjønner du.

Men det handlet jo om en svensk barnehage. Og vi oversatte litt for deg, skjønner du. Siden du ikke snakker svensk.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 13:51   #48
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv
 
Maggie74 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.710
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kjønnsnøytral barnehage

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Og når jeg sier at "mannlige verdier" er mer verdifulle, så baserer jeg det på at det ser ut som om det er veldig kult å være guttejente og ikke på langt nær så kult å være jentegutt. Det er mitt inntrykk er at man gjerne snakker med stolthet om jenter som klatrer i trær og herjer og sparker fotball og har guttevenner, men jeg har aldri hørt noen snakke med tilsvarende stolthet om en sønn som liker å perle og sy og fargelegge i top-modell-bøker og henge sammen med jenter.

Så det man streber etter er ikke kjønnsnøytralt, men guttete..

Egentlig veldig godt skrevet, altså.

__________________
Maggie74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 13:52   #49
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.982
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjønnsnøytral barnehage

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men det handlet jo om en svensk barnehage. Og vi oversatte litt for deg, skjønner du. Siden du ikke snakker svensk.

Syns du det er greit å mobbe de du diskuterer med? Jeg syns det er barnslig.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 13:54   #50
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.609
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsnøytral barnehage

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Syns du det er greit å mobbe de du diskuterer med? Jeg syns det er barnslig.

Ehhh. Så når noen blir oppgitt av kveruleringen din så mobber de deg? Voksent.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 13:55   #51
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.898
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsnøytral barnehage

Egentlig så tror jeg dere snakker forbi hverandre, men jeg klarer ikke å sette fingeren på nøyaktig hva misforståelsen er og når den skjedde, så jeg kan dessverre ikke være Super-Divine og komme til unnsetning.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 13:55   #52
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.738
Blogginnlegg: 630
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsnøytral barnehage

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Syns du det er greit å mobbe de du diskuterer med? Jeg syns det er barnslig.

Nei, jeg syns ikke det er gøy å mobbe, og jeg syns ikke det er det jeg gjør heller. Jeg syns derimot det er veldig vanskelig å forstå deg i denne diskusjonen, når du begynner å dra inn begreper brukt i Norge, om en svensk barnehage, for å deretter dra spydigheter jeg trodde bare FRP-stemmende menn 60+ holdt på med. Jeg syns det er minst like barnslig å ikke innrømme at man tydeligvis misoppfattet noe, og heller prøver å ro det i land med snodige bortforklaringer.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 28-06-11 kl 14:11.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 13:57   #53
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.982
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjønnsnøytral barnehage

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Ehhh. Så når noen blir oppgitt av kveruleringen din så mobber de deg? Voksent.

Åja. Så når jeg kommer med mine meninger i en diskusjon så kverulerer jeg? Ja ja, jeg skal slutte å delta i diskusjoner da.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 13:59   #54
siljemoren
Erfaren
 
siljemoren sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
Innlegg: 964
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Sv: Kjønnsnøytral barnehage

Jeg synest det er positivt med en barnehage som har et kjønnsnøytralt syn på barne, det at jenter og gutter blir likestillt, og får de samme mulighetene og utfordringene. Men jeg synest det blir litt for ekstremt når en finner opp nye nøytrale navn for han og hun. Jeg har lest bacheloroppgaver som tar for seg likestilling i barnehagen, den ene hadde tatt for seg en lignende kjønsnøytall barnehage og sammenlingnet den med en tradisjonell norsk barnehagen. Resultatet var at det ikke var en revlusjonerende forskjell på disse barnehagen, barn får med seg de ulike forventningene og rollenen en sette på kjønnet på mangen arenaer. Selv om en har kjønnsnøytrale leker, så trenger det ikke si at leken blir kjønnsnøytral. Barne er fantasifulle og kreative, så de kan får en klump med leire til og bli biler eller dukker om det er det de føler for å leke dere og da.

__________________
Ingen ektemann er ennå blitt skutt mens han tok oppvasken.
Ukjent.
siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 14:00   #55
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.609
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsnøytral barnehage

Jeg syns ikke rosa tyllkjoler og herjete lek er de største farene ved kjønnsegregeringen i det hele tatt. Det som virkelig burde styrkes hos jenter er evnen til å tro på seg selv og egne evner, til å tro at det de gjør er like mye verdt som det guttene gjør og at det virkelig ikke er en Fin Ting å være litt stakkarslig og underdanig. De fortsatt veldig store lønnsforskjellene i typiske kvinneyrker og typiske mannsyrker viser altfor tydelig at her har vi lang vei å gå. Samtidig er det viktig at gutter skal få lov til å like å perle og å ha en mer tradisjonell væremåte om det er det som er naturlig for dem. Fortsatt er det altfor mange som måler mandighet i fotballferdigheter for å si det litt banalt, og det burde være i alles interesse at ethvert individ kan få være den de er i fred - uavhengig av kjønn.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 14:03   #56
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 19.008
Blogginnlegg: 352
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsnøytral barnehage

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns ikke rosa tyllkjoler og herjete lek er de største farene ved kjønnsegregeringen i det hele tatt. Det som virkelig burde styrkes hos jenter er evnen til å tro på seg selv og egne evner, til å tro at det de gjør er like mye verdt som det guttene gjør og at det virkelig ikke er en Fin Ting å være litt stakkarslig og underdanig. De fortsatt veldig store lønnsforskjellene i typiske kvinneyrker og typiske mannsyrker viser altfor tydelig at her har vi lang vei å gå. Samtidig er det viktig at gutter skal få lov til å like å perle og å ha en mer tradisjonell væremåte om det er det som er naturlig for dem. Fortsatt er det altfor mange som måler mandighet i fotballferdigheter for å si det litt banalt, og det burde være i alles interesse at ethvert individ kan få være den de er i fred - uavhengig av kjønn.

Knakende bra!

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 14:05   #57
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.396
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsnøytral barnehage

ElinM: jeg tror du bør innse at når Tallulah vennlig forteller deg at kompis er et svensk ord som like gjerne kunne vært oversatt med venn som kamerat (som jeg heller ikke finner det minste kommunistisk), så kan du jo ta det til etterrettning. Særlig siden du selv sier at du ikke snakker svensk. Jeg kommer fra grensetraktene og bruker kompis som et helt kjønnsnøytralt ord istedenfor venn/venninne.

Grunnen til at jeg synes ideen til den svenske barnehagen er god, er at jeg opplever at barnehagen ungene mine går i nå, er svært kjønnsdelt. Gutta får være med å spille fotball mens jentene tegner/perler. Og det organiseres slik fra barnehagens side. Jeg skulle ønske at det hadde vært like naturlig at de valgte aktivitet uten hensyn til kjønn, for slik er det ikke i dag.

Å lage et nytt og kjønnsnøytralt ord, er å gå for langt, men grunntanken er god.

Er det feil med menn som perler, forresten? Vi perler gjerne hele familien. Knerten får masse skryt for perlingen sin. Eller egentlig mest skryt fordi han endelig klarer å sitte i ro og konsentrere seg om noe. Det er han ikke ellers så god på. Mannen min er mye mer kreativ enn meg i sin perling.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 14:06   #58
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.551
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsnøytral barnehage

Jeg tror vår barnehage er ganske kjønnsnøytral, egentlig. Alle barna "jobber" med ganske like aktiviteter, og det er rolig inne (for alle) og full herjings ute (for alle). Selv om jeg ser at gutta kan være noe mer fysiske ute enn jentene, så syns jeg de leker veldig mye på tvers av kjønn, og på tvers av stereotype leker.

Det syns jeg er ganske passe kjønssnøytralt.

Å bruke kjønnsnøytrale former som "hen" er komplett idiotisk.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 14:08   #59
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.396
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsnøytral barnehage

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns ikke rosa tyllkjoler og herjete lek er de største farene ved kjønnsegregeringen i det hele tatt. Det som virkelig burde styrkes hos jenter er evnen til å tro på seg selv og egne evner, til å tro at det de gjør er like mye verdt som det guttene gjør og at det virkelig ikke er en Fin Ting å være litt stakkarslig og underdanig. De fortsatt veldig store lønnsforskjellene i typiske kvinneyrker og typiske mannsyrker viser altfor tydelig at her har vi lang vei å gå. Samtidig er det viktig at gutter skal få lov til å like å perle og å ha en mer tradisjonell væremåte om det er det som er naturlig for dem. Fortsatt er det altfor mange som måler mandighet i fotballferdigheter for å si det litt banalt, og det burde være i alles interesse at ethvert individ kan få være den de er i fred - uavhengig av kjønn.

Det er her jeg ofte havner utpå i slike kjønnsdiskusjoner. Jeg har en snuppe som har sprunget rundt i rosa tyllkjoler de siste årene, og jeg har ikke klart å se problemet med det. Hun er nemlig en jente med bein i nesa og meningers mot. Og akkurat dette får hun langt mer skryt for enn at hun er flink til å pynte seg.

Nå innser jeg at "dere" ikke mener at kjolen er problemet. Og da er jeg jo helt enig.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 14:08   #60
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjønnsnøytral barnehage

Er virkelig "guttejenter" så verdsatt som man skulle få inntrykk av? Jeg synes små dramaqueens i kjole ofte slipper unna med mye dårlig oppførsel. En bråkete gutt slipper gjerne unna lettere enn en herjete jente som tar mye plass har jeg inntrykk av.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no