Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-06-14, 22:52   #41
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.078
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Eldste brukte summen hun fikk av faren til en mac.
Så fikk hun bruke ca 2000 til fritt bruk.
Resten ble satt inn på konto, og gikk til moped året etter.
Nr 2 har fått bruke 2000 fritt, og kjøpte da en haug med datadeler og noen spill. Resten skal på konto og spares til lettmotorsykkel til neste år.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-14, 22:58   #42
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.872
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Jeg fikk 6.000 og kjøpte moped da jeg ble 16. Vi bodde skikkelig øde til så den var etterlengtet. *100årsiden*
Aner ikke hva vi skal mene når eldstemann blir konfirmant om 2 år.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-14, 23:36   #43
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Men kan man egentlig nekte ungene å bruke pengene?
Altså det er jo dems penger som de har fått i gave.

Jeg sparte mesteparten selv husker jeg, og det gikk til lappen og møbler når jeg flyttet i leilighet.

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-14, 23:40   #44
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.120
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Men kan man egentlig nekte ungene å bruke pengene?
Altså det er jo dems penger som de har fått i gave.

Jeg sparte mesteparten selv husker jeg, og det gikk til lappen og møbler når jeg flyttet i leilighet.

Nekte er vel kanskje ingen god løsning uansett, men man har jo en viss bestemmelsesrett frem tll barnet er myndig? Også over penger de har fått i gave?

Her ble pengene satt på høyrentekonto, der uttak må godkjennes av oss. Hun fikk 5000,- på den vanlige kontoen til shopping og til en tur hun har bestilt, alt i samarbeid og enighet.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 09:15   #45
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.776
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Tok lappen og kjøpte deler til bunaden min. Fikk rundt 7000,-

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 09:17   #46
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.824
Blogginnlegg: 215
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Man kan jo ikke nekte, men det er jo naturlig at man har en mening om det? Før konfirmasjonen brukte vi ganske mye tid på å presisere at det ikke var aktuelt å blåse mange tusenlapper på senteret. Det handler jo litt om respekten for dem som gir også. Å lære seg å forvalte store pengesummer er en del av oppveksten og da er det naturlig at foreldrene veileder og mener noe om dette.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 09:23   #47
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.359
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Jeg brukte det jeg fikk for ca. hundre år siden, rundt kr. 5000, som tilskudd til førerkortet. Poden min kjøpte seg instrument for mesteparten av pengene, noe vi uten tvil godkjente og var glade for! Mellomste sparer også til eget instrument, noe vi klart støtter. Utover det, skal større investeringer eller forbruk godkjennes ja, men man må jo kunne diskutere og bli enige om fornuftige og varige formål, tenker jeg.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 09:24   #48
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.550
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Jeg fikk bruke konfirmasjonspengene mine fritt, og husker ikke hva jeg brukte dem til. Men de forsvant fort.

Poden kommer til å få noe til fri disposisjon, men om han ikke har noen klar plan, så går mesteparten av pengene til kontoen han får ansvaret for når han skal flytte ut.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 11:31   #49
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Men kan man egentlig nekte ungene å bruke pengene?
Altså det er jo dems penger som de har fått i gave.

Jeg sparte mesteparten selv husker jeg, og det gikk til lappen og møbler når jeg flyttet i leilighet.


Hvis mitt barn blåser 30 000 på en veske kommer det til å bli direkte månelyst. Uansett hvem sine penger det er.

Det er neppe givernes ønske heller, jeg tenker at det kan brukes på en PC, kamera eller noe sånt, kanskje språkreise. Ellers bør det spares, den dagen kommer raskt at man har bruk for litt startkapital.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 11:34   #50
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.078
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Men kan man egentlig nekte ungene å bruke pengene?
Altså det er jo dems penger som de har fått i gave.

Jeg sparte mesteparten selv husker jeg, og det gikk til lappen og møbler når jeg flyttet i leilighet.

Klart man kan. Du er voksen og forelder, de er barn du har ansvar for.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 15:03   #51
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.707
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Snuppa har fortsatt ikke brukt en krone av konfirmasjonspengene hun fikk for et år siden. Om hun hadde kjøpt seg en veste for hele summen hadde det blitt månelyst ja.

Jeg kan jo ikke nekte noe som helst, men hun hadde aldri i verden turt å svi av alt på ting hun visste jeg ville sagt nei til om hun spurte. Hun har valgt å spare pengene sine til senere. De kommer nok tidsnok til å få bein å gå på.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 15:11   #52
Rabbit
Langøret
 
Rabbit sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: I byen..
Innlegg: 3.464
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Konfirmanten min valgte selv å sette mesteparten av pengene på sparekonto, hun vil spare til førerkort. Jeg mente hun kunne kjøpe seg noe for litt av pengene, jaja, hun kjøpte en bok.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 15:21   #53
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.522
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Jeg har ingen erfaringer med dette, da jeg ikke komfirmerte meg. Jeg fikk alikevel bunad fra foreldre mine. Er veldig usikker på om mine barn blir å få noe særlig i gave? Vi har liten familie, og svigerforeldrene mine har gitt en del penger til barna opp gjennom årene (det er vi veldig takknemlig for!), men barna vet ikke om pengene, enda. Så jeg inbiller meg at de vil ønske å gi en lav/moderat sum til komfirmasjonen (men det vet jeg ikke) og heller fortsett å gi barna penger "indirekte" (altså via mannen min og meg)

For meg er det flere ting som vil spille en rolle for vurderingen:
- Hvor mye penger det er snakk om
- Hva intensjonen til giveren er, jeg ville vært mye mer restriktiv på gaver hvor giveren ønsker at det spares enn ellers
- Hvor "fornuftig" barnet er
- Hvor "verdig" jeg synes forbruket var. Hadde hatt vanskelig for å si nei til en donasjon til "Røde kors", men ikke til klesshopping.

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Men kan man egentlig nekte ungene å bruke pengene?
Altså det er jo dems penger som de har fått i gave.

Spør du juridisk, eller? Da er denne linken grei å lese.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 16:16   #54
Sneglo
Nøttelitens medhjelper
 
Sneglo sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.155
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Spør du juridisk, eller? Da er denne linken grei å lese.

Ja forsåvidt.
Men takk.
Greit og vite. Selv om barna per idag er så gjerrig at jeg tror de kommer til å være millionærer før de er 20. Spare er dems favoritthobby.

__________________
-05 -07
Sneglo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-14, 16:30   #55
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Jeg tror ikke mine unger heller kommer til å få så store summer. Alle barnabarna får jevnlige overføringer fra besteforeldre, og det blir mye mer enn disse konfirmasjonspengene. Dermed tror jeg den potten som går til konfirmasjon blir litt mindre. Det er mulig det kommer en større slant fra farmoren. Men ellers så tipper jeg det blir en 1000-lapp fra hver tante/onkel og utover det ser jeg ikke helt hva som drar så mye penger.

De pengene som er spart av besteforeldrene står i mitt navn og de vil bli delt ut til særs fornuftige formål. Aller helst egenkapital i første bolig, evt hvis de begynner å jobbe/betale skatt så kan det overføres til BSU mot at de sparer tilsvarende selv eller noe sånt.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 13:44   #56
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Her blir det ikke store summer, max 8.000 vil jeg tro. Det blir rett inn på konto til mopp har han sagt. Han bruker så og si alt han får av penger på utenlandsreiser med svømmeklubben og er flink med penger.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 13:48   #57
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.522
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Her blir det ikke store summer, max 8.000 vil jeg tro. Det blir rett inn på konto til mopp har han sagt. Han bruker så og si alt han får av penger på utenlandsreiser med svømmeklubben og er flink med penger.

Til mopp? En ung mann som er opptatt av renhold skjønner jeg?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 14:21   #58
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Til mopp? En ung mann som er opptatt av renhold skjønner jeg?



Mopp = moped

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 14:41   #59
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

Alle ordentlige gutter har moppekonto fra de er små, såklart. Vi har i tillegg hatt en til støvsuger.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-14, 14:43   #60
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er konfirmasjonspengene til fri bruk?

På midten av det glade 80-talet fekk eg 4000,- kroner til saman. Det var ein forume!

Pertentlige meg valgte å kjøpe sølvestikk for pengane, etter råd fra mamma

Men eg har nå hatt glede av sølvbestikket, faktisk... Elles hugsar eg godt at eg fekk håndkle til konfirmasjonen, mange, mange smykke og enda meir sølvbestikk.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no