Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gir du dine små barn koffein?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-08, 15:54   #41
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Her er Cola voksendrikk, på linje med kaffe. Poden er ikke så glad i brus i det hele tatt. Eplemost, derimot!

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 16:00   #42
Alexy
Lykkelig nygift.
 
Alexy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.952
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Ja, vi gir storebror cola, og attpåtil cola zero. Det er det vi drikker når vi drikker brus, og brus er det til fredagsmiddagen og til lørdagsgodteriet.

__________________
Alexy.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 16:01   #43
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

For øvrig ville jeg vært vel så bekymra for Farris, som er full av ymse salter.

Nei Farris har ikke så mye salter, det er mye mindre salt enn kroppsvæsker.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 16:03   #44
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ettersom jeg er dritskeptisk til lightbrus (som dessuten smaker skit), er det nok større fare for at Liv får smake ekte cola enn Solo Light.

Enig i dette, jeg er superskeptisk til sukkererstatninger, drikker det aldri selv og kommer ikke til å gi det til barnet.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 16:07   #45
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg har gitt mine to eldste barn farris en gang, og sagt at det er brus. Ingen av dem drikker noe som helst med bobler i etter den opplevelsen.

Dragen, ond mor

Samme taktikk her. Hun har våget seg på å smake brus et par ganger etterpå, men da har vi helt litt brått oppi glasset hennes, sånn at det bruser masse i nesa. Nå er hun helt konsekvent på at hun ikke liker brus. *også ond mor*

  Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 16:11   #46
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Ungene drikker litt brus til fest, og av og til på lørdager, men de klarer aldri å drikke et helt glass, og det er like greit.

__________________
Snuppene mine født -99 -02 og -05
Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 16:12   #47
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Samme taktikk her. Hun har våget seg på å smake brus et par ganger etterpå, men da har vi helt litt brått oppi glasset hennes, sånn at det bruser masse i nesa. Nå er hun helt konsekvent på at hun ikke liker brus. *også ond mor*


Jeg prøvde den taktikken da poden var ca 1 1/2 år. I vårt tilfelle fikk det helt motsatt effekt; han ville sporenstreks ha "mej". Siden da har Farris ( Bris) vært nesten det eneste han drikker.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 16:12   #48
Pastill
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
Innlegg: 5.952
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Han har fått cola men er ikke så glad i det.
Liker best Solo og jeg kjøper en liten flaske til han annenhver lørdag.

Vi drikker brus maks hver 14 dag, så eier ikke dårlig samvittighet.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 16:13   #49
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.031
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Mine fikk knapt brus før de var 4-5 år, og også nå får de det bare til bursdager og noen ganger i jula. Jeg foretrekker at de får Solo eller rødbrus, men på nyttårsaften fikk de faktisk cola hos meg. Tror det er første gangen jeg har gitt dem det, og det blir neppe så mange ganger til. (Jeg tror de er ganske vant til å få Pepsi Max hos far/farmor. )

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 16:15   #50
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.134
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Vi har aldri cola, ungene synes det smaker for søtt og liker det ikke. Yngste liker ikke brus, mellomste liker kun Cola-zero og Pepsi-Max. Jeg er ikke overbegeistret pga sukkererstatningen, så det er ikke snakk om mengder.

Ang. cola, så synes jeg sukkerinnholdet er verre enn koffeininnholdet.


Sist redigert av 007 : 02-01-08 kl 16:27.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 16:15   #51
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.962
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Her i huset drikkes det lite brus og enda mindre Cola, kanskje 3 ganger i året, og da får 5-åringen hvis han har lyst. Det er ikke mange slurkene han drikker. Jeg orker ikke henge meg opp i det, jeg velger andre kamper når mengden er så liten. Han får også smake kaffe latte om han vil det, da drikker han også noen slurker og blir lei. Til og med vesla på halvannet får smakke kaffe latte. Jeg har samme holdningen der, mengden er mikroskpisk så jeg bruker energien min på andre fy-saker.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg skiller ikke mellom Cola og annen brus. Vi drikker brus, og da helst Cola, i helgene. Ikke så ofte, med andre ord.

Dette stusser jeg litt på. Er det bare meg som synes at "hver helg" (jeg ser du ikke skriver det, men jeg tolker det sånn) er ofte? Hvis fredagen og lørdagen er inkludert er det faktisk 2/7 eller nesten 30% av alle dager. Jeg synes at det ikke kan betegnes som "ikke ofte" eller sjeldent.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 16:16   #52
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.582
Blogginnlegg: 809
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Økologisk kornkaffe inneholder (og dette er bare en type da, det finnes fler, jeg sakset denne fra en annen tråd her inne, vi har vanligvis en uten hvete); cikorie*, figen*, hvede*, bygmalt*, agern/eikenøtter*. (*økologisk dyrket)

Fryktelig skummelt, det der

For mine unger hadde den drikken, iallefall den med hvete, vært skumlere enn Cola.

Dersom de hadde drukket brus, hadde de heller fått Cola enn Lightbrus.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 16:17   #53
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.905
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

De får utristet cola når de har omgangssyke, og debuterte vel med dette da de var hhv. to og ett. (Første gangen hver av dem hadde ordentlig omgangssyke.) Ellers får de det ikke. De får litt annen brus ved festlige anledninger, stort sett hos andre.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 16:19   #54
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.501
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

De har fått smake både koffeinholdig brus og kaffe, men det er ikke akkurat noe de får servert ofte. Brusen likte de ikke, men det hender de får kaffe med melk i en bitteliten kopp, maken til oss voksne. Da er det 95% melk og 5% kaffe, akkurat nok til at melken ikke er helt hvit. Tror neppe det er så veldig farlig.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 16:20   #55
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Min datter har fått smakt brus et par ganger, men spytter det ut.
"Æ lik itj!!"
Og det er HELT greit.

Hun drikker egentlig kun vann, melk og av og til eplejuice. Vi har ikke saft heller vi.. Det har bare blitt sånn.

Observerer også at en del gir barna Pepsi Max istedet for Cola.. men søtningsstoff er vel heller ikke direkte anbefalt?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 16:23   #56
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Re: Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

For mine unger hadde den drikken, iallefall den med hvete, vært skumlere enn Cola.

Men det er noe annet når de er allergiske, det kan ikke akkurat sammenlignes helt da
Avkommet er ikke det.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 16:27   #57
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.


Dette stusser jeg litt på. Er det bare meg som synes at "hver helg" (jeg ser du ikke skriver det, men jeg tolker det sånn) er ofte? Hvis fredagen og lørdagen er inkludert er det faktisk 2/7 eller nesten 30% av alle dager. Jeg synes at det ikke kan betegnes som "ikke ofte" eller sjeldent.

Det kommer vel helt an på hva annet de spiser/drikker ellers om dagene?

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 16:31   #58
Java
kan tilsettes alkohol
 
Java sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.044
Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Brus er uansett ikke sunt. Jeg gidder ikke å skille mellom brustypene. Brus drikkes innimellom, men ikke ofte. Da får jentene den brusen de har lyst på.

__________________
Cappuccino (01), Cortado (04), Espresso (07)

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 16:45   #59
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.217
Blogginnlegg: 674
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Sånn har vi det altså i heimen vår, mon om det blir folk av mine unger også til slutt, likevel

Det gjør nok ikke det. Du kan like gjerne hive dem ut og begynne på nytt, tror jeg.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 16:53   #60
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gir du dine små barn koffein?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Ja, lightbrus og lightsaft er igrunnen det eneste jeg har (nærmest) totalforbud mot.

Barna har smakt cola, alle tre. Eldstemann liker ikke brus i det hele tatt og de to minste får kun brus når de er i bursdager så det plager meg overhodet ikke.

At guttungen på snart 8 elsker kaffe latte er en annen sak

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no