|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
24-04-20, 12:09 | #42 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
|
Sv: ... men hva tenker vi om Tangen og oljefondet da?Det kan godt tenkes Tangen er riktig person for jobben, det kan andre vurdere langt bedre enn meg. Men det som er betenkelig, er at både han og store deler av makteliten ikke ser problemet i det som har skjedd, og at mange av deltakerne i det hele tatt lot seg påspandere i første omgang. Og det forteller meg at både fokus på etikk og forståelsen av grenseoppgangen til korrupsjon og andte uetiske maktallianser ikke er god. I beste fall ligger denne saken i en gråsone, og det er ikke godt nok for en person som skal inneha en av landets viktigste oppgaver. |
24-04-20, 12:37 | #43 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
|
Sv: ... men hva tenker vi om Tangen og oljefondet da?Hvem var alle som var med? :bare opptatt av de store massene:
24-04-20, 12:44 | #44 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
|
Sv: ... men hva tenker vi om Tangen og oljefondet da?
Blant deltagerne var Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund, eventyrer og forlegger Erling Kagge, FN-ambassadør Mona Juul, filosof Henrik Syse – som har vært etisk rådgiver for Oljefondet – og NUPI-direktør Ulf Sverdrup.
24-04-20, 13:01 | #45 |
|
Sv: ... men hva tenker vi om Tangen og oljefondet da?... og daværende næringsminister Torbjørn Røe-Isaksen, og daværende oljefondssjef Slyngstad. Og det hadde ingen løftet et øyenbryn over om det ikke hadde vært for spandering av kostnader og hemmelighold. |
24-04-20, 13:21 | #46 |
Prettiest mess ever seen
|
Sv: ... men hva tenker vi om Tangen og oljefondet da?Altså, jeg innrømmer gjerne at jeg ikke har giddet å lese detaljene om dette, sikkert fordi jeg i utgangspunktet synes det er en ikke-sak at maktpersoner med ekstremt presset agenda har dratt på et seminar der det også var underholdning og en networkingarena. Jeg tror dette foregår HELE tiden, og at det ikke har vært noe hemmelighold, bare ikke-interesse.
24-04-20, 13:59 | #47 |
Panzerekstremfeminist
|
Sv: ... men hva tenker vi om Tangen og oljefondet da?Sånn rent bortsett fra at kostnadene ved et slikt arrangement er WAY past det arbeidsgivere i det offentlige dekker, slik at man i normale tilfeller ikke ville kunnet reise for arbeidsgivers regning.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 24-04-20 kl 14:05. |
24-04-20, 14:50 | #48 |
Travelt opptatt
|
Jeg irriterer meg grenseløst over denne typen uttalelser. Jantelov og misunnelse har 0, zero, nada, med debatten å gjøre. Å kaste møkk på andre ved å beskylde dem om å bare være misunnelige ødelegger hele diskusjonen, og jeg skulle ønske alle ville kutte det ut umiddelbart. Dere som gjør det: hvordan forventer dere at folk skal svare? Hva hvis jeg hadde svart "takk du, men jeg har mer enn nok penger selv, og et bedre liv enn Tangen" - ville jeg da fått tillatelse til å uttale meg om saken?
24-04-20, 14:58 | #49 |
Permakulturell
|
For ordens skyld: jeg er også fra samme område, leser lokalaviser og har treffpunkter.
24-04-20, 16:39 | #50 |
Prettiest mess ever seen
|
Vel, jeg tror ledere i det offentlige både har fått dekket og blitt påspandert rimelig mye opp gjennom. Nå har det heldigvis blitt strammet inn, men gudbedre så mange som har vært på OL-heisatur med LO og andre organisasjoner.
24-04-20, 16:46 | #51 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
|
Jeg er så helhjertet enig! Denne debatten er ekstremt viktig. Jeg mener mange nordmenn er altfor naive når det kommer til både maktmisbruk, korrupsjon og rettssikkerhet i arbeidslivet. Tillit er svært viktig, og jeg er glad jeg lever i et samfunn fundert på tillit, men i det øyeblikket man er naiv og tror at at alt er 'på stell' bare fordi vi bor i Norge, bidrar man til en negativ utvikling. Demokrati, rettssikkerhet, fravær av korrupsjon, gir seg ikke selv. Det vil alltid finnes strømninger i samdunnet som drar utviklingen i feil retning, og for å unngå at det skjer kreves åpenhet og samfunnsdebatt. |
24-04-20, 17:11 | #52 |
Borte
|
Sv: ... men hva tenker vi om Tangen og oljefondet da?Jeg syns det viser dårlig dømmekraft å arrangere luksusseminar for spesielt utvalgte et par måneder før man blir oljefondsjef. Jeg tror det blir vanskelig for Tangen å bygge den tilliten som skal til for stillingen. Han kommer til å bli ettergått i sømmene herfra til evigheten og skape masse støy rundt sin egen person. Det er uheldig og skader omdømmet til oljefondet.
24-04-20, 17:31 | #53 |
Smugleser
|
Den siste der er isolert sett ikke riktig. Om jeg hadde fått billett til en Stingkonsert av en (potensiell) leverandør, ville ikke jeg kunne tatt i mot. Det ville fort blitt å anse som en utilbørlig fordel, som anses som korrupsjon.
24-04-20, 17:40 | #54 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
|
Så fremst ikke man er synsk, så er det vanskelig å la være å planlegge og gjennomføre en tilstelning fordi det lyses ut en stilling 18 måneder ETTER at planleggingsprosessen er satt i gang. Tangen kunne vanskelig la være å delta på et seminar han selv hadde invitert til - og Slyngstads deltagelse var garantert planlagt en del måneder i forkant. Før han sa opp 30.okt. 2019.
24-04-20, 18:24 | #55 |
Panzerekstremfeminist
|
Jepp, det har de.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
24-04-20, 19:14 | #56 |
|
Da regner jeg med du ikke så Debatten i går med nettopp Slyngstad? Han hevdet det var en stor fordel at NT har god kjennskap til hvordan aksjemarkedet fungerer og at det er mye lettere å lære ham om resten (byråkrati, regler, etikk med mer) enn motsatt, altså lære en byråkrat om hvordan aksjemarkedet fungerer. Så sjefen selv er sånn sett ikke helt enig med deg.
24-04-20, 22:27 | #57 |
Travelt opptatt
|
Ja, jeg er uenig med Slyngstad (eller ihvertfall med det han uttaler offentlig. Tviler på at han ville offentlig sagt noe negativt som ville gått ut over arbeidsgiver og/eller etterfølger). Jeg har møtt en god del folk som er kommet fra det private til det offentlige. For mange er det en vanskelig overgang, og noen klarer det ikke. Min erfaring er at det er særlig vanskelig for de som er av Tangen-typen, som er skikkelig gode på nettverksbygging og effektiv drift av private selskaper. De tar snarveier som ofte er svært lønnsomme og effektive, men ulovlige når man skal følge offentlige innkjøpslover o.l. Så blir de kjempefrustrerte (forståelig nok) når de får smekk på fingrene og ender opp med å måtte bruke lengre tid og betale en høyere pris for produktet eller tjenesten de trenger.
24-04-20, 23:13 | #58 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
|
Og hva pokker har tidligere tiders feil fra andre å gjøre med dagen sak? Som du sier, det er strammet inn den praksisen som var før. |
25-04-20, 12:08 | #59 |
Travelt opptatt
|
Sv: ... men hva tenker vi om Tangen og oljefondet da?Anne Holt skriver godt: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...rkelig-ikke-ut
25-04-20, 21:31 | #60 |
|
Sv: ... men hva tenker vi om Tangen og oljefondet da?Knut Kjær, fondets første leder, mener også NT er egnet for jobben. Fin artikkel i e24.no i går.