Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-06, 18:55   #41
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.322
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

en venn av meg er forkjemper for at man skal si 'påmfritt'
og sier noen 'pomfri' sier han at man like gjerne kan si bi med lø (biff med løk)

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 19:08   #42
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

en venn av meg er forkjemper for at man skal si 'påmfritt'
og sier noen 'pomfri' sier han at man like gjerne kan si bi med lø (biff med løk)

Er i grunnen helt enig jeg!

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 19:19   #43
Isa
--
 
Isa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.043
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Da trenger du vel ikke flere bevis for at hun er forvirret hva gjelder uttale?

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 10:36   #44
Christinamor
Superaktiv
 
Christinamor sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Skien
Innlegg: 318
Christinamor er litt kulChristinamor er litt kul
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Resturang
Påmm fritt
Bærnes

Christinamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 10:48   #45
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.958
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Jeg sier:

-resturang

-pom fri (får skylde på dialekt, alle her sier det, og jeg vet utmerket godt hvordan det egentlig skal uttales. Trond Moi sier forøvrig at man i Kvinesdal sier gelantin, sev om alle vet at det heter gelatin, så det så... )

-bernésaus, selv om det nok skal uttales bernæs ifølge skrivemåten.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 10:53   #46
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Trond Moi sier forøvrig at man i Kvinesdal sier gelantin, sev om alle vet at det heter gelatin, så det så...

Det er mange som sier gelantin. Så mange at jeg til og med har kjøpt en boks gelatin det sto gelaNtin på.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 11:01   #47
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.958
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Det er mange som sier gelantin. Så mange at jeg til og med har kjøpt en boks gelatin det sto gelaNtin på.


Ja, jeg sier også gelantin. Men en BOKS med n på?

Jeg sier triologi også, selv om det heter trilogi. :avsporer:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 11:04   #48
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Restaurant: restøurang
Pommes frittes: påmm fri
Bearnaisesaus: bærne-søus

Samme her

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 11:15   #49
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Resturang
Pomfri
Barnesøus

(Jeg sier barnesaus :kaldsvette: )

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 11:17   #50
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.552
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Opprinnelig lagt inn av maribo, her.

Resturang
Pommfri (sier egentlig bare chips...)
Bærné (hopper over saus)

Jeg også.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 11:20   #51
Ginger2
Naiv og Super
 
Ginger2 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.108
Ginger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smartGinger2 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Restaurant: resturang, med trykket på -ang
Pommes frittes: påmfrit, med trykket på -frit (staves for øvrig pommes frites, vel? )
Bearnaisesaus: bærnessøus (eller bare bærnes), med trykket på -nes-

Det gjør jeg også

__________________
Seiler min egen sjø
Ginger2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 20:49   #52
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.704
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Restaurant: Ressturang
Pommes frittes:Pomm fri
Bearnaisesaus: Bærrnevvs - Eller, egentlig sier jeg Barnesaus til bernaise, men det er bare en intern familiær en.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 21:32   #53
Orkide
Utenlands
 
Orkide sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.344
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Restaurant: "resturang"
Pommes Frites: "pom fritt" (med trykk på "fritt")
Bernaisesaus: "bærnes" (med trykk på "nes") - sier aldri "sævs" etter "bærnes"...

Sånn sier jeg det og

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-06, 23:17   #54
Kråka
 
Kråka sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.313
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Resturang, pomm fri og bernåsaus.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 00:23   #55
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Resturang, pomfri, bærnesøus.

Samme her.

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 19:17   #56
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Opprinnelig lagt inn av maribo, her.

Resturang
Pommfri (sier egentlig bare chips...)
Bærné (hopper over saus)

Sånn sier jeg det også, men hvis jeg drar hjem på besøk sier jeg ressturang.

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 19:40   #57
Mica
Djevelsk
 
Mica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 367
Mica er populærMica er populærMica er populærMica er populærMica er populær
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Dere glemte entrecote.. det er i samme sjanger.

Jeg får helt hetta når en servitør eller i slaktedisken liksom skal rette på meg, og "prøve" å si det riktig og sier: entrekåååå
(jeg har da gått på fransk skole, og kan uttale disse ordene)

Det heter verken berneeeee, entrekååå eller pomfriiii - og jeg skjønner virkelig ikke hvorfor folk uttaler det slik? For at det skal høres fint ut *rister på hodet* ?

__________________
Mica
Mica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 19:51   #58
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 9.001
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Restaurant: resturang, med trykket på -ang
Pommes frittes: påmfrit, med trykket på -frit (staves for øvrig pommes frites, vel? )
Bearnaisesaus: bærnessøus (eller bare bærnes), med trykket på -nes-

Må bare signere denne, men understreke at jeg stort sett sier bernaise - uttalt med s-en. Personlig får jeg helt vondt i øret når ordet utteles uten s-en.

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 20:02   #59
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Opprinnelig lagt inn av Mica, her.

Jeg får helt hetta når en servitør eller i slaktedisken liksom skal rette på meg, og "prøve" å si det riktig og sier: entrekåååå
(jeg har da gått på fransk skole, og kan uttale disse ordene)


Opplever vel at folk som oftest sier angtrekåååå....selv om det er like feil.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 20:13   #60
Mica
Djevelsk
 
Mica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 367
Mica er populærMica er populærMica er populærMica er populærMica er populær
Standard

Sv: Restaurant, pommes frittes og bearnaisesaus

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Opplever vel at folk som oftest sier angtrekåååå....selv om det er like feil.

Angtrekååå Men hvorfor uttaler de ikke slutten av ordet? De sier jo bare 2/3 deler av ordet - samme med barnaise????

__________________
Mica
Mica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no